ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΘΕΡΑΠΩΝ, ΜΟΝΑΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΟΣ: «ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ...» ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ 6ον

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ. 77-81.
Το ξημέρωμα του Πάσχα του 1993 τρεις μοναχοί του ερημητήριου της Όπτινα στη Ρωσία, ο πατήρ Βασίλειος, ο πατέρας Θεράπων και ο πατήρ Τρόφιμος έπεσαν θύματα άγριας δολοφονίας από έναν σατανιστή.
Το συμβάν συγκλόνισε τους ορθόδοξους Ρώσους και τα νέα διαδόθηκαν σύντομα σε όλο τον κόσμο. Ο πρόωρος θάνατος των τριών χαρισματικών, νεαρών μοναχών μοιάζει ίσως με τραγωδία.
Αλλά ο μαρτυρικός θάνατος, με τον οποίο σφραγίστηκαν οι μοναχικοί τους αγώνες, είναι αφορμή όχι για να θρηνεί κανείς, αλλά για να ευφραίνεται.
Όπως είπε ένας από τους ιερείς του μοναστηριού στον επικήδειο λόγο του:
<<Δεν είμαστε τόσο θλιμμένοι όσο χαρούμενοι, επειδή αυτοί οι τρεις αδελφοί ξεκίνησαν και ολοκλήρωσαν με επιτυχία το μοναστικό μονοπάτι της ζωής τους>>.
Και πράγματι ο θεάρεστος τρόπος ζωής και ο θρίαμβός τους επί του θανάτου μαρτυρούνται από τα θαύματα, που άρχισαν να λαμβάνουν χώρα στους τάφους τους, αμέσως μετά τον θάνατό τους.
Οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και ο Τρόφιμος μαρτύρησαν στις μέρες μας. Έζησαν στον κόσμο μας, φοίτησαν σε δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια.
Ήλθαν αντιμέτωποι με πειρασμούς και δυσκολίες, που συναντούν και σήμερα οι νέοι. Η διαφορά μας είναι ότι εκείνοι ξεπέρασαν αυτούς τους πειρασμούς του κόσμου και υπάκουσαν το ευαγγέλιο:
<<ει θέλεις τέλειος είναι, ύπαγε πώλησόν σου τα υπάρχοντα και δεύρο ακολούθει μοι>> ακόμα και πάνω στο σταυρό.
Οι ζωές αυτών των τριών πατέρων της Όπτινα αποδεικνύουν ότι ακόμη και τον 21ο αιώνα μπορεί κανείς να αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του στον Θεό και να καθαγιαστεί.
Ας αποτελέσουν οι πατέρες Βασίλειος, Θεράπων και Τρόφιμος πηγή έμπνευσης και παράδειγμα για εμάς. (...)
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ










-Μπάτουσκα, έχετε κάποια επιθυμία, πιο έντονη;

-Ναι, θα ήθελα να πεθάνω το Πάσχα,
όταν σημάνουν οι καμπάνες.





Ιερομόναχος Βασίλειος


Το κελί του πατρός Βασιλείου ήταν στο παλιό, ερειπωμένο κτήριο της αδελφότητας. Είχε ένα ράντζο με δύο σανίδες, που πάνω του υπήρχε ένα σεντόνι από τσόχα. Στην κεφαλή του υπήρχαν δύο ολόκληρα τούβλα και ένα μισό από την παλιά ταφική κρύπτη, όπου είχαν βρεθεί τα λείψανα του στάρετς Αμβροσίου. Οι μοναχοί της Όπτινα πήραν σχεδόν όλα τα τούβλα από αυτήν την κρύπτη, για να τα βάλουν στα προσκεφάλια τους. Για καρέκλα είχε ένα χοντρό κομμάτι κούτσουρο. Ανάμεσα στις εικόνες βρίσκονταν η μεγαλομάρτυς Παρασκευή με τους Τρεις Ιεράρχες και ένα μεγάλο αντίγραφο της Αγίας Τριάδας του αγίου Ανδρέα Ρουμπιόφ, για το οποίο ο πατέρας Βασίλειος είχε φτιάξει πολύ ωραία κορνίζα από κομμένα κλαδιά σημύδας. Υπήρχε επίσης η εικόνα τριών αγίων, του Ιγκόρ, μεγάλου ηγεμόνος του Τσέρνιγκοφ και Κιέβου, του ευλογημένου Βασιλείου της Μόσχας και του Μεγάλου Βασιλείου. Ήταν ζωγραφισμένη για τον πατέρα Βασίλειο από τον αγιογράφο Π. Μ. Κάποιες φορές μερικές εικόνες αντικαθίσταντο από άλλες. Κάποιοι συνήθιζαν να του δίνουν εικόνες ή τους έδινε αυτός. Γύρω βρίσκονταν διάφορα ιερά αντικείμενα. Στο αναλόγιο ακουμπούσε ένα Ψαλτήριο. Στο τραπέζι και το ετοιμόρροπο ράφι υπήρχαν βιβλία σε μεγάλες στοίβες και ένα ευαγγέλιο με πολλούς σελιδοδείκτες. Στο άδειο ράφι για βιβλία, που βρισκόταν στο τραπέζι, υπήρχαν φωτογραφίες των στάρετς της Όπτινα. Στον τοίχο βρισκόταν ένα πορτρέτο του αρχιμανδρίτη Κρεστιάνκιν, για τον οποίον ο πατήρ Βασίλειος έλεγε: <<Να ένας αληθινός στάρετς. Να ένας ευχέτης. Πόσο κοντά τον νιώθω...>>. Στο καλυμμένο με πλαστικό κομοδίνο είχε ένα τσάι. Ο πατέρας Μ. αφηγείται: <<Υπήρχε και μια σακούλα με γλυκίσματα. Για μεγάλο διάστημα, τουλάχιστον ένα έτος, έβλεπα την ακόλουθη εικόνα: έδινε ως ευλογίες στους προσκυνητές καραμέλες <<belochka>> κι ένα γλύκισμα με καρύδια σε ένα κίτρινο περιτύλιγμα κι ένα άλλο γλυκό- δεν γνωρίζω πόσα άλλα βρίσκονταν σ' αυτήν την σακούλα, αλλά μερικές φορές έδινε από τρία στον καθένα. Ήταν σαν να είχε ένα είδος σακούλας δίχως πάτο. Είχε μεγάλα χέρια, έκανε σαρωτικές κινήσεις, έβαζε το χέρι του στη σακούλα, ψαχούλευε και τα έβγαζε έξω: <<Να, αυτό για σένα>>, έλεγε>>! Από τα βιβλία, που βρίσκονταν στο κελί του, επισκέπτες του αγίου θυμούνται μία προεπαναστατική έκδοση του Ευχολογίου, της Κλίμακος και των έργων του αγίου Ιγνατίου, συμπεριλαμβανομένου του Πατερικού του. Ο άγιος Ιγνάτιος ήταν ουσιαστικά ο βασικός διδάσκαλος του πατρός Βασιλείου στην αναζήτηση οδών, που οδηγούν στην αιώνια σωτηρία, στον Χριστό. Αυτά τα γραπτά είναι πλήρη αρχαίου, μοναστικού πνεύματος και παρ' όλα αυτά δεν γερνούν ποτέ. Ο ιερομόναχος Θ. θυμάται: <<Ο πατέρας Βασίλειος διάβαζε τα έργα του αγίου Ιγνατίου περί μοναχισμού. Τα ξαναδιάβαζε πολλές φορές και προσπαθούσε με όλες του τις δυνάμεις να ακολουθήσει τις συμβουλές τους>>. Ο ηγούμενος Π. αφηγείται: <<Όταν μιλούσε για τον σύγχρονο μοναχισμό, ο πατέρας Βασίλειος παραδεχόταν ότι πλέον δεν μπορούμε να επαναλαμβάνουμε τους ασκητικούς άθλους των αρχαίων. <<Παρ' όλα αυτά>> έλεγε <<η καρδιά μου είναι ταγμένη σε κείνον τον μοναχισμό>>. Πράγμα που φαίνεται κι από το ημερολόγιό του. Διαπνέεται από το πνεύμα των αρχαίων εποχών. Γίνονται αναφορές σε παραδείγματα από τους βίους των μεγάλων Αρσενίου, Αντωνίου, Ποιμένος και άλλων σεβάσμιων οσίων. Ο πατέρας Βασίλειος είχε διαβάσει το Πατερικόν, ενώ βρισκόταν ακόμη στον κόσμο. Στο μοναστήρι συνέχιζε να το διαβάζει σημειώνοντας με μολύβι τα αποσπάσματα, που αγαπούσε η γεμάτη αγάπη για τον Χριστό ψυχή του. Υπάρχουν εξήντα τέτοια σημειωμένα αποσπάσματα. Πιο συχνά συναντάμε αποσπάσματα από τις διδαχές του αγίου Αντωνίου του Μεγάλου και του αγίου Ισαάκ του Σύρου. Τα λίγα παραδείγματα από τις διδαχές του αγίου Αντωνίου που ακολουθούν, τα οποία τηρούσε με αυστηρότητα ο πατέρας Βασίλειος, αντικατοπτρίζουν την πνευματική κατάσταση, την οποία είχε φτάσει την εποχή που έγινε ιερομόναχος: <<Ποτέ, για κανέναν λόγο, μην κατακρίνεις κάποιον για τις αδυναμίες του. Παιδί μου, απόφυγε τους πολλούς λόγους. Η πολυλογία θα σε χωρίσει από το Πνεύμα του Θεού. Παιδί μου, είναι πολύ ένδοξο να έχεις μάθει τη σιωπή. Η σιωπή είναι μίμηση του Κυρίου μας, ο οποίος <<ουδέν απεκρίθη, ώστε θαυμάζειν τον Πιλάτον>> (Μάρκ. 15:5). Μην προσφέρεις σε κανέναν και μη διδάσκεις κανέναν αυτό, που δεν έχεις πετύχει ο ίδιος. Η ζωή της ψυχής είναι αδιάλειπτη ενθύμηση και αγάπη Θεού. Θα έπρεπε να αποκαλείται καταρχάς ζωή της ψυχής του πνεύματος. Άγιος Αντώνιος ο Μέγας>>. 



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΘΩΣ»,
Ιερομόναχος Βασίλειος, Μοναχός Θεράπων, Μοναχός Τρόφιμος: «Όταν σημάνουν οι καμπάνες...»,
Οι Τρεις Πασχάλιοι Μάρτυρες της Όπτινα, Α' έκδοση, Ιούλιος 2020, σελ. 77-81.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF