ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2019

ΞΕΧΑΣΑΤΕ ΤΟ ΕΘΝΟΣ - ΚΡΑΤΟΣ κ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ





Ορεινά Γερουσίας χθές τό πρωί στήν Βουλή, προσκεκλημένος στήν ἐκδήλωση γιά τήν 
«Ἑλλάδα 2021»


Παρακολουθῶ μαζί μέ τόν Διευθυντή τοῦ Καναλιοῦ τῆς Βουλῆς Νῖκο Σίμο τήν προσέλευση τῶν ἐπισήμων. Ἡ Γιάννα Ἀγγελοπούλου κάθεται στά κοινοβουλευτικά ἕδρανα, γνώριμη ἡ εἰκόνα γιά ἐμᾶς. Σά νά μήν πέρασε μιά μέρα ἀπό τό 1989, πού ἐξελέγη βουλευτής μέ τήν ΝΔ τοῦ Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, πρίν τήν «ἀπάγει» ἀπό ἐκεῖ ὁ σύζυγός της, Θόδωρος. Ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κάθεται δίπλα στόν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, ἀλλά ἡ γλῶσσα τοῦ σώματός του λέει πολλά. 


κουμπᾶ τό ἀριστερό του χέρι πάνω στό ἕδρανο καί γέρνει τό κορμί του πρός τήν ἀντίθετη κατεύθυνση ἀπό αὐτήν πού κάθεται ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας. «Μήν βγάζεις συμπεράσματα ἀπό αὐτό, ἔτσι κάθεται πάντα» μοῦ λένε δικοί του ἄνθρωποι. Ὁ Κώστας Σημίτης χαιρετᾶ μέ μιά ἐλαφρά κάμψη τοῦ σώματός του τόν Ἀρχιεπίσκοπο Ἱερώνυμο, ἀλλά ποιός ξέρει τί λέει ἀπό μέσα του. Τέσσερεις πολιτικοί ἀρχηγοί λείπουν: Τσίπρας, Κουτσούμπας, Βελόπουλος, Βαρουφάκης. Μόνο ἡ Φώφη παροῦσα. Ὡραία πρεμιέρα ἐθνικῆς ἑνότητας, λέω μέσα μου.


ση ὥρα παρατηρῶ τήν γλῶσσα τοῦ σώματος τῶν πρωταγωνιστῶν καί ἐν ἀναμονῆ τῆς ἔναρξης τῶν ὁμιλιῶν, σκέπτομαι: Ἄραγε, ὅσοι εἴμαστε ἐδῶ, στήν αἴθουσα τῆς Γερουσίας, ἔχουμε στό μυαλό μας τήν Ἑλλάδα μέ τόν ἴδιο τρόπο ἤ μέ διαφορετικό; Ἔχει τήν ἴδια ἀντίληψη γιά τήν Ἑλλάδα ὁ Πρόεδρος τῆς Βουλῆς μέ τήν Γιάννα Ἀγγελοπούλου; Ὁ Πρωθυπουργός μέ τόν Ἀρχιεπίσκοπο καί τόν Πρόεδρο τῆς Δημοκρατίας; Καί ἄν διαφωνοῦμε, εἶναι κατ’ ἀνάγκην κακό αὐτό; Ἤ μήπως ὑπό προϋποθέσεις μπορεῖ νά εἶναι καί εὐλογία;


Δέν περίμενα πολύ γιά νά καταλάβω. Ὁ Πρόεδρος τῆς Βουλῆς Κώστας Τασούλας ἀνεβαίνει στό βῆμα καί μᾶς μεταφέρει ἀρχικῶς στήν Ἐπίδαυρο, στήν ἱδρυτική Ἐθνοσυνέλευση, γιά νά μᾶς θυμίσει γιατί τό προοίμιο τοῦ πρώτου Συντάγματος ἔπρεπε νά παραμείνει ἀνέγγιχτο ἀπό ὅλα τά μελλοντικά, καθώς οἱ παραστάτες τοῦ Ἔθνους ὁρκίστηκαν ἐνώπιον «Θεοῦ καί ἀνθρώπων» στήν «Ἁγία καί Ἀδιαίρετο Τριάδα». Δέν ἀλλάζεις ποτέ ἕνα πιστοποιητικό γέννησης. 


(Εὐτυχῶς, παρά τίς ἀρχικές σκέψεις, ὁ Πρωθυπουργός ἀποφάσισε νά μετάσχει στήν Ἐπιτροπή, ὅπως καί ἐκπρόσωπος τῆς Ἐκκλησίας, ὁ Σεβασμιότατος Δημητριάδος Ἰγνάτιος). Ἀμέσως μετά, ὁ Κώστας Τασούλας μᾶς μεταφέρει στόν Ἐπιτάφιο τοῦ Περικλῆ, γιά νά μεταφράσει τό ρῆμα «διαφέρομεν» σέ «ὑπερέχουμε». Ὄχι ἀναγκαστικά μέ τήν ἔννοια τῆς ὑπεροχῆς καί τῆς ἐπικράτησης. Ἀλλά μέ τήν ἔννοια αὐτοῦ πού ὑπέρ-ἔχει. Πού εἶναι ὑπερπλήρης ἀξιῶν. Πού διαθέτει πλοῦτο ἀρχῶν. Θυμίζει καί τόν ὁρισμό τοῦ Εὐάγγελου Ἀβέρωφ γιά τήν «Μεγάλη Ἰδέα».


ση ὥρα μιλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Βουλῆς, παρατηροῦσα τούς διακτινισμένους σέ ὅλη τήν αἴθουσα συνεργάτες τῆς κ. Ἀγγελοπούλου. Δέν νομίζω πώς τούς συνεπῆρε ἡ προσέγγιση Τασούλα, εἶναι ἄλλης σχολῆς. Ἀκολούθησε στό βῆμα ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ὁ ὁποῖος διάβασε μία «save» ὁμιλία χωρίς ἐξάρσεις καί κορῶνες. Ἀνακάλεσε στήν μνήμη μας μία ὡραία φράση τοῦ Σπύρου Τρικούπη γιά τήν ἀναγέννηση τοῦ «πεπτωκότος» Ἔθνους, μίλησε γιά τήν ἀνάγκη νά ἀναζητήσουμε τόν συλλογικό μας ἑαυτό μέσα ἀπό τούς θριάμβους ἀλλά καί τίς τραγωδίες, περιέγραψε τίς «ρυτίδες τοῦ Ἔθνους», ἐπαίνεσε τήν κ. Ἀγγελοπούλου γιά τίς διοικητικές της ἱκανότητες καί ἀνακοίνωσε τήν σύνθεση τῆς Ἐπιτροπῆς. 


μολογουμένως ἐνδιαφέρουσα ὡς πρός τήν ἰδεολογική της κατεύθυνση, κατά βάση «νεωτερική-ἐκσυγχρονιστική»: Μουζέλης, Ράπανος, Καλύβας, Κωστῆς, Μαζάουερ, Βούλγαρης, Χατζῆς. Ἡ ὁμιλία τῆς Γιάννας, μέ τήν ὁποία ἡ σεμνή ἐκδήλωση ἔλαβε τέλος, ἔδωσε ἔμφαση στήν νεωτερική Ἑλλάδα. Ἡ πρόεδρος πρότεινε νά ἐγκαταλείψουμε τήν μελέτη τῆς ἱστορίας τοῦ 1821, δίδοντας ἔμφαση στούς ἡρωισμούς καί τά κατορθώματα, ζήτησε νά ἀνακαλύψουμε μιά νέα πατριδογνωσία καί θεώρησε ὅτι ἡ Ἑλληνική Ἐπανάσταση πρέπει νά ἰδωθεῖ ἀπό παγκόσμια σκοπιά καί ὄχι ἀπό ἐθνική-τοπική. 


Δέν νομίζω ὅτι ὁ Πρόεδρος τῆς Βουλῆς θά συμφωνοῦσε ἀπολύτως μέ τήν προσέγγιση αὐτή, ἡ ὁποία εἶναι ἐλαφρῶς συριζαϊκή καί ὀλίγον σημιτική. Ἀδύνατον νά δεῖς τήν Ἐπανάσταση χωρίς νά ἐπικεντρωθεῖς σέ ἡρωισμούς καί κατορθώματα. Διότι αὐτό ἀκριβῶς ὑπῆρξε ὁ ἀγώνας μας: ἕνα κατόρθωμα. Ἀδύνατον νά μελετήσεις τό γεγονός χωρίς τά πρόσωπα: τόν Καποδίστρια, τόν Κολοκοτρώνη καί ἄλλων τά ὀνόματα, πού συμπτωματικῶς –εἴμαστε βέβαιοι– δέν ἀκούστηκαν χθές. Λάθος νά ἀνοίξεις τό πλάνο γιά νά παρουσιάσεις τήν ἱστορία ὡς κάτι παραπάνω ἀπό αὐτό πού εἶναι, αὐτό εἶναι μεγαλοϊδεατισμός. 


δέ σκέψη νά ἀφαιρέσεις φῶς ἀπό τούς πρωταγωνιστές, ὑπονομεύει τήν προσπάθεια, δέν τήν βοηθᾶ. Ἡ Ἑλληνική Ἐπανάσταση ἀποτέλεσε ὁρόσημο (καί κατά τοῦτο εἶναι χρήσιμη ἡ ἀνάγνωσή της γιά τό γεωπολιτικό μέλλον μας), ἐπειδή κόντρα στίς πεπτωκυῖες αὐτοκρατορίες γέννησε τό Ἔθνος –Κράτος. Φοβᾶμαι τό ξεχάσαμε αὐτό χθές. Μά, ἄν διεκδικοῦμε θέση στόν νέο κόσμο, μέ αὐτό τό ὅπλο τό ἐπιχειροῦμε. Μέ τόν πλοῦτο τοῦ Ἔθνους. Τόν ὁποῖο παρουσιάσαμε, δέν ξεχάσαμε, στήν τελετή ἔναρξης τοῦ 2004. 


Σέ αὐτό τό εἰσαγωγικό σημείωμα –ἡ «Ἑστία» ἐκδιδόμενη ἀπό τό 1876 ἔχει καταγράψει στίς σελίδες της σχεδόν ὅλη τήν νεότερη ἱστορία μας– ἁπλῶς ἐπισημαίνουμε ὅ,τι παρατηρήσαμε, γνωρίζοντας πρόσωπα καί πράγματα. Ἐάν ὁ ἑορτασμός εἶναι μονομερής «μπατάρει», καί ἐξελιχθεῖ σέ μιά προσπάθεια νά ἐπιβληθεῖ ἡ νεωτερική ἀνάγνωση τῆς ἱστορίας, ἀφυδατωμένη ἀπό πρόσωπα καί ἀξίες.


ν ὁ ἑορτασμός ἔχει μόνο Βρεττάκο καί ὄχι Ἐλύτη, Βενιζέλο ἀλλά ὄχι Καποδίστρια, Καζαντζάκη ἀλλά ὄχι Χρυσόστομο Σμύρνης, Σύρους πρόσφυγες ἀλλά ὄχι Μικρασιᾶτες, τότε ἔχουμε σοβαρές ἀμφιβολίες γιά τήν ἐπιτυχία τοῦ ἐγχειρήματος. Εἰδικῶς σέ ἐποχές ἐθνοκεντρισμοῦ. Ἤδη ὅπως ἔγινε γνωστό, κανένα ἀπό τά πολιτιστικά ἱδρύματα δέν δέχθηκε νά συνεισφέρει στόν ἑορτασμό καί, ἐλλείψει δημοσίων πόρων, τό ἐγχείρημα χρηματοδοτεῖται μόνον ἀπό τήν Ἐθνική Τράπεζα.


ν πλήν τῶν οἰκονομικῶν πόρων, λείψουν ἡ ἔμπνευση, τό πάθος, ἡ ψυχή καί πᾶμε σέ ἑορτασμό θερμοκηπίου, τότε δῶρον ἄδωρον. Τό θέμα εἶναι νά μείνει κάτι πίσω ὡς ἀποτύπωμα. Τό 2004 ἡ Γιάννα ἄφησε ἀποτύπωμα. Γιά τό 2021 θά δοῦμε.



Εκ της εφημερίδας ''ΕΣΤΙΑ'' της 9ης Νοεμβρίου 2019


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF