ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ (1885)
ΥΠΟ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ Δ. ΚΕΦΑΛΑ
ιεροδιακόνου, φοιτητού της Θεολογίας
ΜΑΡΤΙΟΥ 10 ΕΤΟΣ 1885
''Μακάριοι οι ακούοντες τον λόγον
και φυλάσσοντες αυτόν''.
(Λουκά ια' 28).
Μ έ ρ ο ς 2 ο ν
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟΝ
Απόδειξις του μεγέθους της θείας ευχαριστίας.
α. Σύστασις του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας
β. Μέγεθος και αξία του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας
α. Σύστασις του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας
Προτιθέμενοι να ομιλήσωμεν περί του μεγέθους και της αξίας της Θείας Ευχαριστίας, κρίνομεν καλόν, ως εν εισαγωγή να είπωμέν τινα περί της συστάσεως του Μυστηρίου και της ορθής αυτού εκτελέσεως.
Το μυστήριον της Θείας Ευχαριστίας ως αναφέρουν οι τρεις Ευαγγελισταί Ματθαίος, Μάρκος και Λουκάς, παρέδωκεν εις τους Αποστόλους ο Κύριος την προτεραίαν της παραμονής του πάσχα των Ιουδαίων΄
ήτοι το εσπέρας της 13 του Νισάν - Μαρτίου. Τούτο δε φαίνεται και εκ τινων ρήσεων του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου, εν' ω ο Ευαγγελιστής περί των συμβάντων της ημέρας λόγον ποιείται΄
ο Ευαγγελιστής Ιωάννης διηγούμενος την μεταξύ του Ιησού και Ιούδα συνδιάλεξιν περί της παραδόσεώς του, λέγει ότι οι Μαθηταί δεν εννόησαν το πνεύμα των λόγων του Ιησού, ενόμισαν δε, επειδή το γλωσσόκομον είχεν ο Ιούδας, ότι τω είπεν ο Ιησούς, αγόρασον ων χρείαν έχομεν εις την εορτήν΄
ή τοις πτωχοίς ίνα τι δω΄ (Ιωάν. ιγ' 28-29), εξ ων φαίνεται ότι η ημέρα είνε η προ της παραμονής του Πάσχα των Εβραίων΄
διότι άλλως αι υποθέσεις των Αποστόλων θα ήσαν παράλογοι ως εναντιούμεναι εις ιεράς διατάξεις, καθότι μόνον επομένης παραμονής είσι δυναταί τοιαύται υποθέσεις, διότι ως γνωρίζομεν, διατάξει του νόμου, οι Ιουδαίοι ουδέ μίαν εργασίαν ποιούσι κατά την ημέρα του πάσχα, προς δε και την εν ταις παραμοναίς των εορτών πρόνοιαν επίσης ο νόμος διέταξεν΄
προσέτι δε εις τους πτωχούς τας παραμονάς δίδωσι τα βοηθήματα όπως φροντίσωσι περί της εορτής΄
ώστε ουδέ μία περί αυτού υπολείπεται αμφιβολία, καθ' όσον μάλιστα και πλείστα άλλα χωρία περί αυτού μαρτυρούσιν.
Ο ορισμός της ημέρας ταύτης είνε τοσούτον αναγκαίος, καθ' όσον εξ αυτής κατά μέγα μέρος εξαρτάται η ποιότης του άρτου τον οποίον η Εκκλησία ημών εν τη ιερά Ευχαριστία προσφέρει΄
διότι οι Ιουδαίοι μετρούντες τας ημέρας από της δύσεως του ηλίου της παραμονής.
Επειδή δε το πάσχα ήτο η εορτή των Αζύμων ώφειλον να φάγωσι και αφ' εσπέρας άζυμα, άτινα θα ευρίσκοντο και εις την τράπεζαν του Σωτήρος, όστις δεν ήλθε να καταλύση, αλλά να πληρώση τον νόμον΄
η δυτική εκκλησία, εναντιουμένη εις αυτήν την ομολογίαν των πραγμάτων πρεσβεύει την δι' αζύμου άρτου εκτέλεσιν του μυστηριακού δείπνου λίαν εσφαλμένως΄
η Εκκλησία ημών ακολουθούσα την παράδοσιν των Αποστόλων και το πνεύμα του Ευαγγελίου, προσφέρει ανέκαθεν ένζυμον άρτον εις το μυστήριον της Θείας Ευχαριστίας.
Ο τρόπος καθ' ον το μυστήριον τούτο ο Κύριος συνέστησεν, ομοίως ιστορούμενος και υπό των τριών Ευαγγελιστών, είνε ο εξής:
''Εσθιόντων δε αυτών λαβών ο Ιησούς τον άρτον και ευλογήσας έκλασε, και εδίδου τοις μαθηταίς, και είπε, λάβετε, φάγετε΄
τούτο εστί το σώμα μου, και λαβών το ποτήριον, και ευχαριστήσας, έδωκεν αυτοίς, λέγων, πίετε εξ αυτού πάντες΄ τούτο γαρ έστι το αίμά μου, το της Καινής Διαθήκης, το περί πολλών εκχυνόμενον εις άφεσιν αμαρτιών''. (Ματθ. Κς 26-28).
Ο σκοπός της συστάσεως του μυστηρίου τούτου, ως αυτός ο Κύριος λέγει, ίνε ίνα ημείς μεν μένωμεν εν αυτώ αυτός δε εν ημίν.
''Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ''΄ ήδη τούτο προ της συστάσεως αυτού έλεγεν προς τους Ιουδαίους ο Κύριος (Ιωάν, ς' 55-56).
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι
Εκ του βιβλίου του Αγίου Νεκταρίου: ''ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ'',
Αθήνα 1885, σελ. 4-6.
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου