ΚΥΡΙΑΚΗ Γ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ)
Ἡ Ἐκκλησία τὴν Γ΄ Κυριακὴ τῶν νηστειῶν ἑορτάζει τὴν προσκύνηση τοῦ Σταυροῦ τοῦ Κυρίου, ὑπενθυμίζοντάς μας πόσο ἀναγκαῖος εἶναι αὐτὸς γιὰ τὴ σωτηρία μας. Ὁ Σταυρὸς ἀποτελεῖ μυστήριο, διὰ τοῦ ὁποίου καταργεῖται ἡ ἁμαρτία καὶ σώζεται ὁ κόσμος. Ὁ σταυρὸς εἶναι ὁ ἀγώνας καὶ ἡ ἀντίσταση κατὰ τῶν σαρκικῶν παθῶν, τῶν ἐφάμαρτων ἐπιθυμιῶν, τοῦ ἐγωισμοῦ, τῆς ὑπερηφάνειας, τῆς κενοδοξίας, τῆς φιλοδοξίας καὶ ἐν γένει κάθε πράγματος ποὺ εἶναι ἐνάντιο στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, καυχώμενος γιὰ τὸν Σταυρὸ τοῦ Κυρίου, λέει ὅτι «δι᾽ οὗ (τοῦ Σταυροῦ) ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται καγὼ τῷ κόσμῳ».
Τὸ πρῶτο τμῆμα τῆς ἐπισήμανσης τοῦ Ἀποστόλου (δι᾽ οὗ (τοῦ Σταυροῦ) ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται), ἀφορᾶ στὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὸν ἁμαρτωλὸ κόσμο καὶ τὰ θέλγητρά του, τὶς ἁμαρτωλὲς καταστάσεις καὶ τὶς πολλὲς αἰτίες γιὰ τὴν ἐπιτέλεση τῆς ἁμαρτίας, ἐνῶ τὸ δεύτερο (καγὼ τῷ κόσμῳ), ποὺ εἶναι καὶ τὸ πιὸ δύσκολο καὶ ἐπίπονο, ἀφορᾶ στὴ δική μας σταύρωση σὲ σχέση μὲ τὸν κόσμο, διὰ τῆς ἀποβολῆς τῶν παθῶν καὶ τῆς νέκρωσης ὡς πρὸς τὴν ἐπιτέλεση τῆς ἁμαρτίας. Εἰδικότερα, τὸ δεύτερο τμῆμα ἀφορᾶ στὴν καλλιέργεια τοῦ ἐσωτερικοῦ ἀνθρώπου, τὴν ἀνακάθαρσή του καὶ τὴν ἐκζήτηση τῆς ἐντὸς ἡμῶν Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Τότε σταυρωνόμαστε ὡς πρὸς τὸν κόσμο καὶ δὲν ἐνεργοῦμε αὐτὰ ποὺ δὲν ἀρέσουν στὸν Θεό.
Δὲν πρέπει νὰ περιορίζουμε τὴν πνευματική μας ἐργασία μόνο στὶς ἐξωτερικὲς ἐκδηλώσεις τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ πρωτίστως νὰ ἀγωνιζόμαστε νὰ καλλιεργοῦμε τὴν ψυχή μας στὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν καὶ στὴν καταπολέμηση τῆς ἁμαρτίας, ἤδη ἀπὸ τὸ στάδιο τῶν λογισμῶν. Μὲ πιὸ ἁπλὰ λόγια: δὲν πρέπει νὰ περιοριζόμαστε στὸ νὰ ἐπιτελοῦμε τὸ ἀγαθὸ μόνο ἐξωτερικά, ἀλλὰ κυρίως ἐσωτερικά. Αὐτὴ ἡ ἐσωτερικὴ ἀνακάθαρση τελικὰ θὰ μᾶς βοηθήσει νὰ νικήσουμε καὶ τὶς ἐξωτερικὲς ἐκδηλώσεις τῶν πονηρῶν παθῶν. Ὁ Χριστός, στὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο, ἐνώπιον ὄχι μόνο τῶν μαθητῶν του, ἀλλὰ καὶ τοῦ ὄχλου ποὺ τὸν ἀκολουθοῦσε παντοῦ, ὥστε νὰ δείξει ὅτι δὲν ἀπαιτεῖ μόνο ἀπὸ τοὺς πρώτους καὶ ἔγκριτους τὴν ἀρετή, ἀλλὰ ἀπὸ κάθε ἕνα ποὺ πιστεύει σὲ αὐτόν, λέει: «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι», δηλαδὴ ὅποιος θέλει νὰ μὲ ἀκολουθήσει πρέπει νὰ ἀπαρνηθεῖ τὸν ἑαυτό του καὶ νὰ σηκώσει τὸν σταυρό του.
Τό «ἀκολουθεῖν» τὸν Χριστὸ δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο ἀπὸ τοῦ νὰ προσπαθεῖ νὰ ζεῖ κανεὶς σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολὲς τοῦ Εὐαγγελίου. Τοῦτο ὅμως σημαίνει καὶ ἄρνηση ἑαυτοῦ καὶ ἄρση σταυροῦ. Μὲ ἄλλα λόγια, ἀφορᾶ σὲ αὐτὴ ἀκριβῶς τὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου, καθὼς ἐπίσης καὶ στὸν ἐσωτερικὸ ἀγῶνα ἀνακάθαρσης. Αὐτὸ εἶναι μὲν δύσκολο καὶ ἀπαιτεῖ προσπάθεια καὶ βία ἐπὶ τοῦ ἑαυτοῦ, ὅμως εἶναι καὶ τὸ ἀναγκαῖο συστατικὸ γιὰ νὰ μπεῖ κάποιος στὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Συνεχίζοντας ὁ Χριστὸς ἐπισημαίνει πώς «ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ᾽ ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν».
Ὁ φιλόϋλος καὶ φιλόψυχος ἄνθρωπος, αὐτὸς ποὺ δὲν ἐπιθυμεῖ νὰ ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ τὴν ἀσφάλεια τῶν πρόσκαιρων πραγμάτων τοῦ κόσμου καὶ τῆς καλοπέρασης, τελικὰ ζημιώνει τὴν ἴδια τὴν ψυχή του, ἀφοῦ τὴν ἀποστερεῖ ἀπὸ τὴν ὄντως ζωή. Ἀντιθέτως, αὐτὸς ὁ ὁποῖος γιὰ χάρη τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν ἐντολῶν του, ἀπομακρύνεται ἀπὸ κάθε τὶ ἁμαρτωλό, αὐτὸς εἶναι ποὺ σώζει τὴν ψυχή του. Σημειωτέον ὅτι ἡ ἀπώλεια τῆς ψυχῆς αὐτοῦ ποὺ ἀγαπᾶ τὸν Χριστὸ δὲν εἶναι κυριολεκτική. Δὲν σημαίνει δηλαδὴ ὅτι αὐτὸς ποὺ τηρεῖ τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ πεθαίνει κιόλας. Αὐτὸ ποὺ γίνεται ὅμως εἶναι ὅτι νεκρώνεται γιὰ τὴν ἁμαρτία καὶ ταυτόχρονα ἀγωνίζεται καὶ ἐσωτερικὰ νὰ ἀνακαθάρει τὸν ἑαυτό του.
Ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου ἔχει ἄπειρη ἀξία. Οὔτε ὁ κόσμος ὁλόκληρος δὲν εἶναι ἀντάξιός της. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου εἶναι τόσο σημαντικὸ πρᾶγμα, γι᾽ αὐτὸ καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἐνανθρώπησε. Τοιουτοτρόπως, ἂς προτιμήσουμε καὶ ἂς ἐπιλέξουμε νὰ ἀγωνιστοῦμε ὄχι γιὰ τὰ εὐχάριστα τοῦ κόσμου τούτου, ἀλλὰ στὴν καλλιέργεια τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ καὶ στὴν ἄρση τοῦ προσωπικοῦ μας σταυροῦ, ὥστε νὰ γευτοῦμε τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου