ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

ΕΧΘΡΟΙ ΚΑΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΣΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ



 

  ᾿Επιτιμήσαι σοι Κύριος ! ...» «῎Αγγελος Κυρίου ἐπετίμα αὐτοῖς...



Είναι ἀλήθεια ἐκ πείρας βεβαιωμένη, ὅτι ὁ εὐσεβὴς Χριστιανός, ἀγωνιζόμενος μὲ τὴν χάρι τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν βοήθεια τῶν ῾Αγίων γιὰ νὰ φθάση ἀπὸ τὸ παρὰ φύσιν στὸ κατὰ φύσιν καὶ ἐν συνεχείᾳ νὰ ἀναβιβασθῆ στὸ ὑπὲρ φύσιν, πολεμεῖται νυχθημερὸν ἀπὸ τὰ πονηρὰ πνεύματα, τοὺς ἐκπεσόντας αὐτοὺς,πρώην φωτεινοὺς ἀγγέλους.Ο φθόνος τῶν δαιμόνων ἐναντίον τῶν ἀνθρώπων εἶναι ἀπερίγραπτος, διότι βλέπουν οἱ δυστυχεῖς αὐτοί, ὅτι οἱ ἐν Χριστῷ ἁγιασμένοι ἄνθρωποι, ἂν καὶ θνητοὶ καὶ ὑλικοί, κληρονομοῦν τοὺς τόπους τοῦ Φωτὸς καὶ τῆς Δόξης καὶ τῆς Μακαριότητος, ἀπὸ τοὺς ὁποίους αὐτοὶ γιὰ τὴν ἔπαρσί τους ἐξέπεσαν καὶ τώρα κληρονομοῦν τὸν σκοτεινὸ ἅδη καὶ τὸ αἰώνιο πῦρ τῆς κολάσεως.


 

῾Η ἔλλειψις πνευματικῆς πείρας, ἡ ὀλιγοπιστία καὶ τὸ νέφος τῶν παθῶν δὲν ἐπιτρέπουν συνήθως νὰ κατανοήσουμε τοὺς πραγματικοὺς ᾿Εχθρούς μας, οἱ ὁποῖοι νυχθημερὸν καὶ μὲ ποικίλα τεχνάσματα πολιορκοῦν τὴν ψυχή μας, προκειμένου νὰ τὴν χωρίσουν ἀπὸ τὸ Φῶς τοῦ Χριστοῦ μας καὶ νὰ τὴν ὑποτάξουν στὰ σκοτεινὰ πάθη. «῎Ελεγον περί τινος Γέροντος, ὅτι ἐδεήθη τοῦ Θεοῦ ἰδεῖν τοὺς δαίμονας. Καὶ ἀπεκαλύφθη αὐτῷ ὅτι· Οὐ χρείαν ἔχεις ἰδεῖν αὐτούς. ῾Ο δὲ Γέρων παρεκάλει λέγων· Κύριε, δυνατὸς εἶ σκεπάσαι με τῇ χάριτί Σου. ῾Ο δὲ Θεὸς ἀπεκάλυψε τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ καὶ εἶδεν αὐτοὺς [τοὺς δαίμονας], ὅτι ὥσπερ μέλισσαι κυκλοῦσι τὸν ἄνθρωπον βρύχοντες τοὺς ὀδόντας αὐτῶν ἐπ᾿ αὐτόν, ὁ δὲ ῎Αγγελος Κυρίου ἐπετίμα αὐτοῖς». ΤΕΛΙΚΑ ὅμως, ὅταν ξεπεράσουμε τὸν πειρασμὸ τῆς ὀλιγοπιστίας καὶ πεισθοῦμε, ὅτι κατ᾿ οὐσίαν οἱ μοναδικοί μας ᾿Εχθροὶ εἶναι τὰ ἀκάθαρτα πνεύματα, ἀντιμετωπίζουμε πλέον μὲ περισσότερη ἔντασι τὸν πειρασμὸ τῆς ἀδημονίας, τῆς λύπης, τῆς ἀνυπομονησίας καὶ τῆς ἀγανακτήσεως, διότι ὁ πόλεμος, ἐσωτερικὰ καὶ ἐξωτερικά, εἶναι βαρύτατος, ἀπαράκλητος καὶ ἀδιάλειπτος: λογισμοί, φαντασίες καὶ αἰσθήματα, ὡσὰν νέφος σκοτεινό, καλύπτουν τὴν καρδιὰ καὶ τὸν νοῦ μας· ἔχουμε ἔντονη τὴν αἴσθησι, ὅτι οἱ ἄνθρωποι, ἡ φύσις, οἱ καταστάσεις ἐξεγείρονται ὅλα ἐναντίον μας!... Ενας ἄμεσος κίνδυνος, τὸν ὁποῖο διέρχονται ἰδίως οἱ ἀρχάριοι στὴν ἐν Χριστῷ ζωή, εἶναι νὰ βλασφημήσουν τὸν σατανᾶ! Καλὸ θὰ εἶναι στὶς κρίσιμες αὐτὲς στιγμές, ὅπου ἡ ἔντασις τοῦ ἐσωτερικοῦ ἀγῶνος κορυφώνεται, νὰ ἐνθυμούμεθα πῶς ἐνήργησε ὁ Αρχιστράτηγος᾿ Μιχαήλ:«῾Ο δὲ Μιχαὴλ ὁ ἀρχάγγελος, ὅτε τῷ διαβόλῳ διακρινόμενος διελέγετο περὶ τοῦ Μωσέως σώματος, οὐκ ἐτόλμησε κρίσιν ἐπενεγκεῖν βλασφημίας, ἀλλ᾿ εἶπεν· ἐπιτιμήσαι σοι Κύριος» (᾿Ιούδα, στχ. 9).Δηλαδή: ῾Ο Αρχάγγελος᾿ Μιχαήλ, ὅταν συνδιαλεγόταν μὲ τὸν διάβολο, ὁ ὁποῖος διεκδικοῦσε μὲ ὑπερήφανη γνώμη καὶ ἤθελε νὰ πάρη ὑπὸ τὴν ἐξουσία του τὸ νεκρὸ σῶμα τοῦ θεόπτου Μωϋσέως, δὲν ἀπετόλμησε νὰ καταδικάση αὐτὸν μὲ ὕβρεις καὶ βλασφημίες, ἀλλὰ εἶπε στὸν διάβολο: «᾿Απὸ τὸν Θεὸ νὰ τὸ εὕρης... ῾Ο Κύριος νὰ σὲ ἐπιτιμήση... ῾Ο Κύριος νὰ σὲ καταργήση γιὰ τὴν ἀδικία ποὺ ἀποτολμᾶς...». Καὶ ἔτσι, ἔγινε ἄφαντος ὁ διάβολος...«Καὶ στοχάσου», σχολιάζουν οἱ ῞Αγιοι, ὅτι «ὁ ῎Αρχων Μιχαὴλ ἐδίωξε μὲν τὸν διάβολον, ὄχι ὅμως ἐξου- σιαστικῶς καὶ αὐθεντικῶς, ἀλλὰ παραχωρήσας [ἐν ταπεινώσει] τὴν κρίσιν πᾶσαν καὶ τὸν διωγμὸν τοῦ διαβόλου εἰς τὸν τῶν ὅλων Θεόν». ῾Ο Αρχάγγελος᾿ λοιπὸν Μιχαὴλ μὲ τὸ παράδειγμά του μᾶς ἔδειξε, ὅτι δὲν πρέπει νὰ βλασφημοῦμε, καταρώμεθα καὶ ἀναθε- ματίζουμε οὔτε τὸν ἴδιο τὸν σατανᾶ, πρᾶγμα τὸ ὁποῖο μᾶς διδάσκουν καὶ τὰ ῾Ιερὰ Κείμενα τῆς Πίστεώς μας:«᾿Εν τῷ καταρᾶσθαι ἀσεβῆ τὸν σατανᾶν, αὐτὸς καταρᾶται τὴν ἑαυτοῦ ψυχήν» (Σοφ. Σειρ. καʹ 27). Οἱ ῞Αγιοι ἑρμηνεύουν τὴν στάσι αὐτὴ ὡς ἑξῆς: «Καὶ γὰρ καὶ αὐτὸν τὸν σατανᾶν ἐὰν ἀναθεματίσω, ἐφ᾿ ὅσον ποιῶ αὐτοῦ τὰ ἔργα, ἐμαυτὸν ἀναθεματίζω». ΕΝΑΣ δεύτερος κίνδυνος, τὸν ὁποῖο ἀντιμετωπίζει ὁ ἀγωνιζόμενος τὸν καλὸν ἀγῶνα, εἶναι ὅτι λησμονεῖ τοὺς πνευματικούς του Συμμάχους: τοὺς φωτεινοὺς Αγγέλους᾿ τοῦ Θεοῦ! Στὴν ἀποκάλυψι ποὺ εἶχε ὁ προαναφερθεὶς ὁσιώτατος Γέρων, μὴ λησμονοῦμε ποτὲ αὐτό!, εἶδε μὲν τοὺς δαίμονας νὰ κυκλώνουν ἀγριεμένοι τὸν ἄνθρωπο, ἀλλά: «῎Αγγελος Κυρίου ἐπετίμα αὐτοῖς»!...Οταν σὺν τῷ χρόνῳ μᾶς δοθῆ πνευματικὴ καθαρότης ἀπὸ τὴν φιλανθρωπία τοῦ Κυρίου μας, τότε θὰ ἀποκτήσουμε οἰκειότητα μὲ τὸν Φύλακα ῎Αγγελό μας καὶ θὰ ἀκοῦμε νοερῶς τὴν ἁγία φωνή Του νὰ μᾶς διαβεβαιώνη: «Εἶμαι ἐδῶ!.... Μὴν ἀποθαρρύνεσαι!.... Αρκεῖ᾿ νὰ προσέχης!....». Οἱ ῞Αγιοι μᾶς διδάσκουν καὶ ἡ πεῖρα ἐπιβεβαιώνει, ὅτι ὅταν ἡ ψυχὴ διέλθη θλίψεις καὶ πειρασμούς, ἀλλὰ μὲ ὑπομονή,ταπείνωσι καὶ εὐχαριστία, τότε ὁ Πανάγαθος Θεὸς οἰκονομεῖ νὰ παρηγορηθῆ ἡ ψυχὴ «διὰ τῶν νοητῶν ῾Ιερέων, τουτέστι τῶν Αγγέλων,᾿ ἀνακτωμένων (οἱ ὁποῖοι ῾῾τονώνουν᾿᾿) αὐτὴν θερμοτάτῃ γλυκυθυμίᾳ δακρύων, καὶ λεπτοῖς νοήμασι, καὶ ἀρετῶν ἰσχύϊ».Πρέπει νὰ ἔχουμε ἀκράδαντη τὴν πίστι, ὅτι ἐφ᾿ ὅσον ἐμεῖς παραμένουμε σταθεροὶ στὴν ἐργασία τῶν ἀγαθῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου μας, δεχόμεθα μυστικῶς τὴν σφραγῖδα τοῦ θείου Αγγέλου καὶ ἔτσι δὲν ἔχει ἐπάνω μας ἐξουσία τὸ μελίσσι τῶν βρυχομένων δαιμόνων· θὰ μᾶς προσβάλλουν, ἀλλὰ θὰ γίνουν ἄφαντοι· θὰ ἔλθουν καὶ θὰ παρέλθουν, ἐπιτιμημένοι. «῾Υμεῖς δέ», λέγουν οἱ ῞Αγιοι, «ἐὰν μείνητε ἐν τῷ ἀγαθῷ, πέμπει ὁ Θεὸς τὸν ῎Αγγελον Αὐτοῦ καὶ σφραγίζει ὑμᾶς, ὥστε τὸν ἐρχόμενον καὶ βαστάζοντα τὴν ῥομφαίαν, παρελθεῖν ὑμᾶς, εὐχαῖς ἁγίων. Αμήν»!

  

 

῞Οταν τὸ βάρος τοῦ ἀγῶνος μᾶς συνθλίβη, 

ἂς μὴ λησμονοῦμε ποιοὶ εἶναι οἱ ᾿Εχθροί μας, 

ἀλλὰ καὶ ποιοὶ εἶναι οἱ Σύμμαχοί μας!

Οἱ πρῶτοι, εἶναι σκοτεινοὶ καὶ μοχθηροί, ἀλλὰ ἀδύναμοι...

Οἱ ὑποχωρήσεις καὶ οἱ συμβιβασμοί μας εἶναι ἐκεῖνα, τὰ ὅποῖα δίδουν δύναμι εἰς αὐτοὺς καὶ μᾶς πληγώνουν, 

εἴτε μὲ συγγνωστὰ εἴτε μὲ θανάσιμα ἁμαρτήματα.

Οἱ δεύτεροι, εἶναι φωτεινοὶ καὶ ἀγαθοί... 

῾Η καθαρότητα τοῦ βίου μας καὶ ἡ εὐωδία τῆς Χάριτος, 

ἡ ῾Οποία σκηνώνει στὴν καρδιά μας διὰ μέσου τῆς νοερᾶς προσευχῆς, τοὺς προσελκύει 

καὶ μᾶς προστατεύουν καὶ μᾶς παρηγοροῦν καὶ μᾶς καθοδηγοῦν στὰ ὕψη τῆς θεώσεως.


                                                     

                            

   Μακαριστός Μητροπολίτης Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανός Α'


1 σχόλιο:

  1. Ο φθόνος τῶν δαιμόνων ἐναντίον τῶν ἀνθρώπων εἶναι ἀπερίγραπτος, διότι βλέπουν οἱ δυστυχεῖς αὐτοί, ὅτι οἱ ἐν Χριστῷ ἁγιασμένοι ἄνθρωποι, ἂν καὶ θνητοὶ καὶ ὑλικοί, κληρονομοῦν τοὺς τόπους τοῦ Φωτὸς καὶ τῆς Δόξης καὶ τῆς Μακαριότητος, ἀπὸ τοὺς ὁποίους αὐτοὶ γιὰ τὴν ἔπαρσί τους ἐξέπεσαν καὶ τώρα κληρονομοῦν τὸν σκοτεινὸ ἅδη καὶ τὸ αἰώνιο πῦρ τῆς κολάσεως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Print Friendly and PDF