ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019

ΠΕΡΙ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΩΝ (Η ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ)...




Του Νικολάου Μάννη, Εκπαιδευτικού



Αξιότιμε κ. Πολυγένη, χαίρετε εν Κυρίω.


Διάβασα στο Πρακτορείο σας, την παρέμβαση του, αγνώστου εις εμέ, αγαπητού π. Ηλία Μάκου "Περί Παλαιοημερολογιτών" [1] και επειδή γνωρίζω ότι η Romfea.gr δεν φοβάται να φιλοξενήσει όλες τις απόψεις, αρκεί βεβαίως να είναι γραμμένες με νηφαλιότητα και να περιέχουν επιχειρήματα, σας στέλνω μία άλλη άποψη για το θέμα αυτό και ο κάθε αναγνώστης ας σχηματίσει γνώμη μόνος του.


Το πρώτο και μεγάλο σφάλμα που γίνεται, όχι μόνο από τον π. Ηλία, αλλά και από τους περισσοτέρους που καταπιάνονται με το ζήτημα αυτό, είναι να αντιμετωπίζουν τους λεγόμενους "Παλαιοημερολογίτες" ως ενιαίο σώμα.


Αυτό βεβαίως είναι η εύκολη λύση· "τους βάζουμε όλους σε ένα τσουβάλι", κατά το κοινώς λεγόμενο, και ξεμπερδεύουμε μια και καλή με δαύτους. Πολλές φορές όμως η αλήθεια δεν είναι τόσο απλή και ούτε όλα μπορούν να αντιμετωπιστούν με την λογική "άσπρο-μαύρο".


Οι λεγόμενοι "Παλαιοημερολογίτες" της Ελλάδος λοιπόν δεν αποτελούν ενιαίο σώμα, αλλά πρέπει να γίνεται πάντοτε διάκριση σε ποιους ακριβώς αναφερόμαστε.


Υπάρχουν Παλαιοημερολογίτες με κανονική Αποστολική Διαδοχή (από την Εκκλησία των Ρώσων της Διασποράς επί Αγίων Ιωάννου Μαξίμοβιτς και Φιλαρέτου - αμφότεροι με άφθαρτα λείψανα), οι οποίοι, αν και έχουν διακόψει την κοινωνία με την Διοικούσα Ιεραρχία (με τα πρόσωπα δηλαδή, και όχι την έννοια της Εκκλησίας της Ελλάδος, εντός της Οποίας βρίσκονται) ζητούν την επίλυση του Ημερολογιακού Ζητήματος και των συναφών με αυτό ζητημάτων, ήδη από το 1924, 



αλλά δυστυχώς όχι μόνο η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος (η οποία ξεχειλίζει από ...αγάπη, μόνο όταν πρόκειται για ετεροδόξους ή ετεροθρήσκους) εδίωξε (και διώκει με άλλους τρόπους σήμερα) τους ανθρώπους αυτούς, μα και οι υπόλοιπες Τοπικές Εκκλησίες κώφευαν και κωφεύουν (ακόμη και από την θεματολογία της λεγόμενης "Συνόδου της Κρήτης" αφαιρέθηκε το Ημερολογιακό), αδιαφορώντας δυστυχώς για την επίλυση του ακανθώδους τούτου ζητήματος.


Υπάρχουν επίσης "Παλαιοημερολογίτες", όντως Σχισματικοί, χωρίς Αποστολική Διαδοχή, με δονατιστικές απόψεις και εκκλησιολογία "Καθαρών", οι οποίοι έχουν αποκηρύξει σύμπασα την Εκκλησία και δεν αποδέχονται ούτε Μυστήρια, ούτε Αγίους, εκτός της σέχτας τους. Και για αυτούς όμως δεν πρέπει να υπάρξει μέριμνα ώστε να διαφωτιστούν και να επιστρέψουν στην Ορθή Ομολογία της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας;


Υπάρχουν τέλος, και απειροελάχιστοι κληρικοί της επίσημης Εκκλησίας, οι οποίοι αφού καθαιρέθηκαν για ζητήματα άσχετα με την Πίστη (κυρίως ηθικής φύσεως), παριστάνουν πλέον τους "Παλαιοημερολογίτες" προς άγρα οπαδών, αλλά και για νομική κάλυψη. Αυτοί σαφώς και δεν έχουν καμία σχέση με τον Παλαιοημερολογιτισμό, αλλά μάλλον με τον τσαρλατανισμό και την αγυρτεία.


Δεν είναι λοιπόν άδικο να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι, για παράδειγμα, ο μακαριστός Αστορίας Πέτρος [2] (χειροτονηθείς από τους Αρχιερείς της Ρωσικής Διασποράς, Χιλής Λεόντιο -καρδιακό φίλο του Αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς- και Βενεζουέλας Σεραφείμ) με τους ψευδοπαλαιοημερολογίτες Βεζυρέα, Γιαννακή και τους υπόλοιπους καθηρημένους της επίσημης Εκκλησίας;


Ο π. Ηλίας κλείνει το άρθρο του προτείνοντας έναν τρόπο για να αμβλυνθεί το ζήτημα. Ποιος είναι αυτός; "Η αγάπη εκ μέρους των Παλαιοημερολογιτών ως διάθεση και ως πράξη", γράφει. Συμφωνώ μαζί του, αλλά και διαφωνώ. Διότι η αγάπη για να θαυματουργήσει θέλει δύο· και όσο αγάπη και αν δείξουν οι Παλαιοημερολογίτες, αν δεν υπάρξει αγάπη και από την απέναντι πλευρά (η οποία, δυστυχώς, τους αντιμετώπισε εξ αρχής με φοβερή βιαιότητα, όπως έχει αποδειχθεί με αδιάψευστα τεκμήρια [3]) τότε δεν πρόκειται να υπάρξει κανένα θετικό αποτέλεσμα. 



Επομένως καλό είναι την αγάπη, αλλά και τις άλλες αρετές, να τις ζητούμε πρώτα από τον εαυτό μας, και έπειτα από τους άλλους.Πριν όμως ολοκληρώσω την παρέμβασή μου, πρέπει να τονίσω και κάτι ακόμη, πάρα πολύ σημαντικό, εν όψει των εκκλησιαστικών εξελίξεων.


Όπως όλα δείχνουν (και όπως πιστοποιεί και η δράση των Αμερικανών διπλωματών και πολιτικών στην χώρα μας - π.χ. Τζέφρι Πράιτ, Μάικ Πομπέο) η Εκκλησία της Ελλάδος θα αναγνωρίσει μεθαύριο την Αυτοκεφαλία των Ουκρανών Σχισματικών, με αποτέλεσμα την διακήρυξη ακοινωνησίας και προς Αυτήν, εκ μέρους της Ρωσικής Εκκλησίας, και, ως εκ τούτου, την επέκταση του Σχίσματος.


Προχθές, ο Σεβ. Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας [4], ρώτησε υποθετικώς: "Πώς θα αντιδρούσε η Εκκλησία της Ελλάδος εάν η Ρωσική Εκκλησία αναγνώριζε μία από τις παλαιοημερολογίτικες παρατάξεις;". Αυτό, οφείλω να σας πω, γνωρίζοντας πρόσωπα και πράγματα, πως δεν είναι καθόλου υποθετικό σενάριο.


Αν η Ρωσική Εκκλησία εντρυφήσει με αντικειμενικότητα στην ιστορία των Παλαιοημερολογιτών της Ελλάδος, τότε σίγουρα θα εντοπίσει εκείνη την "παράταξη", που πληρεί τα κριτήρια της αναγνωρίσεως. Και τότε θα αλλάξουν πολλά πράγματα...


Και όχι μόνο αυτό. Οι χιλιάδες πιστοί (κληρικοί και λαϊκοί) της "παρατάξεως" αυτής, είναι έτοιμοι να συνταχθούν με την Ρωσική Εκκλησία, αρκεί βεβαίως και εκείνη να λάβει ξεκάθαρη θέση σχετικά με τα ζητήματα για τα οποία οι πρώτοι διαχώρισαν την θέση τους από την Εκκλησία της Ελλάδος και το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως (δηλαδή το Ημερολογιακό Ζήτημα και την αίρεση του Οικουμενισμού).


Όπως και να έχει, σίγουρα τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, όσο ορισμένοι θέλουν να τα παρουσιάζουν, για αυτό πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να εργαζόμαστε να γίνει το θέλημα του Θεού και όχι των πονηρών ανθρώπων.







ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ


[2] Βλ. επισυναπτόμενες φωτογραφίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF