ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023

π. ΠΛΑΚΙΔΑ DESEILLE: ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ ΜΥΗΣΗ ΣΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΜΑΣ



῾Η
Ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Θεοφανίων ἔχει μέσα στὸ Χριστιανικὸ Λειτουργικὸ Ἔτος σημασία τουλάχιστον ἰσάξια μὲ ἐκείνη τῶν Χριστουγέννων. Αὐτὸ φαίνεται κατ᾿ ἀρχὰς ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν λειτουργικὴ δομὴ τῆς Ἑορτῆς. Προηγοῦνται οἱ Μεγάλες Ὧρες, οἱ λεγόμενες Βασιλικές, κατὰ τὴν διάρκειαν τῶν ὁποίων διαβάζονται Κείμενα ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη ποὺ προτυπώνουν τὰ βασικὰ θέματα τῆς Ἑορτῆς.


Στὴν συνέχεια, ἡ Ἀγρυπνία μοιάζει μὲ ἐκείνη τῶν Χριστουγέννων. Τὰ Χριστούγεννα ὁ Κύριος ἔρχεται ἀνάμεσά μας, ἀλλὰ ἔρχεται σχεδὸν μυστικά, φανερώνεται στὴν Μητέρα Του, τὴν Παρθένο Μαρία, στὸν Ἰωσήφ, στοὺς ποιμένες καὶ στοὺς Μάγους ποὺ προσέρχονται ἀπὸ τὴν Ἀνατολή·


λα αὐτά, ὅμως, γίνονται μὲ ἐξαιρετικὴ διάκριση, σχεδὸν μυστικά, θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε. Μόνο δύο Εὐαγγελιστές, ὁ Ματθαῖος καὶ ὁ Λουκᾶς, συνέλεξαν ἀπὸ τὰ χείλη τῆς Θεοτόκου, τοῦ Ἰωσὴφ καὶ τῶν κοντινῶν τους ἀνθρώπων ἀναμνήσεις σχετικὲς μὲ τοὺς πρώτους αὐτοὺς μῆνες, τὰ πρῶτα χρόνια τοῦ Κυρίου.


Σήμερα πρόκειται γιὰ τὴν ἐπίσημη φανέρωση, θὰ λέγαμε, τοῦ Χριστοῦ (Ματθ. γ΄ 13-17). Ἐμφανίζεται ὄντως ὡς ὁ Σωτήρ, ὁ ὁποῖος ἔρχεται ἀνάμεσά μας καὶ φανερώνεται πλήρως στὸν Λαό Του. Καὶ ὑπάρχει ἕνα πρόσωπο, τὸ ὁποῖο παίζει ἰδιαίτερο ρόλο στὴν φανέρωση αὐτή: ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος καὶ Βαπτιστής.


Εἶναι αὐτὸς ποὺ ἐμφανίζεται σὲ ὅλα τὰ Κείμενα ποὺ μᾶς διηγοῦνται τὴν Βάπτιση τοῦ Χριστοῦ· εἶναι ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος καὶ Βαπτιστής, τοῦ ὁποίου τὴν Σύναξη τιμοῦμε τὴν ἑπομένη τῶν Ἁγίων Θεοφανίων· εἶναι ὁ Ἰωάννης, ὁ μεγαλύτερος τῶν Προφητῶν·


διότι, ἂν οἱ Προφῆτες προανήγγειλαν, ὅτι ὁ Χριστὸς θὰ ἐρχόταν, ὁ Ἰωάννης ἀναγγέλλει ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι ἤδη ἐνώπιόν μας. Μᾶς Τὸν δείχνει, μᾶς Τὸν κατονομάζει καὶ καλεῖται νὰ Τὸν βαπτίσει ὁ ἴδιος.


Στὴν διάρκεια τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν τῶν Ἁγίων Θεοφανίων θαυμαστὰ Τροπάρια προσπαθοῦν νὰ ἐκφράσουν τὰ συναισθήματα τοῦ Βαπτιστοῦ, τὴν ταπείνωσή του καὶ αὐτὸ τὸ ρῖγος τοῦ θαυμασμοῦ ποὺ τὸν διαπερνᾶ ὁλόκληρο. Ὁ Χριστὸς λοιπὸν ἔρχεται στὸν Ἰορδάνη γιὰ νὰ βαπτισθεῖ ἀπὸ τὸν Ἰωάννη.


Φανερώνεται ὡς ἁμαρτωλὸς μεταξὺ ἁμαρτωλῶν, δείχνοντας μὲ αὐτό, ὅτι ἀναδέχθηκε ὅλες τὶς ἁμαρτίες μας, πῆρε πάνω Του τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου. Βέβαια, ὁ Χριστὸς δὲν διέπραξε ποτὲ τὴν παραμικρὴ προσωπικὴ ἁμαρτία· σήκωσε ὅμως πραγματικὰ στοὺς ὤμους Του τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου.


Προσέλαβε τὴν ἀνθρώπινη φύση μὲ ὅλη τὴν ἁμαρτωλότητά της, καὶ αὐτὸ θέλει νὰ δείξει σήμερα, καθὼς ἔρχεται νὰ βαπτισθεῖ ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Ἰωάννη. Ὅπως ὁ Ἴδιος λέει, ἔρχεται «πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνην» (Ματθ. γ΄ 15). Ἡ Βάπτιση αὐτὴ τοῦ Χριστοῦ περιβάλλεται μὲ μιὰ πολὺ ἰδιαίτερη σημασία, διότι μὲ τὴν συμβολικὴ αὐτὴ πράξη, τὴν εἴσοδό Του στὰ νερὰ τοῦ ποταμοῦ καὶ τὴν ἔξοδό Του ἀπὸ αὐτά, ὁ Χριστὸς ἤδη προαναγγέλει τὸν Θάνατο καὶ τὴν Ἀνάστασή Του.


ναλαμβάνει τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου, εἰσέρχεται στὰ ὕδατα· αὐτά, ὅμως, ἐρχόμενα σὲ ἐπαφὴ μὲ τὸ ζωοποιὸ Σῶμά Του, δὲν εἶναι πιὰ καταστροφικὰ ὅπως ἐκεῖνα τοῦ Κατακλυσμοῦ, ἀλλὰ εἶναι τὰ νερὰ ποὺ μεταμορφώνονται σὲ ποταμοὺς τοῦ Παραδείσου, σὲ ζωογόνες πηγές, τῶν ὁποίων τὴν ζωοποιὸ Χάρη θὰ λάβουν ἐν συνεχείᾳ ἐκεῖνοι ποὺ διὰ τοῦ Βαπτίσματος θὰ βυθισθοῦν σ᾿ αὐτά.


Πράγματι, μὲ τὴν Βάπτισή Του στὸν Ἰορδάνη ὁ Χριστὸς ἐγκαθιδρύει τὸ Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος, τόσο ὡς προφητικὸ σημεῖο τοῦ Θανάτου καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του, ὅσο καὶ ὡς Μυστήριο, διὰ τοῦ ὁποίου μετέχουμε καὶ ἐμεῖς στὸν Θάνατο καὶ στὴν Ἀνάστασή Του. 


δῶ πρέπει νὰ παρατηρήσουμε πόσο πολλὲς εἰκόνες καὶ προτυπώσεις τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μποροῦμε νὰ διακρίνουμε στὴν σκηνὴ αὐτὴ τῆς Βαπτίσεως. Καὶ πρῶτα-πρῶτα βέβαια εἶναι ὁ ἴδιος ὁ ποταμὸς Ἰορδάνης, ὁ ὁποῖος εἶναι μιὰ δεύτερη Ἐρυθρὰ Θάλασσα ποὺ διασχίσθηκε τότε θαυματουργικά.


Εἶναι ἡ Φωνὴ τοῦ Πατρός, ἡ ὁποία ἀκούστηκε ἤδη κατὰ τὴν Δημιουργία καὶ ἔδωσε τὴν ἐντολὴ «Γενηθήτω!» γιὰ ὅσα πλάσθηκαν κατὰ τὶς ἕξι ἐκεῖνες ἡμέρες, καὶ ἡ ὁποία σήμερα διακηρύσσει τὴν καινὴ κτίση, διὰ τοῦ Υἱοῦ Του τοῦ Ἀγαπητοῦ. Καὶ βλέπουμε καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα νὰ ὑπερίπταται μὲ τὴν μορφὴ περιστερᾶς, πρᾶγμα ποὺ μᾶς παραπέμπει στὶς πρῶτες ἐκεῖνες ἡμέρες τῆς Δημιουργίας, διότι, ὅταν ὁ Πατὴρ δημιουργοῦσε τὸν κόσμο, τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἦταν παρόν.


Τὸ βιβλίο τῆς Γενέσεως λέει πράγματι, ὅτι «πνεῦμα Θεοῦ ἐπεφέρετο ἐπάνω τοῦ ὕδατος» (Γεν. α΄ 2). Καὶ σήμερα πάλι τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ὑπερίπταται τοῦ Ἰορδάνη ὑπὸ τὴν συμβολικὴ μορφὴ περιστερᾶς, γιὰ νὰ μαρτυρήσει ὅτι ἐπιτελεῖται μιὰ καινούργια κτίση διὰ τοῦ λόγου τοῦ Πατρός, ἀλλὰ καὶ τῆς δυνάμεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.


Τὸ ὅτι τὸ Πνεῦμα φανερώνεται ὑπὸ τὴν μορφὴ περιστερᾶς μᾶς παραπέμπει σὲ ἕνα ἀκόμη χωρίο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, στὸ τέλος τοῦ Κατακλυσμοῦ, ὅπου τὸ Ἔλεος τοῦ Θεοῦ, ἡ θεία Συγγνώμη, φανερώνεται μὲ τὸ περιστέρι ποὺ ἔστειλε ὁ Νῶε καὶ τὸ ὁποῖο ἐπέστρεψε μεταφέροντας στὸ ράμφος του ἕνα κλαδὶ ἐλιᾶς (Γεν. η΄ 11).


Τὸ περιστέρι εἶναι σύμβολο τῆς συμφιλίωσης τοῦ Θεοῦ μὲ τὴν ἀνθρωπότητα. Καὶ τὸ περιστέρι ποὺ ὑπερίπταται πάνω ἀπὸ τὰ νερὰ τοῦ Ἰορδάνη, πάνω ἀπὸ τὴν κεφαλὴ τοῦ Ἰησοῦ κατὰ τὸ Βάπτισμα, φανερώνει, ὅτι ὅλος ὁ κατακλυσμὸς τῆς ἁμαρτίας κατ᾿ οὐσίαν ἔχει ἐν δυνάμει τελειώσει, καὶ ὅτι διὰ τοῦ Χριστοῦ, διὰ τοῦ Θανάτου καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του, ἡ ἁμαρτία θὰ νικηθεῖ, ὅτι διὰ τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐν Αὐτῷ τῷ Χριστῷ ὁ Πατὴρ συγχωρεῖ τὴν ἀνθρωπότητα.


Πράγματι, δὲν εἶναι χωρὶς σημασία τὸ γεγονός, ὅτι τὸ Ἅγιο Πνεῦμα φανερώνεται ἔτσι, μὲ τὴν μορφὴ περιστερᾶς, διότι αὐτὸ μᾶς θυμίζει πολλά. Στὴν συνέχεια, ἡ ἴδια ἡ κατάδυση τοῦ Χριστοῦ στὸ ποτάμι καὶ ἡ ἔξοδός Του ἀπὸ αὐτὸ μᾶς παραπέμπουν κατ᾿ ἀρχὰς στὴν διάβαση τῆς Ἐρυθρᾶς Θάλασσας, στὸ πέρασμα ἐκεῖνο τοῦ Ἰσραὴλ καθὼς ἀπελευθερώνεται ἀπὸ τὴν δουλεία τοῦ Φαραώ, τύπο τοῦ πνευματικοῦ Φαραώ, δηλαδὴ τοῦ διαβόλου.


Διαβαίνοντας τὴν Ἐρυθρὰ Θάλασσα ὁ Ἰσραήλ, δραπετεύει ἀπὸ τὴν σκλαβιά, ὅπως ἐμεῖς οἱ Χριστιανοὶ διὰ τοῦ Βαπτίσματος δραπετεύουμε ἀπὸ τὴν δουλεία στοὺς δαίμονες, γιὰ νὰ μποῦμε στὴν ἐλευθερία τῶν τέκνων τοῦ Θεοῦ. Μετὰ ὅμως ἀπὸ τὴν Ἐρυθρὰ Θάλασσα ὁ Ἰσραὴλ ἔπρεπε νὰ διασχίσει τὴν ἔρημο·


καὶ αὐτὸ θὰ τὸ ξαναζήσει ὁ Χριστός, διότι, μετὰ ἀπὸ λίγες μέρες, τὸ Πνεῦμα θὰ Τὸν ὁδηγήσει στὴν Ἔρημο, γιὰ νὰ ἀντιμετωπίσει ἐκεῖ τὸν σατανᾶ, γιὰ νὰ ἀντιπαρατεθεῖ πρὸς αὐτὸν «ἀνακεκαλυμμένῳ προσώπῳ» (Β΄ Κορ. γ΄ 18) ἐπὶ σαράντα μέρες· αὐτὲς μὲ τὴν σειρά τους μᾶς θυμίζουν τὰ σαράντα χρόνια ποὺ πέρασε ὁ Ἰσραὴλ στὴν ἔρημο, ὑφιστάμενος ποικίλους πειρασμούς.


Γιὰ μᾶς, οἱ σαράντα ἡμέρες τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ποὺ θὰ ἔλθουν σύντομα, θὰ ἀποτελοῦν ὑπόμνηση ἐκείνων τῶν σαράντα ἡμερῶν ποὺ πέρασε ὁ Χριστὸς στὴν Ἔρημο. Τὸ Βάπτισμα τοῦ Χριστοῦ στὸν Ἰορδάνη μᾶς θυμίζει καὶ τὴν διάβαση τοῦ ποταμοῦ αὐτοῦ ἀπὸ τὸν λαὸ τοῦ Ἰσραὴλ στὸ τέλος τῆς σαραντάχρονης περιπλάνησής του στὴν ἔρημο ὑπὸ τὸν Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, τὸ ὄνομα τοῦ ὁποίου συμπίπτει μὲ τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου μας.


Ἰησοῦς τοῦ Ναυῆ ὁδηγοῦσε τὸν λαὸ διὰ μέσου τοῦ Ἰορδάνη, ὁ ὁποῖος εἶχε θαυματουργικὰ στεγνώσει, ὅπως ἔγινε καὶ μὲ τὴν Ἐρυρθὰ Θάλασσα, τούτη τὴν φορὰ ὅμως γιὰ νὰ μπορέσουν νὰ μποῦν στὴν Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας. Κατὰ τὸν ἴδιο τρόπο, ὁ Χριστὸς μὲ τὸ Βάπτισμά Του μᾶς παίρνει νὰ μποῦμε μαζί Του, πίσω Του, «ἐν αὐτῷ» (Ἰω. α΄ 4, Α΄ Ἰω. δ΄ 13, 15-16), στὴν πραγματικὴ Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας, ποὺ δὲν εἶναι ἄλλη ἀπὸ τοὺς Οὐρανούς· 


τσι, σ᾿ αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν σκηνὴ τοῦ Βαπτίσματος τοῦ Χριστοῦ βλέπουμε τοὺς Οὐρανοὺς νὰ ἀνοίγουν. Αὐτὸ καθόλου δὲν στερεῖται σημασίας: δείχνει ὅτι μποροῦμε τώρα, ἀκολουθώντας τὸν Χριστό, τὸν ἀληθινό μας Μωϋσῆ, τὸν ἀληθινό μας Ἰησοῦ, νὰ μποῦμε στὴν ἀληθινὴ ὑπεσχημένη γῆ ποὺ εἶναι ἡ Βασιλεία Του καὶ στὴν ὁποία ἤδη εἰσερχόμαστε διὰ τοῦ Βαπτίσματός μας, τὴν μυστηριακὴ σημασία τοῦ ὁποίου πρέπει νὰ ξαναζοῦμε σὲ ὅλη τὴν διάρκεια τῆς χριστιανικῆς μας ζωῆς, προσδοκώντας τὴν ἀποκάλυψη τῆς Οὐράνιας Ζωῆς.


μεγάλος ὀρθόδοξος συγγραφέας Νικόλαος Καβάσιλας, τὸν 14ο αἰῶνα, ἐπέμενε πολὺ στὴν ὠφέλεια ποὺ ἀποκομίζουν οἱ Χριστιανοί, ὅταν μελετοῦν τὰ κείμενα τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἁγίου Βαπτίσματος· μᾶς ἀποκαλύπτουν αὐτὸ ποὺ εἴμαστε καὶ ταυτόχρονα αὐτὸ ποὺ ὀφείλουμε νὰ γινόμαστε συνεχῶς, μὲ διαρκῶς αὐξανόμενη πληρότητα, σὲ ὅλη τὴν διάρκεια τῆς χριστιανικῆς μας ζωῆς.


Ἑορτὴ λοιπὸν τῶν Ἁγίων Θεοφανίων μᾶς καλεῖ νὰ σκεπτόμαστε συνέχεια τὸ Βάπτισμα ποὺ λάβαμε, νὰ συλλογιζόμαστε πάντα τὸ μεγάλο αὐτὸ Δῶρο τοῦ Θεοῦ τὸ ὁποῖο δεχθήκαμε, τὸ Δῶρο ποὺ μᾶς κάνει υἱοὺς Θεοῦ, ποὺ μᾶς μπολιάζει στὸ Ἀναστημένο, στὸ ἔνδοξο Σῶμά Του, στὸ Σῶμα αὐτὸ ποὺ ἁγίασε τὰ ὕδατα, ἀλλὰ καὶ ποὺ ἐκχέει, ἐφ᾿ ἡμᾶς, ὅσο ζοῦμε ἐδῶ στὴν γῆ, ποταμοὺς Χάριτος.


Διότι κάθε Χάρις, κάθε μετοχὴ στὴν Θεία Ζωὴ προέρχεται ἀπὸ τὴν ἁγία καὶ ἔνδοξη θεανδρικὴ Ὑπόσταση τοῦ Χριστοῦ. Ὅλα αὐτὰ πρέπει νὰ διακρίνουμε στὴν Ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Θεοφανίων καὶ σ᾿ ὅλα αὐτὰ τὰ λειτουργικὰ κείμενα, τὰ τόσο λαμπρά, τόσο πλούσια ποὺ ποτὲ δὲν θὰ κατορθώσουμε νὰ ἔχουμε διεισδύσει ἀρκετὰ μέσα τους.


Καὶ τότε ὁ Πατὴρ θὰ μπορεῖ νὰ σκύψει πάνω μας καὶ νὰ πεῖ καὶ γιὰ μᾶς: «Οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητὸς» (Ματθ. γ΄ 17). Καθένας μας πρέπει νὰ γίνει ἐν τῷ Μονογενεῖ Υἱῷ ἐξ υἱοθεσίας υἱὸς τοῦ Πατρός· ὄχι κατὰ τρόπον νομικὸ καὶ ἐξωτερικό, ἀλλὰ κατὰ τρόπον βαθύτατα ἀληθινό, διὰ τῆς ὄντως μετοχῆς στὴν Θεία Ζωή.


ς ὑλοποιοῦνται ὅλα αὐτὰ ὅλο καὶ πληρέστερα στὴν ζωή μας, καθὼς θὰ συνεργαζόμαστε μὲ τὴν Θεία Χάρι ποὺ δεχθήκαμε κατὰ τὸ Βάπτισμά μας! Δόξα τῷ Πατρί, καὶ τῷ Υἱῷ, καὶ τὸ Ἁγίῳ Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεί, καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν!



(*) π. Πλακίδας Deseille, Εἴσοδος στὸ Μυστήριο τῶν Μυστηρίων, σελ. 73-81, ἐκδόσεις «Ἔαρ», Ἰανουάριος 2019. ● Ἐπιμέλ. ἡμετ. *Αναδημοσίευση εκ του ιστοτόπου της Ιεράς Μητρόπολης Ωρωπού και Φυλής της 18.1.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF