ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 2 Ιουλίου 2024

ΜΝΗΜΗ ΑΓΙΟΥ ΒΑΡΒΑΡΟΥ ΤΟΥ ΜΥΡΟΒΛΗΤΗ (23 ΙΟΥΝΙΟΥ)



Εικόνα από το «Εργαστήρι Εκκλησιοποιημένης Αγιογραφίας
»



Ο ῞Αγιος Βάρβαρος ὁ Μυροβλύτης καὶ Θαυματουργὸς



Η μνήμη του ἑορτάζεται τὴν 23η ᾿Ιουνίου



Η ΠΑΤΡΙΚΗ ἀγκάλη τοῦ Κυρίου μας εἶναι πάντοτε ἀνοικτὴ γιὰ τὴν ἐπιστροφὴ κάθε ἄσωτης ἀνθρώπινης ψυχῆς, ἡ ὁποία στὴν πλάνη της ἀποδημεῖ εἰς χώραν μακράν, προκειμένου νὰ κορέση τὸν ἀσίγαστο πόθο τῆς σωτηρίας της. Οἱ ἁπλωμένες παλάμες τοῦ Κυρίου μας στὸν Σταυρὸ χωροῦν ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα μέσα Τους, ὅπως χώρεσαν τὸν μετανοημένο Ληστή, τὸν πρῶτο οἰκήτορα τοῦ Παραδείσου. Αὐτὸ τὸ Θαῦμα εἶναι ἐπαναλαμβανόμενο μέσα στὴν ἱστορία. Μεγάλοι ἁμαρτωλοὶ ἔγιναν μεγάλοι ῞Αγιοι καὶ κατέλιπαν διηνεκὲς παράδειγμα μετανοίας, ἐπιστροφῆς καὶ ἐλπίδος σὲ ὅλους ἐμᾶς.


῞Ενα τέτοιο ἐκπληκτικὸ ὑπόδειγμα μετανοίας εἶναι καὶ ὁ ῞Αγιος Βάρβαρος, ὁ ὁποῖος ἀπὸ φοβερὸς κουρσάρος καὶ πειρατής, ἀνῆλθε σὲ δυσθεώρητα ὕψη ἁγιασμοῦ, ὥστε νὰ ἀναδειχθῆ Θαυματουργὸς καὶ Μυροβλύτης μετὰ θάνατον. ῾Ο Βίος του ἐν συντομίᾳ ἔχει ὡς ἑξῆς, σύμφωνα μὲ τὴν πιὸ ἀξιόπιστη μαρτυρία, τὴν Διήγησι τοῦ Βυζαντινοῦ λογίου Κωνσταντίνου τοῦ ᾿Ακροπολίτου, Μεγάλου Λογοθέτου τοῦ ΙΓ´ αἰῶνος. ῾Ο ῞Αγιος ἔζησε τὸν Θ´ αἰῶνα, ἐπὶ βασιλείας Μιχαὴλ τοῦ Τραυλοῦ (820-829). Κατήγετο ἀπὸ ἀλλοπίστους τῆς χώρας τῶν ῎Αφρων (Μπαρμπαριᾶς) τῶν παραλίων τῆς Β. ᾿Αφρικῆς καὶ ἦταν μέλος φοβερῆς συμμορίας πειρατῶν, οἱ ὁποῖοι ἐλυμαίνοντο τὰ παράλια τῆς Παλαιστίνης, τῆς Σικελίας, τῆς Κρήτης, τῶν νήσων τοῦ Αἰγαίου, ἀλλὰ καὶ τῆς ᾿Ηπείρου.


Κάποτε οἱ πειρατὲς ἀποβιβάσθηκαν στὴν γῆ τῆς ᾿Ακαρνανίας, ἀφοῦ εἰσῆλθαν ἀπὸ τὸν ᾿Αμβρακικὸ κόλπο, μὲ καταστροφικὲς διαθέσεις. Οἱ ᾿Ακαρνᾶνες σύναψαν μάχη μαζί τους στὸ Δραγαμέστι, σημερινὸ Καραϊσκάκι τοῦ ᾿Αστακοῦ καὶ πολεμώντας ἡρωϊκὰ ἀνέκοψαν τοὺς ἐπιδρομεῖς καὶ τοὺς ἐνίκησαν. Διασώθηκε μόνον ἕνας ἀπὸ αὐτούς, ὁ Βάρβαρος, ὁ ὁποῖος ἐκρύφθηκε σὲ ἕνα ἀμπέλι. ᾿Απὸ τότε ἐπιδόθηκε σὲ κλοπὲς καὶ φόνους καὶ κατήντησε ὁ φόβος καὶ ὁ τρόμος τῆς περιοχῆς τοῦ Ξηρομέρου. Κάποτε μπῆκε γιὰ νὰ ληστεύση σὲ ἕνα ἐξωκκλήσι τοῦ ῾Αγίου Γεωργίου στὸ ὄρος Νύσα τοῦ Τρύφου, ἐκεῖ ὅπου ὑπάρχουν πηγές. ῏Ηταν ὅμως ὥρα Θείας Λειτουργίας καὶ εὑρέθη πρὸ ἐξαισίου θεάματος.


῾Ο Θεὸς ἄνοιξε τοὺς ὀφθαλμοὺς τῆς ταλαιπώρου, ἀλλὰ ὅπως φαίνεται καλοπροαιρέτου ψυχῆς του, καὶ εἶδε τὸν λειτουργὸ ῾Ιερέα μέσα σὲ Φῶς νὰ ὑποβαστάζεται μετέωρος ἀπὸ ῾Αγίους ᾿Αγγέλους! Εἶδε τὸ Θεῖο Βρέφος νὰ θύεται, νὰ μεταλαμβάνεται καὶ νὰ ἀνέρχεται ἀκέραιο μὲ δόξα ἄρρητη στοὺς οὐρανούς!... ῾Ο Βάρβαρος συγκλονίσθηκε καὶ προσέπεσε στὰ πόδια τοῦ εὐλαβοῦς ῾Ιερέως π. ᾿Ιωάννου Νικοπολίτου, ὁ ὁποῖος τὸν ἐδέχθη ὡς καλὸς ποιμήν, τὸν παρηγόρησε, τὸν κατήχησε, τὸν ἐβάπτισε καὶ ἔγινε ὁ πνευματικός του Πατέρας καὶ ῾Οδηγός. Στὸ ἅγιο Βάπτισμα κατὰ τὴν ἀπαίτησι τοῦ ῾Αγίου τοῦ ἐδόθη τὸ ὄνομα «Βάρβαρος», γιὰ νὰ τοῦ ἐνθυμίζη τὴν προτέρα του διαγωγὴ καὶ πολιτεία. ῏Ηταν τόσο βαθειὰ ἡ μετάνοιά του, ὥστε ὁ ῞Αγιος ἐκάρη Μοναχὸς καὶ παρέμεινε ἐκεῖ στὸν τόπο τῆς πνευματικῆς του ἀναγεννήσεως, ζώντας ὅπως ὁ Τίμιος Πρόδρομος στὴν ἔρημο...


Φοροῦσε μάλιστα καὶ ἁλυσῖδες, τὶς ὁποῖες ἐζώσθη γιὰ νὰ ταλαιπωρῆ καὶ δουλαγωγῆ τὴν σάρκα του!... ῾Η καλλιέργεια τοῦ ταπεινοῦ φρονήματος καὶ τῆς αὐτομεμψίας, καθὼς καὶ ἡ βίωσις ὅλων τῶν ἁγίων ἀρετῶν ἔκαναν τὸν ῞Αγιο γνωστό, καὶ μὴ θέλοντα, στοὺς κατοίκους τῶν γύρω περιοχῶν, οἱ ὁποῖοι ἔσπευδαν μὲ πόθο νὰ εὐλογηθοῦν ἀπὸ τὸν παράδοξο θεῖο ᾿Ασκητή, τὸν πρώην τρομερὸ κουρσάρο καὶ λήσταρχο. Κάποιοι κυνηγοὶ ἀπὸ τὴν Νικόπολι, οἱ ὁποῖοι διήρχοντο ἀπὸ τὴν περιοχὴ τῶν πηγῶν τοῦ Τρύφου, εἶδαν τὸν ῞Αγιο τὸ σούρουπο καὶ τὸν πέρασαν γιὰ θήραμα. ῎Ετσι, τοῦ ἔρριψαν τὰ βέλη τους... ῞Ομως σὲ λίγο τοὺς κατέλαβε φρίκη, ὅταν διεπίστωσαν τὸ μοιραῖο λάθος τους!


῾Ο ῞Αγιος, καθὼς ἀργόσβηνε, μάζεψε τὶς δυνάμεις του καὶ ἀνεφώνησε: «Πίε, Βάρβαρε, ποτήριον, ὁποῖον ἄλλοις κεκέρακας!»... Καὶ εὐχαρίστησε τὸν Θεὸ ποὺ τὸν ἐξήγαγε ἀπὸ τὸ σκότος τῆς πλάνης καὶ τὸν ὡδήγησε στὸ φῶς τῆς ᾿Αληθείας, διὰ μέσου τοῦ πνευματικοῦ του Πατρὸς καὶ εὐεργέτου ῾Ιερέως ᾿Ιωάννου... ῎Ετσι, ἐν προσευχῇ καὶ εὐχαριστίᾳ, πέρασε τὸ πνεῦμα του στὴν αἰωνιότητα... ῾Ο ῞Αγιος Βάρβαρος ἐτάφη στὸντόπο τῆς ἀσκήσεώς του καὶ ὁ Θεὸς τὸν ἀντιδόξασε ἀμέσως μὲ σημεῖα καὶ θαύματα, καθὼς καὶ μὲ ροὴ Μύρου ἀπὸ τὸ μνῆμα του!


Πολλοὺς αἰῶνες ἀργότερα, τὸ 1571, ἕνας ἀξιωματικὸς ἀπὸ τὴν Βενετία, ὀνόματι Σκλαβοῦνος, ὁ ὁποῖος ἔλαβε τότε μέρος στὴν Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου, ἀρρώστησε βαρειὰ καὶ εἶδε σὲ ὅραμα τὸν ῞Αγιο, ὁ ῾Οποῖος τὸν καλοῦσε νὰ πάη στὸν τάφο του γιὰ νὰ θεραπευθῆ. Πράγματι, μόλις ὁ ἀξιωματικὸς προσεκύνησε, θεραπεύθηκε θαυματουργικὰ καὶ φεύγοντας πῆρε μαζί του τὸ ἱερὸ Λείψανο τοῦ ῾Αγίου. Ταξιδεύοντας γιὰ τὴν Βενετία, προσάραξε στὸ χωριὸ Ποταμὸς τῆς Κερκύρας... 


Εκεῖ ὁ ῞Αγιος θεράπευσε ἕναν παραλυτικό, γι᾿ αὐτὸ καὶ ἀνεγέρθηκε Ναὸς στὴν μνήμη του καὶ τιμᾶται ὁ ῞Αγιος σὲ αὐτὸν μέχρι σήμερα. Ναὸς τοῦ ῾Αγίου ὑπάρχει ἐπίσης, ἐκτὸς ἀπὸ τὸν τόπο τῆς ἀσκήσεώς του, καὶ σὲ χωριὸ τῆς Λευκάδος. Τὸ δὲ θαυματόρρητο Λείψανό του, τὸ ὁποῖο κατέληξε στὴν ᾿Ιταλία, εἰκάζεται ὅτι διαφυλάσσεται μέχρι σήμερα σὲ ἕνα χωριὸ τῆς Β. ᾿Ιταλίας, τὸ ὁποῖο φέρει τὴν ὀνομασία τοῦ ῾Αγίου: «῞Αγιος Βάρβαρος»!... Εἴθε κάποια ἡμέρα νὰ ἀποκαλυφθῆ καὶ νὰ ἐπιστραφῆ στὸν τόπο τοῦ ἐξαγιασμοῦ του, πρὸς εὐλογίαν καὶ παρηγορίαν τῶν πιστῶν. Ταῖς τοῦ ῾Αγίου Βαρβάρου ἁγίαις πρεσβείαις Χριστὲ ὁ Θεός, ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς! *Περιοδικό «῞Αγιος Κυπριανός», ἀριθ. 302/Μάϊος-᾿Ιούνιος 2001, σελ. 35, 38. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF