Τετάρτη 31 Μαΐου 2023
ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΘΕΡΑΠΩΝ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΟΣ: «ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ...» ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ 7ον
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΤΡΙΠΟΛΙΤΣΑΣ (23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1821)
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 182-185.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Η απελευθέρωση της Τριπολιτσάς (23 Σεπτεμβρίου 1821)
Ο πρωτοσύγκελος Αμβρ. Φραντζής, που έζησε κι αυτός τη φρίκη της σφαγής, την αποδίδει στην περιφρονητική στάση των Τούρκων, και μετά την άλωση, προς τους Έλληνες, <<οίτινες έχασαν την υπομονήν κι άρχισαν να φονεύουν ανιλεώς τους Οθωμανούς άνδρες, γυναίκας, παίδας και βρέφη, ώστε μεταξύ τεσσάρων ωρών διαστήματος εφόνευσαν τα δύο τρίτα των Οθωμανών, και ακολούθως κάθε νύκτα εφόνευον όσους είχαν λάβει υποχειρίους έκαστον στρατόπεδον εις το μέρος του, ώστε η πόλις, και αι πέριξ της πόλεως οδοί, οι χάνδακες, οι αγροί, οι λόφοι κτλ., ήσαν εστρωμένα από πτώματα οθωμανικά διαφόρων γενών και ηλικιών>> (Αμβρ. Φραντζής, Επιτομή της ιστορίας της αναγεννηθείσης Ελλάδος, τ. Β', σσ, 66-67). Συγκλονιστική είναι και η μαρτυρία του πρωταγωνιστή της πολιορκίας: ...Το ασκέρι οπού ήταν μέσα το ελληνικόν έκοβε και εσκότωνε από Παρασκευή έως Κυριακή, γυναίκες, παιδιά και άνδρας τριάντα δύο χιλιάδες, μία ώρα ολόγυρα της Τριπολιτσάς. Ένας Υδραίος έσφαξε ενενήντα. Έλληνες εσκοτώθηκαν εκατό. Έτσι πήρε τέλος. Τελάλη, να παύσει ο σφαγμός... (Θ. Κολοκοτρώνης, <<Απομνημονεύματα>> στα Άπαντα Τερτσέτη, σ. 116). Μεταξύ των σφαγιασθέντων ήσαν και λίγοι Εβραίοι που ζούσαν στην Τριπολιτσά. Ο Φωτάκος μιλάει σκληρά για αυτούς, επειδή είχε φθάσει η φήμη στον Μοριά ότι ομόθρησκοί τους είχαν σύρει το πτώμα του Πατριάρχη στους δρόμους της Κωνσταντινουπόλεως και είχαν λάβει μέρος στις βιαιοπραγίες των Τούρκων εις βάρος των χριστιανών. Πάντως, πέρα από τους θρησκευτικούς λόγους, αφότου άρχισε η εγκατάσταση Εβραίων, είτε εξ Ισπανίας εκδιωγμένων (Σεφαρδίμ), άρχισε ένας οξύτατος ανταγωνισμός στον εμπορικό και χρηματιστικό τομέα ανάμεσα σ' αυτούς και τους Έλληνες. Ανεξάρτητα από το πως το δικαιολογούν οι τότε γράψαντες, εκείνο που πρέπει να επισημανθεί είναι πως κανείς -επαναλαμβάνω: κανείς- δεν απέκρυψε τη φρικιαστική σφαγή και κανείς -μα κανείς- δεν κομπορρημονεί για αυτή. Μπορεί να την εξηγούν, να τη δικαιολογούν (δουλεία, τυραννία κτλ.,), αλλά κανείς δεν τη δικαιώνει. Ο μόνος που φρόντισε και μπόρεσε να σώσει αυτούς που είχε αναλάβει να σώσει ήταν ο Κολοκοτρώνης. Όπως λέγει ο ίδιος, όταν μπήκε στην Τριπολιτσά, η σφαγή είχε γενικευτεί. <<Το άλογό μου από τα τείχη ως τα σαράγια δεν επάτησε γη>> (ο. π., σ. 116). Πρώτη του φροντίδα ήταν να σώσει τους Αλβανούς, όπως είχε συμφωνηθεί. Με προσωπικό κίνδυνο, διότι τους ντουφέκιζαν οι άνδρες του Αναγνώστη Δεληγιάννη και του Αναγνωσταρά, τους έβγαλε, περίπου 2.500, από την πόρτα των Καλαβρύτων βοηθούμενος από τον Πλαπούτα και τους προστάτεψε. Μετά μπήκε στην πόλη και πήρε άλλους 300 που είχαν οχυρωθεί σε κάποιο σε κάποιο έρεισμα. Όλους μαζί τους συνόδευσε με το σώμα του ως τη Βοστίτσα και από εκεί τους άφησε να περάσουν με δική τους ευθύνη απέναντι. Προσωπικά, αμφισβητώ τον αριθμό των 2.500 ως διασωθέντων Αλβανών. Είχαν λάβει μέρος σε πάρα πολλές μάχες. Και είχαν πολλές απώλειες. Που αυξήθηκαν στη διάρκεια της πολιορκίας και στην έναρξη της σφαγής, ώσπου να εκδηλωθεί η παρέμβαση του Κολοκοτρώνη. Ένας αριθμός περί τους 1.500 είναι πιο πιθανός. Επίσης, δεν είναι σωστό να γράφεται περί σφαγιασμού 30.000 ανθρώπων. Τα θύματα της σφαγής ήσαν περί τα 10.000 άτομα, ενώ οι αιχμάλωτοι ήσαν περίπου 8.000. Τους θησαυρούς του Χουρσίτ και τα χαρέμια του ανέλαβε να τα φυλάσσει η Μπουμπουλίνα, η Σπετσιώτισσα καπετάνισσα, για την οποία διατυπώθηκαν πολλές κατηγορίες για υφαρπαγή. Οπωσδήποτε, λεηλασία έγινε' ακόμα και από τη Μάνη ήλθαν γυναίκες να φορτωθούν ό,τι λογής πλιάτσικο. Ας μη βιαστούμε να κακολογούμε. Από τους φτωχούς ανθρώπους του Μοριά έλειπαν τα πάντα, ακόμα και τα καρφιά, για να καρφώσουν την πόρτα τους. Δεν είναι μόνο το μίσος, είναι και η φτώχεια που τυφλώνει. Δυστυχώς, δεν υπήρχε οργάνωση επιμελητείας για τη συγκέντρωση των λαφύρων. Ό,τι πρόφθαινε καθένας έπαιρνε. Και όντως τα λάφυρα ήσαν πολλά.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 182-185.
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΜΑΞΙΜΟΒΙΤΣ: Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ (ΜΕΡΟΣ 14ον)
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ»
«Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς: Η τιμή της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εκκλησία»,
β' έκδοση, Νοέμβριος 2006, σελ. 85-88.
Το παρόν βιβλίο μεταφράστηκε από τα ρωσικά στα αγγλικά από τον π. Σεραφείμ Ρόουζ
(St. Herman of Alaska Brotherhood, P. O. Box 70, Platina, California 96076, U.S.A.)
Σε μια συγκεκριμένη ιστορική στιγμή, επί Καίσαρος Αυγούστου, ο Λόγος του Θεού, <<ατρέπτως και αναλλοιώτως εγένετο σαρξ>>. Και διά της επελεύσεως του Αγίου Πνεύματος προσέλαβε στη μήτρα μιας απλής και αφοσιωμένης στο Θεό γυναίκας, φύσιν ανθρώπου, για να απαλλαγεί ο άνθρωπος από το ζυγό του θανάτου, να γίνει <<μέτοχος θείας φύσεως>> και να εισαχθεί στην αιώνιο ζωή.
Η αγάπη και η πίστη της ταπεινής αυτής κόρης, απέβη το μέσον διά του οποίου <<ο Αόρατος ορατόν εαυτόν παρεσκεύασεν και ο Ποιητής και Δεσπότης των όλων εις των ανθρώπων εγεννήθη>>. Συνεπώς η αξία του γεγονότος αυτού της παρουσίας της Θεοτόκου και του ρόλου της ως <<μητέρα της ζωής>> αποβαίνει ανυπολόγιστη. Για το λόγο αυτό η τιμή προς το πρόσωπό Της, παραμένει αεί ανεξόφλητον χρέος για τους πιστούς.
Στο διάβα των είκοσι αιώνων της χριστιανικής ιστορίας, η Εκκλησία, ως σώμα Χριστού, εξέφρασε ποικιλοπρόπως -αν και ανεπαρκώς- την ευγνωμοσύνη της στη Θεογεννήτρια. Αλλά το έργο αυτό της τιμής δεν έμεινε απρόσβλητο -όπως και οτιδήποτε το ανθρώπινο- από το φθόνο του μισόκαλου. Εισήγαγε στα όργανά του καινοτόμους διαθέσεις με απώτερο στόχο την αλλοίωση της Ορθοδόξου διδασκαλίας και την προσβολή του σωτηριολογικού της περιεχομένου.
Η ζημία θα ήταν καταλυτική: δίχως ορθώς εκφραζόμενη τιμή στη Θεοτόκο, δεν υφίσταται ορθώς διατυπούμενη αλήθεια και διδασκαλία για το ρόλο της και δίχως ορθή διδασκαλία, το μυστήριο της σωτηρίας χάνει το περιεχόμενό του και η εν Χριστώ ζωή καθίσταται αδύνατη. Αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα αυτό σε όλες τις εκφάνσεις που το διαδέχτηκε η εκκλησιαστική ιστορία, ο επίσκοπος Ιωάννης, ο άγιος του αιώνα μας, επιχείρησε τη σύντομη αυτή μελέτη. Φρόντισε, με τρόπο εύληπτο και κατανοητό, με εκτενείς ιστορικές αναφορές σε όλα τα σχετικά επεισόδια, να ανατρέψει όλες τις αιρετικές δοξασίες που κατά καιρούς εκφράσθηκαν.
Έτσι, καταλήγει να αποκρυσταλλώνει την ορθή διδασκαλία για την τιμή της Θεοτόκου, ως από χωνευτηρίου, και να θέτει με ακρίβεια τα απαράβατα όρια, έξω από τα οποία η Θεογεννήτρια, υποτιμάται ή υπερτιμάται, γεγονός που αποτελεί αφορμή και έναυσμα ποικίλων κακοδοξιών που προσβάλλουν έντονα το σωτηριολογικό χαρακτήρα της Ορθοδοξίας. Ταυτόχρονα πλουτίζει το κείμενό του με την αποδεικτική εγκυρότητα του βιώματος που απορρέει από τη ζωντανή του σχέση με τη Θεοτόκο.
Αυτό το βίωμα που διαπνέει το κείμενό του, το βίωμα που μοιράζονται όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας είναι τελικά η τομή, που διαχωρίζει την υπόσταση των πραγμάτων από τις ανθρώπινες εικασίες και διαφυλάττει αρραγή την ακαινοτόμητη αλήθεια της Εκκλησίας.
Σ.Γ.Φ.
(Εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Η τιμή των Ορθοδόξων προς τη Θεοτόκο
<<Παρά την τίμια και άμεμπτη ζωή που ζούσε η Παναγία, η αμαρτία και ο θάνατος έκαναν την παρουσία τους σε Αυτή. Δεν μπορούσαν παρά να εμφανιστούν. Αυτή είναι η ακριβής και πιστή διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας σχετικά με τη Θεοτόκο όσον αφορά το προπατορικό αμάρτημα και το θάνατο. (Επίσκοπος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, <<Ανάλυση της διδασκαλίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας για τη Μητέρα του Θεού>>. Ήταν ξένη σε κάθε πτώση προερχομένη από την αμαρτία (Άγ. Αμβρόσιος του Μιλάνου. Υπόμνημα στον 118ο ψαλμό), <<δεν ήταν ξένη προς τους αμαρτωλούς πειρασμούς>>. <<Μόνο ο Θεός είναι αναμάρτητος>> (Άγ. Αμβρόσιος, ίδια πηγή), ενώ ο άνθρωπος πάντα θα έχει μέσα του κάτι που θα χρειάζεται διόρθωση και τελειοποίηση για να εκπληρωθεί η εντολή του Θεού' <<να είστε άγιοι, γιατί εγώ ο Κύριος, ο Θεός σας, είμαι άγιος>> (Λευιτικό 19:2). Όσο πιο αγνός και τέλειος είναι κάποιος, τόσο πιο πολύ προσέχει τις ατέλειές του και θεωρεί τον εαυτό του ολοένα και περισσότερο ανάξιο. Η Παρθένος, έχοντας αφιερωθεί τελείως στο Θεό, παρόλο που απώθησε κάθε παρόρμηση προς αμαρτία, ένιωσε την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης πολύ περισσότερο από άλλους και επιθυμούσε διακαώς την έλευση του Σωτήρα. Μέσα στην ταπείνωσή της θεωρούσε τον εαυτό της ανάξιο ακόμη και να διακονήσει την Παρθένο που θα Τον διακονούσε. Για να μην την αποσπά τίποτα από την προσευχή και την εγρήγορση, η Μαρία έδωσε στο Θεό όρκο να μην νυμφευθεί, έτσι ώστε να ευχαριστεί μόνον Αυτόν σε όλη της τη ζωή. Ήταν αρραβωνιασμένη με τον ηλικιωμένο Ιωσήφ' όταν η ηλικία της δεν Της επέτρεπε να παραμείνει στο Ναό, εγκαταστάθηκε στην οικία του στη Ναζαρέτ. Εδώ η Παρθένος συγκατατέθηκε στον αρχάγγελο Γαβριήλ που της έφερε τα χαρμόσυνα νέα της γέννησης του Υιού του Υψίστου από Αυτήν' <<Χαίρε, κεχαριτωμένη' ο Κύριος μετά σου' ευλογημένη συ εν γυναιξίν... Πνεύμα Άγιον επελεύσεται επί σε, και δύναμις υψίστου επισκιάσει σοι' διό και το γεννώμενον άγιον κληθήσεται υιός Θεού (Λουκ. 1:28-35). Η Μαρία αποδέχθηκε την αγγελική χαρμόσυνη είδηση ταπεινά και υποτακτικά. <<Τότε ο Λόγος, με τρόπο γνωστό σε Αυτόν, κατήλθε και, όπως Αυτός ο ίδιος θέλησε, εισήλθε στη Μαρία και κατοίκησε μέσα σε Αυτή>> (Αγ. Εφραίμ του Σύρου, <<Ύμνος στη Μητέρα του Θεού>>. <<Όπως η αστραπή φωτίζει ό,τι είναι κρυμμένο στη φύση των πραγμάτων. Εξάγνισε και τη Μαρία και ύστερα γεννήθηκε, έτσι ώστε να δείξει ότι εκεί που είναι ο Χριστός, είναι εμφανής η αγνεία σε όλη της τη δύναμη. Εξάγνισε την Παρθένο, έχοντας ετοιμάσει Αυτή με το Άγιο Πνεύμα, και τότε η κοιλία, έχοντας γίνει αγνή, Τον συνέλαβε. Εξάγνισε την Παρθένο όταν Αυτή ήταν άθικτη' διότι, έχοντας γεννηθεί, Την άφησε Παρθένο. Δε λέω ότι η Μαρία έγινε αθάνατη, αλλά ότι όντας πεφωτισμένη με τη χάρη, δεν ενοχλείτο από αμαρτωλές επιθυμίες>> (Αγ. Εφραίμ του Σύρου, Ομιλία κατά των αιρετικών>>, 41. <<Το Φως κατοίκησε σε Αυτή, εξάγνισε το νου της, έκανε τις σκέψεις της καθαρές, αγνές τις ανησυχίες της, καθαγίασε την Παρθενία της>> (Αγ. Εφραίμ του Σύρου, <<Η Μαρία και η Εύα>>. <<Εκείνη που δεν ήταν αγνή σύμφωνα με την ανθρώπινη λογική, Αυτός Την έκανε αγνή κατά χάρη>> (Επίσκοπος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, <<Ανάλυση της Διδασκαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη Μητέρα του Θεού>>. Τ Ε Λ Ο Σ
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ»
«Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς: Η τιμή της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εκκλησία»,
β' έκδοση, Νοέμβριος 2006, σελ. 85-88.
Το παρόν βιβλίο μεταφράστηκε από τα ρωσικά στα αγγλικά από τον π. Σεραφείμ Ρόουζ
(St. Herman of Alaska Brotherhood, P. O. Box 70, Platina, California 96076, U.S.A.).
Κυριακή 28 Μαΐου 2023
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΜΑΞΙΜΟΒΙΤΣ: Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ (ΜΕΡΟΣ 13ον)
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ»
«Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς: Η τιμή της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εκκλησία»,
β' έκδοση, Νοέμβριος 2006, σελ. 83-85.
Το παρόν βιβλίο μεταφράστηκε από τα ρωσικά στα αγγλικά από τον π. Σεραφείμ Ρόουζ
(St. Herman of Alaska Brotherhood, P. O. Box 70, Platina, California 96076, U.S.A.)
Σε μια συγκεκριμένη ιστορική στιγμή, επί Καίσαρος Αυγούστου, ο Λόγος του Θεού, <<ατρέπτως και αναλλοιώτως εγένετο σαρξ>>. Και διά της επελεύσεως του Αγίου Πνεύματος προσέλαβε στη μήτρα μιας απλής και αφοσιωμένης στο Θεό γυναίκας, φύσιν ανθρώπου, για να απαλλαγεί ο άνθρωπος από το ζυγό του θανάτου, να γίνει <<μέτοχος θείας φύσεως>> και να εισαχθεί στην αιώνιο ζωή.
Η αγάπη και η πίστη της ταπεινής αυτής κόρης, απέβη το μέσον διά του οποίου <<ο Αόρατος ορατόν εαυτόν παρεσκεύασεν και ο Ποιητής και Δεσπότης των όλων εις των ανθρώπων εγεννήθη>>. Συνεπώς η αξία του γεγονότος αυτού της παρουσίας της Θεοτόκου και του ρόλου της ως <<μητέρα της ζωής>> αποβαίνει ανυπολόγιστη. Για το λόγο αυτό η τιμή προς το πρόσωπό Της, παραμένει αεί ανεξόφλητον χρέος για τους πιστούς.
Στο διάβα των είκοσι αιώνων της χριστιανικής ιστορίας, η Εκκλησία, ως σώμα Χριστού, εξέφρασε ποικιλοπρόπως -αν και ανεπαρκώς- την ευγνωμοσύνη της στη Θεογεννήτρια. Αλλά το έργο αυτό της τιμής δεν έμεινε απρόσβλητο -όπως και οτιδήποτε το ανθρώπινο- από το φθόνο του μισόκαλου. Εισήγαγε στα όργανά του καινοτόμους διαθέσεις με απώτερο στόχο την αλλοίωση της Ορθοδόξου διδασκαλίας και την προσβολή του σωτηριολογικού της περιεχομένου.
Η ζημία θα ήταν καταλυτική: δίχως ορθώς εκφραζόμενη τιμή στη Θεοτόκο, δεν υφίσταται ορθώς διατυπούμενη αλήθεια και διδασκαλία για το ρόλο της και δίχως ορθή διδασκαλία, το μυστήριο της σωτηρίας χάνει το περιεχόμενό του και η εν Χριστώ ζωή καθίσταται αδύνατη. Αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα αυτό σε όλες τις εκφάνσεις που το διαδέχτηκε η εκκλησιαστική ιστορία, ο επίσκοπος Ιωάννης, ο άγιος του αιώνα μας, επιχείρησε τη σύντομη αυτή μελέτη. Φρόντισε, με τρόπο εύληπτο και κατανοητό, με εκτενείς ιστορικές αναφορές σε όλα τα σχετικά επεισόδια, να ανατρέψει όλες τις αιρετικές δοξασίες που κατά καιρούς εκφράσθηκαν.
Έτσι, καταλήγει να αποκρυσταλλώνει την ορθή διδασκαλία για την τιμή της Θεοτόκου, ως από χωνευτηρίου, και να θέτει με ακρίβεια τα απαράβατα όρια, έξω από τα οποία η Θεογεννήτρια, υποτιμάται ή υπερτιμάται, γεγονός που αποτελεί αφορμή και έναυσμα ποικίλων κακοδοξιών που προσβάλλουν έντονα το σωτηριολογικό χαρακτήρα της Ορθοδοξίας. Ταυτόχρονα πλουτίζει το κείμενό του με την αποδεικτική εγκυρότητα του βιώματος που απορρέει από τη ζωντανή του σχέση με τη Θεοτόκο.
Αυτό το βίωμα που διαπνέει το κείμενό του, το βίωμα που μοιράζονται όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας είναι τελικά η τομή, που διαχωρίζει την υπόσταση των πραγμάτων από τις ανθρώπινες εικασίες και διαφυλάττει αρραγή την ακαινοτόμητη αλήθεια της Εκκλησίας.
Σ.Γ.Φ.
(Εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Η τιμή των Ορθοδόξων προς τη Θεοτόκο
Η Ορθόδοξος Εκκλησία διδάσκει για την Παναγία ό,τι μας παραδίδει η Ιερά Παράδοση και η Αγία Γραφή, και καθημερινά Την δοξάζει στους ναούς της, ζητώντας τη βοήθεια και την προστασία της. Γνωρίζοντας ότι χαροποιείται μόνο από αυτούς τους αίνους που ανταποκρίνονται στην πραγματική της δόξα, οι άγιοι Πατέρες και υμνογράφοι έχουν ικετεύσει Αυτήν και τον Υιόν της να διδαχθούν πως να την υμνούν. <<Τείχισόν μου τας φρένας Σωτήρ μου' το γαρ τείχος του κόσμου ανυμνήσαι τολμώ, την άχραντον Μητέρα σου>> (οίκος της Κοίμησης). <<Η Εκκλησία διδάσκει ότι ο Χριστός πραγματικά γεννήθηκε από την Αειπάρθενο Μαρία>> (Άγ. Επιφάνιος, <<Αληθινός λόγος σχετικά με την πίστη>>. Είναι απαραίτητο για εμάς να ομολογούμε ότι η Παναγία είναι πραγματικά Θεοτόκος, ώστε να μην υποπέσουμε σε βλασφημία' διότι εκείνοι που αρνούνται ότι η Αγία Παρθένος είναι πράγματι Θεοτόκος δεν είναι πλέον πιστοί, αλλά μαθητές των Φαρισαίων και των Σαδδουκαίων>> (Άγ. Εφραίμ ο Σύρος, <<Προς μοναχό Ιωάννη>>. Από την Παράδοσή μας γνωρίζουμε ότι η Θεοτόκος ήταν η θυγατέρα των ηλικιωμένων Ιωακείμ και Άννης' ο Ιωακείμ καταγόταν από τη βασιλική γενιά του Δαυίδ, και η Άννα από ιερατική οικογένεια. Παρά την τόσο ευγενή καταγωγή τους, ήταν φτωχοί. Όμως, δεν ήταν αυτό που στενοχωρούσε αυτούς τους ενάρετους, όσο το γεγονός ότι δεν είχαν παιδιά και δεν μπορούσαν να ελπίζουν ότι οι απόγονοί τους θα έβλεπαν το Μεσσία. Και ιδού, κάποτε, όντας περιφρονημένοι από τους Εβραίους για την ατεκνία τους, με πόνο ψυχής και οι δυο προσέφεραν προσευχές στο Θεό' ο Ιωακείμ σε βουνό στο οποίο είχε αποσυρθεί όταν ο ιερέας δε θέλησε να προσφέρει τη θυσία του στο Ναό, και η Άννα στον κήπο της κλαίγοντας για τη στειρότητά της -εκεί τους εμφανίστηκε άγγελος που τους γνωστοποίησε ότι θα γεννήσουν κόρη. Καταχαρούμενοι, υποσχέθηκαν να αφιερώσουν το παιδί τους στο Θεό. Σε εννέα μήνες γεννήθηκε μια κόρη, ονομαζόμενη Μαρία, η οποία από την πρώιμη παιδική ηλικία της επέδειξε τις μεγαλύτερες αρετές. Όταν ήταν τριών χρονών, οι γονείς της, εκπληρώνοντας την υπόσχεσή τους, με επισημότητα οδήγησαν τη μικρή Μαρία στο Ναό της Ιερουσαλήμ' ανέβηκε τα ψηλά σκαλιά, και από αποκάλυψη από το Θεό οδηγήθηκε στα Άγια των Αγίων, από τον Υψηλό Ιερέα που τη συνάντησε' πήρε τη χάρη του Θεού που αναπαυόταν επάνω της μαζί της στο Ναό που μέχρι τότε ήταν δίχως χάρη (Βλέπε το κοντάκιο της Εισόδου στο Ναό. Αυτός ήταν ο πρόσφατα χτισμένος Ναός στον οποίο η δόξα του Θεού δεν είχε κατέλθει όπως στην Κιβωτό ή στο Ναό του Σολομώντος). Εγκαταστάθηκε στο κατάλυμα για τις παρθένες που υπήρχε στο Ναό' αφιέρωνε τόσο πολύ χρόνο για προσευχή στα Άγια των Αγίων που μπορεί να πει κάποιος ότι ζούσε σε αυτό (Ακολουθία της Εισόδου, δεύτερο στιχηρό στο <<Κύριε εκέκραξα>>, και <<Δόξα, Και Νυν...>>. Όντας στολισμένη με όλες τις αρετές, επεδείκνυε εξαιρετικά αγνή ζωή. Ήταν υποτακτική και υπάκουη προς όλους, δεν προσέβαλε κανένα, ήταν φιλική προς τους πάντες, και δεν αποδέχθηκε κανένα ρυπαρό λογισμό (Συντομευμένα υπό του Αγ. Αμβροσίου του Μιλάνου, <<Αναφορικά με την Αειπαρθενία της Παρθένου Μαρίας>>.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ»
«Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς: Η τιμή της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εκκλησία»,
β' έκδοση, Νοέμβριος 2006, σελ. 83-85.
Το παρόν βιβλίο μεταφράστηκε από τα ρωσικά στα αγγλικά από τον π. Σεραφείμ Ρόουζ
(St. Herman of Alaska Brotherhood, P. O. Box 70, Platina, California 96076, U.S.A.).
ΠΡΟΣΕΥΧΕΣΘΕ ΓΙΑ ΜΕΤΑΝΟΙΑ
Στὸν πνευματικό μας ἀγῶνα, κεντρικὴ θέση πρέπει νὰ κατέχει τὸ θέμα τῆς Μετανοίας. Μόνο στὴν Μετάνοια βρίσκουμε τὸ ἀληθινὸ νόημα τῆς ζωῆς, γιατὶ μόνο μετανοώντας ἐρχόμαστε σὲ κοινωνία μὲ τὸν Θεό. Ἡ ζωὴ αὐτὴ γιὰ ἕναν σκοπὸ μᾶς δόθηκε: νὰ μπορέσουμε νὰ θεωθοῦμε καὶ νὰ ἑνωθοῦμε μὲ τὸν Θεό, αὐτὸ δηλαδὴ ποὺ ἔθελε ὁ Θεὸς γιὰ μᾶς ἐξ ἀρχῆς. Καθὼς ξεπέσαμε, ἡ πτώση μᾶς κρατᾶ χωρισμένους ἀπὸ Αὐτόν, ἀφοῦ ὁ σκοτισμένος νοῦς μας δὲν βλέπει πιὰ καθαρά. Ἡ Μετάνοια ὅμως εἶναι ἀλλαγὴ νοῦ καὶ ἀνοίγει τὸν δρόμο γιὰ τὴν πλήρη ἕνωσή μας μὲ τὸν Χριστὸ καὶ τὴν ὁλοκλήρωσή μας. Ὁ Ἅγιος Παΐσιος Βελιτσκόφσκυ ἔλεγε: «Στὴν προσευχή σας νὰ ζητᾶτε μόνο Μετάνοια καὶ τίποτε ἄλλο, οὔτε θεῖο Φῶς, οὔτε θαύματα, οὔτε προφητεῖες ἢ ἄλλα πνευματικὰ δῶρα –τίποτε ἄλλο, μόνο Μετάνοια. Ἡ Μετάνοια θὰ σᾶς φέρει ταπείνωση, ἡ ταπείνωση θὰ σᾶς φέρει τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ ὁ Θεὸς μὲ τὴν Χάρη Του θὰ σᾶς δώσει κάθε τι ποὺ χρειάζεσθε γιὰ τὴν σωτηρία σας ἢ ὅ,τι ἔχετε ἀνάγκη γιὰ νὰ βοηθήσετε μιὰ ἄλλη ψυχή».
Ὁ Ἐρανιστὴς
† ὁ Μητροπολίτης Κυπριανὸς
14.5.2023 ἐκ. ἡμ.,
† Ἁγίου Μάρτυρος Ἰσιδώρου ἐν Χίω
Ιερά Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ & ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Β: ΟΜΙΛΙΑ ΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ 318 ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Α' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ (2023)
Ιερά Μονή Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης, Φυλή Αττικής