ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Δ', «ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ» ΜΕΡΟΝ 7ον
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 78-83.
Από τα κείμενα έχουν αφαιρεθεί κάποιες εκτενείς παραπομπές, προκειμένου τα γεγραμμένα να καταστούν περισσότερο ευανάγνωστα.
«Οι προσπάθειες του διαβόλου, οι μεθοδείες του, οι πανουργίες του και οι παγίδες του στήνει καθημερινά στους χριστιανούς, είναι αναρίθμητες και άγνωστες στον απλό αγωνιστή του Χριστού, δηλαδή σε όλους μας.
Μόνο οι άγιοι μπορούσαν να δουν πίσω από κάθε δαιμονική παγίδα τί κρύβεται, να ερμηνεύσουν τις μεθοδεύσεις του, να τις αποκαλύψουν και να προειδοποιήσουν κι εμάς τους απλοϊκούς χριστιανούς γι' αυτές.
Έτσι, για να προφυλάξουμε τον εαυτό μας στον απηνή αυτόν πόλεμο που διεξάγουν εναντίον μας, δεν έχουμε άλλη λύση παρά να καταφύγουμε στα κείμενά τους, να δανειστούμε από την εμπειρία τους μα κι από τις ψυχωφελείς διδαχές τους.
Ένας από τους σημαντικούς αγίους που ασχολήθηκαν εμπεριστατωμένα με το θέμα των πνευμάτων και μας αποκαλύπτει όλες τις πλάνες, τις μεθοδείες και τις απατηλές μεταμορφώσεις τους, είναι ό όσιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, το λαμπρό αυτό αστέρι του νοητού στερεώματος της Εκκλησίας που έλαμψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία κατά το δέκατο αιώνα.
Ο όσιος Ιγνάντιος είχε επισημάνει την άγνοια αυτή των πνευμάτων στους χριστιανούς της εποχής του και γι' αυτό προσχώρησε στη συγγραφή του έργου αυτού.
Όπως κι όλα τα έργα του οσίου Ιγναντίου, χαρακτηρίζεται κι αυτό από την πληρότητά του.
Καλύπτει το θέμα απ' όλες τις πλευρές και δεν αφήνει πτυχή της δράσης των δαιμόνων που να μη την εξηγεί, να μη την ερμηνεύει.
Εκτός από τις προσωπικές του εμπειρίες, ο όσιος Ιγνάτιος έχει μελετήσει και λάβει υπόψη όλους τους πατέρες που έζησαν πριν απ' αυτόν και μας μεταφέρει τα παραδείγματα και τη συμπυκνωμένη γνώμη τους.
Έτσι το βιβλίο αυτό έχει τόσο τη δική του εγκυρότητα της σύνολης Εκκλησίας πάνω στο πολύ σοβαρό αυτό θέμα που απασχολεί όλους τους χριστιανούς αφού, όπως μας βεβαιώνει ο επιστήθιος μαθητής του Χριστού, <<εις τούτο εφανερώθη ο υιός του Θεού, ίνα λύση τα έργα του διαβόλου>>.
Κι ο άλλος απόστολος, ο πρωτοκορυφαίος, μας βεβαιώνει πως <<ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη>>.
Το πόσο απαραίτητη επομένως είναι η γνώση για την ύπαρξη του διαβόλου, καθώς και για τις μεθοδεύσεις και τις πανουργίες που χρησιμοποιεί για να παγιδεύσει τους χριστιανούς είναι αυταπόδεικτη».
Πέτρος Μπότσης, Οκτώβριος 2010.
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
<<Οι δαίμονες δεν ξέρουν τίποτα για πράγματα που δεν έγιναν ακόμα.
Μόνο ο Θεός γνωρίζει όλα τα γεγονότα, ακόμα και προτού συμβούν.
Οι δαίμονες, με το που βλέπουν να γίνεται κάτι, τρέχουν αμέσως να το αναγγείλουν.
Έτσι πολλές φορές αναγγέλουν σε όλους ό,τι γίνεται μεταξύ μας, πως ήρθαμε δηλαδή μαζί,
πως κάνουμε σχέδια εναντίον τους,
προτού κάποιος από μας προλάβει ν' απομακρυνθεί και να μιλήσει.
Αυτό βέβαια μπορεί να το κάνει κι ένα γρήγορο παιδί.
Αυτό που θέλω να πω είναι το εξής:
Αν κάποιος ετοιμάζεται να φύγει από την Θήβα ή από κάποια άλλη πόλη,
οι δαίμονες δεν το ξέρουν προτού ξεκινήσει.
Όταν όμως τον δουν ν' αναχωρεί, τότε τρέχουν μπροστά κι αναγγέλουν την άφιξή του.
Μετά από κάποιες μέρες βέβαια, ο ταξιδιώτης φτάνει στον προορισμό του.
Μερικές φορές που ο ταξιδιώτης για κάποιο λόγο γυρίζει πίσω, οι δαίμονες φανερώνονται πως λένε ψέματα>>.
Όταν ακούμε τους δαίμονες να προλέγουν το μέλλον, ας μη τους δίνουμε σημασία. Συχνά μας προαναγγέλουν την άφιξη κάποιων αδελφών λίγες μέρες νωρίτερα, κι αυτό επαληθεύεται.
Οι δαίμονες το κάνουν αυτό μόνο και μόνο για να καλλιεργήσουν εμπιστοσύνη σε κείνους που τους ακούνε, ώστε σιγά σιγά ν' ασκούν κάποια επιρροή πάνω τους κι έπειτα να τους οδηγήσουν στον όλεθρο.
Γι' αυτό δεν πρέπει να τους ακούμε καθόλου. Όταν μιλάνε, πρέπει να περιφρονούμε τα λόγια τους, γιατί δεν τους έχουμε ανάγκη. Δε λένε κάτι σπουδαίο. Έχουν σώματα πιο ελαφρά από τα δικά μας και βλέπουν κάποιον που αναχωρεί.
Έτσι έρχονται νωρίτερα αυτοί και αναγγέλουν την άφιξή του. Με τον ίδιο τρόπο, εκείνοι που ταξιδεύουν καβάλα σε άλογο φτάνουν στον προορισμό τους νωρίτερα από κείνους που ταξιδεύουν με τα πόδια. Δεν πρέπει να θαυμάζουμε μ' αυτό.
Οι δαίμονες δεν ξέρουν τίποτα για πράγματα που δεν έγιναν ακόμα. Μόνο ο Θεός γνωρίζει όλα τα γεγονότα, ακόμα και προτού συμβούν. Οι δαίμονες, με το που βλέπουν να γίνεται κάτι, τρέχουν αμέσως να το αναγγείλουν.
Έτσι πολλές φορές αναγγέλουν σε όλους ό,τι γίνεται μεταξύ μας, πως ήρθαμε δηλαδή μαζί, πως κάνουμε σχέδια εναντίον τους, προτού κάποιος από μας προλάβει ν' απομακρυνθεί και να μιλήσει.
Αυτό βέβαια μπορεί να το κάνει κι ένα γρήγορο παιδί. Αυτό που θέλω να πω είναι το εξής: Αν κάποιος ετοιμάζεται να φύγει από την Θήβα ή από κάποια άλλη πόλη, οι δαίμονες δεν το ξέρουν προτού ξεκινήσει.
Όταν όμως τον δουν ν' αναχωρεί, τότε τρέχουν μπροστά κι αναγγέλουν την άφιξή του. Μετά από κάποιες μέρες βέβαια, ο ταξιδιώτης φτάνει στον προορισμό του. Μερικές φορές που ο ταξιδιώτης για κάποιο λόγο γυρίζει πίσω, οι δαίμονες φανερώνονται πως λένε ψέματα.
Με τον ίδιο τρόπο πολύ συχνά προλέγουν πότε θ' ανέβουν τα νερά του Νείλου. Βλέπουν τις δυνατές βροχές στην Αιθιοπία και συμπεραίνουν πως το ποτάμι θα πλημμυρίσει προτού ακόμα τα νερά φτάσουν στην Αίγυπτο.
Τρέχουν γρήγορα τότε και προαναγγέλουν την πλημμύρα του ποταμού. Αυτό θα μπορούσαν να το έχουν προαναγγείλει και άνθρωποι, αν μπορούσαν να κινούνται τόσο γρήγορα όσο οι δαίμονες.
Μ' αυτόν τον τρόπο ο φρουρός του Δαβίδ (βλ. Β' Βασ. ιη' 24) που έστεκε σε τόσο υψηλό μέρος, μπορούσε να δει τον επισκέπτη που ερχόταν καλύτερα από τον φρουρό που έστεκε χαμηλότερα.
Με τον ίδιο τρόπο ο αγγελιοφόρος που ανάγγειλε την άφιξη ανθρώπων προτού έρθουν, δεν είπε κάτι που δεν είχε γίνει, αλλά κάτι που είχε ξεκινήσει να γίνεται. Οι δαίμονες προαναγγέλουν μόνο για να πλανήσουν.
Κι αν στο μεταξύ με την πρόνοια του Θεού οι περιστάσεις αλλάξουν -είτε τα νερά δεν ανεβούν είτε οι ταξιδιώτες δεν φτάσουν- τότε οι δαίμονες φανερώνονται ότι λένε ψέματα κι ότι εκείνοι που τους πίστεψαν, απατήθηκαν.
Έτσι δημιουργήθηκαν τα αρχαία μαντεία. Από τα πολλά χρόνια οι δαίμονες πλανούσαν τους ειδωλολάτρες. Οι απάτες τους αυτές όμως τελείωσαν. Ήρθε ο Κύριος και κατάργησε τους δαίμονες και τα τεχνάσματά τους.
Μόνοι τους δεν ξέρουν τίποτα, αλλά σαν κλέφτες μιλάνε για πράγματα που βλέπουν να γίνονται αλλού. Πιο σωστό είναι να λέμε πως <<δεν προλέγουν, αλλά μαντεύουν>>. Γι' αυτό και αν ακόμα καμιά φορά λένε την αλήθεια, και πάλι δεν αξίζουν να τους θαυμάζουμε.
Οι έμπειροι και επιδέξιοι γιατροί που έχουν παρατηρήσει κάποια αρρώστια σε μερικούς ασθενείς, πολύ συχνά προλέγουν την εξέλιξή της. Οι αμαξάδες κι αγρότες παρατηρούν συνέχεια τον ουρανό
και μπορούν να προβλέψουν αν ο ουρανός θα είναι καθαρός ή συννεφιασμένος, αλλά την πρόγνωσή τους την στηρίζουν στην εμπειρία και την παρατηρητικότητά τους, όχι σε αποκάλυψη Θεού.
Ας μην ξαφνιαστεί κανείς όταν οι δαίμονες λένε κάτι αληθινό με παρόμοιες λογικές. Ας μην τους δώσει προσοχή κι ας μην υποταγεί στην επιρροή τους. Τί όφελος θα έχουν οι άνθρωποι αν μάθουν κάτι που θα γίνει σε λίγες μέρες;
Ποιός ο λόγος να το μάθει κανείς, ακόμα κι αν υποθέσουμε πως θα είναι η πληροφορία ακριβής; Τέτοια γνώση ούτε την αρετή επαυξάνει ούτε αγιότητα δείχνει. Κανένας μας δεν θα κριθεί επειδή δε γνωρίζει το μέλλον.
Κανένας από μας που απόκτησε τέτοια γνώση δεν ονομάζεται όσιος. Στην κρίση όλοι μας θα ρωτηθούμε αν κρατήσαμε την πίστη μας και πόσο πιστά τηρήσαμε τις εντολές. Δεν αγωνιζόμαστε τόσο σκληρά και δεν ξοδεύουμε τη ζωή μας για να μάθουμε το μέλλον, αλλά να ευαρεστήσουμε το Θεό με την αρετή μας.
Τον κανόνα της προσευχής μας δεν τον τηρούμε για να προβλέπουμε το μέλλον. Δεν είναι ανταμοιβή του ασκητισμού η πρόγνωση. Εκείνο που πρέπει να ζητάμε από το Θεό, είναι να μας βοηθάει να νικήσουμε τον πονηρό.
Αν θέλουμε πραγματικά ν' αποκτήσουμε γνώση για το μέλλον, ας εξαγνίσουμε το νου μας. Είμαι σίγουρος πως η ψυχή που έχει καθαρθεί κι έχει φτάσει στη φυσική, την προπτωτική της κατάσταση, γίνεται οξυδερκής και με τη φώτιση του Θεού μπορεί να δει πράγματα μακρύτερα και βαθύτερα απ' ό,τι μπορεί να δει ο σατανάς.
Τέτοιος ήταν κι ο νους του Ελισαίου που είδε όλα τα έργα του Γιεζί, ενώ είχαν διαπραχθεί πολύ μακριά, ή τον ουράνιο στρατό που είχε σταθεί σε βοήθειά του (βλ. Δ' Βασ. ε' 26 και δ' 17).
Αν λοιπόν σου παρουσιαστούν οι δαίμονες την νύχτα κι αρχίζουν να σου μιλάνε για το μέλλον, υποστηρίζοντας πως είναι άγγελοι, μην τους πιστέψεις. Είναι ψεύτες.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ» .
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 78-83.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου