ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ MADE IN USA!



Απροκάλυπτα οι Αμερικανοί στήνουν και συντηρούν με κάθε τρόπο σκηνικό έντασης στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα.

Ο Αμερικανός πρώην αντιπρόεδρος Τζο Μπάιντεν είχε συνάντηση με τον σχισματικό «Πατριάρχη» Φιλάρετο του λεγόμενου «Πατριαρχείου Κιέβου» πριν από λίγες ημέρες, κατά τη διάρκεια της οποίας εξέφρασε την υποστήριξή του για τη δημιουργία αυτοκέφαλης εκκλησίας στην Ουκρανία. Ο Φιλάρετος βρίσκεται στην Αμερική από τις 14 Σεπτεμβρίου. Είναι ενδιαφέρον ότι η επίσκεψή του στις ΗΠΑ συμπίπτει με την άφιξη στο Κίεβο των δύο Εξάρχων της Κωνσταντινούπολης που στάλθηκαν για να διαπραγματευτούν με εκπροσώπους του «Πατριαρχείου Κιέβου» του Φιλάρετου. Μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει κάποια πληροφορία για συνάντηση μεταξύ των Εξάρχων και του Φιλάρετου, ο οποίος επιμένει ότι θα είναι ο πατριάρχης της νέας ουκρανικής εκκλησίας.


Ο Μπάιντεν, ρωμαιοκαθολικός στο θρήσκευμα, μίλησε κατά τη συνάντηση για τη σημασία μιας ενωμένης αυτοκέφαλης ουκρανικής εκκλησίας, ως επιβεβαίωση της ουκρανικής κρατικής εξουσίας και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του στον Φιλάρετο για το έργο του ''στην εξάπλωση της πνευματικότητας στην ουκρανική κοινωνία, βοηθώντας τον ουκρανικό στρατό, και ούτω καθεξής'', αναφέρει η υπηρεσία Τύπου του ''Πατριαρχείου Κιέβου''. Με τη σειρά του, ο σχισματικός πατριάρχης, ευχαρίστησε τον Μπάιντεν για τη μακροπρόθεσμη στήριξή του στην Ουκρανία και του απένειμε τιμητικό τίτλο.



Είναι επίσης γνωστός για τις φιλικές σχέσεις του με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, που τον επισκέφθηκε δύο φορές στην Κωνσταντινούπολη. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο με τη σειρά του του επίσης έδωσε το Βραβείο «Αθηναγόρας” για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στον Αμερικανό πρώην αντιρπόεδρο. Λαμβάνοντας υπόψη βέβαια την ισχυρή στάση του Μπάιντεν υπέρ της άμβλωσης, πολλοί ορθόδοξοι κληρικοί και πιστοί ήταν ιδιαίτερα δυσαρεστημένοι με ακόμη μια προκλητική στάση του Φαναρίου.


Το αστείον του πράγματος σε όλα αυτά είναι πως σε μια πρόσφατη συνέντευξή του, ο Φιλάρετος ισχυρίστηκε ότι οι ΗΠΑ δεν παρεμβαίνουν σε εκκλησιαστικές υποθέσεις στην Ουκρανία ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα…. Και γελούν και οι πέτρες… Απειλή για τις ουκρανικές εκκλησιαστικές περιουσίες. Στο μεταξύ καθώς τα σχέδια του Οικουμενικού Πατριαρχείου να χορηγήσει αυτοκεφαλία στην Ουκρανία συνεχίζονται, πολιτικοί και ριζοσπάστες εντείνουν τις απειλές τους εναντίον των ιερών θέσεων της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. 


Ο ηγούμενος του Σπηλαίου της Λαύρας του Κιέβου, ο Μητροπολίτης Vyshogorod και Chernobil Παύλος, μίλησε για βίαιες προκλήσεις που έχουν προγραμματιστεί κατά της Μονής κατά τους επόμενους μήνες και κάλεσε όλους τους πιστούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας να ενισχύσουν τις προσευχές τους για τα ιερά Ορθόδοξα ιερά τους.


Εν τω μεταξύ, ο πρώην ηγέτης μιας ακροδεξιάς ουκρανικής εθνικιστικής ομάδας και σημερινός βουλευτής του ουκρανικού κοινοβουλίου ζήτησε από την κυβέρνηση να διενεργήσει έλεγχο και να καταγράψει όλα τα αντικείμενα της Εκκλησίας και τα τιμαλφή στις Λαύρες Κιέβου και Pochaev. Η κανονική Ουκρανική Εκκλησία και η Ρωσική Εκκλησία προειδοποίησαν επανειλημμένα για τέτοιες συνέπειες των σχεδίων της Κωνσταντινούπολης. 


Υπάρχουν τώρα απειλές ότι στις 14 Οκτωβρίου, στην γιορτή της Αγίας Προστασίας, θα επιτεθούν και πάλι στους ιερούς μας τόπους – τα λεγόμενα «κέντρα της Μόσχας». Γιατί «η Μόσχα» και όχι ο «Χριστός»; Πού είναι η Μόσχα εδώ; Εδώ κηρύττουμε τον Χριστό που σταυρώθηκε και αναστήθηκε από τους νεκρούς και καλούμε όλους να είναι Χριστιανοί όχι στο όνομα, αλλά στη ζωή”, δήλωσε ο Παύλος.


Ο ηγούμενος τόνισε επίσης ότι οι κληρικοί της Λαύρας δεν εμπλέκονται στην πολιτική και δεν υποκινούν τους ανθρώπους να στρέφονται ενάντια στον άλλο, αλλά να προσεύχονται «για τη χώρα τους που προστατεύεται από το Θεό της Ουκρανίας και τις αρχές και τις ένοπλες δυνάμεις της”. «Ας μην κάνουμε κακό ή να δράσουμε με κακές προθέσεις, καθώς τώρα συγκεντρώνουν υπογραφές για να πάρουν τα σπήλαια της Λαύρας του Κίεβου σύμφωνα με κάποιο σκοτεινό νόμο και να τα επιστρέψουν στο κράτος”ανέφερε ο Παύλος. 


Πάντως σήμερα ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Πγιόρ Πόροσενκο υποσχέθηκε να παράσχει κρατική προστασία και να σεβαστεί το δικαίωμα των κληρικών και λαϊκών της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας του Πατριαρχείου Μόσχας να επιλέξουν την υπαγωγή τους. 


«Η δημιουργία της ενοποιημένης τοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας θα πρέπει να ενισχύσει την ενότητα. Οι Έξαρχοι του Οικουμενικού Πατριάρχη μου είπαν χωρίς διπλωματικές διατυπώσεις ότι η διαδικασία χορήγησης αυτοκέφαλης πλησιάζει στη γραμμή τερματισμού. Δεν ξέρω πότε ακριβώς θα υιοθετηθούν οι τόμοι και θα μεταφερθούν στο Κίεβο, αλλά είμαι βέβαιος ότι έχουμε τρέξει τον τροχό αυτής της ιστορίας μέχρι στιγμής που κανείς δεν μπορεί να την γυρίσει πίσω τώρα», δήλωσε στην ετήσια ομιλία του στην Verkhovnaya Rada την Πέμπτη. Ο Πόροσνενκο δήλωσε ότι το κράτος δεν θα παρεμβαίνει στις εσωτερικές εκκλησιαστικές υποθέσεις στην Ουκρανία.


«Η αυτοκρατορία χάνει έναν από τους τελευταίους μοχλούς της επιρροής της: ο τόμος είναι ουσιαστικά μια άλλη δήλωση της ουκρανικής ανεξαρτησίας, η οποία μας εγγυάται την πνευματική ελευθερία. Επιλογή εκείνων που αποφασίζουν να παραμείνουν σε αυτήν την εκκλησιαστική δομή, και να διατηρούν την ενότητα με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά εγγυώμαι επίσης ότι το κράτος θα προστατεύσει τα δικαιώματα των ιερέων και λαϊκών της Ορθόδοξης Εκκλησίας του Ουκρανικού Πατριαρχείου Μόσχας που αποφασίσουν εθελοντικά να απομακρυνθού από τη Μόσχα για να δημιουργήσου μια ενοποιημένη εκκλησία μαζί με άλλους ορθόδοξους χριστιανούς «, ανέφερε ο Πόροσενκο. Καταγγελία για λίστα από το Φανάρι...


Τέλος στο παιχνίδι μπαίνουν και άλλες τακτικές… Ένας κατάλογος δέκα επισκόπων της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που υποτίθεται ότι υποστηρίζουν την προσπάθεια του Ποροσενκο για αυτοκεφαλία έχει κάνει το γύρο στα ουκρανικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ωστόσο, όπως εξηγεί ο Μητροπολίτης Boryspil και Brovary Αντώνιος, Επίσκοπος της κανονικής ουκρανικής εκκλησίας, ο κατάλογος είναι μια κατασκευή που δημιούργησε την ψευδή εντύπωση ότι η κανονική Εκκλησία υποστηρίζει την αυτοκεφαλία στην Ουκρανία. 


Ξέρουμε αυτή τη λίστα των δέκα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης,” δήλωσε ο Αντώνιος. Επιπλέον, ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε σε αυτές τις ψευδείς πληροφορίες: «Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος μας είπε επίσης για αυτόν τον κατάλογο κατά τη συνάντηση, αλλά κατά τη συνομιλία μαζί του, εμφανίστηκε ένας διαφορετικός αριθμός 8”.


«Ξέρω τη λίστα αυτών των ανθρώπων. Από αυτή τη λίστα, μόνο δύο ονόματα είναι αξιόπιστα – εκείνοι που το έχουν αναγνωρίσει δημόσια. Υπάρχει ίσως ένα τρίτο – αυτό είναι υπό αμφισβήτηση. Όσο για τα υπόλοιπα, δεν ξέρω πώς αυτοί οι ιεράρχες βρέθηκαν σε αυτή τη λίστα ή ποιοι τους έβαλαν εκεί'', εξήγησε ο καγκελάριος. «Δηλαδή, αυτή η «λίστα των δέκα» είναι ένα ψεύτικη, για να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι οι ιεράρχες μας υποστηρίζουν τη δημιουργία μιας νέας Εκκλησίας”, ανέφερε. 


Ο Αντώνιος υπενθύμισε επίσης ότι κάθε επίσκοπος, κατά τη διάρκεια της χειροτονίας του, δίνει τον όρκο να είναι πιστός στην κανονική Εκκλησία και να μην κάνει τίποτα χωρίς τη συγκατάθεση των άλλων επισκόπων. «Για μας, οι άνθρωποι δεν είναι εκλογικό σώμα, όπως για τους πολιτικούς, αλλά για εμάς είναι ο λαός του Θεού”, κατέληξε. Νέα στήριξη στην κανονικότητα από Ιεροσόλυμα. Τέλος νέα στήριξη στην κανονική ουκρανική Εκκλησία είχαμε από τους Αγίους Τόπους. «Ο Μητροπολίτης Ονούφριος, αναγνωρισμένος από όλες τις τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, είναι ο μοναδικός κανονικός ηγέτης της ορθόδοξης εκκλησίας στην Ουκρανία”, σύμφωνα με τον μητροπολίτη Βόστρων Τιμόθε, εξάρχο του Παναγίου Τάφου στην Κύπρο.


«Η θέση μας παραμένει η ίδια: αναγνωρίζουμε ως κανονική την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας που βρίσκεται κάτω από το ομοφόριο του Μητροπολίτη Ονούφριου του Κιέβου και πάσης Ουκρανίας», δήλωσε ο Μητροπολίτης Τιμόθεος. Όσο για το διορισμό δύο εξάρχων της Κωνσταντινούπολης στο Κίεβο, τόνισε πως «η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ορισμένους κανόνες στους οποίους κάθε Εκκλησία πρέπει να προσχωρεί αυστηρά», συμπεριλαμβανομένων των «κανόνων για την κανονική επικράτεια της Ρωσικής Εκκλησίας και της συμπεριφοράς μιας εκκλησίας προς την άλλη». «Η ενοποίηση των Ορθοδόξων Ουκρανών είναι δυνατή μόνο μέσω της μετάνοιας και της κανονικής βάσης που προέκυψε από αιώνες εκκλησιαστικής πρακτικής και εγκρίθηκε από τις Οικουμενικές Συνόδους”, ανέφερε.



Εκ του ιστολογίου ''ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ''. 
Τίτλος, επιμέλεια ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF