ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

Η ΑΥΤΟΜΕΜΨΙΑ ΩΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ




 

Οι θλίψεις και οι πειρασμοί είναι συνηφασμένοι με την ζωή του ευσεβούς χριστιανού. Αυτό είναι η εκπλήρωσις του λόγου του Σωτήρος μας: ''Εν το κόσμω θλίψιν έξετε''. Εκείνο όμως, το οποίο επιτείνει την θλίψη,  την μεταβάλλει σε διαρκή λύπη και ακηδία και τελικά οδηγεί τον άνθρωπο σε απόγνωση και του προκαλεί ψυχολογικά προβλήματα αθεράπευτα είναι η αυτοδικαίωσις και η έλλειψις βαθειάς Πίστεως, ότι όλα γίνονται με την πρόνοια του φιλανθρώπου Θεού.


Στο σημείο αυτό, ίσως εντοπίζεται η αιτία της πνευματικής καχεξίας πολλών συγχρόνων μας Χριστιανών. Το να δικαιολογούμε τον εαυτόν μας συνεχώς,να αποφεύγουμε την παραδοχή των σφαλμάτων μας και να φοβούμεθα μήπως πέσουμε στα μάτια των άλλων,όλα αυτά αποδεικνύουν έλλειψη ταπεινού φρονήματος και καταστάσεως μετανοίας. Η προσπάθεια,όμως της συνεχούς αυτοδικαίωσής μας,μας απωθεί την Χάρι του Αγίου Πνεύματος και η ψυχή στερείται της ειρήνης και της αναπαύσεως.


Αλλά, γιατι αδελφέ μου αποδιώχνεις το έλεος του Θεού; Γιατι ταράσσεσαι αποκρούοντας κάθε κατηγορία, κάθε τι που σε θίγει; Αν δεν έσφαλες σήμερα, λησμονείς, ότι είχες σφάλλει στο παρελθόν και είχες λυπήσει τον Κύριόν μας; Γιατι λοιπόν επαναστατείς, δυσανασχετείς και καταθλίβεσαι; Ο Αββάς Ζωσιμάς, ο θεόπνευστος αυτός πνευματικός ιατρός, μας συμβουλεύει και μας υπενθυμίζει τα εξής: ''Αυτός, που σε ζημιώνει ή σε υβρίζει είναι ''καυτήρ του Ιησού'',ο οποίος σε απαλλάσει από την πλεονεξία ή την υπερηφάνεια...

Εάν,όμως δεν ανέχεσαι αυτά,όχι μόνο δεν ευχαριστείς, αλλά και πλέκεις λογισμούς εναντίον αυτού που σε έθλιψε, είναι σαν να λέγεις στον Ιησού: ''Δεν θέλω να με ιατρεύσεις, δεν δέχομαι τα τα φάρμακά Σου, επιθυμώ να σαπίσω στα τραύματά μου''... Τί λοιπόν να σου κάνει ο αγαθός Κύριος;... Γνώριζε αδελφέ, ότι αυτός, που αποφεύγει ωφέλιμο πειρασμό, αποφεύγει την αιώνια ζωή. ''Να μην λησμονούμε λοιπόν, ότι τα πάντα επιτρέπει η φιλανθρωπία του Σωτήρος μας προς το συμφέρον μας, για λόγους καθαρά θεραπευτικούς: ''Ούτως ακριβώς θέλει σωθήναι'' λέγει ο Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής,''ο τοις ιατρικοίς φαρμάκοις μη ανθιστάμενος.


Αύται δε είσιν οδύναι και λύπαι δια ποικίλων επιφορών απαγόμεναι''. Επομένως, όλα πρέπει να τα αναφέρουμε στον Θεό,ακόμη και τα απλούστερα και ευτελέστερα. Αφού, έτσι θέλει ο Θεός, οφείλουμε να υποτασσώμεθα γαλήνια, πλήρεις εμπιστοσύνης στην πατρική Του Πρόνοια. Οι Άγιοι Πατέρες μας λέγουν, ότι αυτή ακριβώς είναι η μεγάλη εργασία του ανθρώπου: να έχει πάντοτε ενώπιόν του τις αμαρτίες του,να κατακρίνει τον εαυτόν του και να προσδοκά πειρασμό και δοκιμασία μέχρι τελευταίας αναπνοής. ''Είπεν ο Αββάς Αντώνιος τω Αββά Ποιμένι: ''Αύτη έστιν η μεγάλη εργασία του ανθρώπου, ίνα το σφάλμα εαυτού επάνω εαυτού βάλη ενώπιον του Θεού, και προσδοκήση έως εσχάτης αναπνοής''.


Μη λοιπόν αδελφέ μου μεταθέτεις συνεχώς τις ευθύνες στους άλλους, μη δικαιολογήσαι, μη βλέπεις τόσο ανθρώπινα τα πράγματα, τα οποία σου συμβαίνουν, διότι με την τακτική αυτή πάντοτε θα έχεις εσωτερική ταραχή και θλίψη. Ας μάθεις να αυτομέμφεσαι, να μετανοείς, να ταπεινώνεσαι και να τα βλέπεις όλα μέσα από το πρίσμα του θελήματος του Θεού. Και να μην λησμονείς ποτέ, ότι η παραδοχή της ενοχής μας, είτε είμεθα πράγματι υπεύθυνοι, είτε όχι, έχει αποτελέσματα θεραπευτικά.

Να ενθυμήσαι τον Προφήτη Δαυίδ, ο οποίος είπε εκείνον τον αξιομνημόνευτο λόγο, όταν ο Σεμεί τον καταριόταν: ''Άφετε αυτόν καταράσθαι, ότι είπεν αυτώ Κύριος. είπως (μήπως) ίδοι Κύριος εν τη ταπεινώσει μου και επιστρέψει μοι αγαθά αντί της κατάρας αυτού τη ημέρα ταύτη''. (Β΄Βασιλ.ις΄11-12). Αυτή η μεγαλειώδης αυτομεμψία του Προφητάνακτος Δαβίδ, ας είναι ο ασφαλής οδηγός σου, κατά τις ακούσιες ιδίως δοκιμασίες και θλίψεις, ώστε να διατηρείς την ειρήνη σου και να θεραπεύεται η καρδιά σου... 



Άρθρο του Μακαριστού Μητροπολίτη και πνευματικού πατρός ημών κ. Κυπριανού
Εισαγωγή, επιμέλεια κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Πηγή: Περιοδικό ''ΑΓΙΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ''
αριθμός τεύχους 366
Αύγουστος 2012



Μακαριστός Μητροπολίτης Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανός Α'

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF