ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ (ΜΕΡΟΣ 17ον)

 


ΙΓ.3. Εμβριθής Μελέτη για τους περί τον 
Ευγένιο Τόμπρο παρασυναγώγους

''Τα όσα φαινομενικώς αυστηρά γράφονται εδώ 
από τον φιλαλήθη και ακριβοδίκαιο π. Χρυσόστομο
 αντικατροπτίζουν την θλιβερή πραγματικότητα για 
 το φαινόμενο του Ματθαιϊσμού, όπως δύνανται να 
βεβαιώσουν όσοι γνώρισαν από πρώτο χέρι πρόσωπα
 και πράγματα εντός του ανθυγιεινού και επικινδύνου
 αυτού χώρου, ή και όποιου παρομοίου διαμορφώθηκε
 κατά το πρότυπό του μέχρι και σήμερα. Ο συγγραφέας 
μας (π. Χρ. Ν.) βεβαιώνει εν συνεχεία ότι η ανασκευή
 του περιεχομένου της Ματθαιϊκής εγκυκλίου ήταν έργο
 άχαρι, διότι οι συντάκτες της στην απέλπιδα προσπάθειά 
τους προσαρμογής των απροσαρμόστων εκτρέπονται 
δεινώς σε ψεύδη, ύβρεις και βάναυσο υβρεολόγιο, 
προξενούντες αηδία και αγανάκτηση σε κάθε αναγνώστη 
των εκκλησιαστικών πραγμάτων. Όμως, από καθήκον 
φιλαδελφείας έναντι των αγνοούντων και υπακοής στην 
Εκκλησιαστική Αρχή, επιχειρείται ανασκευή των 
ψευδο-επιχειρημάτων τους όχι βέβαια λεπτομερώς, διότι
 είναι αδύνατον να ασχοληθεί κάποιος με ανοησίες και
κακοήθειες θρησκειοκαπήλων''.


Το βιογραφικό βιβλίο του θεοφιλεστάτου Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών, υπό τον τίτλο ''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'' Τόμος Α', αναφέρεται σε μία μεγάλη, πνευματική προσωπικότητα των καιρών μας, που κόσμισε θεάρεστα το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων από το 1924, έως σήμερα.


Επιλέξαμε -αποσπασματικά και μόνο- να μεταφέρουμε κάποιες παραθέσεις του βιβλίου, προς πνευματική ωφέλεια ημών και των αναγνωστών μας, χωρίς να αλλοιώνεται ή και να παρερμηνεύεται ο σκοπός και το πνεύμα του συγγράμματος. Αντί ημετέρων σχολίων, καταγράφουμε από τον πρόλογο της έκδοσης, τα λόγια του κ. Ιωάννη Πολέμη, καθηγητή Βυζαντινής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, που μας εισάγει στην ορθόδοξη πνευματικότητα του σύγχρονου αυτού ομολογητή της Εκκλησίας μας.


''Στην εκατόχρονη μαρτυρική πορεία του το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων δεν αναζωογόνησε μόνο το τοπίο της καθόλου ορθοδοξίας, τόσο στην χώρα μας όσο και στην αλλοδαπή, αλλά ανέδειξε και μαρτυρικές και ομολογιακές μορφές, εφάμιλλες των παλαιών πατέρων, που αγωνίσθηκαν τον αγώνα τον καλό υπέρ της πατρώας πίστεως. Ανάμεσά τους αναμφίβολα ξεχωρίζει ο Μαγνησίας Χρυσόστομος, του οποίου την βιογράφηση ανέλαβε με ζήλο και ευσυνειδησία ο θεοφιλέστατος επίσκοπος ΓΟΧ Γαρδικίου κ. Κλήμης.


Πρόκειται για μία απόλυτα τεκμηριωμένη και αξιόπιστη εργασία, η οποία με γλαφυρότητα αποτυπώνει τον βίο ενός ομολογητού των ημερών μας. Σε κάθε σελίδα του βιβλίου ο αναγνώστης μπορεί να οσφρανθεί το πολύτιμο μύρο της αγίας πίστεώς μας, το οποίο τόσο γενναιόδωρα σκόρπισε στο πέρασμά του από την εφήμερη τούτη ζωή ο Χρυσόστομος Νασλίμης.


Ο θεοφιλέστατος Γαρδικίου προβάλλει τον ταπεινό ομολογητή επίσκοπο Μαγνησίας ως πρότυπο αγωνιστού και για τις ημέρες μας και για τους σκοτεινούς καιρούς που έρχονται. Είθε ο Κύριος να τον αξιώσει να μας δώσει σύντομα και τον δεύτερο τόμο της βιογραφίας αυτής, η οποία ίσως λειτουργήσει και ως παρότρυνση σε άλλους ερευνητές να καταγράψουν την αγία βιοτή και άλλων μορφών της αγωνιζομένης ορθοδοξίας.


Κάποιοι πρέπει να διασώσουν όποια στοιχεία υπάρχουν ακόμη για τον παπα-Γιάννη Φλώρο, τον παπα-Ευγένιο Λεμονή, τον Κυκλάδων Παρθένιο, τον Φυλής Κυπριανό και τόσους άλλους. Έτσι θα δημιουργηθεί σταδιακά ο νέος Συναξαριστής της πραγματικής ορθοδοξίας και της γνήσιας αγιότητος στον ταραγμένο εικοστό αιώνα''.



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ





ΙΓ.3. Εμβριθής Μελέτη για τους περί τον Ευγένιο Τόμπρο παρασυναγώγους


Εκ του προηγουμένου

Τα όσα φαινομενικώς αυστηρά γράφονται εδώ από τον φιλαλήθη και ακριβοδίκαιο π. Χρυσόστομο αντικατροπτίζουν την θλιβερή πραγματικότητα για το φαινόμενο του Ματθαιϊσμού, όπως δύνανται να βεβαιώσουν όσοι γνώρισαν από πρώτο χέρι πρόσωπα και πράγματα εντός του ανθυγιεινού και επικινδύνου αυτού χώρου, ή και όποιου παρομοίου διαμορφώθηκε κατά το πρότυπό του μέχρι και σήμερα.


Ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν.) βεβαιώνει εν συνεχεία ότι η ανασκευή του περιεχομένου της Ματθαιϊκής εγκυκλίου ήταν έργο άχαρι, διότι οι συντάκτες της στην απέλπιδα προσπάθειά τους προσαρμογής των απροσαρμόστων εκτρέπονται δεινώς σε ψεύδη, ύβρεις και βάναυσο υβρεολόγιο, προξενούντες αηδία και αγανάκτηση σε κάθε αναγνώστη των εκκλησιαστικών πραγμάτων.


Όμως, από καθήκον φιλαδελφείας έναντι των αγνοούντων και υπακοής στην Εκκλησιαστική Αρχή, επιχειρείται ανασκευή των ψευδο-επιχειρημάτων τους όχι βέβαια λεπτομερώς, διότι είναι αδύνατον να ασχοληθεί κάποιος με ανοησίες και και κακοήθειες θρησκειοκαπήλων19.


Αυτό που εξ αρχής εντυπωσιάζει στην πολυσέλιδη εγκύκλιο των αντικανονικών αυτών ανθρώπων, τονίζει ο συντάκτης μας, είναι η σκληρότητα των χαρακτηρισμών εναντίον όσων δεν θέλησαν να συνταυτισθούν προς τα φρονήματα και τις πράξεις του εκλιπόντος αρχηγού της φατρίας τους Ματθαίου.


Όλοι εκείνοι χαρακτηρίζονται κακόδοξοι, ασεβείς και προδότες της Ορθοδοξίας, όπως και εχθροί του διεξαγομένου από αυτούς αγώνος. 


Εναντίον λοιπόν όλων, ζώντων και κεκοιμημένων, περιχύνεται βόρβορος ύβρεων ''ποικίλης φρασεολογικής συνθέσεως''20 και εν τέλει όλοι ομού σε δέσμη, σαν εύπρηστα φρύγανα, ρίπτονται συμπιεζόμενοι εις το πυρ της γεένης και εις το σκότος το εξώτερον!


Όλοι κατ' αυτούς οι μη ανήκοντες στην ομάδα του Βρεσθένης Ματθαίου, μηδενός εξαιρουμένου, θα κολασθούν! Περί τούτου έχουν απόλυτη βεβαιότητα άνευ της παραμικράς αμφιβολίας!20...


Ως προς τον Ηγέτη της μαρτυρικής Εκκλησίας μας Μητροπολίτη πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομο, ο οποίος ανέκαθεν επέσυρε την μήνιν και το μένος των δυστυχών Ματθαιόπληκτων, ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν.) γράφει ότι γνωρίζει αυτόν από 20ετίας, ως συνεργάτης του στον αθλητικό δίαυλο, καταθέτοντας τα εξής σημαντικά:


''Περί του ανθρώπου αυτού έχομεν να μαρτυρήσωμεν εν καθαρά και αδόλω συνειδήσι, ότι είναι από πάσης απόψεως ήθους ανώτερος κατωτέρων παθών και αισθημάτων. Καθ' ο όμως άνθρωπος, δεν στερείται και ελλείψεων.


Διά τούτο ποτέ δεν θα τολμήσωμεν να τον ανακηρύξωμεν εν ουρανοίς άγιον, εφ' όσον εισέτι επί γης βαδίζει και φέρει το χοϊκόν της σαρκός περίβλημα, ούτε εικόνας αυτού με φωτοστέφανον θα ζωγραφήσωμεν, ούτε ενώπιον αυτών κανδήλας θ' ανάψωμεν,


ούτε τροπάρια, απολυτίκια και στιχηρά προσόμοια προς το ''Χαίροις ασκητικών'' προς δοξολογίαν αυτού θα συνθέσωμεν, ούτε άφθονον και πνιγηρόν λιβανωτόν προ του ειδώλου αυτού θα καύσωμεν, όπως ετόλμησαν να πράξωσιν άνευ φόβου Θεού οι την εγκύκλιον υπογράψαντες διά τον πάτρωνά των Ματθαίον.


Διότι, πρώτον θα προσκρούσωμεν εις την εγνωσμένην και δεδοκιμασμένην μετριοφροσύνην του, και δεύτερον εις την ημετέραν συνείδησιν, ήτις ουδέποτε ανέχεται συμπεριφοράν δουλοπρεπή και υποκριτικήν, αλλά απλώς συνιστά τον σεβασμόν και την τιμήν προς πάντας τους ανθρώπους, κατ' αναλογίαν προς την αρετήν εκάστου, το αξίωμα, την ηλικίαν και την μόρφωσιν.


Και ενώ περί του Σεβ. πρ. Φλωρίνης δεν προτιθέμεθα να πλέξωμεν ενταύθα στεφάνους δόξης και αιωνίου ευκλείας, διά τους πολυμερείς αγώνες του και θυσίας υπέρ του Έθνους και της Εκκλησίας (διότι θα θεωρηθώμεν πιθανώς κόλακες δημιουργούντες αντιστάθμισμα εις τους κατ' αυτού σχετλιασμούς των αντιπάλων του)


δεν δυνάμεθα όμως παρ' όλα τα τυχόν υπ' αυτού ανθρώπινα ολισθήματα, εφ΄όσον εισέτι ηρωϊκώς κρατεί την σημαίαν του ιερού αγώνος υψηλά, να μείνωμεν απαθείς και αδιάφοροι προς τους υβριστάς και συκοφάντας του, και μάλιστα τους υπ' αυτού δι' αξιωμάτων ανωτάτων εκκλησιαστικών τιμηθέντας.


Οι άνθρωποι αυτοί ασφαλώς έχουσι αποπετρωθή την συνείδησιν και έχουσι διαστραφή και αποθηριωθή εις τας συναισθήσεις.


Δεν λαμβάνουσι υπ' όψει, ότι ο Γεραρός ούτος πρόμαχος της ευσεβείας αποτελεί το σύγχρονον ομοίωμα των πάλαι ποτέ εν Ορθοδοξία πίστει και ομολογία διαλαμψάντων Πατέρων της Εκκλησίας;


Και αν, εν τη σκληροτραχηλία και λιθοκαρδία των, τούτο δεν παραδέχονται, δεν ενθυμούνται τουλάχιστον, ότι τον Ιερατικόν βαθμόν ον έφερον, και ον ήδη διεκδικούσι, παρ' Εκείνου τον εκληρονόμησαν διά του Βρεσθένης Ματθαίου;


Διατί μιμούνται τον πατραλοίαν Χαμ; Διατί λησμονούσιν εν τη σκοταδίνη της κακίας και της αχαριστίας των το Αποστολικόν ρητόν ''ει η απαρχή αγία, και το φύραμα΄ και ει η ρίζα αγία, και οι κλάδοι΄ γίνωσκε δε, ότι ου συ την ρίζαν βαστάζεις, αλλ' η ρίζα σε'' (Ρωμ. ια΄ 17)''21.


Και αναρωτάται δικαίως ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν.) περί των λιβελλογράφων κατά του Αγίου πρώην Φλωρίνης, ποιοί είναι αυτοί ως άτομα και ως εκκλησιαστικοί παράγοντες;


Διότι, με τις εγκληματικές τους πράξεις ασχολήθηκαν τότε τα δικαστήρια και τους έμαθε το Πανελλήνιο.


Φέρουν όμως δυστυχώς τον τιμημένο τίτλο του Γνησίου Ορθοδόξου και η απερίσκεπτη κοινή γνώμη δεν γνωρίζει να διαχωρίζει ευθύνες και συμπεριλαμβάνει όλους αδιακρίτως στον καταλογισμό ευθυνών.


Και εξ αιτίας των ατάκτων, σχηματίζει πεποίθηση για την ίδια την ιδεολογία, ''παρ' όλον ότι ουδεμίαν εξάρτησιν δύναται λογικώς να έχη μία ιδεολογία εκ των προσώπων''22.


Στην συνέχεια, παρατίθενται στο Φυλλάδιο σχεδόν αυτούσια το όσα είχαν εκτεθεί στο προαναφερθέν άρθρο: ''Η χειροτονία του Επισκόπου εξ απόψεως Κανονικής''11, το οποίο παρουσιάσαμε ανωτέρω23.


Κατόπιν, ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν.) σπεύδει σε ανασκευή των επιχειρημάτων και των ιστορικών ανακριβειών της Ματθαιϊκής εγκυκλίου. 


Οι στάκτες του προβληματικού εκείνου κειμένου, προκειμένου να δικαιολογήσουν την παρανομία τους, καταφεύγουν ως δάνειο σε άρθρο του Νεοημερολογίτου πατριαρχικού μητροπολίτου Ηλιουπόλεως Γενναδίου του 1929 24, όπου εκείνος


υποστηρίζει ότι η χειροτονία υφ' ενός ως μη παράβαση ''δογματική'', αλλά ''κανονική'', δύναται να αναγνωρισθεί ως έγκυρος, με επίκληση προς τούτο παραδειγμάτων από το λεγόμενο Μελιτιανό σχίσμα της Αιγύπτου και την περίπτωση του Αγκύρας Ευσεβίου χειροτονήσαντος τον Γαγγρών Καλλίνικο.


Επ' αυτών, ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν.) υπενθυμίζει ότι τον Ηλιουπόλεως Γεννάδιο αντιμετώπισε επαρκώς έτερος Νεομερολογίτης μητροπολίτης, ο Θεσσαλιώτιδος Ιεζεκιήλ25, ο οποίος διευκρίνησε ότι οι σχισματικοί Μελιτιανοί έγιναν δεκτοί σε κοινωνία


από την Α' Οικουμενική Σύνοδο σύμφωνα με τον Θεοδώρητο Κύρου ''διά μυστικωτέρας χειρονίας βεβαιωθέντων'', δηλαδή κατά τον Σωζομενό ''επιχειροτονούντος του επισκόπου Αλεξανδρείας'', και κατά τον Θεοδώρητο πάλι ''επισφραγίζοντος του της Αλεξανδρέων Εκκλησίας επισκόπου υφ' ον υπήγοντο''.


Άρα υπήρξε αποκατάσταση της αντικανονικής χειροτονίας τους.


Όσο δε για το δεύτερο παράδειγμα του Αγκύρας Ευσεβίου, το ''εχειροτόνησε'' του κειμένου δεν αποδεικνύει κατ' ανάγκην ότι δεν υπήρχαν συλλειτουργοί Επίσκοποι στην χειροτονία του Γαγγρών Καλλινίκου.


Αλλά γενικώς, η άποψη του Ηλιουπόλεως Γενναδίου ότι μόνο δογματικής φύσεως παραβάσεις δέχονται τα επιτίμια από τους Ιερούς Κανόνες και όχι οι παραβάσεις διοικητικής εκκλησιαστικής φύσεως, είναι λανθασμένη και αυθαίρετη γι' αυτό και δέχθηκε την εναντίωση του Θεσσαλιώτιδος Ιεζεκιήλ.


Πάντως, συμπεραίνει ο π. Χρυσόστομος, τα παραδείγματα αυτά δεν εξυπηρετούν τους Ματθαιϊκούς, διότι αφορούν πράξεις επαναστατικές και όχι κανονικές και ειρηνικές26.




11. Περιοδ. ''Η Φωνή της Ορθοδοξίας'', αρ. φ. 166/19.10.1953, σελ. 4-6.

19. Αρχιμ. Χρυσοστόμου Νασλίμη, Ανασκευή της άρτι εκδοθείσης..., Βόλος 1954, σελ. 2.

20. Αυτόθι, σελ. 3.

21. Αυτόθι, σελ. 4-5.

22Αυτόθι, σελ. 5.

23. Βλ. σελ. 398-404 παρόντος Κεφαλαίου (στην Ανασκευή..., σελ. 5-9).

24. Περιοδ. ''Ορθοδοξία'' Κων/λεως, τ. 43/Ιουλίου 1929, σελ. 291.

25. Περιοδ. ''Άγιος Σπυρίδων'' Κερκύρας, 10.9.1929, και στα Έργα και Ημέραι Μητροπολίτου Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφαρσάλων Ιεζεκιήλ, τ. Α', Βόλος 1947, σελ. 265-266.

26. Αρχιμ. Χρυσοστόμου Νασλίμη, Ανασκευή της άρτι εκδοθείσης..., ένθ' ανωτ., σελ. 10.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια και παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Σειρά αποσπασμάτων από το βιβλίο του 
Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος 
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών 
''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) 
ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'', 
τόμος Α', σελ. 406-412, Αθήνα 2019.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF