Ένα από τα πρόσωπα, που προβάλλει η Μεγάλη Εβδομάδα μπροστά μας είναι ο Ιωσήφ,
ο γυιος του Ιακώβ.
Η Εκκλησία μας τον είπε Πάγκαλο, που σημαίνει τόσο πολύ καλό, που η λέξη είναι λίγη για το εκφράσει.
Έζησε 1800 περίπου χρόνια προ Χριστού.
Και ποιά σχέση λοιπόν μπορεί να έχει ένα πρόσωπο,
που έζησε τόσους αιώνες προ Χριστού, μ’ εμάς;Έχει σχέση με το Χριστό και μ’ εμάς, γιατί είναι Τύπος Του Χριστού.
Το πρόσωπο,δηλαδή αυτό της Παλαιάς Διαθήκης, προτυπώνει, προεικονίζει, συμβολίζει το Χριστό.
Είναι Ο Ιωσήφ Ο Πάγκαλος. Πολλά πρόσωπα στη Παλαιά Διαθήκη είναι εις τύπον Χριστού,όπως ο Αδάμ, ο Ισαάκ, ο Δαβίδ και άλλοι. Εκείνο όμως το πρόσωπο, που προτυπώνει και προεικονίζει στα περισσότερα σημεία της ζωής του το Χριστό, είναι ο Ιωσήφ,ένα από τα δώδεκα παιδιά του πατριάρχου Ιακώβ.Ήταν το πιο αγαπημένο παιδί του Ιακώβ. Αγαπητός Υιός και ο Χριστός. Τον φθόνησαν τον Ιωσήφ τα αδέλφια του.
Δεν μπορούσαν να υποφέρουν την υπεροχή του. Και με το Χριστό το ίδιο έγινε. Τον μίσησαν και τον φθόνησαν οι αρχιερείς και οι φαρισαίοι. Αποφάσισαν τ’ αδέλφια να σκοτώσουν τον αθώο Ιωσήφ. Το ίδιο και στη περίπτωση του Ιησού. Άρχοντες του Ισραήλ, αρχιερείς, γραμματείς, φαρισαίοι, συσκέπτονται, πώς θα συλλάβουν και θα θανατώσουν τον Ιησού,τον πιο εκλεκτό αδελφό τους. Εκείνο το ¨Δεύτε αποκτείνωμεν αυτόν¨ των αδελφών του Ιωσήφ, ακούγεται το ίδιο και στην παραβολή των κακών γεωργών,όπου σαφώς συμβολίζεται η απόφαση των Ιουδαίων για τη θανάτωση του Υιού του Βασιλέως, Ιησού.
Πούλησαν τον Ιωσήφ τα αδέλφια του για 20 χρυσά νομίσματα. Εκείνος απ τους 12 αδελφούς,που έκανε τη σχετική πρόταση ήταν ο Ιούδας. Ιούδας (από τους 12 Μαθητές) και στη περίπτωση του εικονιζόμενου και προτυπούμενου Χριστού,το όργανο της αγοροπωλησίας. ¨Πούλησε¨ το Χριστό για 30 αργύρια. Έπαθε και υπέφερε ο Ιωσήφ και στα χέρια των αδελφών του και στα χέρια των ξένων,των Αιγυπτίων.
Τα αδέλφια του τον έριξαν μέσα σ’ ένα βαθύ λάκκο, για να τον κατασπαράξουν τα θηρία. Και οι Αιγύπτιοι τον έριξαν μέσα στη φυλακή σαν να ήταν ένοχος, ενώ ήταν αθώος. Θύμα συκοφαντίας ο αθώος και αγνός Ιωσήφ. Έπαθε και υπέφερε και ο Χριστός. Έπαθε ως άνθρωπος. Οι αδελφοί του οι Ιουδαίοι τον οδήγησαν σε πολλά παθήματα, τον βασάνισαν.
Αλλά και οι ξένοι, οι Ρωμαίοι,στους οποίους τον παρέδωσαν οι Ιουδαίοι, και εκείνοι τον βασάνισαν. Ρίχτηκε στη φυλακή,σύρθηκε σαν κακούργος στο κριτήριο, καταδικάστηκε σαν κοινός εγκληματίας και τελικά θανατώθηκε πάνω στο Σταυρό.
Δεν έμεινε για πάντα ταπεινωμένος ο Ιωσήφ. Από την ταπείνωση του λάκκου και της φυλακής οδηγήθηκε στη δόξα. Ο Φαραώ τον ανέστησε από τα βάθη της φυλακής και τον κατέστησε άρχοντα. Προτύπωση της ενδόξου Αναστάσεως του Χριστού. Ρίχτηκε στο λάκκο του θανάτου και του τάφου. Δεν παρέμεινε πολύ. Ανέστη τριήμερος. Μετά το πάθος η δόξα. Μετά το Σταυρό η Ανάσταση.
Ο Ιωσήφ σαν άρχοντας της Αιγύπτου σε καιρό πείνας άνοιξε τις αποθήκες του και έγινε σιτοδότης και έθρεψε τους πεινασμένους αδελφούς του. Σιτοδότης και ο Χριστός. Ανεξάντλητες οι αποθήκες του. Πάντοτε προσφέρει και προσφέρεται. Τρέφει με το θειο Άρτο του, ποτίζει με το τίμιο Αίμα του. Τρέφει με τη θεία Κοινωνία.
Από όλες τις λεπτομέρειες της ζωής του Ιωσήφ, σε μία δίνει ιδιαίτερη έμφαση η αποψινή ακολουθία. Στο επεισόδιο με την αμαρτωλή γυναίκα, τη σύζυγο του Πετεφρή. Μια γυναίκα βρέθηκε μπροστά στον Ιωσήφ. Κάποια γυναίκα βρίσκεται μπροστά στη ζωή κάθε νέου.
Η γυναίκα όργανο κακού στο πρόσωπο της Εύας, και της δευτέρας Εύας, όπως ονομάζεται η γυναίκα του Πετεφρή. Δεν υποτάχθηκε ο Ιωσήφ. Φυλακίσθηκε σωματικά. Αλλά δούλος στη ψυχή δεν έγινε. Έμεινε αδούλωτος. Αδούλωτους μας θέλει ο Χριστός. Ελεύθερους από τους πειρασμούς. Τί Κάνει Ο Ιωσήφ.
Μια σκέψη αστραπιαία και μια κίνηση αστραπιαία.Η σκέψη: Με βλέπει ο Θεός.Πώς να κάνω τέτοια πράξη.Η κίνηση: Τόβαλε στα πόδια.Έφυγε.¨ Και αφήνοντας τα ρούχα του στα χέρια της,έφυγε και βγήκε έξω¨(Γεν, 39,12).Τίποτα τυχαίο..Ηπατήθη η Εύα στον Παράδεισο..Και...ενεδύθη τον χιτώνα της φθοράς και του θανάτου...Διαφορική προτύπωση ο Ιωσήφ.
Απέρριψε τον χιτώνα στα χέρια της γυναίκας του Αιγυπτίου, και ανεχώρησε γυμνός,
πλήν ενδεδυμένος τον πρώτον χιτώνα,εκείνον που και η Εύα είχε,
όντας στον Φωτισμό.
Αυτή η σκέψη και αυτή η κίνηση του Ιωσήφ, σώζουν σε στιγμές σφοδρού πειρασμού.
Λάμπει ο Ιωσήφ,
που σε μια στιγμή έγινε, Πάγκαλος.
Αστράπτει η αρετή του.
Σύμβολο για τη νεολαία, για κάθε χριστιανό.
Καλή και Αγία Μεγάλη Εβδομάδα!
Αντιγραφή από το ιστολόγιο ''Kosmaser''
Τίτλος, επιμέλεια κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Τίτλος, επιμέλεια κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου