ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

«Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΝ ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΤΕΛΕΙΟΥΤΑΙ»



Έργο της ζωγράφου Λιουντμίλα Κουλάγκινα



Για τον αγιογράφο Γρηγόριο Ζουραβλιόβ που δεν είχε χέρια και πόδια


Σ
τον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου της Ιεράς γυναικείας Μονής Πιούχτιτσκιϊ υπάρχει μια μικρή εικόνα του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, ο οποίος νικάει έναν τρομερό δράκο. Είναι λίγοι αυτοί που γνωρίζουν ότι τη συγκεκριμένη εικόνα την αγιογράφησε ο γνωστός στην προεπαναστατική Ρωσία αγιογράφος Γρηγόριος Ζουραβλιόβ, ο οποίος δεν είχε ούτε χέρια ούτε πόδια.


Για αυτόν τον εκπληκτικό άνθρωπο άρχισαν να μιλάνε μετά το 1963, τότε που ένας Σέρβος ιστορικός της ζωγραφικής και συντηρητής έργων τέχνης, ο Ζντράβκο Καϊμάνοβιτς, ανακάλυψε στο χωριό Πουράτσιν της Γιουγκοσλαβίας μια εικόνα των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, στην πίσω όψη της οποίας έγραφε στα ρωσικά:


«Αυτή η εικόνα αγιογραφήθηκε στην Περιφέρεια Σαμάρα, περιοχή Μπουζουλούκ, στο χωριό Ουτιόβκα του ομώνυμου δήμου με τα δόντια του αγρότη Γρηγόριου Ζουραβλιόβ, ο οποίος δεν έχει ούτε χέρια ούτε πόδια, 1885, στις 2 Ιουλίου».


Αργότερα, ο επιστήμονας έγραψε για την ανακάλυψή του: «Πρόκειται για μια επιμελή και λεπτεπίλεπτη εργασία. Για μια στιγμή σκέφτηκα ότι αυτή η εικόνα πρέπει να είναι έργο ενός αγιογράφου με ακαδημαϊκή μόρφωση και ότι η αναγραφή στην πίσω όψη της είναι ένδειξη μοναχικού μυστικισμού. Χαίρομαι που ήταν πραγματικότητα το φαινόμενο Ζουραβλιόβ, ο οποίος, υπερβαίνοντας τη σκληρότητα της φύσης, μπόρεσε να ανέβει σε αξιοζήλευτα ύψη εικαστικής τέχνης».


Ανάπηρο παιδί Ο Γρηγόριος Ζουραβλιόβ γεννήθηκε το 1858 στο απομακρυσμένο χωριό Ουτιόβκα που βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Βόλγα, από αγρότες γονείς. Η μητέρα, όταν είδε ότι γεννήθηκε ένα ανάπηρο μωρό (χωρίς χέρια και πόδια), σκέφτηκε ότι ο Κύριος τιμώρησε την ίδια και τον άντρα της για κάτι.


Για πολύ καιρό ήταν καταβεβλημένη και δεν έβρισκε παρηγοριά σε τίποτα και οι γειτόνισσες, καθώς λυπούνταν το μωρό, συζητούσαν σιγανά μεταξύ τους: «Είναι κρίμα από τον Θεό. Δε θα ζήσει». Και αυτός που δε θα ζούσε δεν εννοούσε να εγκαταλείψει αυτόν τον κόσμο χωρίς το θέλημα του Ουράνιου Πατέρα και με τις ζωηρές κραυγές του συνέχεια θύμιζε στους γύρω ότι είναι παρών…


Οχτώ μέρες μετά τη γέννηση πήγαν το μωρό στην εκκλησία και του έδωσαν το όνομα Γρηγόριος. Ο νονός του, ο θείος Ιωακείμ, όταν πήρε το αγόρι από τα χέρια του εφημέριου της εκκλησίας, γκρίνιαζε: «Τι μωρό είναι αυτό! Μόνο στόμα έχει». Και ο παππούλης Βασίλειος σε απάντηση τον επέπληξε με νεύμα και του είπε:


«Εμείς, Ιωακείμ, δεν ξέρουμε ακόμα, τι έχει ετοιμάσει για αυτό το παιδί η Πρόνοια του Θεού… Στάσου, περίμενε, δε θα είσαι εσύ που θα τον ταΐζεις, αλλά αυτός εσένα… Τα αδύνατα παρά ανθρώποις, δυνατά παρά τω Θεώ εστί».



Όλο το χωριό λυπόταν τον Γρηγόριο. Το να λυπάται κανείς σημαίνει ότι αγαπάει με την καρδιά του. Όλοι προσπαθούσαν να κάνουν κάτι καλό για το ανάπηρο παιδάκι, να τον βοηθήσουν σε κάτι, να τον κεράσουν κάτι νόστιμο. Ακόμα και οι νταήδες του χωριού δεν τον ενοχλούσαν ποτέ ούτε τον πείραζαν.


Και καθώς ο πατέρας του Γρηγορίου δεν επέστρεψε από τον Πόλεμο του Καυκάσου, ο «καλός κόσμος» ανέλαβε τη φροντίδα της μεγάλης οικογένειας, στην οποία μεγάλωνε το ανάπηρο παιδί:


οι γείτονες όργωναν και έσπερναν το χωράφι τους, μάζευαν τη σοδειά και ο παππούλης Βασίλειος με τον απόστρατο στρατηγό πρίγκιπα Τουτσκόβ εξασφάλιζαν όχι μόνο χρήματα, αλλά βοηθούσαν το χαμογελαστό Γρηγόριο να μαθαίνει γράμματα με καλούς δασκάλους.


Ο Γρηγόριος έμαθε να γράφει, κρατώντας το φτερό με τα δόντια. Και τότε στο σπίτι της οικογένειας Ζουραβλιόβ άρχισαν να καταφθάνουν χωριανοί που τη μια τον παρακαλούσαν να συντάξει αίτηση σε κρατική υπηρεσία, την άλλη γράμμα σε συγγενείς.


Δώρο από τον Θεό! Ο Γρηγόριος πολύ νωρίς φανέρωσε τις εξαιρετικές του ικανότητες, οι οποίες ήταν απόδειξη για όλους ότι δεν έχει περιφρονηθεί από τον Θεό. Αντιθέτως, ο Θεός τον είχε προικίσει με το ιδιαίτερο ταλέντο του ζωγράφου: συχνά έπαιρνε στα δόντια του ένα κλαδάκι, καθώς σερνόταν στην αυλή και για ώρες ζωγράφιζε στην άμμο ανθρώπους, ζώα και φυτά…


Αυτές οι ζωγραφιές εξέπλητταν τη φαντασία των ανθρώπων. Εκτός από τις ζωγραφιές, οι άνθρωποι, ακόμα και οι γέροι, θαύμαζαν και τους συλλογισμούς του Γρηγορίου, καθώς με το παιδικό μυαλό του διείσδυε στην ίδια την ουσία των πραγμάτων και των γεγονότων. Το παιδί έβλεπε τον κόσμο του Θεού με τα μάτια ώριμου ανθρώπου και κατανοούσε μέσα από τα δεινά του πολλά από αυτά που οι άλλοι ούτε καν τα παρατηρούσαν.



Ο Γρηγόριος και ο Αθανάσιος Ζουραβλιόβ. Έργο της ζωγράφου Λιουντμίλα Κουλάγκινα


Ο Γρηγόριος πολύ νωρίς φανέρωσε τις εξαιρετικές του ικανότητες, οι οποίες ήταν απόδειξη για όλους ότι δεν έχει περιφρονηθεί από τον Θεό. Αντιθέτως, ο Θεός τον είχε προικίσει με το ιδιαίτερο ταλέντο του ζωγράφου. Η γεμάτη φως ψυχή πάντα τείνει προς τον Θεό. Έτσι και ο Γρηγόριος όλο και πιο πολύ έλκονταν να πηγαίνει συνέχεια στο ναό του Θεού. Όλο και ήθελε «να γέρνει το κεφάλι του στην Μητέρα του Θεού». Ο αδελφός και η αδελφή του, που πάντα βρίσκονταν δίπλα του και τον φρόντιζαν, συχνά τον πήγαιναν με αμαξίδιο στη μικρή εκκλησία του χωριού.


Τον έφερναν μπροστά σε κάθε εικόνα και τον βοηθούσαν για να μπορεί να τις προσκυνήσει. Ο μικρός φιλούσε τις άγιες εικόνες και στα μάγουλά του έτρεχαν δάκρυα… Όταν οι ενορίτες έβλεπαν αυτήν την παράσταση συγκινούνταν και τα δάκρυά τους καθάριζαν τις ψυχές τους.


Ο πρίγκιπας Τουτσκόβ δεν άφηνε την οικογένεια Ζουραβλιόβ στο έλεος της τύχης. Φρόντισε να στείλει τον Γρηγόριο να σπουδάσει σε γυμνάσιο της πόλης Σαμάρα. Οι συμμαθητές στην αρχή απέφευγαν το «παιδί με τα κουτσουρεμένα άκρα», αλλά με τον καιρό τον αγάπησαν για το διασκεδαστικό του χαρακτήρα και την ευφυΐα του. Ο Γρηγόριος σπούδαζε με χαρά και τελείωσε το Γυμνάσιο με άριστα.



Ο Γρηγόριος Ζουραβλιόβ με τον αδελφό του Αθανάσιο. Φωτογραφία τέλους 19ου αιώναΤις πρώτες επαγγελματικές εμπειρίες με πινέλο ο Γρηγόριος τις απέκτησε στο αγιογραφικό εργαστήρι του Αλέξιου Σεκσιάεβ. Ειδικώς για το Γρηγόριο, δίπλα στο παράθυρο, είχε τοποθετηθεί τραπεζάκι, στο οποίο προσάρτησαν φαρδιές δερμάτινες ζώνες. 


Με αυτές τις ζώνες έδεναν τον Γρηγόριο στο τραπεζάκι και τότε αυτός, κρατώντας με τα δόντια το πινέλο, χανόταν ολοκληρωτικά σε ένα τελείως διαφορετικό κόσμο, τον κόσμο των φωτεινών πνευματικών βιωμάτων, όπου (χάρη στο ταλέντο που είχε από τον Θεό!) πάνω σε απλό ξύλο από κυπαρίσσι γεννιόταν με έντονα χρώματα το Άγιο Ευαγγέλιο.


Μετά από 5 χρόνια επίμονης δουλειάς, ο Γρηγόριος Ζουραβλιόβ με σιγουριά αγιογραφούσε εικόνες και ναούς. Ακόμα και τον τρούλο του πέτρινου Ναού της Αγίας Τριάδας, στο χωριό Ουτιόβκα φιλοτέχνησε ο ίδιος ο αγιογράφος, όντας ξαπλωμένος σε ειδική κούνια. Αυτή η δουλειά ήταν πολύ επίπονη.


Μετά από 2-3 ώρες τέτοιας δουλειάς, ο Γρηγόριος είχε τόσο δυνατούς μυϊκούς σπασμούς στο πρόσωπό του που δεν μπορούσε κανείς να ανοίξει το στόμα του για να πάρει από κει το πινέλο. Αιμορραγούσαν τα χείλη, πονούσαν τα μπροστινά δόντια που είχαν φθαρεί μέχρι τις ρίζες. Εμφάνιζε αιματηρές πληγές στους ώμους και στον αυχένα εξαιτίας της πολύωρης παραμονής του στην κούνια… Όμως, ήταν μεγάλη η δύναμη του πνεύματος αυτού του ανθρώπου. Ήταν αγώνας μιας ολόκληρης ζωής.


Στο προσωπικό αρχείο του στρατηγού Α.Σβερμπέεβ διασώθηκε επιστολή του 1884, η οποία είχε σταλεί από τον Ζουραβλιόβ με αποδέκτη τον Πρίγκιπα Νικόλαο, το μετέπειτα Ρώσο Αυτοκράτορα:


Η εικόνα του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού αγιογραφημένη από τον Γρηγόριο Ζουραβλιόβ που την χάρισε στον Πρίγκιπα, το μετέπειτα Αυτοκράτορα Νικόλαο τον Δεύτερο. Φυλάσσεται στο μουσείο Ερμιτάζ. Φωτογραφία: chiffa-lis.livejournal.com


Τη Αυτοκρατορική Μεγαλειότητά Σας, επιμελώς παρακαλώ την Αυτοκρατορική Μεγαλειότητά Σας που εγώ, ο αγρότης του χωριού Ουτιόβκα περιοχής Μπουζουλούκ περιφέρειας Σαμάρα, με όλη την καρδιά μου επιθυμώ να προσφέρω στην Αυτοκρατορική Μεγαλειότητά Σας την εικόνα του Αγίου και Θαυματουργού Νικολάου, την οποία αγιογράφησα με το στόμα και όχι με τα χέρια, λόγω του ότι από τη φύση μου δεν έχω δύναμη και κίνηση στα χέρια και στα πόδια μου.


Τη Αυτοκρατορική Μεγαλειότητά Σας, παρακαλώ το Μεγαλειότατο όνομά Σας να δεχτεί την εικόνα ταύτη, την οποία προσφέρω στην Αυτοκρατορική Μεγαλειότητά Σας με όλη την ψυχή και την αγάπη μου. Σας παρακαλώ να επιτρέψετε η εικόνα ταύτη να φτάσει στη Μεγαλειότητά Σας, επειδή δεν έχω ούτε χέρια ούτε πόδια. Αυτήν την εικόνα την αγιογράφησα με την έμπνευση του Παντοδύναμου Θεού, ο οποίος επέτρεψε να έρθω στον κόσμο…».


Ο άνθρωπος, που γεννήθηκε χωρίς χέρια και πόδια, σύμφωνα με όλες τις επίγειες δοξασίες, έπρεπε να ήταν «ο πιο δυστυχισμένος από τους ανθρώπους». Όμως, η ζωή του Γρηγορίου Ζουραβλιόβ, που αγαπούσε τον Χριστό με όλη την καρδιά του και που δέχτηκε το θέλημά Του, αποτέλεσε για τον ορθόδοξο κόσμο τη φανερή ενσάρκωση του πνευματικού νόμου: «Η δύναμη του Θεού εν ασθενεία τελειούται».



Όλγα Μάγιερ
Μετάφραση για την πύλη gr.pravoslavie.ru: Αναστασία Νταβίντοβα
Pravoslavie.ru
3/16/2023


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF