ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 26 Αυγούστου 2023

ΕΙΤΕ ΠΕΘΑΙΝΟΥΜΕ, ΕΙΤΕ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΣΤΑΥΡΩΣΗΣ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «καθ' ΟΔΟΝ»,
Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας: «Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ»,
Α' έκδοσηΑθήνα 2023, σελ. 63-66.
<<Να μια σύντομη γενική εξήγηση για τη σημασία του Σταυρού:
Ο Κύριος πραγματοποίησε τη σωτηρία μας με τον σταυρικό Του θάνατο.
Στον Σταυρό έσκισε το χειρόγραφο των αμαρτιών μας. Με τον Σταυρό μας συμφιλίωσε με τον Θεό και Πατέρα.
Μέσω του Σταυρού μας έφερε τα δώρα της Χάριτος και όλες τις ουράνιες ευλογίες.
Αλλά τέτοιος είναι ο σταυρός του Κυρίου.
Ο καθένας όμως από μας γίνεται κοινωνός της σωτήριας δύναμής του όχι διαφορετικά, αλλά μέσω του δικού του προσωπικού σταυρού.
Ο προσωπικός σταυρός του καθενός, όταν ενώνεται με τον Σταυρό του Χριστού, μεταφέρει τη δύναμη και τη δράση του τελευταίου σε μας...
Οι σταυροί είναι πολλοί, αλλά τα είδη τους είναι τρία:
Το πρώτο είδος είναι οι εξωτερικοί σταυροί που αποτελούνται από τις θλίψεις και τις δυστυχίες και γενικά από την πικρή τύχη της επίγειας ζωής.
Το δεύτερο, είναι οι εσωτερικοί σταυροί που γεννιούνται από την πάλη με τα πάθη και τις επιθυμίες για χάρη της αρετής.
Το τρίτο, είναι οι σταυροί του πνεύματος και της Χάριτος, της απόλυτης αφοσίωσης στο θέλημα του Θεού...
Η Αγία Εκκλησία θέλει να μας προδιαθέσει για την άρση του σταυρού, αν εμείς δεν έχουμε καταπιαστεί με το άγιο έργο αυτό, και να μας στερεώσει στο να σηκώνουμε τον σταυρό, αν εμείς το έχουμε ήδη ξεκινήσει.
Κατά ένα τρόπο λέει σε μας:
<<Βλέπετε τον Σταυρό επάνω στον οποίο ο Κύριος με τη θέλησή Του άπλωσε τα χέρια για χάρη μας;
Ελάτε λοιπόν να συσταυρωθείτε μαζί Του.
Σήμερα ο Κύριος προσκαλεί από τον Σταυρό τον καθένα σας να σηκώσει το σταυρό του και να Τον ακολουθήσει.
Σηκώστε τον λοιπόν, σηκώστε τον και μη φοβάστε, γιατί ο Κύριος παρέδωσε από τον Σταυρό το πνεύμα Του στον Θεό και Πατέρα, έτσι και για σας υπάρχει από τον Σταυρό ένας δρόμος, στις κατοικίες του παραδείσου ακολουθώντας τον Κύριο...>>.
Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος
(Εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος




ΕΙΤΕ ΠΕΘΑΙΝΟΥΜΕ, ΕΙΤΕ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΗΣ ΑΥΤΟΣΤΑΥΡΩΣΗΣ




Στη μέση της Αγίας Τεσσαρακοστής η Αγία Εκκλησία προσφέρει για τιμή και προσκύνηση τον Άγιο Σταυρό του Κυρίου. Σ' αυτό είναι ορατή η μητρική φροντίδα της για μας. Θέλει με αυτό να ενισχύσει τους αδύναμους στους άθλους της νηστείας και της αυτοδιόρθωσης, να εμψυχώσει αυτούς που έχουν ζήλο σε μεγαλύτερους άθλους και να εμφυσήσει σε όλους τη σκέψη και την πρόθεση να ακολουθούν συνεχώς και ακλόνητα ως το τέλος της ζωής τον Κύριο κάτω από τον σταυρό, τον οποίο ο καθένας παίρνει επάνω του την ώρα της απόφασης να ευαρεστήσει τον Κύριο. Θυμηθείτε τί υπήρχε στην ψυχή σας όταν προσφέρατε την μετάνοια για τις αμαρτίες και, έχοντας αποστραφεί τα πάθη και τα έργα των παθών, είπατε στον Κύριο μέσω του πνευματικού πατέρα σας: <<Δεν θα το κάνω>>. Αν αυτό ειπώθηκε ειλικρινά, τότε σίγουρα αισθανόσασταν εκείνη την ώρα απόλυτη ετοιμότητα μέχρι αίματος να αρχίσετε τον άθλο εναντίον των εχθρών του Κυρίου και των δικών σας, να μπείτε στη μάχη με τα πάθη και τις επιθυμίες χωρίς καμιά αυτολύπη και επιείκεια στον εαυτό σας, με προσφορά ως θυσία του καθετί αγαπημένου, αλλά αμαρτωλού, με ολοκληρωτική απάρνηση του εαυτού σας. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως μετά την Εξομολόγηση, έχοντας αξιωθεί την Αγία Μετάληψη, εσείς αποχωρώντας από το Ποτήριο του Κυρίου μπήκατε αμέσως σ' αυτή τη μάχη, δηλαδή σ' αυτό το έργο της νοητής και καρδιακής αφοσίωσης στον Κύριο, με την οποία οι πειρασμοί άρχισαν να σας παρουσιάζονται σε κάθε βήμα κατά τη συνηθισμένη σειρά των υποθέσεών σας. Η μάχη αυτή, γνωρίζετε τώρα, ότι δεν είναι εύκολη, και το κυριότερο, θα είναι πολύ έντονη, πολύ αισθητή. Έπρεπε να αρνηθείτε στον εαυτό σας αυτό που είχε μπει βαθιά στην καρδιά, και, για να επιτύχετε σ' αυτό, να κρατάτε σε εγρήγορση και την ψυχή και το σώμα. Μια μέρα, άλλη μια, μπορείτε να τις περάσετε έτσι σχεδόν χωρίς κόπο, αλλά επάνω στην εβδομάδα θα κουραστείτε, στις δυο ακόμη περισσότερο. Όταν σκεφτόμαστε ότι έτσι πρέπει να ζήσουμε και ως το τέλος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και όλης της ζωής, άθελα θα αρχίσουμε να κατεβάζουμε τα χέρια και να μας κόβονται τα πόδια, δηλαδή το αίσθημα του βάρους του άθλου θα αρχίσει να καταστέλλει και να κλονίζει την πρώτη αποφασιστικότητα ή τουλάχιστον να καλεί για ελαφρύνσεις και χαλάρωση. Επειδή και το ένα και το άλλο είναι εξαιρετικά επιζήμια, γιατί σημαίνουν φυγή από το πεδίο της μάχης, οπισθοχώρηση, τότε προβλέποντας μια τέτοια κατάστασή μας, η Αγία Μητέρα μας Εκκλησία σπεύδει σε βοήθειά μας να ζωντανέψει τον ζήλο μας με την πιο ζωηρή αποτύπωση στην προσοχή μας της μορφής του σταυρωμένου Κυρίου. Προσφέροντας για την προσκύνησή μας τον Σταυρό του Κυρίου, λέει με αυτό στον καθένα μας: Κοίταξε τον Κύριο που κρέμεται στον Σταυρό. Βλέπεις ότι έχοντας ανεβεί στον Σταυρό, δεν κατέβηκε πια από αυτόν μέχρι να παραδώσει το πνεύμα του στον Θεό και Πατέρα. Κι εσύ λοιπόν, έχοντας μπει στον άθλο της πάλης με τα πάθη με σκοπό να ευαρεστήσεις τον Κύριο, αρχίζεις να νιώθεις σαν να σταυρώθηκες σε σταυρό. Έτσι είναι. Πρόσεξε, λοιπόν, μείνε σ' αυτόν τον σταυρό ήσυχα, μην παροξύνεσαι και μην ταράζεσαι, και ιδιαίτερα διώξε κάθε σκέψη να κατεβείς από αυτόν έως ότου να έρθει η στιγμή κι εσύ να πεις: <<Πάτερ, εις χείρας σου παρατίθεμαι το πνεύμα μου>> (Λουκ, 23, 46). Το νόημα του λόγου είναι αυτό: Μην αποδυναμώνεις την αποφασιστικότητά σου, μην επιτρέπεις ευκολίες στον εαυτό σου, μην προδίδεις τους άθλους που άρχισες, προχώρησε σταθερά στον επίπονο δρόμο της απάρνησης του εαυτού σου. Αυτός θα σε οδηγήσει στην μακάρια ανάπαυση στη αγκαλιά του Ουράνιου Πατέρα.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και του Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας:
<<Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ>>, εκδόσεις <<καθ' ΟΔΟΝ>>,
Α' έκδοση, Αθήνα 2023, σελ. 63-66.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF