Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023

ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Ε', «Η ΣΤΕΝΗ ΠΥΛΗ» (ΜΕΡΟΣ 8ον)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Η Στενή Πύλη», σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Ε'», Αθήνα 2014, σελ. 106-108.
Η στενή πύλη που πρέπει να διαβεί ο άνθρωπος για να οδηγηθεί στην αληθινή ζωή, δηλαδή στη Βασιλεία του Θεού, είναι η μετάνοια.
Από μόνη της η μετάνοια βέβαια δεν είναι αρκετή για να φτάσει κανείς εκεί. Την πύλη αυτή όμως είναι απαραίτητο να τη διαβεί. Πρέπει δηλαδή ν' αλλάξει, ν' αντιστρέψει τη στάση του πρώτου ανθρώπου, του Αδάμ. Ο Αδάμ υπάκουσε στο δικό του θέλημα, δεν έκαμε το θέλημα του Θεού. Εμείς πρέπει ν' αντιστρατευτούμε στο δικό μας θέλημα και να κάνουμε το θέλημα του Θεού. Μ' αυτόν τον τρόπο ανοίγει η στενή πύλη, όπως την ονομάζει ο Κύριος, η πύλη της μετάνοιας. Μια πύλη, που διέρχονται διά μέσου των αιώνων όλοι οι όσιοι, όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας.
Την πύλη αυτή τη διάβηκαν οι μάρτυρες που απαρνήθηκαν τον εαυτό τους, όχι μόνο το θέλημά τους, αλλά και τη ίδια τους την ύπαρξη θυσίασαν για τη χάρη του Θεού. Τη διαβαίνουν οι όσιοι που αφιερώνουν τη ζωή τους με το ν' απαρνηθούν το ίδιο θέλημα, είτε με την υποταγή στο Γέροντά τους, είτε αγωνιζόμενοι με κάθε τρόπο να ευαρεστήσουν στο Θεό.
Όλοι αυτοί διάλεξαν να διαβούν και ν' ακολουθήσουν τη στενή πύλη, τον μόνο αληθινό δρόμο που οδηγεί στη ζωή.
Δεν μπορεί όμως να είναι να είναι κανείς μέλος της Βασιλείας του Θεού, να γίνει άγιος, αν δε βρίσκεται μέσα στην Εκκλησία και δε βιώνει την εν Χριστώ σωτηρία, δε συμμετέχει δηλαδή στο Δείπνο της Βασιλεία, που είναι η θεία Ευχαριστία.
Ο όσιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, ένας από τους φωτισμένους συγγραφείς και μεγάλους νηπτικούς της Ρωσικής, αλλά και γενικότερα της οικουμενικής Εκκλησίας ερμηνεύει την εντολή αυτή του Χριστού για τη στενή πύλη με τη γνωστή του βαθιά θεολογική προσέγγιση και μας προσφέρει μια διδασκαλία ορθόδοξη και πατερική, χωρίς ν' αφήνει αναπάντητες τις ανεπίτρεπτες παρεξηγήσεις και πλανεμένες απόψεις που κυριαρχούν πολλές φορές ανάμεσα στους πιστούς.
Στο ίδιο πνεύμα αναφέρονται και τα υπόλοιπα κείμενα του Οσίου, που έχουν συμπεριληφθεί στο βιβλίο αυτό.
Η χάρη του Κυρίου ας μας βοηθήσει να διαβούμε τη στενή πύλη της μετάνοιας, να γευτούμε απ' αυτή τη ζωή τη Βασιλεία του Θεού μέσα στην Εκκλησία και ν' αξιωθούμε να τη ζήσουμε με πληρότητα, όταν ο Θεός ευδοκήσει να έρθει για να εγκαταστήσει τη Βασιλεία Του. Αμήν.
Πέτρος ΜπότσηςΜάρτιος 2014
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».






ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'



Η άσκηση της Προσευχής του Ιησού



Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλό



Ο Ρώσσος ιερομόναχος Δωρόθεος ήταν μεγάλος δάσκαλος της πνευματικής άσκησης. Στα θέματα της νοεράς προσευχής είχε προχωρήσει όσο σχεδόν κι ο αββάς Ισαάκ ο Σύρος. Εκείνος λοιπόν συμβουλεύει αυτούς που ξεκινούν ν' ασκήσουν την προσευχή του Ιησού, στην αρχή να την προφέρουν δυνατά. Η προφορική προσευχή, έλεγε, θα προχωρήσει από μόνη της και θα γίνει νοερά. Και συνέχιζε: <<Η νοερά προσευχή είναι το αποτέλεσμα κι η πρόοδος της προφορικής προσευχής. Κι η νοερά προσευχή στη συνέχεια οδηγεί στην καρδιακή προσευχή. Η νοερά προσευχή δεν πρέπει να λέγεται δυνατά αλλά ήσυχα, <<πραεία τη φωνή>>, τόσο ώστε να την ακούς μόνο εσύ. Είναι ιδιαίτερα να την λες δυνατά όταν σε πολεμά ο περισπασμός ή προσπαθεί να σε καταβάλλει η θλίψη, η πνευματική απόγνωση κι η ακηδία. Η προφορική προσευχή του Ιησού διεγείρει προοδευτικά την ψυχή από το βαθύ πνευματικό ύπνο, όπου προσπαθούν να την ρίξουν η θλίψη κι η απόγνωση. Ιδιαίτερα χρήσιμο είναι επίσης να προφέρεις δυνατά την προσευχή του Ιησού όταν σε πολεμούν φαντασιώσεις και ρεμβασμοί, σαρκικές επιθυμίες, οργή και θυμός, και η επίδρασή τους θερμαίνει υπερβολικά το αίμα. Πρέπει να προφέρεται δυνατά όταν η ειρήνη κι η γαλήνη εγκαταλείπουν την καρδιά κι ο νους γίνεται διστακτικός, αδύναμος και κατά κάποιο τρόπο οδηγείται σε σύγχυση, επειδή κατακλύζεται από πλήθος ανόητες σκέψεις και λογισμούς. Οι άρχοντες του σκότους είναι αόρατοι, δεν μπορούν να τους δουν τα σωματικά μάτια. Τους νιώθει όμως η ψυχή από την επίδραση που προσπαθούν ν' ασκήσουν πάνω της. Όταν λοιπόν δυναμώνουν την επίθεσή τους αλλ' ακούν την προσευχή του Κυρίου Ιησού, την οποία τρέμουν, πέφτουν σε σύγχυση, αναστατώνονται, γεμίζουν φόβο κι απομακρύνονται γρήγορα από την ψυχή>>. Η μέθοδος προσευχής που προτείνει ο ιερομόναχος είναι πολύ απλή και εύκολη. Συνδυάζεται με όσα λέει ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος: <<Η προσευχή του Ιησού πρέπει να προφέρεται τόσο δυνατά ώστε να την ακούς μόνο εσύ. Και να λέγεται χωρίς σπουδή και με το νου αφοσιωμένο στα λόγια της>>. Αυτό το τελευταίο ο ιερομόναχος το κρίνει απραίτητο για όλους εκείνους που ασχολούνται με την προσευχή του Ιησού. Τη μέθοδο προσευχής που προτείνει ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος πρέπει να την ακολουθούν κι όσοι ασκούν τη μέθοδο που εισηγείται ο θείος Νείλος Σόρσκυ στη δεύτερη ομιλία του προς το μοναχικό πολίτευμα. 


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Η Στενή Πύλη»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Ε'»,
Αθήνα 2014, σελ. 106-108.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου