ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΘΕΟΚΛΗΤΟ
Η συγκλονιστική επιστολή του Ιωάννη Γ΄ Δούκα Βατάτζη προς τον Πάπα Γρηγόριο.
Η επιστολή της Ρωμιοσύνης !
ΩΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΓΟΥΜΕΝΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ,
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΠΑΪΣΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΕΞΩΔΙΚΟ
Σεβασμιώτατε!
Διάλεξα το ύφος και τον τρόπο του Αγίου Ιωάννου Γ’ του Δουκός Βατάτζη να σας απαντήσω
στο νέο εξώδικο που με πληροφόρησε δικαστικός επιμελητής να παραλάβω, μολονότι τον καιρό αυτό
κάνω έναν αγώνα να ξεφύγω από το ζοφερό κλίμα που δημιουργεί η υπερβάλλουσα «αγάπη σας»
και επιθυμώ να μείνω απερίσπαστος να μελετήσω τα μαθήματά μου,
που τα τελευταία χρόνια ασκώ τον εαυτό μου για να μην μείνω αγράμματος
και να κάνω κάτι στην ιερατική μου διακονία, όπως το εργάσθηκαν οι άγιοι ιατροί Ανάργυροι, αλλά ανθρωπίνως δεν το βλέπω.
Διότι κάθε φορά που προσπαθώ να μελετήσω σε καιρό εξετάσεων, πρέπει να τρέχω να παραλαμβάνω εξώδικα και να ζητούμαι να απολογηθώ,
-το παράδοξο;
- για ατοπήματα του μητροπολίτου μου και των εκκλησιαστικών ταγών, που πρόδωσαν την Ορθοδοξία.
Πώς τα καταφέρνετε κάθε φορά, τέτοια εποχή, που είναι οι κατατακτήριες;
Θεωρώ,
ότι κάποιος σας υποκινεί!
Αλλά, αν πραγματικά ο «άλλος» δεν θέλει, είναι εγγύηση για την ταπεινότητά μου ότι ο Θεός θέλει! Συνεπώς, όταν ο Παντοκράτωρ ευλογεί τι και αν ο νεοημερολογίτης πρώην δεσπότης μου δυσανασχετεί; Πάντως, «Ανάργυρος», ήδη έχω καταστεί και αντί να ερυθριά όλο το σύστημα της Μητροπόλεως που με δύο δάνεια, το ένα μάλιστα για την Μονή, παύθηκα της μισθοδοσίας, μου ζητούν τώρα ξεδιάντροπα να απολογηθώ, ενώ δεν ανήκω στους Οικουμενιστές, ούτε στο νέο ημερολόγιο. Κρατήστε τους μισθούς, σας τους χαρίζω! Μήπως αιφνιδιαστήκατε νομίζοντας ότι στερώντας μου το μισθό θα υποκύψω και προσδοκούσατε στα μύχια της καρδιάς σας να έρθω και να σας βάλω στρωτή μετάνοια; Όχι, όσο δεν αποκηρύσσετε τον Οικουμενισμό και δεν γυρίζετε πλέον και στο πάτριο εορτολόγιο. Και αυτό διότι θέλω να κρατήσω την ορθόδοξη πίστη μου και την Ρωμαίικη αυτοσυνειδησία μου και δεν έχω φρόνημα σαλιγγαρίσιο αλλά παλικαρίσιο.
Φαίνεται, Σεβασμιώτατε, ότι δεν συνειδητοποιήσατε ακόμη ότι ακολουθείτε τον πατριάρχη Βαρθολομαίο όχι μόνο στην αίρεση, για την οποία ο απλός λαός βέβαια δεν είναι σε θέση να σας αποδοκιμάσει συνολικά, διότι σαφώς δεν γνωρίζει τί έγινε στην Σύνοδο του Κολυμβαρίου το 2016. Όμως ο Θεός που γνωρίζει επιτρέπει πλέον το σχίσμα μεταξύ του Ρωσικού Πατριαρχείου και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο ως «Φανάρι» από καιρό καπνίζει, για να βάλει τάξη στην Εκκλησία Του. Μέχρι τώρα, λοιπόν, που έχετε αναγνωρίσει την αίρεση επισήμως σε Σύνοδο της Ιεραρχίας, επειδή θεσμικά δεν καταδικάσθηκε ο αιρετικός πατριάρχης μαζί με τους πρωτεργάτες του Οικουμενισμού θεωρούσατε αυτονόητο ότι πρέπει να τον ακολουθείτε χωρίς καμία αντίδραση γιατί είναι θεσμικό πρόσωπο και διότι κατά την γνώμη σας δεν είναι δυνατόν να είστε ακέφαλος, στο εξής όμως που θεσμικά είναι και σχισματικός διότι ενώθηκε με τους σχισματικούς και όχι με τους κανονικούς μητροπολίτες της Ουκρανίας, καθίστασθε θεσμικά σχισματικός, αφού και η κεφαλή σας επισήμως πλέον δεν είναι μόνο παραπλανητικά αιρετική, επειδή δεν έχει γίνει ακόμη σύνοδος να τους καταδικάσει, αλλά και σχισματική.
Τώρα, λοιπόν, τι θα κάνετε θα συνεχίσετε να τον μνημονεύετε; Θεσμικά θέλατε; Θεσμικά είστε τώρα στο σχίσμα. Περαστικά! Όσο για το μοναστήρι θα ρωτήσω τον άγιο Γρηγόριο να μου πει αν θέλει να σας το αφήσω. Μόνο μην βιάζεστε, γιατί χρειάζεται να νηστέψω και να προσευχηθώ, διότι από τότε που σας έκοψα τη μνημόνευση η εκκλησία ευωδιάζει. Και από τότε που επέστρεψα στο πάτριο έχουμε όλοι ηρεμήσει! Αν, όμως θέλετε να με βάλετε σε περιπέτεια, προσέξτε τις τελευταίες στιγμές να μην με ψάχνετε να διαβάζω ευχή εις ψυχορραγούντα, διότι δεν θα με βρίσκετε!
Ἰωάννης ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ Βασιλεύς καί Αὐτοκράτωρ Ρωμαίων ὁ Δούκας, τῷἁγιωτάτῳ Πάπα τῆς πρεσβυτέρας Ρώμης Γρηγορίῳ. Ἂς ἔχω τάς σωτηρίους εὐχάς σου. Αὐτοί, πού ἔστειλε ἡ ἁγιότητά σου καί μοῦ ἔφεραν αὐτή τήν ἐπιστολή σου, ἐπέμεναν ὅτι εἶναι γράμμα τῆς ἁγιότητάς σου. Ὅμως ἐγώ, ὁ Βασιλιάς, ἀφοῦ διάβασα ὅσα εἶναι γραμμένα, ἀρνήθηκα νά πιστέψω ὅτι εἶναι δικό σου γράμμα, ἀλλά θεώρησα ὅτι τό ᾿γραψε ἕνας ἄνθρωπος μέ χαμένα πέρα γιά πέρα τά μυαλά του, πού ὅμως ὁ ψυχικός του κόσμος εἶναι φουσκωμένος ἀπό ἀλαζονεία καί αὐθάδεια, διότι πῶς θά μπορούσαμε νά σχηματίσουμε διαφορετική γνώμη γιά τόν γράψαντα, τή στιγμή πού ἀπευθύνεται στή βασιλική μου δύναμη θεωρώντας με σάν ἕνα ἀνώνυμο καί ἄδοξο καί ἀσήμαντο ἀνθρωπάκι; Δέν σοῦ μίλησε κανείς γιά τό μέγεθος τῆς ἐξουσίας καί τῆς δυνάμεώς μας;
Δέ χρειαζόμασταν ἰδιαίτερη σοφία γιά νά γνωρίσουμε καλά ποιός εἶναι ὁ δικός σου θρόνος. Ἂν βρισκόταν πάνω σέ σύννεφα ἢ ἂν κάπου ¨μετέωρος¨, ἴσως ἔπρεπε νά ἔχουμε μετεωρολογικές γνώσεις γιά νά τόν βροῦμε, ἀλλ᾿ ἐπειδή στηρίζεται στή γῆ καί δέ διαφέρει καθόλου ἀπό τούς ὑπολοίπους θρόνους, ὅλος ὁ κόσμος τόν ξέρει. Μᾶς γράφεις ὅτι ἀπό τό δικό μας, τό Ἑλληνικό Γένος, ἄνθησε ἡ σοφία καί τά ἀγαθά της καί διαδόθηκε στούς ἄλλους λαούς. Αὐτό σωστά γράφεις. Πῶς ὅμως ἀγνόησες ἢ καί ἂν ὑποτεθεῖ ὅτι δέν τό ἀγνόησες, πῶς ξέχασες νά γράψεις ὅτι, μαζί μέ τή σοφία, τό Γένος μας κληρονόμησε ἀπό τόν Μέγα Κωνσταντῖνο καί τή βασιλεία; Ποιός ἀγνοεῖ ὅτι τά κληρονομικά δικαιώματα τῆς διαδοχῆς πέρασαν ἀπό ἐκεῖνον στό δικό μας Γένος καί ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε οἱ νόμιμοι κληρονόμοι καί διάδοχοι;
Ἔπειτα, σύ ἀπαιτεῖς νά μήν ἀγνοήσουμε τό θρόνο σου καί τά προνόμιά του. Ἀλλά καί ἐμεῖς ἔχουμε νά ἀνταπαιτήσουμε νά δεῖς καθαρά καί νά μάθεις τά δικαιώματα πού ἔχουμε ἐμεῖς ἐπί τῆς ἐξουσίας καί τοῦ κράτους τῆς Κωνσταντινούπολης, τό ὁποῖο, ἀπό τόν Μέγα Κωνσταντῖνο, διατηρήθηκε γιά μία χιλιετία καί ἔφτασε σέ μᾶς. Οἱ γενάρχες της βασιλεῖς μου εἶναι ἀπό τό γένος τῶν Δουκῶν καί τῶν Κομνηνῶν, γιά νά μήν ἀναφέρω ἐδῶ καί ὅλους τούς ἄλλους Βασιλεῖς πού εἶχαν Ἑλληνική καταγωγή καί γιά πολλές ἑκατοντάδες χρόνια κατεῖχαν τήν βασιλική ἐξουσία τῆς Κωνσταντινούπολης. Αὐτούς ὅλους, καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Ρώμης καί οἱ ἱεράρχες της, τούς προσκυνοῦσαν ὡς Αὐτοκράτορες τῶν Ρωμαίων. Πῶς λοιπόν ἐμεῖς φαινόμαστε στά μάτια σου ὅτι δέν ἐξουσιάζουμε καί δέ βασιλεύουμε σέ κανένα τόπο, παρά χειροτόνησες λές κι εἶναι ἐπίσκοπός σου τόν ἐκ Βρυέννης Ἰωάννη βασιλιά στήν Πόλη; Ποιό δίκαιο ἐπρυτάνευσε στή συγκεκριμένη αὐτή περίσταση; Πῶς κατάφερε ἡ τιμία σου κεφαλή καί ἐπαινεῖ τό ἄδικο τῆς πλεονεξίας καί βάζει στή μοίρα τοῦ δικαίου τή ληστρική καί αἱμοχαρή κατάκτηση τῆς Κωνσταντινούπολης ἀπό τούς Λατίνους;
Ἐμεῖς ἐξαναγκαστήκαμε ἀπό τήν πολεμική βία καί φύγαμε ἀπό τόν τόπο μας ὅμως δέν παραιτούμαστε ἀπό τά δικαιώματά μας τῆς ἐξουσίας καί τοῦ κράτους τῆς Κωνσταντινούπολης. Καί νά ξέρεις ὅτι αὐτός πού βασιλεύει εἶναι ἄρχοντας καί κύριος ἔθνους καί λαοῦ καί πλήθους δέν εἶναι ἄρχοντας καί ἀφεντικό σέ πέτρες καί ξύλα, μέ τά ὁποῖα χτίστηκαν τά τείχη καί οἱ πύργοι. Τό γράμμα σου περιεῖχε καί τοῦτο τό παράξενο ὅτι ἡ τιμιότητά σου ἔστειλε κήρυκες πού διήγγειλαν τό κήρυγμα τοῦ Σταυροῦ σέ ὅλο τόν κόσμο, καί ὅτι πλήθη πολεμιστῶν ἔσπευσαν γιά νά διεκδικήσουν τήν Ἁγία Γῆ. Σάν μάθαμε αὐτή τήν εἴδηση, χαρήκαμε καί γεμίσαμε μέ ἐλπίδες. Ἐλπίζαμε δηλαδή ὅτι αὐτοί οἱ διεκδικηταί τῶν Ἁγίων Τόπων θά ἄρχιζαν τή δίκαιη δουλειά τους ἀπό τή δική μας πατρίδα καί ὅτι θά τιμωροῦσαν αὐτούς πού τήν αἰχμαλώτισαν, γιατί βεβήλωσαν τίς ἁγίες Ἐκκλησίες, γιατί βεβήλωσαν τά ἱερά σκεύη καί διέπραξαν κάθε εἶδος ἀνοσιουργίες κατά τῶν Χριστιανῶν. Ἐπειδή ὅμως τό γράμμα σου ὀνόμαζε τόν Ἰωάννη Βρυέννιο πού ἀπεβίωσε ἐδῶ καί πολύν καιρό βασιλιά τῆς Κωνσταντινούπολης, καί φίλο καί τέκνο τῆς τιμιότητάς σου, καί ἐπειδή οἱ νέοι σταυροφόροι σου στέλνονται γιά νά βοηθήσουν, γελούσαμε ἀναλογιζόμενοι τήν εἰρωνεία καί τά παιχνίδια πού παίζονται κατά τῶν Ἁγίων Τόπων καί τοῦ Σταυροῦ.
Ἐπειδή ὅμως ἡ τιμιότητά σου, μέ τό γράμμα πού ἔστειλες, μᾶς παρακινεῖ νά μήν παρενοχλοῦμε τόν φίλο σου καί υἱόν Ἰωάννη Βρυέννιο, γνωρίζουμε καί ἐμεῖς στήν τιμιότητά σου, ὅτι δέν ξέρουμε σέ ποιό μέρος τῆς γῆς ἢ τῆς θάλασσας βρίσκεται ἡ ἐπικράτεια αὐτοῦ τοῦ Ἰωάννη. Ἐάν ὅμως ἐννοεῖς τήν Κωνσταντινούπολη, καθιστοῦμε γνωστό καί στήν ἁγιότητά σου καί σέ ὅλους τούς Χριστιανούς ὅτι ποτέ δέ θά πάψουμε νά δίνουμε μάχες καί νά πολεμοῦμε αὐτούς πού τήν κατέκτησαν καί τήν κατέχουν γιατί ἀλήθεια, πῶς δέ θά διαπράτταμε ἀδικία ἀπέναντι στούς νόμους τῆς φύσης, καί στούς θεσμούς τῆς Πατρίδας μας, καί στούς τάφους τῶν προγόνων μας, καί στά θεία καί ἱερά τεμένη, ἂν δέν πολεμήσουμε γι᾿αὐτά μέ ὅλη τή δύναμή μας; Ὡστόσο, ἂν εἶναι κανείς πού ἀγανακτεῖ γιά τούτη τή θέση μας, καί μᾶς δυσκολεύει, καί ἐξοπλίζεται ἐναντίον μας, ἔχουμε τόν τρόπο νά ἀμυνθοῦμε ἐναντίον του: Πρῶτα-πρῶτα μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, καί μετά, μέ τά ἅρματα καί τό ἱππικό πού ἔχουμε, καί μέ πλῆθος ἀξιόμαχων πολεμιστῶν, οἱ ὁποῖοι πολλές φορές πολέμησαν τούς σταυροφόρους. Τότε καί σύ, ἀπό τή μεριά σου, σάν μιμητής, πού εἶσαι, τοῦ Χριστοῦ, καί σάν διάδοχος τοῦ κορυφαίου τῶν Ἀποστόλων Πέτρου, ἔχοντας μάλιστα τή γνώση γιά τό τί εἶναι θεῖο καί νόμιμο καί γιά τό τί ἐπιβάλλεται ἀπό τούς ἀνθρώπινους θεσμούς, τότε λέω, θά μᾶς ἐπαινέσεις, ἀφοῦ δίνουμε τή μάχη γιά τήν Πατρίδα καί γιά τή σύμφυτη μέ αὐτήν ἐλευθερία.
Καί αὐτά βέβαια θά συμβοῦν κατά τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Ἡ βασιλεία μου θέλει πολύ καί ποθεῖ νά διασώσει τόν σεβασμό πού ἁρμόζει πρός τήν ἁγία Ἐκκλησία τῆς Ρώμης,
καί νά τιμᾶ τό θρόνο τοῦ κορυφαίου Ἀποστόλου Πέτρου καί, ἀπέναντι
τῆς ἁγιότητάς σου,
νά ἔχει τή σχέση καί τήν τάξη τοῦ υἱοῦ, καί νά ἀποδίδει σ᾿ αὐτή τήν ἁρμόζουσα τιμή καί ἀφοσίωση.
Αὐτό θά γίνει ὅμως, μόνο ἐάν καί ἡ δική σου ἁγιότητα δέν παραβλέψει
τά δικαιώματα
τῆς δικῆς μας βασιλείας, καί ἂν δέν γράφει σέ μᾶς γράμματα μέ τέτοια ἐπιπολαιότητα καί ἀπαξίωση.
Ὡστόσο νά ξέρει ἡ ἁγιότητά σου, ὅτι ὑποδεχτήκαμε χωρίς λύπη τό ἀγροῖκο ὕφος τοῦ γράμματός σου,
καί φερθήκαμε μέ ἠπιότητα στούς κομιστές του, μόνο καί μόνο γιά νά διατηρήσουμε τήν εἰρήνη!
Εκ του ιστολογίου triklopodia.
Επιμέλεια κειμένου, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου