ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 30 Απριλίου 2022

Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΑΣΤΑΘΕΙΑΣ





Οι έννοιες της «τάξης» και του «δικαίου» διαστρέφονται σε μια οχλοκρατική εκδικητικότητα.



Υπάρχει μια πολύ δυναμική και κατασταλτική μορφή ανεργίας: η επισφάλεια, η θνησιγένεια της εργασιακής θέσης. Δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει. Ο νέος καπιταλισμός έπαψε να εξασφαλίζει στον κόσμο τα προς το ζην, εισπράττει ένα μαζικό αντισυστημισμό, όχι μόνο στη Γαλλία. Ο οποίος θα γίνεται όλο και πιο «ακριβός» για το σύστημα και πιο επώδυνος για τη δημοκρατία. Γιατί ο αντισυστημισμός «νέου τύπου» είναι υπερκομματικός, ακατάστατος και ακατάτακτος.


του Δημήτρη Σεβαστάκη


Τροποποιεί την πολιτική σκηνή, την πολιτική γεωγραφία και την πολιτική γεωμετρία. Αλλάζουν τα κόμματα, οι γλώσσες, οι κώδικες, οι εννοήσεις, οι νοηματικές αλληλουχίες, οι μεταφράσεις. Οι κύριοι όροι, οι βασικές παραδοχές του αστικοδημοκρατικού νοηματικού πεδίου, απλώς δεν ισχύουν. Αλλο ακούγεται, άλλο εννοούν, άλλο συμβαίνει.


Για παράδειγμα, οι έννοιες της «τάξης» και του «δικαίου» διαστρέφονται σε μια οχλοκρατική εκδικητικότητα. Η «κοινωνική συνοχή» δεν εξασφαλίζεται ούτε οικονομικά (η περίφημη ανταποδοτικότητα διαβρώνει το κοινωνικό κράτος) ούτε πολιτισμικά (ο αδύναμος είναι αυτόματα παρίας). Εχει υπάρξει ένα πρόβλημα στον ίδιο τον πυρήνα του καπιταλιστικού ισχυρισμού. Τόσο το «ψωμί» όσο και οι έννοιες που το «πολιτικοποιούν» έχουν καταστραφεί.


Η πρόοδος (βασικό ιδεολογικό εργαλείο της Δύσης) έχει αναστραφεί, χάνοντας τη στρατηγική δύναμή της. Η κινητικότητα, οι τεθλασμένες είναι τα διάδοχα σχήματα. Η μεταπολεμική «έφοδος στον ουρανό», αφού εξελίχθηκε σε γιουρούσι, κατέληξε τρέκλισμα. Ομολογουμένως ανακουφιζόμαστε πολλοί για τη νίκη Μακρόν. Ναι, αλλά ένα μέρος της αριθμητικής της εκλογικής επικράτησης βασίζεται στους συνειρμούς για την ακροδεξιά κουλτούρα, ενός μεγάλου μέρους της γαλλικής κοινωνίας. Αυτοί οι συνειρμοί ακόμα είναι ενεργοί, αλλά μειούμενοι.


Γιατί η πολυετής κρίση, που είναι δομική, διαλύει τα παραδοσιακά μοντέλα της αστικής δημοκρατίας, της δημοκρατικής ψυχραιμίας, των δημοκρατικών πολιτικών εξηγήσεων, του παραγωγικού ντετερμινισμού κ.λπ. Δεν είναι «βαθιά διχασμένη» η γαλλική κοινωνία (όπως και η δική μας), αλλά διαλυμένη, που απλώς «εξουσιοδοτεί» μικρούς εχθρούς, που θα αναλάβουν το βάρος της ευθύνης για την κατάπτωση και τη διάλυση. Τους μετανάστες, τους κομμουνιστές, τους τάδε, τους δείνα, τους (γενικώς) «άλλους».


Οχλοκρατικές «αναθέσεις ρόλων κακού», που δεν δημιουργούν ακριβώς κοινωνικό κίνημα (ούτε, μέσα στη ρευστότητα, υπάρχουν τα κομματικά και ιδεολογικά υποκείμενα να το οργανώσουν και να το εκλογικεύσουν), αλλά χείμαρρο, μια κατεβασιά που παρασύρει λύματα, κορμούς δέντρων, σπασμένες πλαστικές καρέκλες, αυτοκίνητα, σπίτια, πολίτες. Μια απότομη χειμαρρώδης πολιτική σύντηξη.


Στις εκλογές των επόμενων μηνών, θα δούμε αυτό που συμβαίνει στα υπόγεια της γαλλικής κοινωνίας (και που έχει ήδη συμβεί σε άλλες, λιγότερο προβεβλημένες χώρες, ιδίως τις αυταρχικές «δημοκρατίες» του τέως Ανατολικού Μπλοκ). Μιας κοινωνίας (της γαλλικής) με εμφανείς όλες τις αντιφάσεις της ιστορικής της φυσιογνωμίας. Κινηματική ιστορία, αποικιοκρατική, ιμπεριαλιστική, αντινατοϊκή, ανατρεπτική, αριστερή, δεξιά, ακροδεξιά, κιτς, υψηλά καλλιτεχνική κ.λπ.


Πρόκειται για μια πολιτική καταρροή που δεν δίνει σχήμα, αλλά που μεγάλο μέρος της στεγάζεται στον λεπενισμό. Στον οποίο συστεγάζονται και εκτονώνονται μεγάλα τμήματα της λαϊκής αγωνίας για τη θέση στην εργασία (και την κοινωνική καταξίωση δι’ αυτής), το δικαίωμα και το μέλλον.


Στην Ελλάδα που δεν έχει καμία παραγωγική ταυτότητα, άρα η πολιτική στήνεται σε δίκτυα εκμαυλισμού ή κατεψυγμένες πολιτικές παραδόσεις, ο βραστερός λεπενισμός δεν περιορίζεται στην ευδιάκριτη Ακροδεξιά, αλλά κυματίζει ως μια ανεξόφλητη, πραγματική, πολιτική ηγεμονία.



in


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF