ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022

ΣΑΠΙΖΟΥΜΕ ΤΑΧΕΩΣ...





ἄρρωστη κοινωνία καί ἡ διάλυσις τῆς συνοχῆς


Ἡ ἄνθησις τοῦ ἐγκλήματος, ἡ παρακμή τῆς οἰκογενείας καί ἡ ἀπουσία τῆς Πολιτείας


 Οἱ μπράβοι, οἱ παιδεραστές καί οἱ χούλιγκανς



ΠΩΣ ἔχει «ἐξελιχθεῖ» ἔτσι ἡ κοινωνία μας; Ποῦ ὁδηγούμεθα; Πόσο βαθειά εἶναι ἡ σῆψις πού ἔχει ἐμφιλοχωρήσει σέ ὁλόκληρη τήν διαστρωμάτωση τῆς ἑλληνικῆς δημοσίας ζωῆς; Καθημερινῶς σχεδόν διαβάζουμε ἤ ἀκοῦμε τίς εἰδήσεις καί ἀποστρέφουμε τό πρόσωπο μέ βδελυγμία.


Τελευταῖο, ἀλλά δυστυχῶς ὄχι μοναδικό, τό περιστατικό τοῦ ἐπιχειρηματίου ὁ ὁποῖος βίαζε καί ἐξέδιδε 12χρονη. Εὐλόγως ἀντιδροῦν οἱ Ἕλληνες, ἄν καί κακῶς –κάκιστα, τά κόμματα ἀνάγουν τό ζήτημα σέ πεδίον μικροπολιτικῆς ἀντιπαραθέσεως.


Εἶναι σύμπτωμα παρακμῆς καί αὐτό! Κανονικά θά ἔπρεπε νά ὑπάρχει σύμπνοια στήν καταδίκη τοῦ ἐγκλήματος καί συμφωνία γιά νομοθετικές ρυθμίσεις ἀποτρεπτικές γιά ἐπίδοξους ἐγκληματίες. Διότι κακά τά ψέματα.


ἀτιμωρησία δημιουργεῖ ἐγκληματικότητα. Καί ἄν δέν τήν δημιουργεῖ, τήν ὀξύνει. Οὕτως ἤ ἄλλως ὅμως δέν εἶναι μόνον ἀπό τήν κεφαλή πού ἐκπορεύεται τό κακό. Ἡ σῆψις ὑπάρχει σέ ὅλη τήν κοινωνική διαστρωμάτωση.


Καί τό βλέπουμε ξεδιπλώνοντας τόν μακρύ κατάλογο τῶν ἐγκλημάτων τῆς ἐπικαιρότητος, διαπιστώνοντας ταυτοχρόνως καί τήν ὑποχώρηση τῶν παραδοσιακῶν ἀξιῶν οἱ ὁποῖες κάποτε ὁδηγοῦσαν τούς Ἕλληνες νά μεγαλουργοῦν.


Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἕνας κτηνοτρόφος σκότωσε τό ἡλικίας 11 μηνῶν νεογνό του καί τήν σύντροφό του. Νωπή εἶναι καί ἡ περίπτωσις τοῦ Μπάμπη Ἀναγνωστόπουλου, ὁ ὁποῖος σκότωσε κατά εἰδεχθῆ τρόπο τήν γυναῖκά του καί ἀπηγχόνισε τό σκυλάκι τους. 


Σκηνοθέτησε μάλιστα ληστεία, νομίζοντας πώς εἶναι ἐξυπνότερος ἀπό τίς ἀστυνομικές ἀρχές τῆς χώρας… Καί ἄλλες δολοφονίες γυναικῶν ἀπό τούς συντρόφους τους καταγράφονται ὑπερβαίνοντας τά στοιχεῖα κάθε προηγουμένης περιόδου.


ν τέλει, ποιός μπορεῖ νά πεῖ ἄν τά ἐγκλήματα αὐτά εἶναι χειρότερα ἀπό ἐγκλήματα ἠθικῆς. Ναί μέν ἡ ἀνθρώπινη ζωή εἶναι ἀνεκτίμητη, ὅταν ὅμως ἕνας παπποῦς ἀσελγεῖ ἐπί τῆς ἐγγονῆς του, δέν καταστρέφει τήν ζωή της;


Δέν τήν καθιστᾶ ζωντανή-νεκρή, ἀνήμπορη νά ἔχει φυσιολογική διαβίωση; Ἤ ὅταν υἱός ἀσελγεῖ ἐπί τῆς ἡλικιωμένης μητρός του, τήν ὁποία ἐν συνεχείᾳ δολοφονεῖ… Πῶς ὅμως νά ὑπάρξει σεβασμός στήν οἰκογένεια, ὅταν ὁ θεσμός αὐτός, τό κύτταρο τῆς κοινωνίας, ἔχει ἀπαξιωθεῖ; Καί δέν ὁμιλοῦμε γιά τά διαζύγια.


Αὐτά μπορεῖ νά εἶναι καί λυτρωτικές λύσεις ἀπό καταπιεστικές καταστάσεις πού θά ὁδηγοῦσαν σέ ἐγκλήματα. Νοεῖται ὅμως γάμος ἐκτός ἐκκλησίας; Νοεῖται βάπτισις, ὄχι σέ κολυμπήθρα, ἀλλά σέ πισίνα; Ἀνήκουστα πράγματα!


Βραδυφλεγεῖς βόμβες στά θεμέλια τῆς κοινωνίας. Καί δίκην κορωνίδος ὅλων αὐτῶν ἔχουμε τό φαινόμενο νά μήν δίδονται στά νήπια ὀνόματα χριστιανικά. Οὔτε κἄν ὀνόματα ἑλληνικά. Ἀλλά συμφύσεις λέξεων καί ἐκφράσεων πού δέν ἔχουν τήν παραμικρή σχέση μέ τίς παραδόσεις μας!


Στούς δρόμους τῆς Ἑλλάδος ὅμως ἡ ἐγκληματικότης προσλαμβάνει χαρακτηριστικά πρωτοφανοῦς ἀγριότητος. Δέν ὑπῆρχαν στό παρελθόν φαινόμενα βασανισμοῦ γερόντων γιά νά ἀποκαλύψουν ποῦ κρύβουν τήν πενιχρή σύνταξή τους;


Τώρα ὅμως οἱ μαφιόζικες ἐκτελέσεις ἐν μέσῃ ὁδῷ, τά «ξεκαθαρίσματα λογαριασμῶν» μεταξύ παρανόμων καί οἱ ξυλοδαρμοί πολιτῶν ἀπό πληρωμένους μπράβους τῆς νύκτας, ἔχουν προσλάβει διαστάσεις ἐπιδημίας. Καί ἡ ἐπιδημία μεταδίδεται δίκην ἰοῦ στίς νεώτερες ἡλικίες.


Πολλαπλασιάζονται τά φαινόμενα ἐκφοβισμοῦ καί βιαιοτήτων (μπούλιγκ) μεταξύ ἀνηλίκων. Οἱ ὁποῖοι ἐπιπροσθέτως ἐπιτίθενται μέ μαχαίρια γιά νά ἁρπάξουν τά κινητά τηλέφωνα συνομηλίκων τους. Σέ πολυσύχναστο σημεῖο, στήν πλατεῖα Νέας Σμύρνης, ἄλλος νεαρός μαχαίρωσε ἡλικιωμένο, διότι ὁ τελευταῖος τοῦ ἔκανε παρατήρηση γιά τήν ἀνάρμοστη συμπεριφορά του.


Καί ἀντί νά συνέλθει καί νά ζητήσει συγγνώμη, ἀποθρασύνθηκε καί ἔβγαλε τό μαχαίρι.ςς Ἀπό τήν ἄλλη, οἱ χῶροι τῆς ἀθλήσεως πού κάποτε ἐθεωροῦντο κέντρα ἀνατάσεως καί πολιτισμοῦ ἔχουν γίνει ἑστίες χουλιγκανισμοῦ καί ἐγκλημάτων.


Πρόσφατο εἶναι τό συμβάν τῆς Θεσσαλονίκης, ὅπου ὁμάς φανατισμένων νεαρῶν ἐφόνευσαν μέ ἀγριότητα νέο πού εἶχε ὑποπέσει στό «παράπτωμα» νά εἶναι ὀπαδός ἄλλης ὁμάδος. Κάποτε ὅταν οἱ ὀπαδοί ἐξετόξευαν ὕβρεις, ἐθεωρεῖτο ὅτι ὑπέπιπταν σέ ἀκραία παρεκτροπή.


Τώρα σκοτώνουν, καί ἐνῶ ἡ κοινωνία ἐξεγείρεται, ἡ νομοθεσία μας παραμένει ἀδικαιολόγητα ἐπιεικής, καί οἱ εὐεργετικές γιά τούς καταδίκους διαδικασίες ἰσοδυναμοῦν μέ ἀτιμωρησία.


Δεδομένων αὐτῶν τῶν καταστάσεων, χρόνια ζητήματα ἐγκληματικότητος, ὅπως ἡ πορνεία καί τά ναρκωτικά, φαντάζουν πταίσματα. Δέν εἶναι ὅμως.


Εἶναι ἐκφάνσεις τοῦ ὀργανωμένου ἐγκλήματος πού πλουτίζει ἀπό τήν σωματεμπορία, ἐνῶ τά ναρκωτικά ἀπό κερδοφόρο παράνομο ἐμπόριο, ἔχουν μετεξελιχθεῖ σέ μέσα ἐλέγχου συνειδήσεων ὥστε νά βυθίζονται οἱ ἀτυχεῖς πού ἐνεπλάκησαν σέ αὐτά, ἄβουλα ὄργανα διαπράξεως ἐγκλημάτων πού ἐπιπροσθέτως «φορτώνονται» τίς εὐθῦνες τῶν «νονῶν» τῆς παρανομίας, πού ἔτσι διαφεύγουν καί συνεχίζουν ἀλώβητοι τό καταστρεπτικό ἔργο τους.


Διερωτᾶται κανείς βλέποντας αὐτές τίς καταστάσεις, ἄν εἶναι τά τηλεοπτικά σήριαλ πού τίς τροφοδοτοῦν ἤ ἄν αὐτά (καί ὁμιλοῦμε γιά τίς ἑλληνικές παραγωγές) εἶναι ἁπλά ὁ καθρέφτης μιᾶς κοινωνίας σέ ἀποδρομή.


Θά ἀκουσθεῖ παράταιρο, ἴσως καί ὑπερβολικό, ἀλλά θεωροῦμε σοβαρή αἰτία παρακμῆς τό ὅτι οἱ Ἕλληνες ἔχουν ἀποστεῖ ἐκτός τῶν ἀρχῶν καί τῶν ἀξιῶν καί τῆς γλώσσης τους. Πράγματι, πῶς ἕνας νέος μέ λεξιλόγιο 500 λέξεων θά διαβάσει καί θά κατανοήσει συγγραφεῖς ὅπως ὁ Κωστῆς Παλαμᾶς καί ὁ Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης;


Καί δέν ὁμιλοῦμε γιά τούς ἀρχαίους ἤ ἀκόμη καί τόν «λαϊκά» ἐκφραζόμενο Μακρυγιάννη. Ἀδυνατοῦν νά τούς διαβάσουν. Τούς λείπει τό «ἐργαλεῖο». Γιατί αὐτό εἶναι ἡ γλῶσσα. Τώρα πετᾶνε ἕνα «ἐννοεῖται» χωρίς νά ἔχουν κατανοήσει τί ἐννοεῖ ὁ συνομιλητής τους ἤ τυρβάζουν ὅτι «ἡ ἀλήθεια εἶναι» ἔχοντας ἀπόλυτη ἄγνοια τῆς ἀληθείας.


Καί μαζί μέ ὅλα αὐτά οἱ ξένες λέξεις, αὐτές πού στά παλαιά ἑλληνικά λεξικά ἐχαρακτηρίζοντο «νεοβαρβαρικές». Ἔτσι ἀκοῦμε ἀπό τηλεοράσεως «break» ἀντί διάλειμμα καί «link» ἀντί σύνδεσμος. Ἡ πλουσία ἑλληνική γλῶσσα ἔχει μείνει κτῆμα μόνον τῶν φιλολόγων.


Κάποτε οἱ ἀγράμματοι Ἕλληνες ρωτοῦσαν ὥστε αὐτό πού ἔγραφαν νά εἶναι σωστό. Σήμερα ἄν κάποιος διορθώσει τήν ὁμιλία ἤ τήν ἀνορθογραφία ἑνός νέου, θά θεωρηθεῖ γραφικός. Ἔτσι ὅμως φθάσαμε στήν σημερινή παρακμή, ἀποκοπήκαμε ἀπό τίς ρίζες μας καί –δυστυχῶς– ὁ κατήφορος δέν ἔχει τέλος. *Εκ της ηλεκτρονικής μορφής της <<Εστίας>>, της 13ης Οκτωβρίου 2022. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF