Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021

ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΜΗΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΕΙΡΗΝΗΣ ΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟΝ)





ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Α'

Οικογένεια της Οσίας.


Μετά τον θάνατον του μισοχρίστου Θεοφίλου, επειδή ο υιός του Μιχαήλ ήτο ανήλικος, έμεινεν η ευσεβεστάτη και θεοφιλεστάτη Θεοδώρα διάδοχος της Βασιλείας, ήτις εστερέωσε την συγκροτήσασαν την αγίαν Ορθοδοξίαν, Εβδόμην Σύνοδον και ούτως απήλαυσεν η Εκκλησία μας την ευπρέπειαν των αγίων εικόνων εικόνων, ως πρότερον.


Την άνοιξιν του 839 επήγε στην πρωτεύουσα της Καππαδοκίας αυτοκρατορικός απεσταλμένος διά κρατικήν υπόθεσιν, ο Καίσαρ Βάρδας, αδελφός της Αυγούστας Θεοδώρας και εφιλοξενήθη εις τον οίκον του στρατηγού Φιλαρέτου, όστις είχεν σύζυγον, Ζωήν ονόματι μεθ' ης είχεν αποκτήσει δύο θυγατέρας, την Καλλινίκην και την Ειρήνην.


Επειδή δε είχεν αποθάνει η σύζυγός του, ανέλαβε προ πολλού την ανατροφήν των ορφανών κορασίδων, η αδελφή του στρατηγού Φιλαρέτου Σοφία, ήτις ήτο τύπος  αληθινής χριστιανής και αφωσιωμένης εις τον Χριστόν.


Επαιδαγώγησε λοιπόν τας θυγατέρας του Στρατηγού αναπληρώσασα κατά πάντα την θέσιν της μητρός.


Την μόρφωσιν των δύο κορασίδων ανέθεσεν εις τους εκλεκτοτέρους διδασκάλους της Καισαρείας, σπουδάσασα αυτάς αρκετά, με εγκυκλοπαιδικήν μόρφωσιν κ. λ. π.


Βλέποντας ο Βάρδας την μεγαλυτέραν θυγατέρα του Στρατηγού, Καλλινίκην, του ήρεσε και εζήτησεν αυτήν σύζυγόν του από τον Φιλάρετον΄ ολίγον δε αργότερα εώρτασεν ολόκληρος η Καισάρεια τους γάμους της αρχοντοπούλας Καλλινίκης, μετά του Καίσαρος Βάρδα.


Ούτως εγκαταστάθη πλέον η Καλλλινίκη εις τα βασιλικά ανάκτορα της Κωνσταντινουπόλεως.


Μετά παρέλευσιν καιρού, έστειλεν ο Στρατηγός, Φιλάρετος γράμμα εις την αδελφήν του Σοφίαν, από την Κωνσταντινούπολιν εις την Καισάρειαν, να στείλη την Ειρήνην στην Βασιλεύουσα με την πρέπουσαν ενδυμασίαν, γιατι η Αυγούστα Θεοδώρα εζήτησε την Ειρήνην επισήμως διά σύζυγον του υιού Μιχαήλ.


Μόλις έλαβε την επιστολήν η αρχόντισσα Σοφία εταράχθη, διότι βλέπουσα την Ειρήνην  εκ παιδικής ηλικίας να την ακολουθή στα φιλανθρωπικά έργα, στα Μοναστήρια, που τακτικά εκείνη επεσκέπτετο, εφαντάζετο, πως θα έβλεπε μίαν ημέραν την ανεψιάν της νύμφην του επουρανίου Βασιλέως, και όχι του επιγείου και την εκαμάρωνε.


Μη δυναμένη όμως να εναντιωθή στην απόφασιν του αδελφού της, το ανήγγειλε της Ειρήνης και ήρχισαν να ετοιμάζουν τα της αναχωρήσεως. 


Ένα μικρό απόσπασμα από 40 καβαλάρηδες, θα συνώδευαν τιμητικώς την κόρην του Στρατηγού συνάμα δε και ο Πατρίκιος Νικηφόρος, αδελφός της μητέρας της Ειρήνης.


Η Ειρήνη προ της αναχώρησεώς της επεσκέφθη τον Παρθενώνα της αγίας Υπαπαντής, για να αποχαιρετήση τας Μοναχάς και να ευλογηθή υπ' αυτών. 


Επήγε στην Μονήν των Αγίων 40 Μαρτύρων, εκοινώνησε των Αχράντων Μυστηρίων επήρε την ευχήν του πνευματικού της πατρός, Συνεσίου ονόματι, όστις έδωκεν εις αυτήν αρκετάς συμβουλάς, μεταξύ δε αυτών, είπε και τα εξής εις την Ειρήνην:


Πηγαίνουσα, τέκνον μου, για το Βυζάντιον θα περάσετε τον Όλυμπον, εκεί κατοικεί ένας άγιος Γέρων ονόματι Ιωαννίκιος, όστις είναι ορατός εις τους αξίους, εις δε τους αναξίους αόρατος.


Ύπαγε, τέκνον μου, και αν κατορθώσης και τον ιδής θα λάβης την ευχήν του ως όπλον ισχυρόν μαζί σου, και κατευοδώνοντας τας δύο γυναίκας, θείαν και ανεψιάν, επέστρεψε στο κελλί του.


Την επομένη ητοιμάσθη, η μικρά συνοδία διά την αναχώρησιν, ενηγκαλίσθη μετά πόνου και συγκινήσεως η Πατρικία Σοφία την ηγαπημένην ανεψιάν Ειρήνην, ομοίως και η Ειρήνη αυτήν και επέβη της αμάξης, ενδεδυμένη μεγαλοπρεπώς.


Ηκολούθησαν αυτήν και αι δύο θεραπαινίδες της, η Αρετή και η Φιλικάτη. 


Η Ειρήνη είχε προαίσθησιν, ότι δεν θα ξανάβλεπε πλέον την πατρικήν της έπαυλιν, όχι διότι έβλεπε εμπρός της ορθάνοιχτα βασιλικά παλάτια, αλλά διότι είχεν απόφασιν


και διά τούτο επήγαινε χαρούμενη στην Βασιλεύουσαν, να αποσπάση την συγκατάθεσιν του πατέρα της, να γίνη Μοναχή, πράγμα το οποίον επεθύμει εκ παιδικής ηλικίας.


Είχε μάλιστα σκεφθή να ζητήση και την γνώμην του Μ. Ιωαννικίου, ως θέλημα του ουρανίου Πατρός.



ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β'.
Προς την πρωτεύουσαν.


Το ταξίδι ήρχισε. Προ της αμάξης της Ειρήνης προεπορεύετο ο θείος της Πατρίκιος Νικηφόρος, καβάλα στο αραβικό του άτι.


Δεξιά και αριστερά της αμάξης, σε κάποια απόστασι, ήρχετο το απόσπασμα. Εταξίδευαν μόνον ημέραν και τας νύκτας ξεπέζευαν για να ξεκουραστούν άνθρωποι και ζώα, και για ασφάλειά τους, διότι στα άγρια αυτά μέρη, φώληαζαν Σαρακηνοί ληστοσυμμορείται.


Κατέλυον δε σε κανένα χωριάτικο χάνι ή και σε κανένα Μοναστήρι, που σκόρπια εύρισκον εδώ και εκεί στον δρόμο τους. Η Ειρήνη έδειξε μεγάλην υπομονήν στην ταλαιπωρίαν του ταξειδιού σαν να ήτο συνειθισμένη΄


ουδείς ήκουεν αυτήν να παραπονεθή, είχε μαζί της την Καινήν Διαθήκην και άλλα θρησκευτικά βιβλία για συντροφιά και παρηγοριά στο μακρυνό ταξείδι της, και καμμιά φορά άφηνε το βλέμμα της να ξεκουράζεται στα ωραία τοπία που ξεπρόβαλλαν μπροστά της.


Που και που ανέβαινεν ο θείος της στο αμάξι να ξεκουραστή και να κάμη ολίγην συντροφιά στη μικρή του ανεψιά. Της άνοιγε συζήτησιν γύρω από διάφορα θέματα ο πολυδιαβασμένος Πατρίκιος, και εθαύμαζε την μόρφωσιν της κόρης και την ωριμότητα της γνώσεώς της.


Ύστερα από δύο εβδομάδες ή συνοδία έφθασε στην Μυσίαν΄ στο βάθος της πεδιάδος διεκρίνετο ο πελώριος όγκος του Ολύμπου.


Στο βουνό αυτό κατοικούσαν άγιοι Μοναχοί ασκηταί, που είχαν αγιάσει και τα χώματά του.


Την εποχήν που περιγράφομεν ήτο κέντρον του μοναχισμού, και ευρίσκοντο άπειρα Μοναστήρια, τα οποία επροστάτευον ευσεβείς βυζαντινοί Αυτοκράτορες.


Ένεκα της φήμης της αγιωσύνης των Μοναχών, ήτις είχε φθάσει έως το Βυζάντιον, πολλοί Αυτοκράτορες επήγαιναν από το Βυζάντιον, εις την Μυσίαν και ανέβαιναν τας κρημνώδεις υπωρείας του Ολύμπου, διά να ευλογηθούν απ' αυτούς όπως επίσης και πολλοί ευγενείς που περίμενον εκεί πλησίον.



( Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι )


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Εκ του βιβλίου 
της Ιεράς Μονής Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου 
Καρελλάς Κορωπίου Αττικής,
 ''Βίος και Ακολουθία 
της Οσίας Μητρός ημών Ειρήνης Ηγουμένης Μονής Χρυσοβαλάντου'', 
σελ. 46-48, Οκτώβριος 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου