ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020

Η ΑΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑΣ




 Ἀναιρεῖται ἀπὸ τὴν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν Ἐλευθερία μας 


1. Ἡ Ἀστρολογία εἶναι στὴν ἐποχή μας ἕνα εἶδος λαϊκῆς θρησκείας. Καὶ ὅταν λέγω λαϊκῆς, τὸ ἐπίθετο δὲν ἀναφέρεται σ᾿ αὐτὸ ποὺ ἡ κοινωνιολογία καὶ ἡ πολιτική μας ἔχουν μάθει νὰ ὀνομάζουμε λαό. Τὴν πλατειά, δηλαδή, πληθυσμιακὴ βάση, ποὺ κατὰ κανόνα εἶναι λιγότερο καλλιεργημένη καὶ κοινωνικὰ ὑποβιβασμένη. Μέσα σ᾿ αὐτὸ τὸν ἁπλὸ λαὸ ὑπάρχει σοφία, ποὺ θἄ ᾽πρεπε νὰ τὴν ζηλεύουν πολλοὶ ἀπὸ τοὺς ἐπώνυμους τοῦ κοινωνικοῦ χώρου καὶ τοὺς θεωρουμένους σοφοὺς καὶ γραμματισμένους.


ντίθετα σὲ κάθε προσδοκία, ἡ Ἀστρολογία ἐπηρεάζει περισσότερο, ὅπως οἱ στατιστικὲς τουλάχιστον ἀποδεικνύουν, ἀνθρώπους τῶν ἀνωτέρων κοινωνικῶν τάξεων καὶ μάλιστα ἐκείνους ποὺ κρατοῦν τὴν τύχη τῶν λαῶν τῆς γῆς στὰ χέρια τους. Καὶ δὲν εἶναι λίγες φορές, ποὺ τὰ μέσα μαζικῆς ἐνημερώσεως μᾶς κάνουν νὰ ἀποροῦμε, πληροφορώντας μας ὅτι κάποιοι μεγαλώνυμοι πολιτικοί, ἀκόμη καὶ Ἀρχηγοὶ Κρατῶν, δὲν κάνουν τίποτε, ἂν δὲν συμβουλευθοῦν τὸν ἀστρολόγο τους.


Τὸ σπουδαῖο δὲ εἶναι ὅτι εἶναι ἀδύναμοι ἐσωτερικὰ καὶ ὑποδουλωμένοι στὰ «στοιχεῖα τοῦ κόσμου τούτου» (Κολ. β´ 8), ὥστε νὰ ρυθμίζουν ὄχι μόνο τὴν πορεία τῆς προσωπικῆς τους ζωῆς, ἀλλὰ καὶ τὶς πολιτικὲς ἐνέργειές τους μὲ βάση τὸ ὡροσκόπιό τους. 2 Σὲ τέτοιες στιγμὲς εἶναι ποὺ διερωτᾶται κανεὶς ἂν ἔχει πεθάνει ἡ εἰδωλολατρία, τουλάχιστον στὴν λεγόμενη Χριστιανικὴ κοινωνία μας, καὶ ἂν ἔχουν ὅλοι αὐτοὶ οἱ αἰχμάλωτοι τῆς δεισιδαιμονίας πληροφορηθεῖ, ὅτι ὁ «Χριστὸς ἐτέχθη» καὶ ὁ Ἥλιος τῆς Δικαιοσύνης ἀνέτειλε στὸν κόσμο.


ν λάβει δὲ κανεὶς ὑπόψη καὶ τὸ πλῆθος τῶν μάγων καὶ τὴν κοινωνικὴ δυναμική τους, συμπεραίνει ὅτι ὅσα γίνονταν στὴν προχριστιανικὴ ἀρχαιότητα, μὲ τοὺς μάντεις καὶ τοὺς οἰονοσκόπους, ἐξακολουθοῦν νὰ γίνονται καὶ σήμερα στὴν ἐποχὴ τοῦ διαστήματος καὶ τῆς ὑψηλῆς τεχνολογίας. Ὁ ἄνθρωπος τοῦ αὐτοθαυμαζόμενου γιὰ τὰ ἐπιτεύγματά του αἰῶνα μας δὲν ἔπαψε νὰ ζῆ μέσα στὴν ἀφέλεια καὶ τὴν δεισιδαιμονία καὶ νὰ καταντᾶ τελικὰ θῦμα στὰ χέρια ἐπιτήδειων ἐρασιτεχνιτῶν, ποὺ θησαυρίζουν μὲ τὴν βλακεία μας.


Διότι, ἡ Ἀστρολογία δὲν ἔχει καμιὰ ἀπολύτως ἐπιστημονικὴ ὑπόσταση. Καὶ τοῦτο φαίνεται, ἁπλούστατα, ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι κανεὶς ἀστρονόμος δὲν θὰ δεχόταν ποτὲ νὰ γίνει δεκτὸς σὲ μιὰ ἐπιστημονικὴ ἀστρονομικὴ ἑταιρία ἕνας ἀστρολόγος. Κάτι τέτοιο θὰ ἦταν ὁ χειρότερος ὑποβιβασμὸς τῆς ἐπιστήμης του. Τί εἶναι, λοιπόν, ἐκεῖνο ποὺ ὠθεῖ, ὄχι μόνο τοὺς ἀγραμμάτους, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἐπαιρομένους γιὰ τὴν σοφία τους καὶ κοινωνικὰ καταξιωμένους στὴν καθοδήγηση τῶν ἀστρολόγων;


Πέρα ἀπὸ τὰ καθαρὰ πνευματικὰ αἴτια (οἱ ἅγιοι Πατέρες μᾶς μιλοῦν σὲ τέτοιες περιπτώσεις γιὰ ἐπιρροὴ τοῦ διαβόλου), βασικὴ αἰτία, νομίζουμε, εἶναι ἡ ἀπουσία κάθε σχέσεως τῶν προσώπων αὐτῶν μὲ τὴν ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου. Ἀκατήχητοι καὶ τελείως ἄγευστοι χριστιανικῆς ζωῆς, δὲν μποροῦν νὰ συνειδητοποιήσουν, ὅτι ἡ ζωή μας βρίσκεται στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ μόνη μας ἀσφάλεια εἶναι ἡ ἄκτιστη Χάρη καὶ Ἀγάπη Του. Ἀθεμελίωτοι, ἀνασφαλεῖς, περιδεεῖς «συλλαγωγοῦνται διὰ τῆς… κενῆς ἀπάτης», ὅπως θὰ ἔλεγε ὁ Ἀπ. Παῦλος (Κολ. β´ 8).


Παρασύρονται, δηλαδή, ἀπὸ τὶς κούφιες καὶ ἀπατηλὲς καὶ ἔξω ἀπὸ κάθε πραγματικότητα προβλέψεις τῶν ἀστρολόγων, οἱ ὁποῖοι, πέρα ἀπὸ μιὰ γνώση 3 γιὰ τὰ ζώδια καὶ τὶς κινήσεις τους, ἔχουν πλήρη ἄγνοια γιὰ τὴν ἐπίδραση ποὺ μπορεῖ νὰ ἔχουν αὐτὰ στὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου. Ἀρκεῖ νὰ μελετήσει κανεὶς δειγματοληπτικὰ τὰ ὡροσκόπια στὶς ἐφημερίδες μιᾶς ἡμέρας, γιὰ νὰ διαπιστώσει ἂν ὑπάρχει σ᾿ αὐτὰ κάποια σοβαρότητα. Αὐτὸ ἀκριβῶς κηρύσσει, συνοψίζοντας καὶ στὸ σημεῖο αὐτὸ ὅλη τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Πατερικὴ Παράδοση, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός.


Καὶ κρίνουμε σκόπιμο, μιὰ καὶ μιλοῦμε γι᾿ αὐτὸ τὸ θέμα, νὰ παρουσιάσουμε τὴν σχετικὴ διδασκαλία του, ὅπως ἐκτίθεται στὸ περίφημο ἔργο του «Ἔκδοσις ἀκριβῆς τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως» [β1, 21]. 


2. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ἀρχίζει μὲ μία διαπίστωση: «Οἱ Ἕλληνες –οἱ εἰδωλολάτρες, δηλαδή– δέχονται ὅτι ὅλα, ὅσα ἀναφέρονται σὲ μᾶς, διέπονται ἀπὸ τὴν ἀνατολὴ καὶ τὴν δύση καὶ τὴν σύνοδο (συζυγία) τῶν ἄστρων… Μὲ αὐτὰ βέβαια ἀσχολεῖται ἡ ἀστρολογία». Ἐπιβεβαιώνει, δηλαδή, αὐτὸ ποὺ ἐλέχθη παραπάνω, ὅτι ἡ Ἀστρολογία καὶ ἡ παρατήρηση τῶν ἀστρικῶν σωμάτων γεννήθηκε μέσα στὴν προχριστιανικὴ πλάνη. 


Προχωρεῖ δὲ στὴ τοποθέτησή του ὡς Χριστιανὸς ἀπέναντι στὴν Ἀστρολογία καὶ τοὺς ὑποστηρικτές της: «Ἐμεῖς ὅμως ὑποστηρίζουμε, ὅτι ἀπὸ τὰ ἄστρα προέρχονται προμηνύματα βροχῆς καὶ ἀνομβρίας, ψύχους καὶ θερμότητος, ὑγρασίας καὶ ξηρασίας καὶ ἀνέμων καὶ ὅσων ἔχουν σχέση μὲ αὐτά, οὐδέποτε ὅμως προμηνύματα τῶν πράξεων μας». Ὁ χριστιανὸς θεολόγος καὶ θεούμενος πατέρας Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς στηρίζεται στὰ καθαρὰ ἐπιστημονικὰ δεδομένα τῆς ἐποχῆς του, ποὺ δὲν διαφέρουν φυσικὰ ἀπὸ τὰ δεδομένα τῆς σημερινῆς ἐπιστήμης.


Γνωρίζει τὰ ζώδια καὶ τὴν κίνησή τους. Δέχεται δὲ τὴν φυσικὴ λειτουργία τῶν ἀστέρων μέσα στὸ σύμπαν, ἀλλὰ ὄχι καὶ τὴν ἐπίδρασή τους στὴ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων. Ἡ θέση του ὅμως παίρνει στὴ συνέχεια καθαρὰ θεολογικὸ καὶ πνευματικὸ χαρακτῆρα: 4 «Ἐπειδὴ δημιουργηθήκαμε ἀπὸ τὸν Δημιουργὸ μὲ ἐλεύθερη βούληση, εἴμαστε κύριοι τῶν πράξεών μας. Διότι, ἂν ὅσα πράττουμε, τὰ κάνουμε λόγῳ τῆς κινήσεως τῶν ἀστέρων, τότε ὅ,τι κάνουμε γίνεται ἀναγκαστικά. Ὅ,τι ὅμως γίνεται ἀναγκαστικά, δὲν εἶναι οὔτε ἀρετή, οὔτε κακία».


Τὸ ἐρώτημα ὅμως ποὺ θέτει ὁ ἱερὸς Δαμασκηνὸς στὴ συνέχεια, εἶναι, ὅτι «ἂν τὰ πάντα κατευθύνονται ἀναγκαστικά», ἀπὸ κάποια ἀνάγκη, τότε χάνεται ἡ Πρόνοια καὶ Διακυβέρνηση τοῦ κόσμου ἀπὸ τὸ Θεό. «Ἐμεῖς ὑποστηρίζουμε –καταλήγει– ὅτι δὲν εἶναι τὰ ἴδια τὰ ἄστρα αἴτια κανενὸς ἀπὸ αὐτὰ ποὺ συμβαίνουν…». Ἡ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τὴν μιὰ καὶ τὸ αὐτεξούσιο, ἡ ἐλευθερία δηλαδή, τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὴν ἄλλη, εἶναι τὰ ἐπιχειρήματα τοῦ ἱεροῦ Δαμασκηνοῦ ἀπέναντι στὴν πλάνη τῆς Ἀστρολογίας καὶ τῆς παρατηρήσεως τῶν ζωδίων. Εἶναι ἡ χριστιανικὴ τοποθέτηση ἀπέναντι στὸ θέμα, ποὺ δὲν μπορεῖ ποτὲ νὰ ἀλλάξει.


Ἀστρολογία δὲν ἔχει καμιὰ δύναμη νὰ προβλέψει τὴν πορεία τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου. Καὶ ἂν παρ᾿ ἐλπίδα κάποια πρόβλεψή της ἐπαληθεύσει, τότε ἰσχύει πάλι ὁ λόγος τοῦ ἱεροῦ Δαμασκηνοῦ (Β4, 18): «Προλέγουν (καμιὰ φορὰ) καὶ οἱ δαίμονες, ἄλλοτε μὲν διότι (ὡς πνεύματα) βλέπουν ὅσα συμβαίνουν σὲ μακρινὴ ἀπόσταση καὶ ἄλλοτε, διότι προσπαθοῦν νὰ τὰ συμπεράνουν μὲ τὸν στοχασμό τους. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ψεύδονται τὶς περισσότερες φορές. Δὲν πρέπει, λοιπόν, νὰ τοὺς δίνει κανεὶς ἐμπιστοσύνη, ἀκόμη καὶ ὅταν λέγουν τὴν ἀλήθεια».


Γιατί, θὰ συμπληρώσουμε, καὶ ἂν ἀκόμη ὁ διάβολος μᾶς φανερώσει (κάποια) ἀλήθεια γιὰ τὸ ἐγγὺς μέλλον μας, δὲν μπορεῖ νὰ μᾶς προστατεύσει, παρὰ μόνο ὁ Θεός, ὁ μόνος Κύριος τῆς ζωῆς μας, κατὰ τὴν πιστότητά μας στὸ θέλημά Του. (*) Περιοδ. «Τὰ κρίνα», ἀριθμ. τεύχους 385 /Δεκέμβριος 2019, σελ. 27-28. π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ († 2019). Ἐπιμέλ. ἡμετ.





Ιερά Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής 

της Εκκλησίας Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF