ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 7 Αυγούστου 2019

ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΓΑΡΔΙΚΙΟΥ ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ: ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973)




Σημαντικὴ Ἔκδοση Βιβλίου γιὰ τὸν Μακαριστὸ Μαγνησίας Χρυσόστομο Νασλίμη


κτυπώθηκε καὶ κυκλοφόρησε ὁ Α’ Τόμος τοῦ Βιβλίου τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος μὲ τίτλο: Ἐπίσκοπος Μαγνησίας Χρυσόστομος Νασλίμης (1910-1973) - Ἀκατάβλητος Ἀγωνιστὴς Πίστεως καὶ Ὑπομονῆς. Εἶναι 500 σελίδων, σχήματος 15 x 23 ἑκ.. Πρόκειται γιὰ ἰδιαίτερα προσεγμένο ἔργο, ποὺ κοσμεῖται μὲ πολλὲς ἱστορικὲς φωτογραφίες.

ποτελεῖ καρπὸ πολυετοῦς ἐρεύνης τοῦ Θεοφ/του συγγραφέως σὲ πηγὲς καὶ ἔργα, πολλὰ ἐκ τῶν ὁποίων εἶναι ἄγνωστα ἤ σπάνια, ὥστε νὰ ἀναδεικνύεται μὲ τρόπο εὔληπτο καὶ προσιτὸ ἡ μορφὴ ἑνὸς χαρισματικοῦ Κληρικοῦ στὸν χῶρο τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Πατρίου Ἡμερολογίου, ὁ ὁποῖος σφράγισε μὲ τὴν ζωή, πορεία καὶ δράση του τὴν ἱστορία της.


ἐκτενὴς καὶ γλαφυρὴ ἐξιστόρηση τῆς ὀγκώδους βιογραφίας τοῦ Χρυσοστόμου Νασλίμη, ὅπως καὶ ἡ παρουσίαση καὶ ἐπιλεκτικὴ ἀνάπτυξη τοῦ σπουδαίου καὶ πολυμεροῦς συγγραφικοῦ ἔργου του, ἔχουν μεγάλη σημασία γιὰ ὅλους ὅσοι ἐνδιαφέρονται γιὰ τὴν πρόσφατη ἱστορία καὶ πορεία μας στὸν χῶρο μας, ὅπως καὶ εὐρύτερα.


Τὰ πολλὰ καὶ ποικίλα μηνύματα ποὺ ἐκπορεύονται, ἱστορικά, πνευματικά, ὁμολογιακὰ κλπ., καθιστοῦν τὸ ἔργο πολύτιμο βοήθημα ἐντρυφήσεως σὲ ἕνα εὐρὺ φάσμα θεμάτων καὶ ζητημάτων ἰδιαιτέρου ἐνδιαφέροντος.


Προτάσσεται Πρόλογος ἀπὸ τὸν Καθηγητὴ Πανεπιστημίου κ. Ἰωάννη Πολέμη, ὁ δὲ Θεοφ/τος συγγραφέας στὴν κάπως ἐκτενῆ Εἰσαγωγή του στὸ ἔργο ἐξηγεῖ πῶς προέκυψε ἡ ἐνασχόλησή του μὲ τὸν βιογραφούμενό του Χρυσόστομο Νασλίμη, τὸν τρόπο συλλογῆς τοῦ πηγαίου ὑλικοῦ καὶ τῆς χρησιμοποιήσεώς του, τοὺς στόχους τῆς συγγραφῆς, μὲ προτροπὲς γιὰ τὸν τρόπο οἰκοδομητικῆς ἀναγνώσεως τοῦ βιβλίου. Στὶς Εὐχαριστίες ἐκφράζει τὴν εὐγνωμοσύνη του σὲ ὅσους συνέβαλαν μὲ ὁποιοδήποτε τρόπο γιὰ τὸν ἀπαρτισμὸ τοῦ ἔργου.


Τόμος αὐτὸς περιλαμβάνει 14 Κεφάλαια, τὰ ὁποῖα ὑποδιαιροῦνται σὲ ἀρκετὰ ὑποκεφάλαια. Στὸ κείμενο παρατίθενται ἐπεξηγηματικὲς ὑποσημειώσεις καὶ γενικὰ ὑπάρχει καλὴ τεκμηρίωση τῶν παρουσιαζομένων στοιχείων.


Στὸ ἔργο αὐτὸ μὲ περιεκτικότητα, ὅπως καὶ πρωτοτυπία καὶ διακριτικότητα, θίγονται καὶ ἀναπτύσσονται καὶ τὰ εὐαίσθητα καὶ πολυσυζητημένα θέματα τόσο τῆς Ἡμερολογιακῆς Καινοτομίας, ὅσο καὶ τῶν προβλημάτων ἐντὸς τοῦ Πατρίου, μὲ κυριότερο αὐτὸ τῆς Ματθαιϊκῆς ἐκτροπῆς (1937, 1948).


Μέσῳ πρωτοτύπων πηγῶν καὶ κυρίως ἐπιστολογραφίας, ἐκτυλίσσεται ἐνώπιον τοῦ ἀναγνώστου ὄχι μόνον ἡ ἐξαιρετικὰ ἐνδιαφέρουσα προσωπικότητα τοῦ Χρυσοστόμου Νασλίμη, ἀλλὰ καὶ ἡ ἡρωϊκὴ ἱστορικὴ πορεία τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν τῆς Ἑλλάδος, ποὺ ὡς γνωστὸν ἀντιμετώπισαν διωγμούς, κατατρεγμούς, ἐμπόδια καὶ διακρίσεις εἰς βάρος τους.


Στὸ τέλος τοῦ Τόμου παρατίθενται κατατοπιστικοὶ Κατάλογοι σχετικὰ μὲ τὶς Πηγὲς καὶ τὰ Βοηθήματα ποὺ χρησιμοποιήθηκαν στὴν σύνταξη τοῦ ἔργου, ὅπως καὶ τῶν κυρίων Ὀνομάτων καὶ Θεμάτων ποὺ ἀπαντῶνται ἐντὸς τοῦ ἐκτενοῦς συγγράμματος, γιὰ τὴν εὐχερῆ ἀνεύρεσή τους ἀνὰ πᾶσα στιγμὴ ἀπὸ τὸν ἀναγνώστη.


μορφὴ τοῦ Χρυσοστόμου Νασλίμη ἀναδεικνύεται ὡς ὄντως Ἀγωνιστική, σὲ καιροὺς κρίσιμους ἀπὸ κάθε ἄποψη, στολισμένη μὲ ὑπομονὴ καὶ ἄλλα χαρίσματα στὴν ἐκπλήρωση θείου καὶ ὑψηλοῦ σκοποῦ. Ἡ σημασία προβολῆς μιᾶς τέτοιας σπάνιας καὶ ἐντυπωσιακῆς προσωπικότητος εἶναι ἀναγκαία στοὺς καιρούς μας, γιὰ ἔπνευση καὶ ἐνίσχυση. Ἡ συνειδητοποίηση τῆς βαριᾶς κληρονομιᾶς καὶ τοῦ χρέους μας εἶναι ἐπιτακτικὴ καὶ μᾶς καθιστᾶ ὑπευθύνους καὶ γρηγοροῦντας.


Β’ Τόμος, ὁ ὁποῖος πρόκειται νὰ ἀκολουθήσει ἐλπίζουμε σὺν Θεῷ σχετικὰ σύντομα, θὰ ὁλοκληρώσει ἕνα ἔργο ποὺ ἀποτελεῖ σημαντικὴ κατάθεση ψυχῆς στὴν ἱστορία καὶ στὴν συνείδηση κάθε πονοῦντος τὴν Ἐκκλησία καὶ ἐπιθυμοῦντος τὰ ἀγαθά


ἐνασχόληση καὶ ἐπεξήγηση θεμάτων σημαντικῶν στὸ ἔργο τοῦτο, τὰ ὁποῖα ἀποτέλεσαν ἀντικείμενο συζητήσεων, ὅπως καὶ διαφωνιῶν, θέτει αὐτὰ σὲ μία τέτοια βάση καὶ δυναμική, καὶ διανοίγει τέτοιες προοπτικές, ὥστε νὰ μὴν δύναται νὰ ἀγνοηθεῖ ἡ σημαντικὴ αὐτὴ συνεισφορὰ στὴν Μαρτυρία τῆς Ἀληθείας.


εὐχή μας εἶναι τὸ ἔργο αὐτὸ νὰ προσεχθεῖ καὶ ἐκτιμηθεῖ δεόντως, ὅπως ἐπίσης καὶ νὰ ὁλοκληρωθεῖ αἰσίως, καὶ νὰ συντελέσει ὑπὲρ τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ, τῆς οἰκοδομῆς τῆς Ἐκκλησίας, τῆς ἀποκαταστάσεως τῆς Ἀληθείας, ἀλλὰ καὶ τῆς ψυχικῆς ἀνατάσεως, καθὼς καὶ τοῦ ὑγιοῦς προβληματισμοῦ τῶν σεβαστῶν ἀναγνωστῶν του.


Πρόκειται γιὰ ἔκδοση τοῦ «Γενικοῦ Ταμείου» τῆς Ἐκκλησίας μας τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν Ἑλλάδος, ἡ ὁποία διατίθεται κεντρικὰ ἀπὸ τὰ Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου: Κάνιγγος 32 (γ’ ὄροφος), 106 82 Ἀθήνα, τηλ. 2103828280, φάξ: 2103847365, e-mail: ecclesiagoc@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF