Τρίτη 18 Μαρτίου 2025

ΟΣΙΟΥ ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ ΤΟΥ ΕΓΛΕΙΣΤΟΥ: ΤΡΙΤΗ, ΤΕΤΑΡΤΗ ΚΑΙ ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου:
«Ο ΣΩΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ»,
Μετάφραση - Επιμέλεια Πέτρου Μπότση, 1η έκδοση, Αθήνα 1989, σελ 96-99.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»



Ο σωστικός χώρος της εκκλησίας (καθημερινές σκέψεις και σχόλια στα ευαγγελικά και αποστολικά αναγνώσματα για τις 365 μέρες του χρόνου) είναι ένα θαυμάσιο βιβλίο που περιέχει το καθημερινό σχόλιο του οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου για κάθε μέρα του έτους.
Η χρονιά που κυκλοφόρησε το βιβλίο αυτό, είχε προγραμματιστεί ώστε το κείμενο να ενταχθεί στη δομή του Ημερολογίου της Εκκλησίας εκείνου του έτους.
Καθώς κάθε χρόνο η ύλη δομείται διαφορετικά, λόγω της κινητής εορτής του Πάσχα, ο όσιος συγγραφέας συνιστά στον αναγνώστη να καταφεύγει για τα Γραφικά αναγνώσματα στον πασχάλιο κύκλο κάθε χρόνου.
Έτσι μπορεί να προσανατολιστεί καλύτερα παρακολουθώντας το ορθόδοξο ημερολόγιο, για να διαπιστώσει ποια Κυριακή μετά την Πεντηκοστή διανύουμε και να καταφεύγει στην αντίστοιχη εβδομάδα του έτους, για να βρει το σχόλιο της ημέρας.
Σκοπός του Οσίου ήταν πάντα να παρέχει υγιή τροφή στην ψυχή. Θεωρώντας τα λόγια του σε καθημερινή βάση, ο αναγνώστης δέχεται διαρκή ενθάρρυνση για ν' αγωνίζεται με επιμέλεια ώστε ν' απορρίψει την απιστία και την αμαρτία, ν' αναπτύξει την πίστη και την αρετή και να πλησιάσει περισσότερο τον Κύριο και Σωτήρα μας.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)





ΤΡΙΤΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ


Ησ. θ' 910, Γέν. ζ' 1-5, Παρ. η' 32-39




Η σοφία, ο Λόγος του Θεού, ωκοδόμησεν εαυτή οίκον -την αγία Εκκλησία - και ητοιμάσατο την εαυτής τράπεζαν (το Λόγο του Θεού και τα άγια μυστήρια, ιδιαίτερα δε το μυστήριο του Σώματος και Αίματος του Χριστού) απέστειλε τους εαυτής δούλους (τους αγίους αποστόλους και τους διαδόχους τους) να τους καλέσουν όλους στο δείπνο. Πολλοί είχαν ήδη κληθεί, αλλά η κλήση συνεχίζεται ως σήμερα. Ας γεμίσει όλο το σπίτι λοιπόν. Η ευωχία συνεχίζεται αδιάλειπτα. (Παρ. θ':1-3). Δόξα τω Θεώ, που είναι εύσπλαχνος απέναντί μας. Ας ακολουθήσουμε την κλήση. Ας εισέλθουμε, κανένας ας μη μείνει έξω. Τις ημέρες αυτές της νηστείας η κλήση είναι ιδιαίτερα ενεργή και η πνευματική τράπεζα πολύ πλούσια. Αυτό καθιστά ιδιαίτερα ασυγχώρητο όποιον στερηθεί την τράπεζα. Ας χαράξουν όλοι στη μνήμη τους τ' ακόλουθα λόγια της Σοφίας: «οι δε αμαρτάνοντες εις εμέ ασεβούσιν εις τας εαυτών ψυχάς» (Παρ. η' 36) κι επομένως, λυπηθείτε τον εαυτό σας.




ΤΕΤΑΡΤΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ


Ησ. ι' 12-20, Γέν.  ζ' στ' 6-9, Παρ. θ' 12-18


Αξίζει να παρατηρήσουμε  με ποιον τρόπο η Σοφία καλεί κοντά της τους ανόητους: «ος έστιν άφρων, εκκλινάτω προς με» (Παρ. θ' 4). Κατά συνέπεια, οι «έξυπνοι» αποκλείονται από το σπίτι της Σοφίας, της Αγίας Εκκλησίας. Πρέπει να παραμερίσει κανείς κάθε είδος εξυπνάδας μπροστά στην είσοδο της οικίας αυτής. Από την άλλη μεριά, αν κάθε είδος σοφίας και γνώσης υπάρχουν μέσα στο σπίτι της Σοφίας, τότε έξω από το σπίτι αυτό, έξω από την Αγία Εκκλησία, υπάρχει μόνο ανοησία, άγνοια και τυφλότητα. Πόσο θαυμαστά είναι όλα όσα δημιούργησε ο Θεός! Όταν εισέρχεσαι στην Εκκλησία, άφησε έξω τη δική σου γνώση και θα γίνεις πραγματικά σοφός' απόρριψε κάθε εγωκεντρική δραστηριότητά σου και θα γίνης πραγματικά σοφός' Αποκήρυξε τον εαυτό σου και θα γίνεις σίγουρα κύριος του εαυτού σου. Αχ και να μπορούσε να συλλάβει αυτή τη σοφία' Αλλ' η σοφία αυτή είναι κρυμμένη από τον κόσμο. Επειδή ο κόσμος με την τυφλότητά του δεν κατανoεί τη σοφία του Θεού, κραυγάζει εναντίον Του και συντηρεί τις ανόητες αυτές λογικές.





ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ


Ησ. ια' 10-12. Γέν. ζ' 11-18, Παρ. ι' 1-22


«Εκ πολυλογίας ουκ εκφεύξη αμαρτίαν» (Παρ. ι' 19). Οι χριστιανοί που είναι προσεχτικοί,  ονομάζουν τις αισθήσεις παράθυρα της ψυχής' αν τα παράθυρα αυτά είναι ανοιχτά, η εσωτερική θέρμη θα εξαφανιστεί. Όσο ευρύτερο είναι το άνοιγμα, τόσο πιο δύσκολα θα διασκορπίζεται η θέρμη αυτή κι η γλώσσα αποκτά την ελευθερία να μιλάει ελεύθερα και να λέει ό,τι θέλει.  Το πλήθος των λέξεων προκαλεί την ίδια βλάβη στην εγρήγορση και την εσωτερική αρμονία, γιατί τότε την προσβάλουν όλες οι αισθήσεις μαζί, αφού η φλυαρία αγγίζει τα αντικείμενα όλων των αισθήσεων και πιέζει την ψυχή να κοιτάζει, χωρίς να βλέπει, ν' αφουγκράζεται χωρίς ν' ακούσει, ν' ακουμπάει χωρίς ν' αγγίζει. Όσο μεγαλύτερη είναι η ονειροπόληση εσωτερικά, τόσο μεγαλύτερο είναι το πλήθος των λέξεων εξωτερικά' το τελευταίο όμως (η πολυλογία) είναι περισσότερο ολέθριο, γιατί είναι κάτι πιο ζωντανό και γι' αυτό κάνει μεγαλύτερη εντύπωση. Επομένως συνδέεται άμεσα με την ισχυρογνωμοσύνη, την αναίδεια και το ίδιο θέλημα, ιδιότητες που καταστρέφουν σαν θύελλα την εσωτερική αρμονία και στο πέρασμά τους προδίδουν έλλειψη αισθήματος και τυφλότητα. Μετά απ' όλ' αυτά, προκύπτει πως με τη φλυαρία δεν μπορεί ν' αποφύγει κανείς την αμαρτία.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου:
«Ο ΣΩΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ»,
Μετάφραση - Επιμέλεια Πέτρου Μπότση, 1η έκδοση, Αθήνα 1989, σελ 96-99.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου