ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 7 Μαρτίου 2023

«ΠΑΤΡΙΔΟ-ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ»: ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟΝ





«ΠΑΤΡΙΔΟ-ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ»


Χρονικά του Ελληνοϊστορείν, μιας Ελλάδας που αποσυντίθεται φύρδιν - μίγδιν, συνήθειες, ιστορίες, ήθη, έθιμα, Πίστη και αξίες που στις μέρες μας εαλώθηκαν από τους  «νεοδιαφωτισμούς» του δαιμονόπληκτου Δυτικού «πολιτισμού» και τις αφιονισμένες διαδράσεις του Οικουμενισμού και της Παγκοσμιοποίησης. Μνήμες, αναμνήσεις και υπομνήσεις για το γένος των Ελλήνων, που από την ίδρυση του νέου Ελληνικού Κράτους και εντεύθεν αγωνίζεται να βρει την «ταυτότητά» του ανάμεσα στη «σκύλλα» του αποστατούντος δυτικοευρωπαϊσμού  και τη «χάρυβδη» του έκπτωτου και καταχθόνιου «αμερικανισμού». Γιατί η Ιστορία εκδικείται, όταν την αγνοείς, πολλώ δε μάλλω, όταν δεν την γνωρίζεις!


Έρευνα - επιμέλεια - δημοσίευση


Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος



ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟΝ*



 Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 1934                             Εφημερίς «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΝ ΒΗΜΑ»


Η αντιθρησκευτικότης των νεοτέρων χρόνων εκδηλούται σαφώς, ως γνωστόν, κατά τον 18ον αιώνα. Έφθασε δε επ' ολίγον χρόνον εις μεγάλην ακμήν κατά την γαλλικήν επανάστασιν, η οποία κατήργησε την επίσημον θρησκείαν. Παρελθόντος του επαναστατικού σάλου, εχαλαρώθη μεν και η αντιθρησκευτική κίνησις, αλλ' ουδέποτε κατεστάλη εντελώς. Τουναντίον κατά τον 19ον αιώνα η ισχυρά του υλισμού ανάπτυξις, νέαν έδωκεν τροφήν εις την αντιθρησκευτικότητα, της οποίας, η υψίστη και νεωτάτη ακμή είναι η μεγάλη ρωσσική επανάστασις του 1818. Η αντιθρησκευτική αύτη κίνησις δεν ήτο δυνατόν να αφήση άθικτον την εκπαίδευσιν. Πανταχού της οικουμένης συνεζητήθη μετά πολλής σφοδρότητος το ζήτημα της διδασκαλίας των θρησκευτικών εν τοις σχολείοις. Οι δ' επιθυμούντες να εκριζώσουν το θρησκευτικόν συναίσθημα εκ της ψυχής της νεολαίας κατήγαγον την περιφανεστάτην μεν νίκην εν Ρωσσία, πολύ δε ολιγώτερον αξίαν λόγου προ δεκαετιών τινων εν Γαλλία, ένθα κατηργήθη η διδασκαλία των θρησκευτικών εν τοις σχολείοις. Εις πάντα τα λοιπά της Ευρώπης κράτη νικώσι μέχρι τούδε οι τεταγμένοι υπέρ της γνώμης, ότι είναι ανάγκη, να διδάκονται τα θρησκευτικά εις τα σχολεία. Φαίνεται δε πιθανόν την σήμερον, ότι δεν υπάρχουν ελπίδες να νικήσουν και άλλας νίκας οι καταπολεμούντες την θρησκείαν. Διότι από 40 περίπου ετών η θρησκεία ευρίσκει ισχυρόν στήριγμα την επιστημονικήν φιλοσοφίαν, η οποία πρότερον ήτο ο ισχυρότατος αυτής εχθρός. Είναι γεγονός αναντίρρητον, ότι σήμερον δεν υπάρχει εν τη οικουμένη επιστήμων εμβριθής ασχολούμενος συστηματικώς με τα ζητήματα της υπάρξεως ψυχής, αθανασίας αυτής και Θεού, ο οποίος να μη αποφαίνεται καταφατικώς υπέρ αυτών. Η υπέρ της θρησκείας στάσις αύτη της επιστημονικής φιλοσοφίας αναντιρρήτως επιδρά συν τω χρόνω ισχυρότερον επί της διαμορφώσεως της εκπαιδευτικής πολιτικής πάντων των λαών μάλιστα δε εκείνων, οι οποίοι καταφανέστερον των άλλων ακολουθούν πολιτικάς αρχάς εναντίας προς τον κομμουνισμόν. Ο κατά της θρησκείας εν γένει και κατά της διδασκαλίας των θρησκευτικών εις τα σχολεία ιδιαιτέρως αγών κατά μίμησιν των εν Ευρώπη γινομένων ενεφάνη και εν Ελλάδι και συνεχίχεται και σήμερον έτι. Επικράτησιν βέβαια των οπαδών της αντιθρησκευτικότητος δεν επιτρέπεται να προσδοκά τις, ως νομίζομεν, κυρίως και κατ' εξοχήν επειδή, ως προείπομεν, εν τη λοιπή Ευρώπη, η οποία είναι πολύ περισσότερον προηγμένη, η κίνησις εστράφη υπέρ της θρησκείας. Έντονον όμως εξακολούθησιν του αγώνος τούτου ημείς τουλάχιστον επί πολύν εισέτι χρόνον, νομίζομεν, ότι θα έχωμεν (καθ' ημάς ουχί επί ζημία αλλ' επ' ωφελεία). Διότι η υπέρ της θρησκείας φιλοσοφική κίνησις η οποία παρατηρείται αλλαχού ισχυρά, παρ' ημίν είναι επί του παρόντος λίαν ασθενής' τούτου δε ένεκα εις τας ψυχάς των πεπαιδευμένων της αντιθρησκευτικότητος έχει βαθείας εισέτι ρίζας' της ισχυράς δε ταύτης αντιθρησκευτικότητος των πεπαιδευμένων την επήρρειαν υπέστη αναντιρρήτως και μέγα μέρος των κατ' επάγγελμα θεολόγων και κληρικών, οίτινες διά τούτο αδυνατούντες να εκπληρούν τα καθήκοντα αυτών με γνησίαν θρησκευτικότητα συντελούν και αυτοί εις την διατήρησιν της αντιθρησκευτικότητος ή και εις την επίρρωσιν αυτής. Εκ πάντων τούτων συνάγομεν, ότι μόνον, όταν η σύγχρονος φιλοσοφία κατακτήση τας ψυχάς των πεπαιδευμένων, (εις τούτο δε θα συντελέση πολύ και ο αγών των εχθρών της θρησκείας) υπάρχει ελπίς να στηριχθή και παρ' ημίν σταθερώς το θρησκευτικόν συναίσθημα' τότε και μόνο τότε θα εκλίπουν και από τας καρδίας πολλών εκ των θεολογούντων αι αμφιβολίαι, αι οποίαι δεινώς μαστίζουν αυτάς σήμερον και των οποίων αψευδή τεκμήρια έχομεν πολλά φαινόμενα της ζωής αυτών, ως λίαν σημαντικά και καταφανέστερα η φιλοχρηματία πολλών και η σχετικώς μικρά επί των πιστών, μάλιστα δε επί των πεπαιδευμένων, επ' αγαθώ επιρροή της εκκλησίας εν γένει. Ευέλπιδες όντες αναμένομεν ταχείαν την έλευσιν της περιόδου ισχυράς αντιθρησκευτικότητος και ευχόμεθα πολλοί να είναι οι ενθουσιώδεις γνήσιοι εργάται αυτής. Ότι δε η αρίστη εργασία υπέρ της τονώσεως της θρησκευτικότητος είναι η εν τοις σχολείοις, είναι αυτονόητον. Εν αυτοίς κυρίως όχι μόνον οι κατ' επάγγελμα θεολόγοι, αλλά και πάντες οι διδάσκοντες, ευχόμεθα να είναι φύσει και μαθήσει τόσον αρτίως από θρησκευτικής απόψεως συγκεκροτημένοι, ώστε να ποιώσι και διδάσκωσι προ της νεολαίας εκ της περισσείας της καρδιάς. Τοιούτοι διδάσκαλοι, φωτισμένοι τον νουν και την καρδίαν, με όλην την προσήκουσαν κατάνυξιν θα διδάσκουν και τα διά την παιδικήν ηλικίαν κατάλληλα ιστορήματα της παλαιάς και της καινής Διαθήκης και τα διά την εφηβικήν ηλικίαν κατάλληλα μάλλον αφηρημένα διδάγματα των Αποστόλων, των Πατέρων της Εκκλησίας και της Ηθικής' θα έχουν δε και την δύναμιν την επιστημονικήν και την διδακτικήν να κάμνουν τους μεγαλυτέρους μαθητάς και πάντα άλλον ενήλικον, οσάκις δίδεται ευκαρία προς συζήτησιν, να κατανοούν, ότι της επιστήμης εν γένει το τελευταίον και μέγιστον έργον είναι, ότι διαφωτίζει καταφατικώς τους σοβαρούς και γνησίους θεράποντας αυτής περί των μεγίστων ζητημάτων, δηλαδή περί της υπάρξεως Θεού και ψυχής, χωρίς ποτε μολον τούτο να έχη σκοπόν ιθύνοντα τον διαφωτισμόν τούτον, αλλά μόνον την αντικειμενικήν έρευναν και εύρεσιν αληθείας. Επίκαιρος είναι η έκδοσις του Εκκλησιαστικού Βήματος και θερμαί αι ευχαί ημών να αποβή εκ των σπουδαιοτάτων παραγόντων της θρησκευτικής και ηθικής εξυψώσεως της Πατρίδος ημών.


ΣΠΥΡ. Μ. ΚΑΛΛΙΑΦΑΣ



*Εκ της εβδομαδιαίας εκκλησιαστικής εφημερίδας των Αθηνών «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΝ ΒΗΜΑ»
της Κυριακής 4ης Φεβρουαρίου 1934, έτος Α', αρ. φ. 5, σελ. 1η.
Διευθυνόμενη υπό επιτροπής κληρικών και λαϊκών θεολόγων.
Διευθυντής σύνταξης: Σταύρος Ευταξίας.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, έρευνα, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF