Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ: ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
Το Ευαγγέλιο της Κυριακής Β' Νηστειών (Μάρκ. β΄ 1-12)
Τῷ καιρῷ εκείνῳ, εἰσῆλθεν ο Κύριος πάλιν εἰς Καπερναοὺμ καὶ ἠκούσθη ὅτι εἰς οἶκόν ἐστι. Καὶ εὐθέως συνήχθησαν πολλοί, ὥστε μηκέτι χωρεῖν μηδὲ τὰ πρὸς τὴν θύραν· καὶ ἐλάλει αὐτοῖς τὸν λόγον. Καὶ ἔρχονται πρὸς αὐτὸν παραλυτικὸν φέροντες, αἰρόμενον ὑπὸ τεσσάρων. Καὶ μὴ δυνάμενοι προσεγγίσαι αὐτῷ διὰ τὸν ὄχλον, ἀπεστέγασαν τὴν στέγην ὅπου ἦν, καὶ ἐξορ ύξαντες χαλῶσι τὸν κράβαττον, ἐφ᾿ ᾧ ὁ παραλυτικὸς κατέκειτο. Ἰδὼν δὲ ὁ Ἰησοῦς τὴν πίστιν αὐτῶν λέγει τῷ παραλυτικῷ· τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου. Ἦσαν δέ τινες τῶν γραμματέων ἐκεῖ καθήμενοι καὶ διαλογιζόμενοι ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν· τί οὗτος οὕτω λαλεῖ βλασφημίας; τίς δύναται ἀφιέναι ἁμαρτίας εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός; Καὶ εὐθέως ἐπιγνοὺς ὁ Ἰησοῦς τῷ πνεύματι αὐτοῦ ὅτι οὕτως αὐτοὶ διαλογίζονται ἐν ἑαυτοῖς, εἶπεν αὐτοῖς· τί ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; Τί ἐστιν εὐκοπώτερον, εἰπεῖν τῷ παραλυτικῷ, ἀφέωνταί σου αἱ ἁμαρτίαι, ἢ εἰπεῖν, ἔγειρε καὶ ἆρον τὸν κράβαττόν σου καὶ περιπάτει; Ἵνα δὲ εἰδῆτε ὅτι ἐξουσίαν ἔχει ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἀφιέναι ἐπὶ τῆς γῆς ἁμαρτίας λέγει τῷ παραλυτικῷ. Σοὶ λέγω, ἔγειρε καὶ ἆρον τὸν κράβαττόν σου καὶ ὕπαγε εἰς τὸν οἶκόν σου. Καὶ ἠγέρθη εὐθέως, καὶ ἄρας τὸν κράβαττον ἐξῆλθεν ἐναντίον πάντων, ὥστε ἐξίστασθαι πάντας καὶ δοξάζειν τὸν Θεὸν λέγοντας ὅτι οὐδέποτε οὕτως εἴδομεν.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Β': ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ Β' ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (2023)
Η ΣΙΩΠΗ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ: Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΣΥΓΧΥΣΗ
ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΤΡΕΠΤΙΚΗ ΠΡΟΣ ΝΗΣΤΕΙΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ: ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ: ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ Β' ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ (2024)
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΑΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΑΤΑΜΩΝΟΣ κ. ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ: ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ: ΟΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΙΟ, ΤΗΝ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ (2015)
ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ: ΕΙΣ ΤΗΝ Ε' ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΙΜΙΟΝ ΚΑΙ ΖΩΟΟΠΟΙΟΝ ΣΤΑΥΡΟΝ
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΤΟΝ ΠΑΛΑΜΑ
ΠΕΡΙ ΠΙΣΤΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ΝΗΣΤΕΙΩΝ: Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ
ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ: ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΕΝ ΤΑΙΣ ΘΛΙΨΕΣΙΝ
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ: Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗ ΣΤΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΑ ΥΠ' ΑΥΤΟΝ ΠΑΛΑΜΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΟΡΘΡΟΣ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ Β' ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ ΚΑΙ ΙΟΥΣΤΙΝΗΣ, ΦΥΛΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ (2023)
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Β': «Η ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΙΣ ΤΗΣ ΙΔΙΚΗΣ ΜΑΣ ΕΙΚΟΝΟΣ» (2024)
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Β': ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ Β' ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (2010)
Ο ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ
ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ Α. ΚΑΝΤΙΩΤΗ: ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ: ΠΡΩΤΑ Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΙΑΤΡΟΣ ΨΥΧΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΩΝ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ Β' ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ: ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΑΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΑΤΑΜΩΝΟΣ κ. ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ: ΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ - ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
Κ. Γ. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: «ΟΙ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΛΙΨΕΙΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ» (ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟΝ)
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλου:
«Οι Δοκιμασίες και οι Θλίψεις στη ζωή μας κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας»,
εκδόσεις «Φωτοδότες», 4η έκδοση, σελ 90-93.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Πρόλογος
Οι δοκιμασίες και οι θλίψεις, μας επισκέπτονται όλους! Άλλους λίγο και άλλους πολύ. Άλλους συχνά κι άλλους σε αραιότερα χρονικά διαστήματα. Κάποτε μοιάζουν δυσβάστακτες, ακόμη δε και ανυπόφορες! Πολλές φορές δε αιφνιδιαζόμαστε μ' αυτές, σαστίζουμε, τα χάνουμε, απογοητευόμαστε, απελπιζόμαστε, χανόμαστε! Σε κάθε περίπτωση λυπούμαστε, αλλάζει η ψυχική μας διάθεση, χάνουμε την ηρεμία μας, δεν ξέρουμε τι να κάνουμε, ενώ χίλιες δυο σκέψεις περνούν απ' το μυαλό μας! Να σαν κι αυτές: Γιατί να μου συμβεί αυτό; Καλά δεν ήταν όλα στη ζωή μου μέχρι τώρα; Δεν μ' αγαπάει πια ο Θεός; Γιατί με τιμωρεί; Γιατί μου στερεί αυτό ή εκείνο; Μα εγώ είμαι καλός άνθρωπος. Του το ζητούσα αυτό ή Του έλεγα να μη μου το στερήσει, κι όμως δεν με άκουσε! Και γιατί τόσοι άλλοι τα έχουν όλα, ευτυχούν, ιδιαίτερα δε εκείνοι που δεν είναι ευλαβείς και καλοί άνθρωποι; Κι ακόμη! Χίλιοι είναι οι προβληματισμοί στο «τι κάνω τώρα»; Πως να αντιμετωπίσω την κατάσταση που με βρήκε; Σε ποιους να καταφύγω; Ποια μέσα και τρόπους να χρησιμοποιήσω; Ανθρώπινα όλα τους! Κι ο καθένας θα μας πει το κάθε τι, οι φίλοι μας και πρόσωπα που μας αγαπούν θα μας συμβουλεύσουν για το ένα ή το άλλο, ως και αντικρουόμενα πράγματα ενδέχεται να ακούσουμε, ή θα προσπαθήσουν όπως-όπως να μας παρηγορήσουν, ή και να μας δώσουν πράγματι ένα χέρι βοήθειας. Ωστόσο όλα αυτά, μπορεί σε κάποιο βαθμό να μας ανακουφίζουν, όμως σε ποιο βαθμό πράγματι μας βοηθούν και μας οικοδομούν; Κι έτσι σκεφθήκαμε τους Πατέρες! Αυτούς που οικοδόμησαν και στήριξαν μοναδικά την Εκκλησία. Αυτούς που τόσο πολύ υπέφεραν ο καθένας τους προσωπικά, από ένα πλήθος δοκιμασιών και θλίψεων, όπως και ο Κύριός μας Τον οποίο τόσο πολύ αγάπησαν και υπηρέτησαν, στον οποίο τόσο πολύ αφιερώθηκαν. Λοιπόν, στ' αλήθεια, τι λένε οι Πατέρες επί όλων αυτών; Ποια είναι η θέση τους για το μεγάλο αυτό θέμα, πως οι ίδιοι το αντιμετώπιζαν, πως οικοδομούσαν τους πιστούς της εποχής τους, αλλά κι όλους τους πιστούς έκτοτε; Ενσκήψαμε στα συγγράμματά τους, την αποκαλούμενη Πατρολογία, σταχυολογήσαμε ό,τι βρήκαμε γραμμένο σ' αυτήν κατά το δυνατόν, το ταξινομήσαμε σε ενότητες, το χωρίσαμε σε κεφάλαια και πολλές παραγράφους, προβήκαμε σε πλήθος υπογραμμίσεων και γενικά σε ό,τι κρίναμε πρακτικό και χρήσιμο προκειμένου το κείμενο να είναι απλό, άνετο στη μελέτη και εύληπτο, ώστε καθένας μας -ακόμη δε και ο ολιγογράμματος- να χαρεί τα αναγραφόμενα, να παρηγορηθεί, να οικοδομηθεί και να πάρει τις αποφάσεις που πρέπει, στις δύσκολες εκείνες ώρες των δοκιμασιών και των θλίψεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Πατέρες περισσότερο χρησιμοποιούν τον ευρύτερο όρο «θλίψεις» στον οποίο περιλαμβάνουν τα πάντα. Δηλαδή τις κάθε είδους δοκιμασίες, τις ασθένειες, τις όποιες συμφορές, ακόμη δε και το πένθος! Είναι, πράγματι, εντυπωσιακή η σοφία τους, η έμπνευσή τους, το πλήθος των παραδειγμάτων που χρησιμοποιούν, αλλά και οι αναφορές τους στην Αγία Γραφή απ' όπου αντλούν τα πάντα, προκειμένου να βοηθήσουν τον κάθε πιστό. Στ' αλήθεια η μελέτη των κειμένων τους είναι απολαυστική, δίνει πολύ ενθουσιασμό κι ελπίδα, κατατοπίζει απολύτως, οπωσδήποτε οικοδομεί. Αλλά και αν κάποια σημεία είναι δύσκολα για κάποιον, ας τα μελετήσει πάλι και πάλι, ας μην απογοητευθεί, κι ας συνεχίσει με τα επόμενα. Δεν είναι καλό να αφήσει την τόσο εποικοδομητική μελέτη του βιβλίου, για μια δύσκολη παράγραφο, ας πούμε. Ελπίζουμε ότι ο φίλος αναγνώστης, πράγματι θα βρει χρήσιμη αυτή την προσπάθεια και θα ωφεληθεί πολύ. Όπως ωφεληθήκαμε κι εμείς κι απ' αυτήν ακόμη την συγγραφή του κι ενώ βρισκόμαστε σε καιρό δοκιμασίας...
Κ.Γ.Π.
ΟΙ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΛΙΨΕΙΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Οι ωφέλειές τους όταν τις υπομένουμε
Αλλ' αφού οι δοκιμασίες και οι θλίψεις έρχονται ή επιτρέπεται να έλθουν απ' τον Θεό στη ζωή μας και αποβλέπουν οπωσδήποτε στο καλό μας, αξίζει να δούμε για ποίο λόγο είναι «μεγάλο αγαθό», όπως τονίζουν οι Πατέρες και ποιες είναι οι συγκεκριμένες ωφέλειές τους.
α. Περιορίζουν το κακό!
Αναφέρει έξοχα ο Μ. Βασίλειος:
«Όσο ο εξωτερικός άνθρωπος φθείρεται, τόσο ο εσωτερικός ανακαινίζεται» (Β' Κορ. 4,16). Λοιπόν, δεν αποκτείνει άλλον και άλλον τον ζωοποιεί, αλλά τον ίδιον, με αυτά που τον σκοτώνει, σύμφωνα με την παροιμία που λέει ότι «συ μεν θα τον πετάξεις με την ράβδο, θα σώσεις όμως την ψυχή του από τον θάνατο» (Παροιμ. 23,14). Οπότε, πληγώνεται μεν η σάρκα για να θεραπευθεί η ψυχή, θανατώνεται η αμαρτία, για να ζήσει η δικαιοσύνη. Επίσης το «κατέβηκε το κακό από τον Κύριο στην πύλη της Ιερουσαλήμ» είναι αυτοεξήγητο. Ποίο κακό; Ο θόρυβος των αμαξών και των καβαλαρέων. Όταν δε ακούσεις «δεν υπάρχει κακό στην πόλη που να μην το έκανε ο Κύριος», να εννοείς το όνομα της κακίας, ότι δηλαδή υπονοεί την κάκωση που γίνεται στους αμαρτωλούς προς διόρθωση των πλημμελημάτων τους. Γιατί «σε ταλαιπώρησα, λέγει, και σε άφησα να πεινάσεις για να σε ευεργετήσω (Δευτ. 8,3), για να σταματήσω την κακία πριν εξαπλωθεί υπερβολικά, όπως το ρεύμα του ποταμού που συγκρατείται με κάποιο ισχυρό φράκτη και αντίχεισμα. Για τον λόγο αυτό οι αρρώστιες των πόλεων και των εθνών, οι ξηρασίες των αέρων και οι ακαρπίες της γης και οι ακόμη πιο σκληρές περιστάσεις στη ζωή του καθενός, περικόπτουν την αύξηση της κακίας. Έτσι τελικά, όλα τα κακά αυτά που προέρχονται από τον Θεό, αφαιρούν την αιτία της δημιουργίας των πραγματικών κακών. Γιατί και οι σωματικές κακώσεις και τα έξω από το σώμα δυσάρεστα, έχουν επινοηθεί προς αποχή από την αμαρτία. Ο Θεός, λοιπόν, καταστρέφει το κακό και το κακό δεν προέρχεται από τον Θεό. Όπως και ο γιατρός δεν εισάγει την αρρώστια στο σώμα, αλλά την βγάζει απ' αυτό. Οι αφανισμοί των πόλεων και οι σεισμοί και οι πλημμύρες και οι απώλειες των στρατευμάτων και τα ναυάγια και όλες οι πολυάριθμες καταστροφές, είτε από την γη, είτε από την θάλασσα, είτε από τον αέρα, είτε από την φωτιά, είτε από οποιανδήποτε αιτία γίνονται για τον σωφρονισμό αυτών που επιζούν». Γιατί ο Θεός με δημόσιες μάστιγες σωφρονίζει την παλλαϊκή κακία. Το κυρίως κακό, λοιπόν, είναι η αμαρτία, κι εξαρτάται από την βούλησή μας. Αυτή μάλιστα αξίζει να ονομάζεται κακό. Από μας εξαρτάται ή να απέχουμε από την κακία ή να είμαστε μοχθηροί. Από τα λοιπά κακά, άλλα μεν προβάλλονται ως αγωνίσματα προς επίδειξη ανδρείας, όπως στον Ιώβ η στέρηση των παιδιών, η εξαφάνιση του πλούτου ολόκληρου σε μια στιγμή, η πληγή της λέπρας, άλλα δε προς θεραπεία των διαπραχθέντων αμαρτιών, όπως στον Δαβίδ, η ατίμωση του βασιλικού οίκου, γιατί ετιμωρείτο για την παράνομη επιθυμία. Επίσης και κάποιο άλλο είδος από τα φοβερά έχουμε μάθει ότι επιφέρει η δίκαιη κρίση του Θεού, για να κάνει περισσότερο σώφρονες αυτούς που εύκολα ρέπουν στην αμαρτία. Για παράδειγμα, ο Δαθάν και ο Αβειρών που τους κατάπιε η γη, με τους λάκκους και τα χάσματα που άνοιξε γι' αυτούς. (Αριθ. 16,31). Εδώ, βεβαίως, δεν είναι οι ίδιοι που με τον τρόπο αυτό της τιμωρίας έγιναν καλύτεροι (γιατί πως είναι δυνατόν αυτοί που κατέβηκαν στον Άδη να γίνουν καλύτεροι;), αλλά με το παράδειγμά τους έχουν κάνει πιο σώφρονες τους υπολοίπους. Έτσι και ο Φαραώ καταποντίστηκε με ολόκληρη τη στρατιά του. (Έξ. 14,28). Έτσι καταστράφηκαν αυτοί που κατοικούσαν πρώτα στην Παλαιστίνη...». [Απ' την Ομιλία του «ΟΤΙ ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ ΑΙΤΙΟΣ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ Ο ΘΕΟΣ»] Αλλ' ας δούμε κι αυτό του Αγ. Ιω. Χρυσοστόμου: «Όπως ακριβώς ένα θηρίο δεν το φοβόμαστε τόσο, όσο όταν αφαιθεί ελεύθερο, έτσι βέβαια πρέπει να μην φοβόμαστε και την κακία όσο όταν βρισκόμαστε μέσα στις θλίψεις (γιατί τότε δένεται με τη λύπη και τα άλλα δεσμά), αλλά μετά την άνεση, τότε πρέπει να την φοβούμαστε Γι' αυτό, λοιπόν, και θα δεις πολλές φορές οι ευημερίες να προξενούν μεγαλύτερα δεινά απ' τις δυστυχίες...». [Απ' την Ομιλία του «ΕΙΣ ΤΟΝ Θ' ΨΑΛΜΟΝ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλου:
«Οι Δοκιμασίες και οι Θλίψεις στη ζωή μας κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας»,
εκδόσεις «Φωτοδότες», 4η έκδοση, σελ 90-93.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ Β' ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ (2024)
Ιερά Μονή Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης, Φυλή Αττικής
«ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ)
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 49-52.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΘΗΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ
Φωτιά ανεξέλεγκτη είναι ο θυμός, φωτιά που κατακαίει τα πάντα. Και το σώμα συνταράζει και την ψυχή κατακαίει. Τίποτα πιο τρομακτικό, τίποτα πιο απάνθρωπο, τίποτα πιο ολέθριο δεν υπάρχει από το θυμό και την οργή. Αν ο οργίλος μπορούσε να παρακολουθήσει τον εαυτό του την ώρα που ξεσπάει και παραφέρεται, δεν θα χρειαζόταν καμιά νουθεσία. Γιατί από το οργισμένο πρόσωπο τί είναι πιο αποκρουστικό; Ο θυμός είναι χειρότερος από τη μέθη και αθλιότερος από τον διάβολο. Πραγματικά, μεθυσμένος και δαίμονας μαζί γίνεται όποιος κυριεύεται απ' αυτό το πάθος. Το πρόσωπό του φουσκώνει, η γλώσσα του τρέμει, η φωνή του αγριεύει, τα μάτια του κοκκινίζουν, τ' αυτιά του στραβακούνε, τα μηλίγγια του χτυπάνε, το μυαλό του θολώνει, η λογική του χάνεται... Παραζάλη, σύγχυση και σκοτισμός από μέσα' έξαψη, βιαιότητα και κραυγές απ' έξω. Όλα τούτα θα μπορούσε να τ' αποφύγει, αν συγκρατούσε τον εαυτό του, αν κυριαρχούσε στα νεύρα του, επιστρατεύοντας όχι μόνο τη μακροθυμία και την ταπείνωση και την καλοσύνη, μα και την απλή λογική. Τότε και στο πρόβλημα, που τον έκανε να θυμώσει θα έβρισκε λύση, γιατί θα σκεφτόταν νηφάλια, αλλά και ανώφελη ταραχή δεν θα δημιουργούσε με το ξέσπασμα και τις κραυγές του. «Διώξτε μακριά σας κάθε θυμό και οργή και κραυγή», λέει ο απόστολος (Εφεσ. 4:31). Στις συναναστροφές και στις δοσοληψίες σας να είστε πράοι και ειρηνικοί. Κι αν σε κάποια περίσταση σας κυριέψει ακούσια η οργή, τουλάχιστο μη τη φανερώσετε, μην αγριέψετε, μην ξεχυθείτε σε κραυγές. Γι' αυτό συμβουλεύει ο Παύλος να διώξουμε μακριά μας όχι μόνο την οργή. αλλά και την κραυγή. Ας δέσουμε, λοιπόν, το άλογο για να εξοντώσουμε και τον καβαλάρη. Ας κόψουμε τα φτερά του γερακιού, για να μην ανέβει ψηλά το κακό. Η οργή ανήκει στα πάθη που χαρακτηρίζονται για την εξαιρετική ταχύτητα και την οξύτητά τους, γι' αυτό μπορεί πολύ εύκολα να κυριέψει την ψυχή. Πρέπει, λοιπόν, να τις κλείνουμε κάθε πόρτα. Πρέπει να την καταστέλλουμε με κάθε τρόπο. Γι' αυτό, δεν είναι βέβαια, σωστό να δαμάζουμε τα άγρια θηρία και ν' αφήσουμε σε κατάσταση αγριότητος τις ψυχές μας. Μερικές φορές, πάντως, ο θυμός είναι χρήσιμος. Πότε; Όταν τον στρέφουμε ενάντια στους νοητούς εχθρούς μας. Αν μπόρεσες να κυριαρχήσεις πάνω στο θυμό, τότε μην τον θανατώσεις. Κράτησέ τον ζωντανό αλλά δεμένο. Θα σου είναι χρήσιμος σαν ένα σκυλί, που δεν γαβγίζει τα πρόβατα ή τ' αφεντικό του, αλλά τους ληστές, τους δαίμονες, και το λήσταρχο, το διάβολο. Η κακολογία και η κατάκριση είναι ένα άλλο φοβερό πάθος. Σ' εκείνον που αρχίζει να σου μιλάει γι' άλλους, πες: «Αν πρόκειται να παινέψεις κανέναν, ανοίγω τ' αυτιά μου. Αν, όμως, πρόκειται να τον κακολογήσεις, τα κλείνω. Μόνο αρώματα κι ευωδιά δέχομαι, όχι κοπριές και βρώμα. Τί θα κερδίσω, αν μάθω ότι ο τάδε είναι κακός; Απεναντίας, θα ζημιωθώ ανυπολόγιστα. Ας κοιτάξουμε τα δικά μας. Ας ενδιαφερθούμε για τις αμαρτίες και τα σφάλματά μας. Τί απολογία θα δώσουμε στο Θεό και τί έλεος θα Του ζητήσουμε, όταν ασχολούμαστε φιλοπερίεργα με τα ξένα, ενώ τα δικά μας μήτε που τα σκεφτόμαστε; Ας δείξουμε ενδιαφέρον και φροντίδα για τη δική μας ζωή. Η ενασχόληση με τη ζωή του άλλου δείχνει κατωτερότητα και αγένεια. Είναι σαν να περνάμε μπροστά από ένα ξένο σπίτι και να κοιτάμε αδιάκριτα μέσα, για να δούμε τι κάνουν οι νοικοκυραίοι». Αν δεις κάποιον άνθρωπο να στέκεται σ' έναν βαλτότοπο και ν' αναδεύει το βούρκο, γεμίζοντας έτσι με δυσωδία τον αέρα, δεν θα του κάνεις παρατήρηση; Ε, αυτό να κάνεις και σ' όσους κατηγορούν ή κουτσομπολεύουν τους άλλους. Και να σκεφτείς, ότι της ακαθαρσίας η βρώμα δεν χτυπάει τόσο πολύ στο κεφάλι, όσο βλάπτουν την ψυχή οι ακάθαρτες διηγήσεις για την ψυχή των άλλων. Προσοχή, λοιπόν, στα λόγια σου! Μην κακολογείς για να μη λερωθείς.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 49-52.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΑΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΑΤΑΜΩΝΟΣ κ. ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ: ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟΥΣ Α' ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Πλαταμώνος
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών
ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ: Η ΕΞΟΔΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥ ΑΒΒΑ ΣΠΕ
Ενόσω βρισκόμουν ακόμα στο μοναστήρι μου, από διήγηση ενός ευσεβεστάτου ανδρός, πληροφορήθηκα αυτό που λέγω. Έλεγε λοιπόν πως ένας ευσεβής πατήρ ονόματι Σπες1 έκτισε μοναστήρια στον τόπο που επονομάζεται Κάμπλε,2 ο οποίος χωρίζεται από την παλαιά Νουρσία με ένα ενδιάμεσο διάστημα έξι μιλίων. Αυτόν ο Παντοδύναμος και Ελεήμων Θεός τον προστάτευσε από την αιώνια μαστίγωση δίνοντάς του εδώ μάστιγα, και φύλαξε για αυτόν και την μεγαλύτερη αυστηρότητα και την μεγαλύτερη χάρη της θείας Οικονομίας Του. Κατέδειξε πόσο προηγουμένως τον αγαπούσε παιδεύοντας,3 με το να τον θεραπεύσει αργότερα τελείως. Κάλυψε με σκοτάδι τα μάτια του για ένα διάστημα σαράντα χρόνων συνεχούς τυφλώσεως, μη ανοίγοντάς του κανένα φως, ούτε της πιο ελάχιστης θέας. Αλλά κανείς δεν μπορεί να αντέξει τα πλήγματα πάνω του, αν τον εγκαταλείψει η Χάρις. Αν ο ίδιος ο Ελεήμων Πατήρ, που επιβάλλει την θλίψη, δεν χορηγήσει υπομονή, αμέσως με την ανυπομονησία, αυτό που ήταν για να σμικρύνει τις αμαρτίες, μας αυξάνει την αμαρτία. Το αξιοθρήνητο αποτέλεσμα είναι πως, από εκεί ακριβώς που έπρεπε να ελπίζουμε τερματισμό του πταίσματός μας, εκεί αυτό λαμβάνει αύξηση. Γι’ αυτό βλέποντας ο Θεός την αδυναμία μας, αναμιγνύει με τις μάστιγες και την σκέπη Του, και στον καιρό της δοκιμασίας δείχνεται στους εκλεκτούς υιούς Του, τώρα ελεημόνως δίκαιος, για να φανεί σε αυτούς μετέπειτα δικαίως ελεήμων. Έτσι και στον ευσεβή γέροντα αυτόν, ενώ τον κάλυψε με εξωτερικό σκοτάδι, ποτέ δεν του στέρησε το εσωτερικό φως. Αυτός, ενώ καταπονούνταν με την μάστιγα του σώματος, με την σκέπη του αγίου Πνεύματος είχε παράκλησιν4 καρδίας. Και όταν συμπλήρωσε πια τον τεσσαρακοστό χρόνο τυφλότητας, ο Κύριος του ξαναέδωσε το φως και του ανήγγειλε πως πλησιάζει το τέλος του. Του παρήγγειλε να κηρύξει τον λόγο της ζωής5 στα μοναστήρια που είχε κτίσει τριγύρω, ούτως ώστε, έχοντας ξαναβρεί αυτός το σωματικό του φως, περιοδεύοντας χάριν επισκέψεως, να διανοίξει στους αδελφούς το φως της καρδιάς του. Αυτός πειθαρχώντας αμέσως στις προσταγές, περιόδευσε στα κοινόβια των αδελφών και κήρυξε τις εντολές της ζωής,6 που αυτός είχε μάθε πράττοντάς τες. Την δέκατη πέμπτη μέρα λοιπόν επέστρεψε στο μοναστήρι του, έχοντας ολοκληρώσει το κήρυγμα. Εκεί συγκάλεσε τους αδελφούς, στάθηκε στο μέσο, μετέλαβε το Δεσποτικό Σώμα και Αίμα και στη συνέχεια άρχισε μαζί τους μυστικές ωδές ψαλμών. Και ενώ εκείνοι έψαλλαν, αυτός απορροφημένος στην προσευχή παρέδωσε το πνεύμα του. Όλοι τότε οι παρευρισκόμενοι αδελφοί, είδαν να βγαίνει από το στόμα του ένα περιστέρι. Αμέσως άνοιξε η οροφή του ναού, βγήκε αυτό έξω, μπροστά στα βλέμματα των αδελφών, και εισέδυσε στον ουρανό. Και πρέπει να πιστέψουμε πως η ψυχή του εμφανίσθηκε σε σχήμα περιστεριού, ακριβώς για να δείξει ο Παντοδύναμος Θεός με αυτό το ίδιο το σχήμα, με πόσο απλή καρδιά τον είχε υπηρετήσει εκείνος ο άνδρας.7
Υποσημειώσεις
1. Spes (=ελπίδα, Ελπίδιος), ηγούμενος πολλών μοναστηριών, περίπτωση ανάλογη με τον Εκύτιο (Ι,4). Αναγράφεται στο Ρωμαϊκό εορτολόγιο στις 28 Μαρτίου.
2. Cample, το σημερινό Campi, περίπου 10 χιλ. προς Β’ της Νουσρίας. Άλλα 5 χιλ. προς τα ΒΔ βρίσκεται η μονή του Ευθικίου (ΙΙΙ, 15, 2), που είναι και η μόνη που σώζεται στην περιοχή. Υπάρχει άλλωστε η παράδοση πως ήταν και αυτή ένα από τα μοναστήρια του αββά Σπε.
3. Βλ. Παροιμ. 3, 12 και Εβρ. 12, 6
4. Έμμεση αναφορά στην ονομασία Παράκλητος.
5. Βλ. Α’ Ιωάν. 1, 1
6. Βλ. Βαρούχ 3, 9
7. Το περιστέρι συμβολίζει την απλότητα (=ακακία, ακεραιότητα), βλ. Ματθ. 10, 16.
Από το βιβλίο: Βίοι αγνώστων Ασκητών: Αγίου Γρηγορίου, Πάπα Ρώμης, του επικαλουμένου Διαλόγου. Εισαγωγή-μετάφραση-σημειώσεις υπό Ιωάννου Ιερομ. Εκδότης, Ιερά Σκήτη Αγίας Αννης – Αγιον Ορος. Ιούνιος 2020. Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη. *Εκ του ιστολογίου «orp.gr» της 28.3.2024. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.
ΔΙΔΩΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ: «ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ» (1962) - ΕΙΚΟΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΔΙΔΩΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ:
«ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ»
Ένας επικός θρήνος, μια λυρική ελεγεία, μία ανείπωτη πραγματεία για τη ζωή των Ελλήνων Μικρασιατών και την καταστροφή της Σμύρνης. Για να θυμόμαστε αυτά, που ενδεχομένως να ζήσουμε! <<Πόλεμοι και ξανά πόλεμοι! Τι στο καλό θα βγάλει η μαγκούφα η εποχή μας και κοιλοπονάει τόσο άγρια>>; Μπήκε το κακό με τους Βαλκανικούς Πολέμους και άργησε να βγει. Χρόνια σπαρμένα με θυσίες, πολέμους και νεκρούς. Η Μικρασιατική εκστρατεία και η καταστροφή. Η ιστορία του Μανώλη Αξιώτη, Μικρασιάτη αγρότη από τον Κιρκιντζέ. Άνθρωπος του μόχθου, δεμένος με τον τόπο του, το πατρικό του σπίτι, τους χωριανούς του. Ο άντρας που πάλεψε με κορμί και με ψυχή. Στο Αμελέ Ταμπουρού, τα Τάγματα Εργασίας της Άγκυρας, το 1915. Στο μέτωπο του Αφιόν Καραχισάρ το 1922. Μια λεύτερη πατρίδα ονειρευόταν καθώς έσφιγγε τα δόντια και έλεγε: <<Ώρα μάχης, Αξιώτη, ώρα θυσίας. Δεν έχεις ελόγου σου κανένα πάρε δώσε με την πολιτική. Το χρέος σου κάνεις>>. Γνώρισε κακουχίες και στερήσεις, είδε βασανιστήρια και θανάτους, έζησε την αιχμαλωσία και την προσφυγιά, για να συλλογιστεί: <<Θηρίο είν' ο άνθρωπος>>! Το μνημειώδες έργο της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας έγινε bestseller της σύγχρονης εξόδου του Μικρασιάτικου Ελληνισμού. Από το 1962 που πρωτοεκδόθηκαν μέχρι σήμερα τα <<Ματωμένα Χώματα>> έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 400.000 αντίτυπα. Το βιβλίο έχει μεταφραστεί στις εξής γλώσσες: αγγλικά, βουλγαρικά, εσθονικά, γαλλικά, γερμανικά, ολλανδικά, ουγγρικά, ρώσικα, ρουμανικά, σερβικά, ισπανικά, ιταλικά, τουρκικά και κέλτικα βρετονικά. Στην Τουρκία το βιβλίο είχε συγκλονιστική απήχηση.
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
(1962)
Σαράντα χρόνια συμπληρώθηκαν από τότε που ο μικρασιατικός ελληνισμός ξεριζώθηκε από τις προγονικές εστίες του. Και είναι τούτος ο ξεριζωμός ένα από τα πιο συγκλονιστικά κεφάλαια της νεότερης ιστορίας μας. Κείνοι που έζησαν μέσα στη θύελλα φεύγουν ένας ένας κι η ζωντανή μαρτυρία τους χάνεται. Χάνονται οι λαϊκοί θησαυροί ή μπλαλσαμώνονται στα ιστορικά αρχεία. <<Απ' του πεθαμένου το μάτι, μην περιμένεις δάκρυ>> λέει μια μικρασιατική παροιμία. Στις μνήμες των ζωντανών έσκυψα. Ακούμπησα μ' αγάπη και πόνο τ' αφτί στις καρδιές τους, εκεί που κρατούν τις θύμησες, όπως το κονοστάσι τα βάγια και τα στέφανα. Κάτω απ' το Μανώλη Αξιώτη, τον κεντρικό αφηγητή του βιβλίου, υπάρχει ο μικρασιάτης αγρότης, που έζησε τ' Αμελέ Ταμπούρια του 14-18, που φόρεσε αργότερα τη στολή του Έλληνα φαντάρου, που είδε την καταστροφή, έζησε την αιχμαλωσία και που πρόσφυγας, έφαγε πικρό ψωμί, σαράντα χρόνια λιμενεργάτης συνδικαλιστής, μαχητής της Εθνικής μας Αντίστασης. Ήρθε και με βρήκε και μου έδωσε ένα τεφτέρι με τις αναμνήσεις του. Συνταξιούχος, κάθισε με υπομονή και κοπίασε να γράψει με τα λίγα γράμματάκια του, τα όσα είδαν τα μάτια του εξήντα τόσα χρόνια. Από τέτοιους αυτόπτες μάρτυρες πήρα το υλικό που χρειαζόμουνα, για να γράψω τούτο το μυθιστόρημα, με μοναδική έγνοια να συμβάλλω στην ανάπλαση ενός κόσμου που χάθηκε για πάντα' να μην ξεχνούν οι παλιοί' να βγάλουν σωστή κρίση οι νέοι.
Δ.Σ.
«ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Διδώς Σωτηρίου: <<Ματωμένα Χώματα>>, εκδόσεις <<ΚΕΔΡΟΣ>>,
11η έκδοση, Αθήνα 1986, σελ. 237-241.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Από τη μέρα αυτήν άρχισε η φιλία μου με το Νικήτα Δροσάκη και σφραγίστηκε σε στιγμές δραματικές. Η αλήθεια είναι πως τον ψαχούλευα πάντα με υποψία και δυσκολεύτηκα να τον καταλάβω. Ο λοχίας μας, ένα στουρνάρι, που τον φωνάζαμε «Γκραβαρίτη», μόλις έμαθε πως ο Δροσάκης είναι φοιτητής και μάλιστα Κρητικός, του ΄στησε άγριο πόλεμο. Τον έλεγε «σπουδαγμένου άντερου» και τον τρέλαινε στις αγγαρείες.
Ο Δροσάκης δε θύμωνε, διασκέδαζε. Ωστόσο στις βαρειές αγγαρείες, όπως στο σπάσιμο των ξύλων, δεν τα 'βγαζε πέρα και του 'δινα κανένα χέρι. -Αχ, μωρέ Αξιώτη, μου 'πε μια μέρα, όταν η κοινωνία θα καταφέρει να φκιάσει ανθρώπους που να ναι κάτι ανάμεσα σε σένα και σε μένα, τότες θ' αξίζει να ζει κανείς. Τώρα, εσένα σε θέλουνε μονάχα χέρι και μένα με θέλουνε μονάχα μυαλό. Μου πήρε πίσω το τσεκούρι και προσπάθησε ν' αποτελειώσει το κόψιμο του κούτσουρου. -Μη με πάρεις και για σκέτο χαμούρι, μου 'κανε.
Έχω το νεύρο της δουλειάς. Με χόρεψε καλά η ζωή. Ο πατέρας μου, φουκαράς δάσκαλος σε χωριό της Κρήτης, δε μου 'στελνε, όπως καταλαβαίνεις, ψιλά για να σπουδάζω. Έτυχε να κάνω το γκαρσόνι, τον τυπογράφο, το διορθωτή∙ πούλησα και λεμόνια για να ζήσω... Οι συνάδερφοι αργήσανε να συμπαθήσουνε το Δροσάκη, ήτανε πολύ ίσιος και μονόχνωτος. Μερικοί νομίσανε πως μπορούσανε να τον κάνουνε τζοτζέ, για να γελούνε.
Ο Μικρομανωλάτσης, ένας πατριώτης του λυράρης, τόνε βάφτισε: «Καπέλο του Ορλάνδο». Έτυχε, λέει, να τον ακούσει καμπόσες φορές να κουβεντιάζει με τον άλλο κουζουλό, το Λευτέρη Κανάκη και να του λέει για ένα καπέλο καποιανού Ορλάνδο που τάχατες αυτός φταίει για όσα τραβούμε σήμερα στη Μικρασία. «Ε, ρε κακομοίρη Ορλάνδο. Τί το θελες που το παιρνες κείνο το καπελάκι σου και μου σεκλέτισες τον Ουίλσων και τήνε πλερώνουμε τώρα δα εμείς τη νύφη...». Αυτοδά έλεγε. -Τι στο καλό ναι ο κυρ Ορλάνδος και το καπέλο του; ρώτησα μια μέρα το Δροσάκη και του είπα το παρατσούκλι που του κόλλησε ο Μικρομανωλάτσης.
Γέλασε με την καρδιά το. -Θα τον έχεις ακουστά, μωρέ Αξιώτη, το Βίκτωρα Ορλάνδο, δεν γίνεται, κοτζάμ πρωθυπουργός της Ιταλίας! Ωστόσο η ιστορία του καπέλου του είναι αληθινή: Ο σενιόρ Ορλάντο, σαν τελείωσε ο παγκόσμιος πόλεμος και το Συμβούλιο της Ειρήνης καταπιάστηκε με τις μοιρασιές, γύρευε μεγάλο μερτικό στην Ανατολή. Παραμπήκε στη μύτη του Αμερικάνου πρόεδρου και κείνος τσαντίστηκε και του τα δωκε στο χέρι. Τότες ο σενιόρ Ορλάντο πήρε το καπελάκι του και αποχώρησε.
Σα μάθανε οι Αγγλογάλλοι κ' οι Αμερικάνοι πως ο ιταλικός στόλος βολτάριζε στα μικρασιατικά παράλια, φοβηθήκανε μην τους τήνε σκάσουνε οι Ταλιάνοι και κάνουνε καμιάν απόβαση στη Σμύρνη. Φωνάξανε, λοιπόν, το Βενιζέλο και του είπανε: «Τί λες, βαστούν τα κότσια της Ελλάδας ν' αναλάβει την εντολή στη Μικρασία;». Είχαν ανάγκη βλέπεις κείνη τη στιγμή, είχαν ανάγκη οι μπαγάσηδες να τους καλύψει ο ελληνικός στρατός. Ο Βενιζέλος παραφουσκωμένος με μεγαλοϊδεάτικα όνειρα, μας ξαμόλυσε στη Μικρασία και τρώμε το κεφάλι μας!
Αγρίεψα. Πήδησα ολόρθος. -Τι 'θελες, μωρέ, να κάνει ο Βενιζέλος; Ε; Τι 'θελες; φώναξα κ' ήμουνα έτοιμος να χυμήσω πάνω του να τον πνίξω. Να 'ναι νικήτρια η Ελλάδα και λείψανο η Τουρκιά και να μην αρπάξει την περίσταση; Να μην έρθει να μας λευτερώσει, όπου αιώνες στενάζαμε στη σκλαβιά; Όπου τούτα τα εδάφη κρατούνε το ψωμί και το μεγαλείο της φυλής κ' ήτανε δικά μας, κατά δικά μας από τα πανάρχαια τα χρόνια; Ο Δροσάκης χαμογέλασε. -Να σας λευτερώσει, Μανωλάκη μου, να σας λευτερώσει, όχι όμως και να σας καταστρέψει!
Έφυγα αποφασισμένος να μην τόνε ζυγώσω ποτέ. Όμως μια μέρα ο συνταγματάρχης διάλεξε το Δροσάκη, εμένα και οχτώ άλλους και μας έστειλε σε μιαν επικίνδυνη αναγνωριστική περιπολία. Γύρω μας είχαν αρχίσει μάχες πεισματικές. Η γη έτρεμε λες και τήνε βρήκε ασταμάτητος σεισμός∙ άστραφτε, βρόνταγε, έπεφτε καφτό μολύβι. Λακκούβες ανοίγανε και κοτρώνες και χώματα πηδούσανε κι ανοίγανε στον αέρα ριπιδωτά.
Είμαστε αποκομένοι από το σύνταγμά μας και κινδυνέψαμε να πιαστούμε αιχμάλωτοι. Ο Μικρομανωλάτσης, το παλικαρόπουλο που μας διασκέδαζε με τις αυτοσχέδιες μαντινάδες του, είχε πληγωθεί βαριά και κανείς μας δεν μπορούσε να του δώσει βοήθεια. Είχαμε πέσει όλοι τα μπρούμυτα, κολλήσαμε τα κορμιά τσιρώτο στο χώμα, σφαλήξαμε τα μάτια, λες κ' έτσι θα την σκαπουλέρναμε. Ο ίδιος ο Γκραβαρίτης, ο λοχίας μας, που παράσταινε τον παλικαρά, έχωσε μέσα σε μια γούβα την τζαμουζίσια μουράκλα του κι ανάσαινε λαχανιαστά.
Ο μόνος που κράτησε την ψυχραιμία του ήτανε ο Δροσάκης. Σα φίδι σύρθηκε σε κάποιο κοντινό λόφο κι από κει παρακολούθησε τις κινήσεις του εχθρού. Ύστερα κατηφόρισε και μας είπε: -Πάρτε τον τραυματία και πάμε, βρήκα δρόμο. Πάμε, θα μας τσακώσουν όπου να ναι. Κανείς δεν κουνήθηκε, κανείς δεν αποκρίθηκε. Γαντζωθήκαμε πιο πολύ στο χώμα. Μας μίλησε και δεύτερη και τρίτη φορά. Όταν είδε την κατάντια μας αμολυέται κι αρχίζει να πηδάει σα λαγός, όπου δεν έβρεχε μολύβι, ζαλώνεται το Μικρομανωλάκη και δρόμο. Κείνη τη στιγμή τόνε νιώσαμε αρχηγό.
Πρώτος εγώ έτρεξα πίσω του και μετά οι άλλοι. Ο Γκραβαρίτης, άμα ξεφύγαμε τον κίνδυνο, άρχισε το συνηθισμένο νταηλίδικο βρισίδι του. -Προχωράτε, ρε διαόλοι! Τ' αποθαμένα σας, κιοτήδες! Λίγο έλειψε να πιαστούμε... Από κείνη τη μέρα, όχι μόνο φιλιώθηκα με το Δροσάκη, μα και τον έβλεπα πολλά μπόγια πιο ψηλά από μας. Του το είπα, μα δεν το δέχτηκε. -Άιντε δα καημένε Μανωλάτση, λόγια παχειά να λέμε; Η ανάγκη να σωθείς σου δίνει κουράγιο. Αφού ο λοχίας τα γέμισε, κάποιος έπρεπε να μπει μπροστά, γκεσέμι. -Αυτό λέω κ' εγώ, κι αυτό θαυμάζω.
-Τι θαυμάζεις, καψοχωριατάτσι τσι κουτσουλιές τσ' αντρείας; Άλλοι ναι οι λεβέντες. Από δω αρχίσαμε την κουβεντούλα κι ανοιχτήκαμε. Πρώτη φορά στη ζωή μου άκουγα τέτοια λόγια. Ο Δροσάτης μου ξομολογήθηκε, πως δικό του μεράκι είναι ο άνθρωπος και η μοίρα του. Μου μίλησε για έναν «κουμπάρο», τον Προμηθέα, που σε τούτες δω, λέει, τις γειτονιές μαρτύρησε, γιατί θέλησε να φέρει το φως στους ανθρώπους.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Διδώς Σωτηρίου: <<Ματωμένα Χώματα>>, εκδόσεις <<ΚΕΔΡΟΣ>>,
11η έκδοση, Αθήνα 1986, σελ. 237-241.
ΤΟ «ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ» ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ: ΑΛΛΟΣ ΜΕ ΤΗ ΒΑΡΚΑ ΜΑΣ!...
Σήμερα δημοσιεύθηκαν στον ηλεκτρονικό Τύπο απίστευτες φωτογραφίες, που απεικονίζουν τον γυναικωνίτη του ναού του Αγίου Ιωάννη στη Ν. Φιλαδέλφεια να έχει μετατραπεί σε σύγχρονο... παιδότοπο με λαχανοπορτοκαλί παιδικά καρεκλάκια, μοδάτες ετικέτες και εμβληματικά γράμματα στο πάτωμα και ένα τείχος από τζάμι, για να μην ακούγονται οι φωνασκίες των παιδιών στο εκκλησίασμα! Λίγες μέρες πριν, στον Άγιο Αθανάσιο Θεσσαλονίκης, πολυμελής χορωδία μετά εγχόρδων οργάνων, υπό τη διεύθυνση ενός βαρύτονου αοιδού απέδιδαν ηρωικά άσματα του '21, εν «χορώ και οργάνοις»! Για να μην μακρηγορήσουμε με την μεταποίηση ιερών ναών της διοικούσας εκκλησίας σε μικρούς συναυλιακούς χώρους, όπου ο ήχος της άρπας συναγωνιζόταν στο έπακρο το μικρό διπλόχορδο μπουζούκι! Όλα αυτές οι εκκοσμικεύσεις, οι «εκσυγχρονισμοί» και οι αδόκιμες παρά φύσιν συγχωνεύσεις είναι τα τυποποιημένα «προϊόντα» του Οικουμενισμού, που με την ευγενική χορηγία του εκλατινισμένου Φαναρίου παράγουν αναλώσιμους μεταχριστιανούς, πλαστικούς μετανθρώπους και άχρωμους απρόσωπους και τυποποιημένους αριθμούς! Μαζί με αυτούς ενεμφανίσθη και ιερεύς του λεγόμενου «περιθωριακού παλαιοημερολογιτισμού», κάποιων αγύρτικων και αυτοδημιούργητων ψευδοσυνόδων, να τραγουδάει τη Μανταλένα, προτρέποντας με αυτόν τον τον τρόπο όλους τους φιλοθεάμονες πιστούς να επιβιβαστούν στη δική του «βάρκα»... Το ζήτημα δεν είναι κωμικό μόνο, μάλλον δε τραγικό μέσα στη τραγωδιακή χορωδία του σύμπαντος κόσμου. Οικουμενιστές κατά πρώτον, αλλά και κάποιες φαινομενικά αντιοικουμενιστικές παρτιτούρες εζήλωσαν τη δόξα των αριθμών του τικ-τοκ, του ίνσταγκραμ, επιζητώντας αδηφάγα νέους ακολούθους, νέους πιστούς, νέους αυλικούς! Δυστυχώς δεν υπάρχει μόνο το άσπρο-μαύρο στην οδοιπορική ζωή μας, αλλά και το γκρίζο που συχνά γίνεται δυσνόητο, δυσδιάκριτο και φαινομενικά δυσεπίλυτο. Όσοι μένουμε κοντά στις Πατρώες Παραδόσεις των Πατέρων της Εκκλησίας μας, στη γνησία Ορθοδοξία, ζούμε σε ισχυρά και ασφαλή και οχυρωμένα τείχη Πίστης και Ορθοπραξίας. Κι αφήστε τους κόλακες, τους θεατρίνους, τους αγαπολόγους και γενικά τους προβατόσχημους να κραυγάζουν με την Οδυσσειακή φωνή της Μανταλένας: «Άλλος με τη βάρκα μας;... Άλλος με τη βάρκα μας;...»! «εγὼ γαρ οίδα τούτο, ότι εισελεύσονται μετὰ την άφιξίν μου λύκοι βαρείς εις υμάς μη φειδόμενοι του ποιμνίου· και εξ υμών αυτών αναστήσονται άνδρες λαλούντες διεστραμμένα του αποσπάν τους μαθητὰς οπίσω αυτών» (Πράξ. 20:28-30).
Γιώργος Δ. Δημακόπουλος
Δημοσιογράφος
Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024
«ΓΕΝΟΙΤΟ ΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟ ΡΗΜΑ ΣΟΥ»
Μητροπολίτης Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανός Β'
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών