ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ: ΑΝΑΓΚΗ ΠΙΣΤΕΩΣ ΑΔΙΑΚΡΙΤΟΥ





Ομιλία του αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού 

στο  Ευαγγέλιο της Κυριακής Ι' Ματθαίου, 

στο μεγάλο καθολικό της Ι. Μ. Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης, Φυλής Αττικής.


''Βομβαρδίζει'' ο θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός όλην την άπιστον και διεστραμμένην ανθρωπότητα, την οποία εκείνη τη στιγμή εκπροσωπεί ο πονεμένος εκείνος πατέρας, που παρακαλεί γονατιστός  τον Χριστό να θεραπεύσει το παιδί του, το οποίο σεληνιάζεται, και άλλες φορές -λέγει το δαιμόνιο- το ρίχνει στη φωτιά για να το κάψει, άλλες φορές το ρίχνει στο νερό για να το πνίξει. Και ''ήνεγκα -λέει- τον υιόν μου'', και πήγα τον υιόν μου και εις τους μαθητάς, και ''ουκ εδυνήθησαν θεραπεύσαι αυτόν''. Και όταν ο Χριστός μας εδίωξε με έναν του λόγο το δαιμόνιο από τον σεληνιαζόμενο νέο, κατ' ιδίαν ερώτησαν οι μαθηταί τον Χριστόν μας, γιατι δεν εδυνήθησαν να τον θεραπεύσουν; 


Και είπε ο Χριστός μας: ''διά την απιστίαν υμών''. ''Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται, ει μη εν προσευχή και νηστεία''. Μήπως αδελφοί μου, δεν είχαν πίστη οι μαθηταί του Χριστού μας; Και αν δεν είχαν πίστη, πως θα Τον ακολουθούσαν; Πώς θα άφηναν τα σπίτια τους, -όπως ο Πέτρος- ο οποίος ήτο και έγγαμος, ο Ιάκωβος με τον Ιωάννη που άφησαν τον γερό Ζεβεδαίο πατέρα τους μες στη βάρκα, στη θάλασσα και τον ακολουθούσαν; Διδασκόμεθα από τη θέση αυτή του Ευαγγελίου, αυτό που έχω πει πολλές φορές και έχω τονίσει -ιδιαιτέρως  από αυτή τη θέση-  ότι η πίστις έχει διαβαθμίσεις! Όπως η μετάνοια, όπως και η αγάπη. 



''Ω γενεά άπιστος και διεστραμμένη! έως πότε έσομαι μεθ' υμών;'' (Ματθ. 17,17)


Και πάλι πιο κάτω στην ευαγγελική περικοπή λέγει ο Χριστός προς τους μαθητάς του, ότι όποιος έχει πίστη, ''ως κόκκον σινάπεως'', ίσα με σπόρο σιναπιού, μπορεί -λέει- και δεν διακριθεί να έχει δηλαδή πίστη χωρίς διάκριση, μπορεί να πει στο βουνό να μετακινηθεί να πάει στη θάλασσα και το βουνό να ''πειθαρχήσει'',  όπως ακριβώς έγινε ένα τέτοιο παρόμοιο θαύμα κοντά εκεί, στην Αλεξάνδρεια. Αλλά δεν ήταν ακόμη έτοιμοι οι Απόστολοι του Χριστού μας, οι οποίοι έκαναν θαύματα. Είχαν θεραπεύσει άλλους δαιμονιζομένους και μάλιστα με χαρά πήγαν στο Χριστό και του είπαν, ''ότι τα δαιμόνια υποτάσσονται, όταν ακούν το όνομά Σου, φεύγουν από τους ανθρώπους''. Και τους είπε ''μη χαίρεστε, ότι βγάζετε δαιμόνια, αλλά να χαίρεστε ότι τα όνοματά σας γράφτηκαν στο βιβλίο της Ζωής''!  


Έκαναν λοιπόν άλλα θαύματα οι μαθητές, είχαν θεραπεύσει άλλους δαιμονιζομένους, αυτόν όμως γιατι; Γιατι ήταν φοβερό το δαιμόνιο, για μια στιγμή και οι μαθητές του Χριστού μας εδειλίασαν, μήπως και δεν εξέλθει. Δεν ήταν -δηλαδή- η πίστις αυτή που έπρεπε να είναι για να εξέλθει το δαιμόνιο. Η πίστις -λοιπόν- έχει διαβαθμίσεις, διότι και οι Απόστολοι του Χριστού μας είχαν τελειοποιηθεί μετά από την Πεντηκοστή, που έλαβαν την Χάρη και την Ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Πριν αυτής της ημέρας ήταν και εκείνοι ατελείς. Στο πρόσωπο -λοιπόν- του πονεμένου αυτού πατέρα, που εκπροσωπεί την άπιστον ανθρωπότητα, με πόνο ψυχής λέει ο Χριστός: ''Ω γενεά άπιστος και διεστραμμένη, μέχρι πότε θα σας ανέχομαι''; Μέχρι πότε θα είμαι μαζί σας; 


...Και αφού καταφύγουν οι άπιστοι άνθρωποι στα μέντιουμ και στις χαρτορίχτρες, 

μετά ο διάβολος διά μέσω αυτών τους οδηγεί και στην Εκκλησία, αφού πρώτα τους έχει ''δέσει''...


Ελέγχει εδώ -αδελφοί μου- ο Χριστός μας την απιστίαν  και την διαστροφήν, δηλαδή την αμαρτία. Διότι τις περισσότερες φορές, η αιτία που πάσχει κανείς και υποφέρει από το δαιμόνιο, από την αιτία του δαιμονίου, από την αιτία της μαγείας, αλλά και από άλλες ανίατες ασθένειες είναι η αμαρτία. Είναι η απιστία. Μήπως και σήμερα δεν το βλέπουμε σε Χριστιανούς ανθρώπους, σε ανθρώπους της Εκκλησίας, δεν διακρίνομεν την έλλειψιν της πίστεως; Πόσες φορές δεν έχει ακουστεί και πιθανόν και εσείς να το έχετε ακούσει και δεν αποκλείεται να είναι κανείς εδώ μέσα, που να το έχει πει αυτό: ''πήγα και στον Ιερέα, πήγα και στην Εκκλησία, έκανα και διαβάσματα, έκανα και παρακλήσεις, έκανα και λειτουργία, αλλά το αίτημά μου δεν έγινε''. ''Δεν θεραπεύθηκε το παιδί μου, δεν θεραπεύθηκε ο συγγενής μου ή δεν θεραπεύθηκα εγώ''. 


Πόσες φορές -εδώ στο μοναστήρι μας- δεν άκουσα με τ' αφτιά μου: ''με έστειλε εδώ το τάδε μέντιουμ, με έστειλε εδώ η τάδε χαρτορίχτρα. Μου είπε πήγαινε στον ''Άγιο Κυπριανό'' για να διαβαστείς. Καταλάβατε, ο διάβολος κιόλας τους κοροιδεύει. Εάν αυτοί οι άνθρωποι που τρέχουν -ουρά- κάθε μέρα στα μέντιουμ, στους αστρολόγους, στις μάντισσες, στις χαρτορίχτρες, στις φλιτζανούδες με την ουρά, διότι, όπως έγραφαν οι εφημερίδες στο λεκανοπέδιο της Αττικής -πριν ένα χρόνο το έγραφαν αυτό- δώδεκα χιλιάδες μάγοι, φανταστείτε τι πελατεία υπάρχει; 


...Με την ουρά -λοιπόν- στέκονται, με τη σειρά στέκονται,

 όπου θα δείτε να είναι χαρτορίχτρα, φλιτζανιού, μέντιουμ στην Αθήνα ή σε προάστια των Αθηνών, 

θα δείτε να είναι με την ουρά οι κούρσες. 

Και αυτοί είναι... Χριστιανοί Ορθόδοξοι!... 


Όχι μόνον από εκείνους που πάνε να κάνουν κακό, αλλά και από εκείνους -που αυτοί είναι και οι πιο πολλοί- που πάνε να ''θεραπευθούν'' από το κακό!  Με την ουρά -λοιπόν- στέκονται, με τη σειρά στέκονται, όπου θα δείτε να είναι χαρτορίχτρα, φλιτζανιού, μέντιουμ στην Αθήνα ή σε προάστια των Αθηνών, θα δείτε να είναι με την ουρά οι κούρσες. Και αυτοί είναι... Χριστιανοί Ορθόδοξοι!... Αν λοιπόν είχαν πίστη στο Χριστό, τι σχέση και τι δουλειά θα είχαν σ' αυτές τις πόρτες; Για να καταφεύγουν σ' αυτές τις πόρτες σημαίνει, πως δεν πιστεύουν εις την δύναμιν του Χριστού, στην δύναμιν της Εκκλησίας. Είναι σπάνια παραδείγματα από τα χρόνια που είμαι σε αυτόν τον τόπον, τρεις φορές μόνον το ήκουσα από ορισμένες γυναίκες που υπέφεραν από την επήρεια της μαγείας. 


''Να πεθάνω χίλιες φορές, να πεθάνουν τα παιδιά μου χίλιες φορές, παρά να καταφύγω σ' αυτές τις πόρτες ν' αρνηθώ την πίστιν μου, για να αρνηθώ τον Χριστόν μου. Γιατι -πραγματικά- περί αρνήσεως είναι ο λόγος. Γιατι λέγουν οι Πατέρες ''αρνείται την πίστην του εκείνος, που θα πατήσει στο κατώφλι των σπιτιών, των υπηρετών του διαβόλου''. Και κανονίζουν οι Πατέρες της Εκκλησίας από πέντε χρόνια αποχή από τη Θεία Κοινωνία, μέχρι είκοσι χρόνια, γι' αυτούς που θα πάνε να ζητήσουν βοήθεια από τον σατανά, διά μέσου των μέντιουμ. Γιατί λοιπόν πηγαίνουν εκεί; Γιατι δεν υπάρχει πίστις. Και μετά ο διάβολος αυτός -διά μέσου του μέντιουμ- τους λέει: ''πήγαινε στην Εκκλησία τώρα, πήγαινε στον Ιερέα τώρα''... 



...Και φυσικά ''ο διάβολος, διάβολο δεν βγάζει'' λέει ο Χριστός στο Ευαγγέλιο. 

Και αφού του ''δέσει'' την ψυχή, ''πήγαινε τώρα -λέει- να γίνεις καλά...'' 


Και φυσικά ''ο διάβολος, διάβολο δεν βγάζει'' λέει ο Χριστός στο Ευαγγέλιο. Και αφού του ''δέσει'' την ψυχή, ''πήγαινε τώρα -λέει- να γίνεις καλά...'' Δεν τον νοιάζει τον σατανά, αν δεν θεραπευθεί στην Εκκλησία, αρκεί, που αυτός θα τον έχει στο χέρι. Αυτός αύριο θα ψυχορραγεί και όταν θα βγαίνει η ψυχή του, θα διεκδικεί την ψυχή του. Και θα λέει: ''αυτός, στον πόνο του, στην δυσκολία του, την δικιά μου βοήθεια ζήτησε, την δικιά μου πόρτα ζήτησε, εγώ τον εξουσιάζω, σ' εμένα ανήκει...'' Εκτός και προλάβει και χύσει δάκρυα μετανοίας και εξαγορευθεί και εξομολογηθεί με μετάνοια ειλικρινή το αμάρτημά του αυτό σε Πνευματικό. Η αμαρτία λοιπόν είναι η αιτία, που πάσχει ο άνθρωπος και υποφέρει...



Απόσπασμα ομιλίας του αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α' στο Ι' Ματθαίου Ευαγγέλιο.
 Απομαγνητοφώνηση, μεταφορά στο διαδίκτυο, επιμέλεια και επεξεργασία κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF