Τρίτη 2 Ιανουαρίου 2024

π. ΠΛΑΚΙΔΑ DESEILLE: «ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ» (7ο ΜΕΡΟΣ)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 55-58.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




ΣΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ





Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ




ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ - ΟΜΙΛΙΑ Α'




Στα γεγονότα της παιδικής ηλικίας του Κυρίου, στα οποία μας διηγούνται οι ευαγγελιστές Ματθαίος και Λουκάς, και κυρίως σ' εκείνα που διαβάζουμε στο σημερινό Ευαγγέλιο (Ματθ. β' 13-23) τούτη την Κυριακή, κατά την οποία η Εκκλησία μας προσκαλεί να θυμηθούμε ταυτόχρονα τον βασιλέα Δαβίδ, τον μνήστορα Ιωσήφ και τον άγιο Ιάκωβο, αδελφό του Κυρίου, βλέπουμε πόσες φορές η Καινή Διαθήκη αναφέρεται στην Παλαιά, για να διαβάσει εκεί προτυπώσεις του Χριστού.
Ήδη από τις πρώτες αυτές στιγμές της επίγειας ζωής του Χριστού, διαφαίνεται κατά τρόπο υπαινικτικό, -αλλά ως ήδη παρόν- το αναμενόμενο και θεμελιώδες για τη σωτηρία μας μυστήριο του Σταυρού. Με τη φυγή Του στην Αίγυπτο και την επιστροφή Του στη γη του Ισραήλ ο Κύριος προτυπώνει και αναγγέλλει ότι, διά του πασχαλίου μυστηρίου του θανάτου και της Αναστάσεώς Του, πρόκειται ο Ίδιος να εκπληρώσει ό,τι προτύπωνε ο αρχαίος Ισραήλ διά της παραμονής του στην Αίγυπτο και της εξόδου του προς τη Γη της Επαγγελίας.
Όλη η ιστορία του Ισραήλ είναι μια ιστορία σωτηρίας, μια ιστορία που φτάνει στο αποκορύφωμά της με την υπέρτατη έξοδο του νέου Ισραήλ, δηλαδή του Σώματος του Χριστού -του ίδιου του θεανθρώπου Χριστού μαζί με την ενωμένη με Αυτόν ανθρωπότητα- από την Αίγυπτο της παρούσης ζωής, από την επίγεια αιχμαλωσία κατά την οποία υποκείμεθα σε όλες τις συνέπειες της αμαρτίας, στην αληθινή Γη της Επαγγελίας στην ουράνια Ιερουσαλήμ, την οποία έχουμε ήδη αποκτήσει διά του βαπτίσματος και η οποία θα αποκαλυφθεί στο πλήρωμά της κατά την εσχάτη ημέρα.
Θα είναι η μεσσιανική έξοδος, έξοδος οριστική, στην οποία ήδη ανήγγειλαν τόσο ο προφήτης Ησαΐας, όσο και πολλά άλλα προφητικά κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης. Στις διηγήσεις αυτές της παιδικής ηλικίας βλέπουμε το παιδίον Ιησού να περιβάλλεται από την Υπεραγία Θεοτόκο μητέρα Του, τον Ιωσήφ, τους ποιμένες, τους Μάγους, τον πρεσβύτη Συμεών και την Άννα, οι οποίοι Το αναγνωρίζουν, ενώ ο Ηρώδης, ο οποίος αντιπροσωπεύσει την εξουσία του Ισραήλ, Το διώκει. Αυτό φανερώνει ότι οι πτωχοί θα είναι εκείνοι που θα Τον υποδεχθούν και όχι εκείνοι που διακρίνονταν λόγω φυλής, λόγω του ότι ανήκαν στο έθνος του Ισραήλ, τιμώμενοι και εκτιμώμενοι εκεί.
Τη Βασιλεία δεν θα κληρονομήσουν σάρκα και αίμα, αλλά οι πτωχοί τω πνεύματι, όπως θα διακηρύξει ο Κύριος στους Μακαρισμούς (βλ. Ματθ. ε' 3, Λουκ. ς' 20). Αυτοί θα πάρουν θέση στη μακρά σειρά των θεοσεβών εκείνων που εξέφραζαν μέσα στους Ψαλμούς τη δέηση, την απόγνωση, την ακλόνητη εμπιστοσύνη τους, τον αίνο και το θάμβος τους ενώπιον των δωρεών του Θεού, και οι οποίοι ήταν ήδη οι πτωχοί τω πνεύματι. Αυτοί Τον υποδέχονται, αυτοί Τον αναδέχονται. Οι Μάγοι που ήρθαν απ' την Ανατολή προτυπώνουν τους εξ εθνών που μεταστράφηκαν και θα προσέλθουν μαζί με τους πτωχούς, με αυτό το «υπόλοιπο» του Ισραήλ, όπως είχαν προαναγγείλει και οι προφήτες. Ανακαλούνται, έτσι, όλες οι διαστάσεις του μυστηρίου της σωτηρίας μας.
Ο διωγμός του Ηρώδη και η σφαγή των αγίων νηπίων μας βοηθούν ήδη να διακρίνουμε εκείνο τον άλλο διωγμό που εκίνησαν κατά του Χριστού, ως άλλος Ηρώδης, οι Αρχιερείς, οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι. Διωγμός, ο οποίος θα καταλήξει στα Πάθη, με τα οποία όλως ιδιαιτέρως συνδέονται οι μάρτυρες όλων των αιώνων -ο οποίος όμως θα αποτελέσει για όλα τα μέλη του Χριστού και την οδό της Αναστάσεως. Ακούγοντας ή διαβάζοντας τις διηγήσεις αυτές, πρέπει να φέρνουμε στο νου όλο αυτό το παρελθόν, αλλά και το μέλλον. Μας δίνουν το κλειδί όλης της προ Χριστού ιστορίας. Μας δείχνουν πως πρέπει να μελετούμε την Παλαιά Διαθήκη' να μη βλέπουμε εκεί μόνο τη θέσπιση ενός νόμου που δεν πρέπει πλέον να τηρείται κατά το γράμμα του, επειδή τώρα ναι μεν δεν καταργείται, συμπληρώνεται όμως εν Χριστώ.

Προπάντων μας δείχνουν οι διηγήσεις αυτές να θεωρούμε την ιστορία της σωτηρίας ως μια ιστορία παιδαγωγίας, στη διάρκεια της οποίας ο Θεός οδηγεί σταδιακά τον λαό Του στο να διευρύνει την καθαρά επίγεια και εθνικιστική αντίληψη του προορισμού του σε παγκόσμια και πνευματική, για να προετοιμαστεί για την έλευση του Χριστού και την αιώνια ζωή.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 55-58.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου