ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 16 Μαΐου 2019

ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ: "ΚΑΤ᾿ ΙΤΑΛΩΝ" - ΟΣΙΟΥ ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ






ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ:

Με την χάρη του Θεού ακόμη ένα πατερικό έργο βγαίνει από τα σκονισμένα σεντούκια της λησμονιάς και προσφέρεται στο φιλομαθές κοινό. Πρόκειται για το, άγνωστο στους πολλούς, έργο «Κατ᾿ Ἰταλῶν» του Οσίου Μελετίου του Γαλησιώτου του Ομολογητού. Είναι ένα, λίαν επίκαιρο, έμμετρο κείμενο, το οποίο υπάγεται στην κατηγορία της λεγόμενης αντιρρητικής εκκλησιαστικής γραμματείας, δηλαδή εκείνων των έργων, που ασχολήθηκαν με την υπεράσπιση της Ορθοδόξου Πίστεως και την καταπολέμηση των αιρετικών διδασκαλιών.


Το κείμενο αυτό στρέφεται ενάντια στους Ιταλούς, όπως φανερώνει ο τίτλος του. Πρέπει βεβαίως να γνωρίζουμε ότι τα σήμερον λεγόμενα εθνικά επίθετα στην πατερική γραμματεία έχουν σημασία θρησκευτική. Έτσι όταν στα κείμενα των Πατέρων γίνεται λόγος, παραδείγματος χάριν, για Έλληνες, Ιουδαίους ή Ιταλούς, τα επίθετα αυτά υποδηλώνουν, όχι το έθνος, αλλά την θρησκεία (που σε αρκετές περιπτώσεις, αλλά όχι πάντα, ταυτίζονται)· έτσιΈλληνας είναι εκείνος που πιστεύει στους θεούς, Ιουδαίος ο πιστός στον Γιαχβέ, που απέρριψε τον Μεσσία Ιησού Χριστό, και Ιταλός ο οπαδός του εκάστοτε Πάπα της «Δυτικής Εκκλησίας», κυρίως μετά την αποκοπή της τελευταίας από την Εκκλησία του Χριστού.


Το έργο «Κατ᾿ Ιταλῶν» είναι ένα από τα επτά συνολικά - το τρίτο κατά σειράν - έργα που συνέγραψε ο Όσιος Μελέτιος, ένα από τα τέσσερα που διασώθηκαν. Τα υπόλοιπα είναι η περίφημη «Ἀλφαβηταλφάβητος» - που έχει εκδοθεί δύο φορές - ο «Αἰνιγματώδης Λόγος» και ο «Ἀλληγορικός Λόγος», αμφότερα ανέκδοτα.


Το «Κατ᾿ Ιταλῶν», το οποίο χωρίζεται σε δέκα κυρίως κεφάλαια-υποθέσεις, εκδίδεται για πρώτη φορά ολοκληρωμένο, και με βάση τρεις χειρόγραφους κώδικες - Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ) 377, Μετοχίου Παναγίου Τάφου (ΜΠΤ) 36 και Μονής Μεγίστης Λαύρας Αγίου Όρους Κ 94.


Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται λόγος για τα ήθη, τις καινοτομίες δηλαδή, των Παπικών, μέχρι εκείνη την εποχή, οι οποίες αριθμούνται σε σαράντα. Μεταξύ αυτών, είναι σοβαρές δογματικές εκτροπές (όπως, παραδείγματος χάριν, η προσθήκη του Filioque και η χρήση των αζύμων στην Θεία Ευχαριστία), αλλά και μικρότερες διαφορές (όπως ο τρόπος ταφής των επισκόπων), οι οποίες πάντων δεν είναι μικρότερης σημασίας, αφού, όπως παρατηρεί ο Όσιος, «ἐκ τῶν μικρῶν τά μείζονα».


Το δεύτερο κεφάλαιο πραγματεύεται το ζήτημα της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος. Ακολουθώντας τους προγενεστέρους Πατέρες, στους οποίους παραπέμπει, ο Όσιος Μελέτιος εξηγεί ότι η ύπαρξη του Αγίου Πνεύματος πηγάζει από τον Πατέρα, εκ του Οποίου και μόνον εκπορεύεται.


Στο τρίτο και στο τέταρτο κεφάλαιο εξηγεί ο ιερός συγγραφέας με ποια έννοια αρκετοί Πατέρες είπαν το Άγιο Πνεύμα και «εκ του Υιού». Και αυτό συνέβη για να δείξουν ότι είναι εκ της αυτής ουσίας με την του Υιού (ομοούσιον) και όχι ότι η ύπαρξή του πηγάζει εκ του Υιού, αλλά μόνο εκ του Πατρός. Μαζί με την ανάλυση των προθέσεων «ἐκ» και «διά» και την αναφορά σε πατερικά χωρία, επισημαίνει για αυτά στους αναγνώστες ότι πρέπει να προσέχουν το μαργαριτάρι των αληθινών νοημάτων αυτών και όχι τα όστρακα των εξωτερικών λέξεων.


Παρόμοιας θεματολογίας είναι και το πέμπτο κεφάλαιο, στο οποίο ερμηνεύεται η έκφραση «Πνεύμα Χριστού». Βλέπουμε ότι ο Άγιος επιμένει αρκετά στην περί της Αγίας Τριάδος διδασκαλία της Εκκλησίας, διότι θεωρεί την τριαδολογική διαφορά με τους Παπικούς, ως την σημαντικότερη διαφορά με τους Ορθοδόξους. Μεταξύ πέμπτου και έκτου κεφαλαίου παρεμβάλεται ακόμη ένα κεφάλαιο («Υπόθεσις μέση»). Και σε αυτό ο Όσιος Μελέτιος ασχολείται με την περί του Αγίου Πνεύματος διδασκαλία της Εκκλησίας.


Το επόμενο κεφάλαιο (Ϛ΄) αναλύει το αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η πλάνη και η απουσία της γνώσεως των Γραφών, οφείλεται στην οίηση, η οποία κατά την διδαχή όλων των Πατέρων είναι εκείνη που γεννά τις αιρέσεις.


Το έβδομο κεφαλαίο πραγματεύεται ακόμη μία διαφορά μεταξύ των Ορθοδόξων και των Λατίνων, ήτοι την χρήση των αζύμων στη Θεία Ευχαριστία.


Στο όγδοο κεφάλαιο αποδεικνύει ο Όσιος Μελέτιος, ότι όχι μόνο οι Παπικοί είναι αιρετικοί, αλλά και όσοι από τους Ορθοδόξους έχουν εκκλησιαστική κοινωνία μαζί τους δεν σώζονται!


Στο προτελευταίο κεφάλαιο (θ’) αναλύεται το θλιβερό γεγονός ότι οι ποιμένες, λόγω της θέσεώς των και της ευθύνης που έχουν, είναι αίτιοι των αιρέσεων και όλων των άλλων κακών στην Εκκλησία.


Στο δέκατο και τελευταίο κεφάλαιο, ο Ομολογητής Πατέρας της Εκκλησίας υπενθυμίζει σε όλους ότι δεν πρέπει η αλήθεια να κρύβεται μέσα στη σιωπή, αλλά οφείλουμε να την ομολογούμε, διότι «ὁ τήν ἀλήθειαν σιγῶν κρύπτει Χριστόν ἐν τάφῳ».



ΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ:

Μέγιστα γάρ ἐσφάλησαν καί πάμπλειστα Λατῖνοι
πᾶς τῶν πατέρων ὁ χορός αὐτούς καταδικάζει,
αἱρετικοῖς συντάττεται καί σύμπας ὁ Λατίνοις
συγκοινωνῶν μεμέρισται Χριστοῦ καί τῶν ἁγίων.


Τί λέγεις; Οὐκ αἱρετικούς καί Ἰταλούς προδήλως
ἅπαντα ταῦτα παριστᾷ καί φανερῶς ἐλέγχει,
καί σύν αὐτοῖς ἀθετητάς τῶν ὅρων ἀληθείας
ἅπαντας ἀποδείκνυσι τούς καθ᾽ ἡμᾶς ποιμένας,
τούς ἀξιοῦντας Ἰταλοῖς συγκοινωνεῖν ἀφόβως,
ὡς σφαλλομένοις μηδαμῶς εἰς τήν ὀρθοδοξίαν; 


Γίνωσκε τοίνυν, ἀδελφέ, καί πέπεισο βεβαίως
καθάπερ φύραμα ζυμοῖ καί βραχυτάτη ζύμη
διά τῆς ἀνακράσεως τήν μετ᾽ αὐτήν, ὡς οἶδας,
οὕτως ἡ μεθ᾽ αἱρετικῶν μολύνει κοινωνία
τῶν κοινωνούντων τάς ψυχάς τῇ τῶν κακῶν μεθέξει. 


Κρεῖττον, ὡς λέγουσι, θανεῖν καλῶς ἠγωνισμένον,
καί νόμον τόν τῆς πίστεως τηρεῖν ἐσπουδακότα,
ἢ ζῆν, δοξάζεσθαι, πλουτεῖν κακοῖς συγκοινωνοῦντα.
Βέλτιον ὑπέρ τῶν ὀρθῶν διΐστασθαι δογμάτων
ἢ παρανόμως συμφρονεῖν τοῖς ἑτεροδοξοῦσιν. 


Την έκδοση, στην οποία περιλαμβάνεται και ο εκτενής βίος του Οσίου από τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, μπορείτε να την προμηθευτείτε προσεχώς από το βιβλιοπωλείο "Βασιλεύουσα" (τηλ. 2103244197) ή αποστέλλοντας email στο: krufosxoleio@yahoo.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF