ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2019

ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΣΤΗ ΓΡΑΦΗ ΕΝΟΣ ΑΡΘΡΟΥ;




Εν αρχή η έμπνευση, η ιδέα, το σκίρτημα – ίσως να είναι και το πιο όμορφο στάδιο στη γραφή ενός άρθρου, γιατί εδώ υπάρχει η γονιμοποίηση του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό κόσμο, εδώ συναντιέται το φαντασιακό με το πραγματικό. Η όλη δημιουργία ενός άρθρου έγκειται στην αρχική του σύλληψη, εκεί που το ανύπαρκτο γίνεται υπαρκτό – η απόλυτη γοητεία του πνεύματος…


Το παιχνίδι της γραφής ενός άρθρου είναι παιχνίδι ερωτικό, καθημερινού οίστρου και βαθιάς επιθυμίας, παιχνίδι αναπαραγωγής και δημιουργίας μιας «οντότητας μοναδικής», που δεν υπήρξε μέχρι τώρα και δεν θα υπάρξει ακριβώς η ίδια ποτέ στο μέλλον. Αυτή είναι η απόλυτη γοητεία: η διαρκής αναζήτηση για θέματα και ιδέες, η πρόκληση του εαυτού σου για να φανερώσει κάτι δικό του. Τι πιο προκλητικό και πιο όμορφο;


Το άρθρο ζυμώνεται πριν καθίσεις να το γράψεις στο λάπτοπ. Το σκέπτεσαι όταν περπατάς στο δρόμο ή όταν οδηγείς ή όταν συζητάς σε μια ομήγυρη, και συνήθως το βράδυ. Ουσιαστικά η όλη εξέλιξη της γραφής θα συναρτηθεί εν πολλοίς από την ορμητικότητα των συλλαμβανόμενων ιδεών, από το μπούκωμα των επιχειρημάτων στο έδαφος της αρχικής σύλληψης. Εκεί θα αξιολογήσεις αν έχει νόημα η όλη γραφή, αν έχει επάρκεια και κυρίως αν μπορείς να κάνεις σημαντικό κάτι που φαίνεται ασήμαντο. Μπορώ να ισχυριστώ ότι το άρθρο έχει γραφεί πριν καθίσεις να το γράψεις…


Το πρώτο μέρος της γραφής ρέει γρήγορα και απρόσκοπτα – χείμαρρος στα πρώτα του ξεκινήματα από του βουνού τις μεγάλες κατηφόρες. Ό,τι ήταν φωλιασμένο στη σκέψη φτερουγίζει με μια θαυμαστή ταχύτητα σα να θέλει να απελευθερωθεί μια ώρα αρχύτερα από τα δεσμά της βαρύτητας, να βγει από την αφάνεια της ανυπαρξίας στην επιφάνεια της ύπαρξης, κι έτσι αν αυτό συμβεί, έχει κατακτήσει το σκοπό του. Εδώ τεκμηριώνεις μια αναγκαιότητα που μπορεί να μην είναι καθόλου δεδομένη ούτε για έναν και μόνο αναγνώστη και ταυτόχρονα απολογείσαι γιατί αποπειράσαι να γράψεις το συγκεκριμένο κείμενο και τι θα προσφέρει στη σκέψη του άλλου. Προσπαθείς να γοητεύσεις ή να εντυπωσιάσεις ή έστω να πείσεις, γιατί αν από την αρχή δεν κερδίσεις την εύνοια ενός δυνάμει διαβάσματος, έχεις αποτύχει.


Αυτό το πρώτο στάδιο, που είναι και το πιο όμορφο αλλά και το πιο δύσκολο και το πιο προκλητικό, το παρομοιάζω με κάτι αντίστοιχο που ασκώ στην εκπαιδευτική μου λειτουργία. Στο ξεκίνημα κάθε μαθήματος επιλέγω πάντα στοιχεία από την καθημερινή ζωή ή από τον κόσμο των νέων και τα συνδέω με το περιεχόμενο του μαθήματος για να κεντρίσω το ενδιαφέρον τους, για να τους προκαλέσω και προσκαλέσω σε γόνιμη συζήτηση και δημιουργικό διάλογο. Και όταν γράφω, νιώθω ότι έχω απέναντί μου κάποιον με τον οποίο συζητάω, διαφωνώ, συμφωνώ, εχθρεύομαι, συμφιλιώνομαι, υψώνω την φωνή μου, σιωπώ και ακούω… Είναι ένα φοβερό παιχνίδι!


Στο δεύτερο μέρος, όπου ξεδιπλώνονται οι επιμέρους πτυχές, συναρθρώνεις την όποια δύναμη των επιχειρημάτων σου, την ταλάντευση των προβληματισμών σου, την υποκειμενικότητα των ισχυρισμών σου και τη μονομέρεια της πολιτικής σου άποψης ή της κοσμοθεωρίας σου σε ένα ενιαίο συνεκτικό σύμπαν. Δύο είναι τα βασικά εργαλεία, α) η δημιουργία παραστάσεων και εικόνων γιατί η σκέψη του ανθρώπου αρέσκεται σε «σχήματα» – κάτι που ευδοκιμεί στα εύφορα εδάφη της λογοτεχνίας και την κάνει να ξεχωρίζει – και β) η ισχυρή αλληλοσυσχέτιση των επιμέρους προτάσεων, έτσι ώστε να συναποτελούν μια ισχυρή αλυσίδα επιχειρηματολογίας. Άλλωστε, κάθε άρθρο για να έχει νόημα να γραφεί πρέπει αφενός κάτι να έχει να πει και αφετέρου να πείθει ή να προσπαθεί να πείσει…


Στο τρίτο στάδιο, οφείλεις να επανέλθεις στα αρχικά ερωτήματά σου και στους πρώτους προβληματισμούς σου, να γενικεύσεις με φειδώ και αν όχι να συμπεράνεις, να έχεις δώσει ένα σαφές στίγμα στον αναγνώστη δικαιώνοντάς του το χρόνο που σου αφιέρωσε. Ποτέ δεν πρέπει να έχεις μια αίσθηση επιβολής της άποψής σου, γιατί η αλαζονεία και η έπαρση ουσιαστικά υπονομεύουν την ίδια τη γραφή, αφού η γραφή είναι απόπειρα επικοινωνίας και ιδιότυπου διαλόγου. Αν και δεν ξέρεις τους αναγνώστες, οφείλεις να τους σέβεσαι όχι απλά και μόνο σαν δυνάμει συζητητές ή και φίλους της παράξενης «φυλής των βιβλιοφάγων» αλλά και ως ιερά πρόσωπα, γιατί είναι οι αναγνώστες που ουσιαστικά φέρνουν τη σκέψη σου από την ανυπαρξία στην ύπαρξη.


Στο τέλος της γραφής ενός άρθρου νιώθεις μια περίεργη ευτυχία και ξανασυναντάς εκείνη την ομορφιά της δημιουργικής σύλληψης του πρώτου μέρους που σε οδήγησε στους τόπους της έκφρασης της σκέψης σου. Σε κάθε περίπτωση, η γραφή ενός άρθρου έχει – για μένα – αυταξία. Προσφέρει μια μοναδική γοητεία, ένα ταξίδι απόλυτα ξεχωριστό που παλινδρομεί μεταξύ των επινοημένων αναγνωστών σου και του εαυτού σου. Είναι μια τελετουργία καλλιέργειας της σκέψης, ιδιότυπης αυτογνωσίας και φιλοτεχνίας του πορτρέτου σου. Απλά καταθέτω την προσωπική μου άποψη. Η γραφή (των περί των 3.000 άρθρων μου από το 1980 σε εφημερίδες, περιοδικά, ιστοσελίδες) έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη ζωή μου˙ μού έχει δωρίσει ομορφιά˙ με κάνει ευτυχισμένο…





Νίκος Τσούλιας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF