ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ!





Απομαγνητοφωνημένο απόσπασμα ομιλίας του θεοφιλεστάτου 

Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος, 

την Κυριακή (Γ' Λουκά) 8/21 Οκτωβρίου 2018 εκκλ. ημ., 

στην ανάσταση του υιού της χήρας στη Ναίν.



[...] O θάνατος ισοπεδώνει τον άνθρωπο. Έρχεται και δείχνει τη ματαιότητα. Έρχεται και λέει ότι: ξέρετε, όλοι είστε ίσοι. Ο θάνατος, όπως έλεγε ένας ιεροκήρυκας σύγχρονος, ''ο θάνατος είναι ο μεγαλύτερος δημοκράτης!''... Κανέναν δεν ξεχωρίζει και όλους μπορεί να τους πάρει ανά πάσα στιγμή και ενώπιόν του δεν έχει καμία διάκριση. 



του Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος


Εξαφανίζονται όλες οι διακρίσεις. ''Πού βασιλεύς ή στρατιώτης ή πλούσιος ή πένης ή δίκαιος ή αμαρτωλός'', που λέμε και στα τροπάρια της κηδείας. Όλοι ένα είναι! Μπροστά στο θάνατο δεν έχει διαφορά. Και ο άρχοντας και ο υπόδουλος και ο στρατηγός και ο απλός στρατιώτης και ο πατριάρχης και ο απλός διάκονος... Όλοι μπροστά στο θάνατο είναι ίσοι! 


Αλλά ο θάνατος είναι πολύ τραγικός. Εκτός από τη ματαιότητα που μας δείχνει, ''πάντα ματαιότης τα ανθρώπινα, όσα ουχ υπάρχει μετά θάνατον''. Μας δηλώνει και τη μεγάλη μας αδυναμία. Οι άνθρωποι που μένουν πίσω, μπορούν να σκεφθούν και να φιλοσοφήσουν και να πουν, τι γίνεται; Αξίζει να σκοτωνόμαστε εδώ πέρα για εξουσίες και υπάρχοντα, για ηδονές και ένα σωρό άλλα περίσσια και βλαβερά συνήθως, τα οποία θα μείνουν πίσω και δεν θα μας ακολουθήσουν; 


Και ίσα-ίσα, αν είναι αμαρτωλά, όχι μόνο δεν θα μας ακολουθήσουν, αλλά θα κολλήσουν πάνω στη ψυχή μας ό,τι δεν πρέπει να υπάρχει. Τέτοια βάρη και αμαρτίες που θα κατακρίνουν και θα καταδικάσουν τη ψυχή, γι' αυτό έχει μεγάλη σημασία και να σκέφτεται ο άνθρωπος, πως ζει; Πώς βαδίζει, τι λέει, τι πράττει, τι επιδιώκει, τι επιθυμεί; Προς τα που δηλαδή είναι η κατεύθυνσή του. Όλα αυτά πρέπει να τα σκεφθεί ο άνθρωπος. 


Εφόσον δεν είμαστε αθάνατοι και δεν ξέρουμε την ώρα του θανάτου, αλλά -παρά ταύτα- οι άνθρωποι μπροστά στο θάνατο, όταν μάλιστα πεθάνει ένας μικρότερος, όταν οι γονείς θάψουν παιδιά είναι πολύ οδυνηρό πράγματι. Είναι πολύ μεγάλο βάρος και ασήκωτο, γιατι είναι κάτι πολύ ''αφύσικο'', αλλάζει η τροπή και η φορά των πραγμάτων. Τα παιδιά κανονικά θάβουν τους γονείς, αφού γεράσουν και όχι οι γονείς τα παιδιά... Όταν ένας γονέας θάβει το παιδί του, πως αισθάνεται; Όχι απλώς οδύνη, αλλά και μεγάλη ντροπή!... 


Μεγάλη ντροπή και αισθάνεται και το βάρος των βλεμμάτων όλου του άλλου κόσμου, που τον κοιτάζει παράξενα. Είναι τώρα στον οίκτο των άλλων ανθρώπων και οι άλλοι άνθρωποι σκέφτονται, ότι αυτοί ήταν πολύ αμαρτωλοί και τιμωρήθηκαν... Έτσι το βλέπει -δυστυχώς- αυτός ο κόσμος... Σαν τιμωρία...! Ότι, αν πεθάνει κάποιος νεότερος είναι σαν τιμωρία... Τιμωρία, γι΄αυτούς που έμειναν για να σηκώσουν αυτό τον φοβερό σταυρό. 


Δεν είναι πάντα τιμωρία αδελφοί! Αλλά γνωρίζω, ότι υπάρχει ένα τεράστιο ψυχολογικό βάρος, όταν γονείς θάβουν το παιδί τους και λένε: τώρα πρέπει να δικαιολογηθούμε, να πούμε και να φωνάξουμε, ότι δεν είμαστε οι πιο αμαρτωλοί που μας βρήκαν αυτά τα άσχημα και το πιο φοβερό και τρομερό, ο θάνατος. Θυμάμαι -πριν αρκετά χρόνια- που ήμουν ακόμη ιερέας, έτυχα σε μια κηδεία ενός νέου παιδιού, ήταν λίγο πάνω από τα είκοσι. Στρατιώτης, ένα παλικάρι δυο μέτρα και από μια ασθένεια ''έφυγε'' στα γρήγορα. Και φυσικά οι γονείς του ήταν απαρηγόρητοι, στην εκκλησία έκλαιγαν και φώναζαν και χτυπιόντουσαν. 


Και θυμάμαι τους γονείς -κυρίως τον πατέρα- να φτάσει να πει: μα εγώ δεν έκανα κακό σε κανέναν, γιατί μου έτυχε αυτό; Εγώ είμαι αθώος, έλεγε ο πατέρας! Εντάξει θα έλεγε κανείς: δεν σε καθήσαμε στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Δεν σε καταδικάσαμε άνθρωπέ μου, είσαι στον πόνο σου τώρα. Ναι, αυτός ήταν στον πόνο του, αλλά αισθανόταν μέσα του, ότι έπρεπε να απολογηθεί. Έπρεπε να απολογηθεί στον κόσμο, ότι δεν έφταιγε αυτός, δεν έκανε καμιά μεγάλη αμαρτία. 


Όμως δεν είναι ανάγκη να φταίμε, ούτως ή άλλως θνητοί είμαστε. Αφού γεννηθήκαμε θα πεθάνουμε. Ο Θάνατος -όπως είπαμε δεν έχει διάκριση. Δεν κοιτάζει τα χρόνια, παίρνει και θερίζει -αδιάκριτα- πολλές φορές και βρέφη ακόμη. Θα καθόμαστε να απολογούμαστε, μα είμαστε θνητοί. Το βλέπουν οι άνθρωποι σαν τιμωρία, αλλά πολλές φορές είναι ευλογία! 


Πολλές φορές λέει η Αγία Γραφή από την Παλαιά Διαθήκη, ότι ο Θεός -λέει- εκλέγει μερικές ψυχές, τις εκλέγει, είναι εκλογή Του και θέλει να τις πάρει για να μην μολυνθούν από την κακία και τον δόλο του κόσμου και του πονηρού και να μην κολαστούν! Αλλά θέλει να τις σώσει. Και θέλει να τις σώσει από νέες! 


Τι θα πούμε στον Θεό; Θα τον κατηγορήσουμε, γιατι εξέλεξε κάποιες ψυχές, αφού ο Κύριος τις έδωσε; Από την ανυπαρξία ερχόμαστε στην ύπαρξη. Ποιος μας φέρνει; Οι γονείς; Οι γονείς είναι τα μέσα. Ο Θεός ό,τι πει γίνεται! [...]






Εισαγωγή στο διαδίκτυο, τίτλος, επιμέλεια και παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Απόσπασμα ομιλίας του θεοφιλεστάτου Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος
στην Ι. Μ. Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης Φυλής Αττικής,
την Κυριακή 8/21 Οκτωβρίου 2018 εκκλ. ημ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF