ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 28 Μαρτίου 2023

ΠΟΝΤΑΡΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ





Η πολιτική φαίνεται ότι ποντάρει στη δυστυχία των πολιτών, και όχι στην ευημερία τους, για να καθορίσει τις προτεραιότητές της και το στρατηγικό της όραμα!



Κώστας Θερμογιάννης, Αρθρογράφος
Διαχειριστής της ιστοσελίδας <<το βιβλίο.net>>


Η διαπίστωση δυστυχώς είναι αυταπόδεικτη: Εδώ και χρόνια η ατροφία τής πολιτικής ικανότητας, ως τέχνη ή και τεχνική της διαχείρισης των κοινών, έχει οδηγήσει στην αδυναμία δημιουργίας προϋποθέσεων σοβαρής, συνεχούς και αδιάλειπτης οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης στην Ελλάδα. Το αυτοτροφοδοτούμενο αμφίδρομα αυτό φαινόμενο δείχνει πως στη χώρα μας έχει εγκαθιδρυθεί κι έχει ριζώσει βαθιά μια κοινωνιολογική παραδοξότητα: Η πολιτική φαίνεται ότι ποντάρει στη δυστυχία των πολιτών, και όχι στην ευημερία τους, για να καθορίσει τις προτεραιότητές της και το στρατηγικό της όραμα! Η ολοένα και ευρυνόμενη άλλωστε υιοθέτηση της επιδοματικής πολιτικής ως κυρίαρχο μέσο άσκησης εξουσίας και κομματικής επιχειρηματολογίας αλλά και της προεκλογικής παροχολογίας που συνήθως δεν έχει απολύτως κανένα θετικό αναπτυξιακό πρόσημο, φανερώνει το επίπεδο του πολιτικού σχεδιασμού που κυριαρχεί τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, η αποδοτική λειτουργία του κράτους, η προστασία και η ενίσχυση των χαμηλών εισοδημάτων και των εργασιακών δικαιωμάτων, η απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος υγείας -ειδικά στην επαρχία-, η σταθερότητα στο σύστημα της εκπαίδευσης που αλλάζει με κάθε αλλαγή υπουργού, η σχεδόν ανύπαρκτη ασφάλεια δικαίου, απότοκο των διαρκών αλλαγών στο νομοθετικό πλαίσιο της χώρας, και μια ατελείωτη σειρά άλλων θεσμικών και όχι μόνο ζητημάτων στη χώρα μας, όταν συμπεριλαμβάνονται στο δημόσιο πολιτικό διάλογο, δεν αποτελούν τίποτα άλλο παρά υποβολιμαίες κραυγές χωρίς ουσιαστικό νόημα και χωρίς τελικά να βελτιστοποιούν την καθημερινότητα του πολίτη. Είναι γεγονός ότι για να διατηρήσει στοιχειωδώς και στο απολύτως ελάχιστο το επίπεδο της βιοτικής του αξιοπρέπειας, ο Έλληνας πολίτης εξαρτάται πια απόλυτα από τις κρατικές υπαγορεύσεις στη λειτουργία των θεσμών, ακόμα και αυτών που, θεωρητικά τουλάχιστον, δραστηριοποιούνται ανεξάρτητα από το κράτος, όπως για παράδειγμα η επιχειρηματικότητα, το εμπόριο, ο πολιτισμός κλπ. Ο ασφυκτικός εναγκαλισμός του κράτους από την εκάστοτε κομματική ιεραρχία που έχει καταλάβει τις κυβερνητικές θέσεις, χωρίς την ύπαρξη θεσμοθετημένων επιστημονικών και κατά το δυνατόν τεχνοκρατικών διαχειριστικών αρχών για τα ζητήματα που αφορούν τις υποθέσεις κάθε υπουργικού χαρτοφυλακίου, έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει συνέχεια και συνέπεια στις επί μέρους ακολουθούμενες πολιτικές. Ο έντονος αυτός κομματικός παρεμβατισμός δημιουργεί αρρυθμίες στην ομαλή οικονομική και εν γένει κοινωνική λειτουργία, κλονίζοντας τελικά την εμπιστοσύνη επενδυτών, επιχειρηματιών αλλά και των ίδιων των πολιτών απέναντι στο κυρίαρχο θεσμικό και πολιτικό σύστημα της Ελλάδας, ενδεχομένως δε και στην ίδια τη λειτουργία της Δημοκρατίας. Η εργαλειοποίηση της δυστυχίας και η διατήρηση της φτώχειας φαίνεται ότι χρησιμοποιείται ως tabula rasa αλλά και ως οδικός χάρτης επί του οποίου εξυφαίνονται τα πολιτικά επιχειρήματα των κομματικών σχηματισμών της χώρας. Και τούτο γιατί είναι ενδεχομένως απείρως βολικότερο (ή ευκολότερο), ο σχεδιασμός να γίνεται επί τη βάσει της καταστροφολογίας παρά επί τη βάσει ενός εθνικού σχεδιασμού ανάπτυξης με μακρόπνοο προσανατολισμό, το οποίο να είναι οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμο και επαρκές. Η επίπλαστη κάθε φορά εφεύρεση επιχειρημάτων για τη μη επίτευξη συμφωνίας εκ μέρους των κομμάτων, τουλάχιστον για τα μεγάλα και ουσιώδη εθνικά ζητήματα, βολεύει τους πολιτικούς γιατί δεν χρειάζεται να περάσουν τη βάσανο της επαλήθευσης των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων της ακολουθούμενης πολιτικής τους ενώπιων της κοινωνίας. «Φταίνε οι άλλοι!», είναι το κυρίαρχο επιχείρημα της πολιτικής στην Ελλάδα της μεταπολίτευσης. Το λαϊκό βίωμα όμως της ανέχειας και της δυστυχίας εξακολουθεί και υφίσταται ως δυσβάσταχτο άχθος στους πολίτες της χώρας, οι οποίοι, κάνοντας αποτίμηση της ζωής και της καθημερινότητάς τους, νιώθουν πως βρίσκονται μεταξύ της σφύρας της οικονομικής τους ένδειας και του άκμονος της κοινωνικής τους κατάστασης επειδή όντως και εν τοις πράγμασι, η πολιτική ποντάρει στη δυστυχία. Γι’ αυτό μάλλον οι Έλληνες, εδώ και χρόνια, είναι κυριολεκτικά πλέοντες σε οίνοπα πόντο1 ενώ το λιμάνι της ευημερίας τους είναι άφαντο από τον ορίζοντα, δυστυχώς, και από τα όνειρά τους!



*Κώστας Θερμογιάννης https://thermoyiannis.gr 1 «Πλέων οίνοπα πόντον». Ομηρική έκφραση που σημαίνει ‘πλέοντας σε πέλαγος σκούρο σαν κρασί’ *Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF