Πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2024

π. ΠΛΑΚΙΔΑ DESEILLE: «ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ» (8ο ΜΕΡΟΣ)

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 58-64.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




ΣΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ





Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ




ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ - ΟΜΙΛΙΑ Α'




Εξάλλου, αν οι ευαγγελικές διηγήσεις φωτίζοντας το παρελθόν αποκαλύπτουν την έννοια της όλης ιστορίας του Ισραήλ, δείχνοντας προς τα που έτεινε και τι προεικόνιζε, ταυτόχρονα φωτίζουν το μέλλον του κόσμου και μας αποκαλύπτουν ότι μέσα απ' όλες αυτές τις δοκιμασίες, όλες τις οδύνες, όλες τις δυσκολίες των καιρών που έρχονται, εντέλει θα ολοκληρωθεί το έργο της σωτηρίας μας, η οριστική έξοδός μας.
Η νέα αυτή έξοδος θα οδηγήσει όχι σε μια υλική Γη της Επαγγελίας, αλλά σε μια Βασιλεία που δεν είναι εκ του κόσμου τούτου και της οποίας ο τόπος εδώ κάτω είναι η καρδιά του ανθρώπου. Η διαθήκη του Σινά και ο Μωσαϊκός νόμος βρήκαν την οριστική εκπλήρωσή τους στη νέα συνθήκη, την Καινή Διαθήκη, -διότι πλέον όλα είναι θεία δώρα- και σε ένα καινούργιο νόμο που δεν είναι πια γραμμένος πάνω σε πλίθινες πλάκες, αλλά στις σάρκινες καρδιές των ανθρώπων. Πρόκειται για μια συνθήκη η οποία, αν πειθαρχούμε στη χάρη, αν η ελευθερία μας αποδέχεται το δώρο αυτό του Θεού, μας προσφέρει το φως και τη δύναμη που θα μας επιτρέψει να ζήσουμε εν πάση αληθεία τη θεία ζωή.
Να τι πρέπει να διακρίνουμε μέσα στα στα κείμενα που ορίζει η Εκκλησία να διαβάζουμε στη συγκεκριμένη περίοδο του λειτουργικού έτους. Πρέπει να τα ακούμε, να τα διαφυλάττουμε και να τα αφήνουμε να αντηχούν στις καρδιές μας, να επιτρέπουμε σ' αυτά να μας αφυπνίζουν, για να μπορούμε να ανταποκρινόμαστε και να αφηνόμαστε να μας μεταμορφώνει ο θείος λόγος κατ' εικόνα του του μονογενούς Υιού, δυνάμει του Παναγίου Πνεύματος, εις δόξαν Πατρός. Αμήν.



Ο άγιος Ιωσήφ



Στην Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα - Ομιλία Β'



Την Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα η Εκκλησία μας μας προσκαλεί να τιμήσουμε με έναν ιδιαίτερο τρόπο τον άγιο Ιωσήφ, λόγω του ρόλου που του ανήκει στα γεγονότα της Γεννήσεως και της παιδικής ηλικίας του Χριστού.
Ο άγιος Ιωσήφ πιθανώς δεν έχει το προφίλ που θα ταίριαζε στη συνείδηση πολλών χριστιανών. Ωστόσο, παίζει σημαντικό ρόλο μέσα στα Ευαγγέλια. Από την πλευρά μας, ο άγιος Ιωσήφ πρέπει να τιμάται για πολύ συγκεκριμένο λόγο. Πράγματι, αν υπάρχει σήμερα στο Άγιον Όρος μια μεγάλη πνευματική αναγέννηση, αυτή σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον Γέροντα Ιωσήφ τον Ησυχαστή, που σήμερα ήδη τιμάται από πολλούς ως άγιος. Ο Γέροντας Ιωσήφ λοιπόν είχε μεγάλη ευλάβεια προς τον προστάτη άγιό του, τον άγιο Ιωσήφ, τον οποίο θεωρούσε προστάτη ειδικά των μοναχών, κυρίως των Αθωνιτών που είχαν αφιερωθεί στην ησυχαστική ζωή, σε μια ζωή μόνωσης και βαθιάς ένωσης με τον Θεό.
Όπως αντιλαμβανόμαστε και από το όνομά του, υπάρχει μια μυστική σύνδεση ανάμεσα στον άγιο Ιωσήφ και τον δίκαιο Ιωσήφ της Παλαιάς Διαθήκης, κατά τον τρόπο που ο Ιωάννης ο Βαπτιστής αναπαρήγαγε τα χαρίσματα και τα πνευματικά δώρα του Ηλία. Υπάρχει ανάμεσά τους μια αντιστοιχία πνευματικών χαρισμάτων, η οποία θεμελιώνει την πνευματική αυτή συγγένεια. Από τη μια πλευρά ο Ιωσήφ της Παλαιάς Διαθήκης έσωσε και την Αίγυπτο και τους αδελφούς του, τον λαό του Ισραήλ, με τη σοφία και τη διάκρισή του' δεν είδε όνειρα ο ίδιος, ήταν όμως προικισμένος με το χάρισμα της ερμηνείας ονείρων των ανθρώπων εκείνων που τον πλησίαζαν για να τον συμβουλευθούν.
Από την άλλη και ο Ιωσήφ της Καινής Διαθήκης, πληροφορούμενος από τα όνειρα, υπήρξε ο προστάτης της Αγίας Οικογένειας, προστάτης του διωκόμενου Χριστού, ο Οποίος υποχρεώθηκε να φύγει στην Αίγυπτο με τη μητέρα Του, την Υπεραγία Θεοτόκο και Παρθένο Μαρία. Και οι δύο αυτοί Ιωσήφ έχουν δεσμούς με την Αίγυπτο, τη χώρα αυτή που λίγο αργότερα θα γίνει το λίκνο του μοναχισμού. Την Αίγυπτο, όπου η ανάμνηση της εξορίας του Χριστού με τη μητέρα Του και τον Ιωσήφ παρέμεινε πάντοτε τόσο ζωντανή και συνδεδεμένη με τις ρίζες αυτού του μοναχισμού, αφού τα μοναστήρια εξαπλώθηκαν πολύ γρήγορα στους τόπους ακριβώς, όπου η παράδοση ήθελε να έχει κατοικήσει η Αγία Οικογένεια.
Είναι τόσες πολλές οι ομοιότητες ανάμεσα στο μοναστικό, ησυχαστικό ιδεώδες μας και στο πρόσωπο του αγίου Ιωσήφ! Και οφείλουμε ν τον επικαλούμαστε ως προστάτη των κοινοτήτων μας, ως τον άγιο που μπορεί να περιφρουρεί, να φροντίζει για τις ανάγκες μας, όλες τις υλικές ελλείψεις μας, που καμιά φορά νιώθουμε να μας πλήττουν σκληρά' αλλά και ως εκείνον ο οποίος έχει τη δυνατότητα να μας μυήσει στην εσωτερική ζωή, να μας βοηθήσει στην αναζήτηση του Θεού, στην αναζήτηση μιας βαθύτερης προσευχητικής ζωής. Ο άγιος Ιωσήφ παίζει έτσι διπλό ρόλο που δεν μπορούμε βεβαίως να υπογραμμίσουμε όσο του αξίζει, και ο οποίος ρόλος άλλη μια φορά είναι σε απόλυτη αρμονία με την πνευματική κληρονομιά του Αγίου Όρους, όπως την παραλάβαμε από τον γέροντα Αιμιλιανό και τον Πατέρα Εφραίμ Κατουνακιώτη, ο οποίος ήταν τόσο κοντά στον Ιωσήφ τον Ησυχαστή και τη συνοδεία του.

Είθε ο άγιος Ιωσήφ να προστατεύει τις αδελφότητές μας, να μας βοηθά να βρίσκουμε λύσεις στα υλικά προβλήματα της ζωής μας, και ταυτόχρονα να βοηθά να μη διασπάται ο νους μας. Και οι μέριμνες του κόσμου τούτου, αν και αναγκαίες, να μην καταπνίγουν μέσα μας την αναζήτηση του Θεού, τον βαθύ πόθο για ένωση μαζί Του διά της προσευχής, κατά το δυνατόν αδιαλείπτου, προσευχή που θα αποτελεί τον χυμό της πνευματικής μας ζωής και ανάσα της ψυχής μας. Είθε ο άγιος Ιωσήφ να μας φρουρεί και να μας προστατεύει. Αμήν.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 58-64.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου