ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2019

ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (ΜΑ' ΜΕΡΟΣ)




Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. Φιλοξενούσε στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', δημοσίευε -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε υπό την μορφή συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας και μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος
Δημοσιογράφος



ΜΑ' Μέρος

Εις το προηγούμενον άρθρον, ομιλούντες περί των αποφασισθέντων εις την Ζ' Οικουμενικήν Σύνοδον, όσον αφορά το απαραβίαστον των π α ρ α δ ό σ ε ω ν εξεθέσαμεν εν αριθμ. 8), τι απεφήνατο ολόκληρος η Σύνοδος μετά την προς τους συγκληθέντας Πατέρας δήλωσιν του προεδρεύσαντος αυτής Ταρασίου.

9. Εις τα  π ρ α κ τ ι κ ά  της αυτής Ζ' Οικουμενικής Συνόδου αναφέρεται, τι απεφάνθη αύτη εις αναίρεσιν της προ 30 ετών (δηλ. 30 έτη προ της εν Νικαία Ζ' Οικουμενικής Συνόδου), συγκληθείσης εν τοις ανακτόροις Ιερείας ψευδοσυνόδου υπό του Κωνσταντίνου του Κοπρωνύμου, ήτις και αυτωνομάσθη Οικουμενική και ήτις συνεκλήθη, ίνα κυρώση την θέλησιν του Κωνσταντίνου περί μη προσκυνήσεως των αγίων εικόνων. Περί της ψευδοσυνόδου ταύτης, η Ζ' Οικουμενική Σύνοδος λέγει τα εξής: 

''Μετά της του κρείττονος επιφροσύνης προς αυτούς αντιταξώμεθα, μίαν ασφάλειαν εν αυτοίς ποριζόμενοι, το μη  κ α ι ν ο υ ρ γ ε ί σ θ α ι  τ ι  π α ρ'  η μ ώ ν  των ηκόντων εις θεοσέβειαν  π ε ι θ ό μ ε ν ο ι  δε μάλλον  Α π ο σ τ ο λ ι κ α ί ς  και  π α τ ρ ι κ α ί ς  δ ι δ α σ κ α λ ί α ι ς  και Ε κ κ λ η σ ι α σ τ ι κ α ί ς  π α ρ α δ ό σ ε σ ι... Πώς δ' αύτη μεγάλη και Οικουμενική, ην ούτε εδέξαντο, ούτε συνεφώνησαν οι των λοιπών Εκκλησιών Πρόεδροι, αλλ' αναθέματι ταύτην παρέπεμψαν; Αλλ' ούτε συμφρονούντας αυτή τους Πατριάρχας της Έω, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και της Αγίας Πόλεως, ή τους ουν αυτοίς αρχιερείς; Ούτως καπνός πλήρης σκοτίζων οφθαλμούς αφρόνων ο λόγος αυτών, και ουχί λύχνος τεθείς επί την λυχνίαν, του φωτίζειν τοις εν τη οικία.

Διότι τυπικώς ως εν παραβύστω τα αυτών ελαλήθη  και ουκ του της Ορθοδοξίας όρους. Ουδέ εις πάσαν την γην αποστολικώς εξήλθεν ο φθόγγος αυτών, η της τα πέρατα της οικουμένης τα ρήματα αυτών,  ώ σ π ε ρ   τ ω ν  ε ξ  α γ ί ω ν  Ο ι κ ο υ μ ε ν ι κ ώ ν  Σ υ ν ό δ ω ν... (Mansi Τ. 13, σελ. 208, 209). Εις τα αυτά πρακτικά της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου φέρεται επίσης το εξής, όπερ ''ανέγνω Επιφάνιος διάκονος''. ''...Και ποικίλοις ρήμασι της εαυτών γνώμην συρριψωδήσαντες, την εκκλησίαν του Θεού ως εσφαλμένην κρίνουσαν, απαλύνοντες τους λόγους αυτών υπέρ έλαιον, γραφικά τινά φθεγγόμενοι... και ρήμασι μεν σχηματίζονται την ευσέβειαν, περί δε τον νουν κακουργούσι΄ και τοις χείλεσι  ταύτην τιμώσι, τη δε καρδία πόρρω απέχουσιν απ' αυτής (της ευσεβείας),  μ η  π ρ ο σ ι θ έ μ ε ν ο ι  δ έ χε σ θ α ι  τ η ν  ε ν  π α ν τ ί  τ ω  π α ρ ε λ θ ό ν τ ι  χ ρ ό ν ω  υ π ό  τ ο σ ο ύ τ ω ν  α γ ί ω ν  κ ε κ ρ α τ η κ υ ί αν   π α ρ ά δ ο σ ι ν'' (Mansi Τόμ. 13, 217)''.

Οπόση ομοιότης των τότε κρινομένων, περί της ψευδοσυνόδου του Κοπρωνύμου, με τα σήμερον εναντίον της ''υπό τοσούτων αγίων κεκρατηκυίας παραδόσεως. Αλλά δεν ηρκέσθη εις ταύτα μόνον η Ζ Οικουμενική Σύνοδος. Ομιλούσα περί των ασεβώς κοινοτομησάντων ιεραρχών της ανωτέρω ψευδοσυνόδου και ελέγχουσα την κενόδοξον  αυτών σπουδήν προς νεωτερισμούς, τους οποίους και οι σήμερον διέποντες τα της εκκλησίας της Ελλάδος επιδιώκουν εν ασεβεί περιφρονήσει των καθηγιασμένων Εκκλησιαστικών θεσμών και παραδόσεων, λέγει εις τα  Π ρ α κ τ ι κ ά  αυτής και τα εξής βαρυσήμαντα:

''Αυτοί τε... δόξαν εαυτοίς βουλόμενοι περιθείναι αδόξως παρά της Καθολικής (Ορθοδόξου) Εκκλησίας θριαμβεύονται οις εικότως προσφθέγγεται Χριστός, ο Θεός ημών διά του Προφήτου: '' ο ι  ι ε ρ ε ί ς  η θ έ τ η σ α ν  ν ό μ ο ν  μου  κ α ι  ε β ε β ή λ ω σ α ν  ο υ  δ ι έ σ τ ε ι λ α ν''  και κατηγορηματικώς συκοφαντήσαντες την Εκκλησίαν... και προφασιζόμενοι προφάσεις εν αμαρτίαις διαιρέσεως και συγχύσεως περιβομβούσι λοιδωρήματα εις την θεολογικήν επιστήμην της καθολικής Εκκλησίας...  ο ι   γ α ρ  θ ε ί ω  ζ ή λ ω  κ ι ν ο ύ μ ε ν ο ι  π ά ν τ ο τ ε  τ ο ι ς  π α τ ρ ά σ ι  σ υ μ φ ω ν ο ύ σ ι   κ α ι  τ η  π α ρ α δ ό σ ε ι  τ ω ν  Ε κ κ λ η σ ι α σ τ ι κ ώ ν  θ ε σ μ ώ ν  τ ω ν  δ ε  ε ν α ν τ ί ω ς  ε χ ό ν τ ω ν  ω ς  ε χ θ ρ ό ν  α π ο φ ε ύ γ ο υ σ ι ν''. (Mansi, Τόμ. 13, 232, 245, 277).

11) Εκτός όμως των πρακτικών της  Ζ' Οικουμενικής Συνόδου έχομεν και τον  Ό ρ ο ν  της αυτής αγίας Συνόδου, δι' ου περιχαρακούνται  και δι' επιτιμίων αι παραδόσεις και οι θεσμοί της Αγίας Αποστολικής ημών Εκκλησίας εις τον αιώνα. Ο όρος ούτος περιλαμβάνει συν τοις άλλοις και τα εξής:

''Μετά πάσης τοίνυν ακριβείας ερευνήσαντές τε και διασκεψάμενοι και τω σκοπώ της αληθείας ακολουθήσαντες,  ο υ δ έ ν  α φ α ι ρ ο ύ μ ε ν,  ο υ δ έ ν  π ρ ο σ τ ί θ ε μ ε ν,  α λ λ ά  π ά ν τ α  τ η ς  (ο ρ θ ο δ ό ξ ο υ)  Κ α θ ο λ ι κ ή ς  Ε κ κ λ η σ ί α ς  α μ ε ί ω τ α  δ ι α φ υ λ ά τ τ ο μ ε ν...Τους ουν τολμώντας ετέρως φρονείν ή διδάσκειν ή κατά τους εναγείς, αιρετικούς τας εκκλησιαστικάς παραδόσεις αθετείν και  κ α ι κ α ι ν ο τ ο μ ί α ν  τινά επινοείν ή αποβάλλεσθαί τι εκ των ανατεθειμένων τη Εκκλησία Ευαγγέλιον, ή τύπον του Σταυρού, ή εικονικήν αναζωγράφισιν, ή άγιον λείψανον μάρτυρος, ή επινοείν σκολιώς  και πανούργως  π ρ ο ς  τ ο  α ν α τ ρ έ ψ α ι  ε ν  τ ω ν  ε ν θ έ σ μ ω ν  π α ρ α δ ό σ ε ω ν  τ η ς  Κ α θ ο λ ι κ ή ς  Ε κ κ λ η σ ί α ς. 'Ετι γε μην, ως κοινοίς  χρήσθαι τοις ιεροίς κειμηλίοις ή τοις ευαγέσι Μοναστηρίοις Επισκόπους μεν όντας ή κληρικούς κ α θ α ι ρ ε ί σ θ α ι προστάσσομεν, μονάζοντας δε ή λαικούς της Κοινωνίας αφορίζεσθαι... (Mansi, Τόμ. 13, 380).

Αλλά το απαύγασμα τούτο της ευσεβείας και της προς τας παραδόσεις της Εκκλησίας ευλαβείας των συνελθόντων εις την Ζ' Οικουμενικήν Σύνοδον Πατέρων,  ο  ό ρ ο ς  αυτής, περιλαμβάνει και άλλας ακόμη ρήτρας, τας οποίας ο χώρος δεν μας επιτρέπει σήμερον να δημοσιεύσωμεν, θα τας ίδωμεν δε εις το επόμενον άρθρον.



Συνεχίζεται 



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
την Τετάρτη 25 Απριλίου 1928
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.969, σελ. 1η. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής με την επέμβαση μόνο σε κάποια αναγκαία σημεία στίξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF