Ο αείμνηστος Ιερομόναχος π. Θεοδώρητος Μαύρος αναιρών τις φρονηματικές κακοδοξίες κατά τις συνεχούς και αδιαλείπτου Θείας Μετάληψης. |
ΠΕΡΙ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΓΚΡΑΤΕΙΑΣ
[...] ''Ο άγ. Νικόδημος αναφέρων εις την υποσημείωσιν της ερμηνείας του ΙΓ' κανόνος της ΣΤ' Οικουμενικής ότι: ''...είναι αρκετή εις αυτήν (την θ. κοινωνίαν δηλ.) η τριήμερος νηστεία... οι δε δυνάμενοι νηστεύειν προ αυτής και ολόκληρον εβδομάδα καλώς ποιούσιν'', ουδέν έτερον επεθύμει να τονίση, παρά το πως πρέπει να προετοιμάζωνται σωματικώς οι αραιώς (πρόσθες και έγγαμοι) και κ α τ ά μ ή ν α τουλάχιστον μεταλαμβάνοντες.
Πόθεν συμπεραίνω τούτο; Εκ των ιδίων λόγων του οσίου πατρός, των αναφερομένων εις την υποσ. 1 του Θ' Απ. Κανόνος: ''Αλλά και η Ορθόδοξος Ομολογία (σ. 111) λέγει, ότι οι ευλαβέστεροι Χριστιανοί να εξομολογούνται κάθε μήνα. Ει δε τούτο, δήλον, προσθέτει ο άγιος πατήρ, ότι και να κοινωνούν ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ όμως με την πρέπουσαν προετοιμασίαν της συντριβής... και της κατά δύναμιν νηστείας, π ε ρ ί η ς ό ρ α κ α ι τ η ν υ π ο σ η μ ε ί ω σ ι ν του ΙΓ' τ η ς Έ κ τ η ς''.
Τί σαφέστερον τούτου, διά τον επιθυμούντα, εννοείται, να αναγιγνώσκη αμερολήπτως και απαθώς του λόγους των αγίων πατέρων;
Διά τους συνεχώς όμως μεταλαμβάνοντας πως ήτο δυνατόν να απαιτή ο άγιος πατήρ την παρομοίαν σωματικήν προετοιμασίαν, όταν αυτήν την συχνότητα εννοή και διδάσκη ως ακολούθως:
''Η μ ε ί ς ά λ λ ο μ έ τ ρ ο ν δ ε ν έ χ ο μ ε ν ε ι ς τ η ν μ ε τ ά λ η ψ ι ν, π α ρ ά μ ό ν ο υ ς τ ο υ ς ι ε ρ ο ύ ς κ α ν ό ν α ς τ ω ν Α π ο σ τ ό λ ω ν κ α ι ό λ η ς τ η ς Ε κ κ λ η σ ί ας τ ο υ Χ ρ ι σ τ ο ύ, ή γ ο υ ν ν α κ ο ι ν ω ν ώ μ ε ν, αν ε ί ν α ι δ υ ν α τ ό ν, Κ Α Ι Κ Α Θ' Ε Κ Α Σ Τ Η Ν, Ή Τ Ε Τ Α Ρ Τ ΟΝ Τ Η Σ Ε Β Δ Ο Μ Α Δ Ο Σ, κ α θ ώ ς δ ι α λ α μ β ά ν ε ι ο Μ. Β α σ ί λ ε ι ο ς κ α ι ο Θ ε ί ο ς Χ ρ υ σ ό σ τ ο μ ο ς. Ή Τ Ο Υ Λ Α Χ Ι Σ Τ ΟΝ Κ Α Θ Ε Σ Α Β Β Α Τ Ο Κ Υ Ρ Ι Α Κ Ο Ν κ α ι τ α ς λ ο ι π ά ς ε ο ρ τ α σ ί μ ο υ ς η μ έ ρ α ς. (Περί συν. Μεταλήψεως, σ. 96, έκδ. 1961).
Ερωτώμεν τον π. Ηλία και πάντας τους ομόφρονάς του: Πώς οι μεταλαμβάνοντες καθ' εκ'αστην, ή τέταρτον της εβδομάδος, θα εφαρμόζουν προηγουμένως την τριήμερον νηστείαν, ή έστω και της μιας ημέρας; Πότε, εν τοιαύτη περιπτώσει ούτοι θα καταλύουν; Ή μήπως η Εκκλησία την συνεχή μετάληψιν συνέδεσεν αρρήκτως και μετά της συνεχούς νηστείας, ώστε ο επιθυμών να τηρήση την πρώτην να μη δύναται ν' αποφύγη την δευτέραν;
Ποίος πατήρ ή ιερόν κείμενον αναφέρει που τοιούτόν τι; Όταν διά θέματα πολύ μικροτέρας του παρόντος σημασίας οι άγιοι πατέρες προέβλεψαν και μετά πολλής λεπτομερείας και σοφίας συνεκρότησαν το ωραίον οικοδόμημα της ιεράς Παραδόσεως, πως ήτο δυνατόν, λέγω, να αμελήσουν δι' εν τοσαύτης σπουδαιότητος και σοβαρότητος θέμα;
Διά τούτο ακριβώς ούτε οι ιεροί Κανόνες, ούτε τις των αγίων διερμήνευσεν ή ωμίλησεν περί της ''κατά δύναμιν νηστείας'' ως σημαινούσης ω ρ ι σ μ έ ν η ς μορφής δίαιταν, διότι εγνώριζον πολύ καλώς, ότι διά μεν τους συνεχώς μεταλαμβάνοντας (ως π.χ οι ιερείς) αύτη θα συνίστα την αφ' εσπέρας εγκράτειαν τούτων, διά δε τους αραιώς, την νηστείαν αναλόγων ημερών (κατά την περίπτωσιν εκάστου), περί των οποίων ωμίλησα σαφώς και πλειστάκις. (Ε. Σ. σ. 151 - 203).
Αντιθέτως μάλιστα οι ιεροί Κανόνες ορίζουν κατάλυσιν εν Σαββάτω, καίτοι εγνώριζον σαφώς οι συντάξαντες αυτούς ότι η Κυριακή αποτελεί την κατ' εξοχήν ημέραν προσελεύσεων των πιστών εις το μυστήριον! Ποία τρανοτέρα απόδειξις τούτου απαιτείται προκειμένου ο π. Ηλίας και οι συμφωνούντες αυτώ ν' αντιληφθούν το αντικανονικόν και αντιπαραδοσιακόν της διδαχής των;!...
Διατί προσέχουν αυτό που ο άγιος Νικόδημος πρότεινε διά τους αραιώς μεταλαμβάνοντας, και μάλιστα ουχί υπό μορφήν εντολής, απορρίπτοντες όμως τους ανωτέρους λόγους του αυτού πατρός, τους εκφράζοντας την πολιάν παράδοσιν και πράξιν της Εκκλησίας διά τους ''αδιορίστως'' προσερχομένους εις το μυστήριον;
Πώς ο π. Ηλίας δεν σκανδαλίζεται βλέπων συχνότατα τους ιερείς που τον μεταλαμβάνουν ν α κ α τ α λ ύ ο υ ν ε κ π ά ν τ ω ν α φ' ε σ π έ ρ α ς και την πρωϊαν να λειτουργηθούν; Πώς δεν τους συνέστησε τόσα έτη που ζη μαζί των, ότι η ανωτέρω πράξις των αποτελεί ασέβειαν προς το μυστήριον, και συνεπώς διά να λειτουργούν συνεχώς πρέπει να νηστεύουν και συνεχώς; Ή μήπως απέφυγε να τους συστήση τα ανωτέρω διότι ετύγχανον ιερείς;
Μα μήπως οι λαϊκοί και πολλώ μάλλον οι Μοναχοί δεν έχουν τα αυτά δικαιώματα με αυτούς αναφορικώς προς το σημείον αυτό; Ας αναγνώση προσεκτικώς τας σελ. 78 - 80 του περί συνεχούς Μεταλήψεως έργου των γνωστών αγίων, διά ν' αντιληφθή πόσον ενάντια προς αυτούς διδάσκει και.. νομοθετεί'' [...].
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Απόσπασμα εκ του βιβλίου του αειμνήστου π. Θεοδωρήτου Ιερομονάχου
''ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΙΝΩΝΩΜΕΝ''
Ακριβής θεώρησις της εν προκειμένω διδαχής και πράξεως της Εκκλησίας.
Άγιον Όρος - Θεσσαλονίκη 1974, σελ. 5 - 7.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου