Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου 2023

Η ΠΙΣΤΙΣ ΕΝ ΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' ΈκδοσηΘεσσαλονίκη 2003, σελ. 59-61.
Ιδού πως περιγράφει ο ίδιος (ο Άγιος Ιωάννης) την εν Κροστάνδη ιερατικήν ζωήν και διακονίαν του:
<<Από των πρώτων ημερών του υπουργήματός μου εν τη υψηλή υπηρεσία της Εκκλησίας του Θεού, εθεώρησα ως κανόνα της ζωής μου να είμαι πιστός
και ζηλωτής εν τω ιερατικώ μου έργω και αυστηρώς επαγρυπνώ επί του εαυτού μου και της πνευματικής ζωής μου.
Προς τον σκοπόν τούτον ήρχισα να μελετώ και να σπουδάζω την Γραφήν, αποκομίζων εξ αυτής οικοδομήν ως άνθρωπος, ως ιερεύς και ως μέλος του κοινωνικού συνόλου.
Ήρχισα τότε να συντάσσω και το ημερολόγιόν μου, εν τω οποίω επακριβώς εσημείουν τους αγώνας μου κατά των κακών σκέψεων και πειρασμών, τας μετανοίας μου, τας μυστικάς μου προσευχάς και τας μετά του Θεού πνευματικάς εντεύξεις μου.
Καθ' εκάστην Κυριακήν και εορτήν συνήθιζον να κηρύττω είτε ιδικόν μου κήρυγμα, είτε εκ της συλλογής του επισκόπου Γρηγορίου.
Εκτός των ειθισμένων εκκλησιαστικών μου καθηκόντων, ευθύς εξ αρχής, επειδή και εγώ ήμην ποτέ πτωχός, εφρόντιζον περί των πτωχών.
Προ είκοσιν ετών είχον την έμπνευσιν της ιδρύσεως εν Κροστάνδη <<οίκου βιομηχανίας>> τον οποίον διά της Θείας βοηθείας κατώρθωσα να αποπερατώσω το 1873>>.
Ο πατήρ Ιωάννης καθ' όλον το ιερατικόν του στάδιον, όπερ διήρκησε 53 έτη, ουδέποτε ελησμόνει ότι ήτο ιερεύς.
Ελειτούργει καθ' εκάστην, εκήρυττε συχνότατα, τουθ' όπερ ήτο ασύνηθες κατά την εποχήν εκείνην εν Ρωσσία, επεσκέπτετο τας κατοικίας των πτωχών ενοριτών του και εβοήθει αυτούς,
έπειθε τους αλκοολικούς να εγκαταλείψωσι το πάθος της μέθης, εγίνετο τα πάντα τοις πάσι, ενίοτε δε και ανυπόδητος επέστρεφεν εις την οικίαν του, διότι έδιδε τα υποδήματά του εις πτωχούς χριστιανούς!
Τη 20ή Δεκεμβρίου του 1908 εκοιμήθη εν Κυρίω καταλιπών οπίσω αυτού φήμην ανδρός αγίου.
(Εκ του προλόγου του βιβλίου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».







2. Η ΠΙΣΤΙΣ ΕΝ ΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ



<<Πιστεύσαι γαρ δει τον προσερχόμενον τω Θεώ ότι έστι και τοις εκζητούσιν αυτόν μισθαποδότης γίνεται>> (Εβρ. 11,6).


Το πρώτον γνώρισμα το οποίον πρέπει να έχη η προσευχή μας είναι η ζωντανή πίστις εις τον Κύριον' υπόθεσε Αυτόν ενώπιόν σου και εντός σου και τότε ζήτησε από τον Ιησούν Χριστόν εν Πνεύματι Αγίω, οτιδήποτε επιθυμείς και θα το λάβης. Ζήτησε αυτό με απλότητα, χωρίς την παραμικράν αμφιβολίαν, και τότε ο Θεός σου θα γίνη διά σε το παν και αμέσως θα πραγματοποιήση μεγάλα και θαυμάσια καθώς το σημείον του σταυρού πραγματοποιεί μεγάλα. Ζήτησε ευλογίας πνευματικάς και υλικάς και όχι μόνον διά τον εαυτόν σου, αλλά δι' όλους τους πιστούς, δι' όλον το σώμα της Εκκλησίας, χωρίς να αποχωρίζης τον εαυτόν σου από τους άλλους πιστούς αλλ' ως μέλος του ενός μεγάλου σώματος της Εκκλησίας του Χριστού, ηνωμένος πνευματικώς με τα άλλα μέλη και αγαπών όλους ως αδελφούς ή τέκνα σου εν Χριστώ. Ο Οουράνιος Πατήρ θα σε πληρώση με ειρήνην και δύναμιν. Αν επιθυμής να ζητήσης τι παρά του Θεού εις την προσευχήν σου διά τον εαυτόν σου, πριν προσευχηθής προετοίμασε τον εαυτό σου με πίστιν στερεάν και ακλόνητον και λάβε όλα σου τα μέτρα κατά της απιστίας και της αμφιβολίας. Διότι δεν είναι διά σέ καλόν και ωφέλιμον αν κατά την διάρκειαν της προσευχής κλονισθή η πίστις της καρδίας σου και δεν σταθή εδραία' εις τοιαύτην περίπτωσιν μη περιμένεις να λάβης ό,τι εζήτησες από τον Κύριον με αμφιβολίαν' διότι με αυτόν τον τρόπον προσέβαλες τον Κύριον, ο δε Θεός δεν δίδει τα δώρα Του εις υβριστάς. <<Πάντα όσα αν αιτήσεσθε εν τη προσευχή πιστεύοντες λήψεσθε>> (Ματθ. 21,21). Αν, λοιπόν, αμφιβάλλης και δεν πιστεύεις, δεν θα έχεις την δύναμιν να κάμης αυτά. <<Αιτήτω εν πίστει μηδέν διακρινόμενος' ο γαρ διακρινόμενος έοικε κλύδωνι θαλάσσης ανεμιζομένω και ριπιζομένω>>, λέγει ο Απόστολος Ιάκωβος. <<Μη γαρ οιέσθω ο άνθρωπος εκείνος ότι λήψεταί τι παρά Κυρίου' ανήρ δίψυχος ακατάστατος εν πάσαις ταις οδοίς αυτού>> (Ιάκ. 1,6-8). Η καρδιά ήτις αμφιβάλλει ότι ο Θεός δύναται να δώση εις αυτήν ό,τι ζητεί, τιμωρείται διά την αμφιβολίαν της αυτήν' πιέζεται και καταβάλλεται από την αμφιβολίαν. Μη οργίζης τον Θεόν και με σκιάν ακόμη αμφιβολίας -και μάλιστα συ ο οποίος πολλάκις εδοκίμασες την παντοδυναμίαν του Θεού. Η αμφιβολία είναι βλασφημία κατά του Θεού, ψεύδος αναιδές της καρδίας ή του πνεύματος, το οποίον εμφωλεύει εις την καρδίαν κατά του πνεύματος της αληθείας' φοβού αυτήν καθώς θα εφοβείσο όφιν δηλητηριώδη, ή μάλλον περιφρόνει, θα έλεγον, αυτό και μη δίδης εις αυτό την ελαχίστην προσοχήν. Ενθυμού ότι ο Θεός, κατά την προσευχήν σου, περιμένει την καταφατικήν απάντησίν σου εις το ερώτημα, το οποίον εις την ψυχήν σου θέτει: <<Πιστεύεις ότι δύναμαι ποιήσαι τούτο>>; Εις το ερώτημα αυτό πρέπει να απαντάς από το βάθος της καρδίας σου <<ναι, Κύριε>>. Ας σε βοηθούν επίσης αι ακόλουθοι σκέψεις εις την αμφιβολίαν και την απιστίαν σου: Ζητώ παρά του Θεού, πρώτον, παν ό,τι υπάρχει και τίποτε το φαντασιώδες, τίποτε το ανύπαρκτον, παν δε ό,τι υπάρχει λαμβάνει την ύπαρξίν του παρά του Θεού' διότι <<χωρίς Αυτού εγένετο ουδέ εν ο γέγονε>> (Ιω. 1,3). Τίποτε, λοιπόν, εξ όσων συμβαίνουν, δεν ημπορή να συμβή χωρίς Αυτόν, και τα πάντα ή έλαβον την ύπαρξίν των παρ' Αυτού ή συμβαίνουν με την θέλησίν Του ή την άδειάν Του, χάρις εις τας δυνάμεις και τα ιδιότητας τας οπίας έδωκεν Αυτός εις τα δημιουργήματά Του -εις ό,τι δε συμβαίνει ή υπάρχει, ο Θεός είναι ο παντοδύναμος Κύριος. Εκτός όμως τούτου, Αυτός προσκαλεί εις την ύπαρξιν και όσα δεν υπάρχουν. Και αν, λοιπόν, ζητήσω παρ' Αυτού πράγμα το οποίον δεν υπάρχει, δύναται να μοι το δώση δημιουργών αυτό. Δεύτερον, ζητώ παρά του Θεού ό,τι είναι δυνατόν, διότι ό,τι είναι δι' ημάς αδύνατον, είναι δυνατόν διά τον Θεόν. Δεν ημπορεί, λοιπόν, να υπάρξη δυσκολία και απ' αυτήν την άποψιν, διότι ο Θεός μπορεί να κάμη δι' εμέ και ό,τι είναι αδύνατον κατά την γνώμην μου.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 59-61.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου