ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2020

Η ΥΓΕΙΑ ΩΣ ΚΑΡΠΟΣ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ



''Εσύ -συμβούλευε πατρικά ο άγ. Κύριλλος
Αλεξανδρείας- εσύ να προφέρεις τα θεία ονόματα
όταν είσαι άρρωστος, και θα γίνης καλά. Έτσι
πράττεις καλύτερα, το Θεό δοξάζοντας και
όχι τα ακάθαρτα πνεύματα'' [''αυτός υπέρ
σεαυτού προσευχόμενος αναφώνει τις λέξεις΄
άμεινον γαρ ή εκείνοι (οι μάγοι κ.λπ) δράσσεις,
τω Θεώ την δόξαν ανατιθείς και ουχί τους
ακαθάρτοις πνεύμασι'']. Την ίδια διδασκαλία
επαναλάμβανε ύστερα από μερικούς αιώνες και
 ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Προέτρεπε ο
Αρχιεπίσκοπος της Θεσσαλονίκης τους χριστιανούς,
 όταν αρρώστιες προσέλαβαν το σώμα τους να μην
τρέχουν σε ''επαοιδούς και γόητες'' (μάγους), αλλά
στο Θεό, στις πρεσβείες των Αγίων, στους λειτουργούς
 που έχουν τάξει τον εαυτό τους σε προσευχές και
δεήσεις για μας. Διότι, όσοι καταφεύγουν σε μαγικά
πράγματα, περιφρονούν τον Θεό, πάνε με τους
δαίμονες, θανατώνουν τις ψυχές των και μερικές
φορές τρυγούν από αυτά βαρειές αρρώστιες και
θάνατο. Άριστη, λοιπόν, λύση που μας υποδεικνύει
η θεία Σοφία είναι η τέλεση του ι. Ευχελαίου.
''Ο πρώτος του
 καιρός είναι η σωματική ίαση''.



2. Η υγεία ως καρπός του Ευχελαίου


Όπως φαίνεται καθαρά στη σχετική περικοπή της Επιστολής του αδελφοθέου Ιακώβου (5, 14-15) το μυστήριο του Ευχελαίου τελείται προς χάριν των αρρώστων χριστιανών.


Ο ταλαιπωρημένος σωματικά χριστιανός έχει τη δυνατότητα διά μέσου των ιερέων να επικαλεσθεί το έλεος του Θεού και να ελπίζει στην απαλλαγή του από τη μάστιγα της αρρώστιας.


Ω, της θείας αγαθότητας! Καθηλωμένος ο χριστιανός στο κρεβάτι του πόνου, υποφέροντας, δυσφορώντας, με πυρετό με ψυχική αγωνία και ταραχή, δέχεται τους πρεσβυτέρους για να προσευχηθούν επάνω του, να τον αλείψουν με άγιο λάδι και περιμένει η ''ευχή'' τους να του χαρίσει την πολυπόθητη υγεία.


''Η στιγμή του θανάτου -και κάθε ασθένεια είναι δυνατό να οδηγήση σε θάνατο- φαίνεται να είναι η στιγμή της απόλυτης μοναξιάς, γράφει ο Π. Ευδοκίμοφ.


Αυτήν ακριβώς την στιγμή η Εκκλησία έρχεται να σχηματίση γύρω από το μέλος που υποφέρει τον  ιερό κύκλο της κοινωνίας''.


Την υγεία του, λοιπόν, ο άρρωστος χριστιανός ζητεί από το Θεό του ή μόνος του προσευχόμενος ή το καλύτερο διά μέσου του μυστηρίου του Ευχελαίου. 


Εκτός από την Ιατρική επιστήμη, τα φάρμακα κ.λπ. σε καμμιά άλλη ''δύναμη'' δεν επιτρέπεται να καταφεύγει.


Δυστυχώς μερικοί από παλιά, μέσα στην απελπισία τους αναζητούν βοήθεια σε μάγους, σε αγύρτες, σε άθλιους εμπόρους της ανθρώπινης συμφοράς.


Έντονα διαμαρτύρονταν οι Πατέρες της Εκκλησίας μας για τις ενέργειες αυτές των χριστιανών, να επιζητούν σε μάγους τη λύτρωση από βασανιστικές αρρώστιες.


''Εσύ -συμβούλευε πατρικά ο άγ. Κύριλλος Αλεξανδρείας- εσύ να προφέρεις τα θεία ονόματα όταν είσαι άρρωστος, και θα γίνης καλά. Έτσι πράττεις καλύτερα, το Θεό δοξάζοντας και όχι τα ακάθαρτα πνεύματα''


[''αυτός υπέρ σεαυτού προσευχόμενος αναφώνει τις λέξεις΄ άμεινον γαρ ή εκείνοι (οι μάγοι κ.λπ) δράσσεις, τω Θεώ την δόξαν ανατιθείς και ουχί τους ακαθάρτοις πνεύμασι''].


Την ίδια διδασκαλία επαναλάμβανε ύστερα από μερικούς αιώνες και ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.


Προέτρεπε ο Αρχιεπίσκοπος της Θεσσαλονίκης τους χριστιανούς, όταν αρρώστιες προσέλαβαν το σώμα τους να μην τρέχουν σε ''επαοιδούς και γόητες'' (μάγους), αλλά στο Θεό, στις πρεσβείες των Αγίων, στους λειτουργούς που έχουν τάξει τον εαυτό τους σε προσευχές και δεήσεις για μας.


Διότι, όσοι καταφεύγουν σε μαγικά πράγματα, περιφρονούν τον Θεό, πάνε με τους δαίμονες, θανατώνουν τις ψυχές των και μερικές φορές τρυγούν από αυτά βαρειές αρρώστιες και θάνατο.


Άριστη, λοιπόν, λύση που μας υποδεικνύει η θεία Σοφία είναι η τέλεση του ι. Ευχελαίου. ''Ο πρώτος του καιρός είναι η σωματική ίαση''.


Σύμφωνα με τους προεκτεθέντας σαφεστάτους αποστολικούς λόγους ''και η ευχή της πίστεως σώσει τον κάμνοντα και εγερεί αυτόν ο Κύριος'', παρατηρεί ο αείμνηστος Πρωτοπρ. Κωνσταντίνος Καλλίνικος, οίτινες ασοφιστεύτως λαμβανόμενοι, δηλούσι ...σωτηρίαν από τον ασθενείας κάματον και εξέγερσιν από της κλίνης του σωματικού πόνου''.


Κάποια προτύπωση του αγίου τούτου και σωστικού μυστηρίου της πίστεώς μας έχουμε στην επάλειψη με λάδι από τους αγίους Αποστόλους άρρωστων ανθρώπων, τους οποίους με αυτόν τον τρόπο τους εθεράπευαν (Μάρκ. 6.13). 


Το λάδι βέβαια αυτό στα άγια χέρια των Αποστόλων χρησίμευε για να διεγείρη την πίστη του αρρώστου,  η οποία πίστη ήταν απαραίτητη για να ενεργοποιηθεί το θαυματουργό τους χάρισμα.


Πάντοτε όμως δεν ακολουθεί το μυστήριο του Ευχελαίου η πλήρης θεραπεία του άρρωστου χριστιανού.


Όταν παρατηρήθηκε ''...ενώ στα μυστήρια παρέχονται οι δωρεές του Αγίου Πνεύματος και μαρτυρείται η συντέλεση του μαρτυρίου, το μυστήριο του αγίου Ελαίου περιορίζεται να ζητεί μόνο την χάρη της ιάσεως, χωρίς διόλου να καταδικάσει το αποτέλεσμα.


Είναι αδύνατον να υποτεθεί μία διαρκής διακονία ιάσεως΄ αυτή εξαρτάται από την θαυματουργική δύναμη του Θεού που την στέλνει κατά την ευδοκία του.


Η Εκκλησία έτσι δέεται για την ίαση χωρίς όμως και να την απαγγέλλει''. Και αν όμως μετά την τέλεση του ι. Ευχελαίου δεν έρχεται η τέλεια ανάρρωση του άρρωστου χριστιανού πάντοτε, εντούτοις η πνευματική και σωματική δωρεά, που απολαμβάνει, δεν είναι τυχαία.


Ο πιστός νιώθει τότε τη δροσιστική αύρα του Αγ. Πνεύματος. Αισθάνεται ο κλινήρης αδελφός ανακούφιση, πιο ελαφρό το βάρος της αρρώστιας και η ελπίδα φτερώνει την ψυχή του.


Η υπομονή και η καρτερία έρχονται να του συμπαρασταθούν. Η ψυχή του απελευθερώνεται, ξεκαθαρίζει από το μαύρο σύννεφο της απελπισίας του θανάτου, που πλησιάζει.


Το Πνεύμα το Άγιο, ο Παράκλητος, τον σκέπει και τον ηρεμεί. Η ανάκτηση επιμένως της υγείας διά μέσου του μυστηρίου του Ευχελαίου ανήκει στη θεία Πρόνοια και ευδοκία.


Μόνον εάν η θεία Αγάπη κρίνει ότι συμφέρει στην πνευματική ωφέλεια και την ψυχική σωτηρία του αρρώστου, αφού ''η αθανασία δεν εμπολιτεύεται εις τον ημέτερον πλανήτην'', όπως διδάσκει και ο άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς:


''ο δε προς Θεόν και τους αγίους αυτού προστρέχων εν ανάγκαις και αθενείαις, ει συμφέρει τούτω, και των σωματικών αναγκών λύεται και των νοσημάτων απαλλάττεται''.


Ας μη στεναχωρείται, λοιπόν, ο πιστός χριστιανός, μήπως τάχα η πνευματική του αδυναμία ή οι αμαρτίες και η ολιγοπιστία του δεν επέτρεψαν να απολαύσει την ποθητή υγεία. Όχι!


Η αγάπη του Θεού δεν τον εγκατέλειψε. Ο Κύριος αγρυπνεί παρακολουθώντας ευσπλαχνικά το πλοίο της ζωής του, καθώς χτυπιέται από τα κύματα του σωματικού πόνου.


''Εάν διά του μυστηρίου τούτου δεν παρέχεται απαρεγκλίτως η θεραπεία του ασθενούς από της νόσου αυτού, δεν οφείλεται τούτο πάντοτε εις την ολιγοπιστίαν του ασθενούς, αλλ' εις οικονομίαν της θείας προνοίας ευεγερτικής εις τον πάσχοντα''.



3. Η άφεση των αμαρτιών


Σύμφωνα με το γνωστό χωρίο μας από την καθολική Επιστολή του αδελφοθέου Ιακώβου, με το μυστήριο του Ευχελαίου εκτός από τη θεραπεία του σώματος προσφέρεται στον άρρωστο χριστιανό και η άφεση των αμαρτιών του ''καν αμαρτίας ή πεποιηκώς αφεθήσεται αυτώ''.


Όπως είδαμε και σε προηγούμενο κεφάλαιο, η αμαρτία, η ενσυνείδητη και κατ' εξακολούθηση παράβαση του θείου θελήματος, έχει συνέπειες και στην υγεία μας.


Σε αρκετές περιπτώσεις, αρρώστιες σωματικές έχουν αιτία διάφορα ηθικά παραπτώματα.


Τούτο δεν το αρνείται ούτε αυτή η Ιατρική επιστήμη. Ότι δηλαδή ο ψυχικός παράγοντας κατέχει σημαντική θέση στο κεφάλαιο της υγείας του ανθρώπου, επιβεβαιώνοντας έτσι την από αιώνων διαπίστωση της Αγ. Γραφής, ότι ''ο φοβούμενος εντολήν, ούτος υγιαίνει'' και ''καρδίας ευφραινομένης πρόσωπον θάλλει'' (Παροιμ. 13,13 και 15,13).


''Άπασαι αι οργανικαί λειτουργίαι μέχρι και αυτών των μελών αδήλων βιολογικών εκδηλώσεων, διατελούν συνεχώς υπό αδιαλλείπτως επενεργούσας ψυχικάς δυνάμεις''. (Μ. Γερουλάνος).


Γι' αυτό το λόγο και σε μεγάλα θεραπευτικά κέντρα του εξωτερικού επιδιώκεται η συνεργασία των γιατρών με τους ανθρώπους της Εκκλησίας (ιερείς, πνευματικούς, θειλόγους κ.λπ).


Αφοί, λοιπόν, στις περισσότερες περιπτώσεις αιτία της οδυνηρής αρρώστιας έγινε η αμαρτία λογικό είναι πρώτα να εξαλειφθεί η αιτία, ώστε να ανθίσει η ελπίδα, ότι θα εξαλειφθεί και το αποτέλεσμα.


''Τούτο και ο Κύριος ημίν δεικνύς εν τω Ευαγγελίω, διδάσκει ο άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, μέλλων με ιάσθαι τον εν Καπερναούμ υπό τεσάρων προς αυτόν καθιέμενον παράλυτον, φησί προς αυτόν,


''τέλνον, αφίωνταί σου αι αμαρτίαι'' προανασπών οίον το κέντρον και το αίτιον εκβάλλων της νόσου, και τότε την ιατρείαν επάγων''.


Το γεγονός δε ότι με το μυστήριο του Ευχελαίου εξαλείφονται οι αμαρτίες του αρρώστου, όπως είδαμε σε προηγούμενο κεφάλαιο, επεβεβαιώνεται και από τον αρχαίο διδάσκαλο τον Ωριγένη, όπως και από τον ιερό Χρυσόστομο.


''Το εδεμικό ''ξύλον της ζωής'' δεν δίδει μόνον τους καρπούς του κατά την ευχαριστία, αλλά προσφέρει και το ''Έλαιον ελεημοσύνης'' σ' αυτούς που έχουν αναγεννηθή δι' ύδατος και Πνεύματος.


Έτσι το άγιον Έλαιον αντιστοιχεί στο βάπτισμα και επιτυγχάνει την συγχώρηση των αμαρτιών, όρο για την θεραπεία ψυχής και σώματος.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Απόσπασμα εκ του βιβλίου του 
Αρχιμανδρίτη Χρυσοστόμου Π. Αβαγιανού 
''Το Ιερό Ευχέλαιο - Φάρμακο Ζωής και Σωτηρίας''.
Εκδόσεις ''Αποστολική Διακονία'', 
Αθήνα 1994, σελ. 39-45.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF