ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΟΙΩΤΙΑΣ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ: ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ' ΛΟΥΚΑ (2023)




γαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,


Στὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα, ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς ἀφηγεῖται τὸ θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ δαιμονισμένου νέου ἀπὸ τὸν Κύριό μας, στὴν χώρα τῶν Γαδαρηνῶν. Ἦταν τότε ποὺ ἡ λεγεώνα τῶν δαιμονίων παρακάλεσαν τὸν Κύριό μας νὰ τοὺς ἐπιτρέψει νὰ μποῦν στὴν ἀγέλη τῶν χοίρων καὶ ἀφοῦ τοὺς τὸ ἐπέτρεψε, ὁδήγησαν ὅλους τοὺς χοίρους μὲ ὁρμὴ πρὸς τὸν γκρεμὸ καὶ τοὺς θανάτωσαν. Μετὰ ἀπὸ τὸ γεγονὸς αὐτό, οἱ κάτοικοι τῆς περιοχῆς, οἱ ὁποῖοι ἀσύστολα ἀθετοῦσαν τὸν μωσαϊκὸ νόμο καθὼς ἐξέτρεφαν τὸ ἀπαγορευμένο χοιρινὸ κρέας, ζήτησαν ἀπὸ τὸν Χριστὸ νὰ φύγει μακριά τους γιατὶ τοὺς «χάλασε» τὶς δουλειές.


Αὐτὸ στὸ ὁποῖο θὰ ἤθελα νὰ ἐστιάσω εἶναι ὅτι ὁ Κύριός μας, ὡς Φιλάνθρωπος, θέλει τὸ καλό μας καὶ τὸ ἐπιχειρεῖ μὲ πολλοὺς καὶ διάφορους τρόπους. Οἱ Γαδαρηνοί, βυθισμένοι στὴν παρανομία, μπορεῖ στὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ νὰ ἦταν προκομένοι καὶ πλούσιοι, ἀλλὰ ἦταν φτωχοὶ στὰ πνευματικά. Μὲ τὸν τρόπο ζωῆς τους ὁδηγοῦνταν στὸ σκοτάδι.


Οἱ ἀναμεταξύ τους σχέσεις εἶχαν ὡς κεντρικὸ γνώμονα τὶς ἀνθρώπινες ἐπιθυμίες καὶ ὄχι τὴν οὐσιαστικὴ ἐπικοινωνία καὶ τὴν εἰλικρινῆ ἀγάπη. Ἡ ἔκδηλη παρανομία τους γεννοῦσε ἀσέβεια καὶ ἡ ἀσέβεια εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα τὴν ἔλλειψη τῆς ἀνθρωπιᾶς, ἡ δὲ ἔλλειψη ἀνθρωπιᾶς, τὴν ἐγκληματικότητα καὶ τὴν δυστυχία.


Κύριός μας, βλέποντας ὅτι ὁδεύουν ἀπὸ τὸ κακὸ στὸ χειρότερο, ὅτι τρέχουν πρὸς τὴν καταστροφὴ καὶ τὸν αἰώνιο θάνατο, ἐπεχείρησε νὰ τοὺς συνεφέρει πρὸς ὄφελός τους καὶ ἀποφάσισε νὰ χτυπήσει τὴν παρανομία τους. Ἤθελε νὰ τοὺς δείξει ὅτι μὲ τὸν Θεὸ δὲν μποροῦμε νὰ παίζουμε καθὼς ἡ παρακοὴ στὸ Θέλημά Του φέρνει τὰ χειρότερα.


τσι, ὅταν οἱ δαίμονες Τοῦ ζήτησαν νὰ μποῦν στὴν ἀγέλη τῶν χοίρων ποὺ παράνομα ἐξέτρεφαν οἱ Γαδαρηνοί, ὁ Χριστὸς ἔδωσε τὴν ἄδεια. Οὐσιαστικά, μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ἔδειξε ὅτι τὸ ἔργο τῆς παρανομίας διοικεῖται ἀπὸ τὸν πονηρό, ὁ ὁποῖος μόνο στὴν καταστροφὴ ὁδηγεῖ, ἐκεὶ ὅπου κατέληξε τὸ κοπάδι τῶν χοίρων καὶ οἱ ἐπιχειρήσεις τῶν Γαδαρηνῶν. Αὐτό, ὅμως, δὲν ἔγινε ἀντιληπτὸ στοὺς ντόπιους.


ν οἱ Γαδαρηνοὶ εἶχαν ἀνοιχτὰ τὰ μάτια τῆς ψυχῆς τους, θὰ ἔβλεπαν ὅτι ὁ Χριστὸς ἦρθε νὰ τοὺς λυτρώσει ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, νὰ τοὺς σηκώσει ἀπὸ τὴν μεγάλη πτώση τους καὶ νὰ τοὺς ἐπαναφέρει στὴν ἀληθινὴ ζωή. Δυστυχῶς, δὲν εἶδαν τὸ θαῦμα ὡς παρότρυνση τοῦ Θεοῦ νὰ διορθωθοῦν. Μόνο εἶδαν ὅτι ὁ Χριστὸς ἤθελε νὰ τοὺς χαλάσει τὶς ἐπιχειρήσεις. Ἔτσι, ἐνῶ εἶχαν μπροστά τους τὸν Λυτρωτή, πρόθυμο νὰ μεταφέρει σὲ ὅλη τὴν πόλη τὸ Φῶς Του, ἐκεῖνοι, τυφλωμένοι ἀπὸ τὰ πάθη τους, Τὸν ἔδιωξαν. Ἔδειξαν ὅτι πνευματικὰ ὁμοίαζαν πρὸς τοὺς χοίρους, οἱ ὁποῖοι ἀρέσκονται νὰ κυλιοῦνται στὶς λάσπες.


Κάποιες φορές, τὰ πράγματα στὴ ζωὴ μᾶς ἔρχονται δύσκολα καὶ ὀδυνηρά, μᾶς ἔρχονται ὅπως δὲν θὰ θέλαμε. Αὐτὴ ἡ πραγματικότητα δὲν ἀφορᾶ μόνο τοὺς ἀσεβεῖς, ἀλλὰ καὶ τοὺς εὐσεβεῖς. Ὅλοι, ὅμως, ἔχουμε καθῆκον νὰ βλέπουμε τὶς ὅποιες δυσκολίες, τὰ ὅποια ἐμπόδια καὶ τὶς δοκιμασίες ὡς σχέδιο τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος μὲ κάθε Του κίνηση οἰκονομεῖ τὴν σωτηρία μας. Οἱ Γαδαρηνοὶ πόνεσαν ἀπὸ τὸν θάνατο τῶν χοίρων, ἀλλὰ στράφηκαν κατὰ τοῦ Θεοῦ. Τί κέρδισαν; Εἶχαν μπροστά τους τὸ Φῶς καὶ ἐπέλεξαν τὸ σκοτάδι.


Μὴν τοὺς ὁμοιάσουμε! Καὶ ἡ πιὸ δύσκολη δοκιμασία κρύβει ἀπὸ πίσω της τὸ πλούσιο ἔλεος τοῦ Θεοῦ, τὴν συμπάθειά Του γιὰ τὸ πλάσμα Του καὶ τὴν ἄπειρη ἀγάπη Του. Εἰδικὰ στὶς δοκιμασίες, πρέπει περισσότερο νὰ στρεφόμαστε στὸν Θεό, μέσῳ τῆς προσευχῆς, τῆς νηστείας, τῆς μετάνοιας, τῆς ἐλεημοσύνης. Μὲ αὐτὰ τὰ ἰσχυρὰ πνευματικὰ ὅπλα, ὅ,τι καὶ νὰ συμβεῖ, θὰ ἀντλοῦμε δύναμη ἀπὸ «τὸν Θεὸ τὸν ἰσχυρό, τὸν ζῶντα», ἀπὸ τὸν Ἀναστάντα ἐκ τῶν νεκρῶν.


κεῖνος μᾶς δίνει τὸν Σταυρό, Ἐκεῖνος μᾶς δίνει καὶ τὴν δύναμη νὰ τὸν σηκώσουμε! Δὲν πρέπει αὐτὴ τὴν δύναμη νὰ τὴν κρύβουμε, ἀλλὰ νὰ τὴν ἐκμεταλλευόμαστε γιὰ νὰ βιώσουμε αὐτὸ ποὺ βίωσε ὁ ἰαθεὶς νέος τοῦ Εὐαγγελίου· τὴν Ἀνάστασή μας!



Ὁ Κύριος νὰ μᾶς εὐλογεῖ ὅλους!



ὁ Ἐπίσκοπός σας,



† ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος




Ιερά Μητρόπολη Αττικής και Βοιωτίας

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF