Η ίδρυσις της Κοινωνίας των Εθνών, διά της οποίας τα κράτη και οι λαοί του κόσμου ηνούντο επί των πολιτικών και κοινωνικών ζητημάτων, επέδρασεν ευμενώς και επί των εκκλησιαστικών κύκλων διά την θεμελίωσιν μιας παραλλήλου Κοινωνίας των Εκκλησιών.
Κατά τα έτη 1919-1920 προυτάθησαν τρία σχέδια διά την πραγματοποίησιν μιας τοιαύτης κοινωνίας: η ''Εγκύκλιος Συνοδική της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως προς τας απανταχού Εκκλησίας του Χριστού (1920), η πρότασις του αρχιεπισκόπου Ν. Σόδερμπλομ κατά την άνοιξιν και το θέρος το 1919 περί ενός Οικουμενικού Συμβουλίου των Εκκλησιών και το υπόμνημα του Δρος Ιωσήφ Όλνταμ προς το Διεθνές Ιεραποστολικόν Συνέδριον εν Κράους κατά Ιούνιον του 1920.
Μέχρι το 1937 η ιδέα αύτη διαρκώς εκαλλιεργείτο είτε διά συγγραμμάτων, είτε εις προσωπικάς επαφάς, είτε και εις συσκέψεις και συνέδρια.
Πάντως η Οικουμενική Κίνησις ηκολούθησε την γνωστήν πορείαν αυτής υπό την μορφήν των δύο κεχωρισμένων Οργανώσεων ΖΕ (σημ. ημετέρα: Ζωής και Εργασίας) και ΠΤ (σημ. ημετέρα: Πίστεως και Τάξεως), εις τας οποίας αι συμμετέχουσαι Εκκλησίαι δεν εδεσμεύοντο εκκλησιαστικώς.
Εις δε τα συνέδρια των κινήσεων τούτων παρεκάθηντο αντιπρόσωποι των Εκκλησιών. Αλλ' εις τας ενεργείας αυτών αι κινήσεις, κατά το διάστημα μεταξύ των συνεδρίων, δεν εξηρτώντο αμέσως από των Εκκλησιών, διότι αι Εκκλησίαι δεν είχον αναλάβει την ευθύνην διά τας κινήσεις ταύτας και δεν είχον αποφασίσει να δεχθούν μόνιμον αντιπροσώπευσιν εις αυταίς.
Διά την ίδρυσιν του ΠΣΕ σπουδαία εκ των συσκέψεων θεωρείται η γενομένη υπό των 35 εκκλησιαστικών ηγετών εν Westfielf College, Hampstead, London, από της 8-10 Ιουλίου 1937.
Εις το συνέδριον τούτο απεκρυσταλλώθησαν τρεις γνώμαι:
α') ότι η Οικουμενική Κίνησις διά να γίνη μία πραγματικότης εις την ζωήν των Εκκλησιών ώφειλε να είναι μία κίνησις, ουχί περί των Εκκλησιών, αλλά μάλλον μία κίνησις των Εκκλησιών,
β') ότι ήτο καιρός πλέον προς δημιουργίαν μονίμων σχέσεων μεταξύ των Εκκλησιών,
και
γ') ότι αι δύο Οργανώσεις ΖΕ και ΠΤ συνεπλήρουν αλλήλας και εξηρτώντο η μία εκ της άλλης εις το έργο αυτών.
Άλλωστε, αυτή η απόφασις διά την σύγκλησιν των δύο παγκοσμίων συνεδρίων κατά την αυτήν εποχήν του έτους και εις την ιδίαν χώραν υπήρξεν απόρροια της εφέσεως προς συγχώνευσιν των δύο μεγάλων κινήσεων και της στενής εν τω μέλλοντι συνεργασίας αυτών.
Ούτω, εις τα συνέδρια της Οξφόρδης (1937) ΖΕ και του Εδιμβούργου (1937) ΠΤ εγένετο κατ' αρχήν, ως ελέχθη ήδη, δεκτή η απόφασις των 35 περί συγχωνεύσεως των δύο κινήσεων. Αμφότερα τα συνέδρια προέβησαν εις τον διορισμόν Επιτροπών εξ επτά προσώπων, ήτις καλείται Επιτροπή των 14, προς διεξαγωγήν των μελλόντων εργασιών.
Η Επιτροπή αύτη των 14, παρόντων εκ των Ορθοδόξων των Θυατείρων Γερμανού, πρωτοπρ. Γ. Φλορόβσκυ, μετ' αναπληρωτών των Νοβισάδ Ειρηναίου και Κατάνης Κασσιανού, εις την πρώτην αυτής συνεδρίαν εν Λονδίνω απεδέχθη την σύγκλησιν ενός συνεδρίου με μεγαλυτέραν αντιπροσώπευσιν των επί μέρους Εκκλησιών, όπερ και επραγματοποιήθη συνελθόν εν Ουτρέχτη (1938).
Το συνέδριον τούτο της Ουτρέχτης ενέχει μεγάλην σημασίαν εις την ιστορίαν της Οικουμενικής Κινήσεως διά το ΠΣΕ, διότι απ' αυτού άρχεται κυρίως η ιστορία του Συμβουλίου τούτου, την οποίαν μέχρι του παρόντος δυνάμεθα να χωρίσωμεν εις στάδια τινά:
1. Περίοδος διαμορφώσεως ή προπαρασκευής (1938-1948).
2. Το Συνέδριον του Άμστερδαμ (1948).
3. Τα πρώτα εξ έτη (1948-1954).
4. Το Συνέδριον του Έβανστον (1954).
5. Τα έτη 1954-1961).
6. Το Συνέδριον του Νέου Δελχί (1961).
7. Από του 1961 και εξής.
Τ Ε Λ Ο Σ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου