ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2020

ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΣΕΩΣ ΜΟΝΑΧΟΥ ΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΟΣ ΚΑΙ ΩΦΕΛΙΜΟΣ ΔΙΗΓΗΣΙΣ ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΥ

 


''Ον και λαβόντες οι παριστάμενοι, απέτεμον την
κεφαλήν αυτού, το σώμα αυτού έξω της πόλεως
ρίψαντες τοις κυσί. Τούτον φιλόχριστοί τινες, νυκτός
καταλαβούσης, ανελάβοντο, και μύροις και οθονίοις
ειλίσαντες, έθεντο εν γλωσσοκόμῳ και απέθεντο ως
Μάρτυρα εν τω του Ναού Θυσιαστηρίῳ. Επιτελουμένης
ουν της θείας Μυσταγωγίας και του Διακόνου αναβοώντος
 το, Όσοι κατηχούμενοι προέλθετε, οι κατηχούμενοι
προέλθετε, πάντων ορώντων, αυτομάτως το γλωσσόκομον
εξήρχετο, άνευ ἀνθρωπίνης χειρός· και έμενεν εν
τω νάρθηκι της Εκκλησίας, άχρι της απολύσεως...''



''Η εργασία αυτή συνοψισμένη στο βιβλίο 
''Λόγοι περί Υπακοής''
από την σειρά Δ': ''Ορθόδοξες Μοναχικές Εμπειρίες''.
εξεφωνήθη ως Πανηγυρικός Λόγος το έτος (1987) 
στην ειδική Εκδήλωσι 
''Ευχαριστήρια'': ''Εν έργω και λόγω τίμα τον Πατέρα σου'', 
την οποία διωργάνωσε 
η Ιερά Μονή των Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης Φυλής Αττικής
προς τιμήν του εορτάζοντος Πνευματικού αυτής Πατρός και Καθηγουμένου 
Σεβ. Μητροπολίτου Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού
Το κείμενο κυκλοφορεί για πρώτη φορά, βελτιωμένο, συμπληρωμένο και υπομνηματισμένο.




Τη αυτή ημέρα, Οκτωβρίου ιε'



Μνήμη της αθλήσεως Μοναχού τινος και Μάρτυρος και ωφέλιμος διήγησις περί αυτού.


Μοναχός τις ην εν σκήτει, υπείκων Πατρὶ επὶ χρόνους τινάς. Ούτος, φθόνῳ του μισοκάλου δαίμονος, της υπακοής εκπεσών,


εξήλθε, χωρὶς αιτίας τινὸς επιβλαβούς, απὸ των χειρών του γέροντος, καταφρονήσας και του επιτιμίου, επιτιμηθεὶς διὰ την της υπακοής αθέτησιν.


Κατελθὼν δε εν Αλεξανδρείᾳ τη πόλει, εκρατήθη παρὰ του εκείσε άρχοντος, αποδυθεὶς και το μοναχικὸν σχήμα, ως κατεπείγοντος αυτὸν θύσαι τοις ειδώλοις.


Ως δε ουδόλως είχε τούτον καταπειθή, βουνεύροις μεν πρώτον έτυψεν αφειδώς·


ειθ᾿ ούτω την κεφαλὴν αυτού ξίφει αποτμηθήναι προσέταξεν.


Ον και λαβόντες οι παριστάμενοι, απέτεμον την κεφαλὴν αυτού, το σώμα αυτού έξω της πόλεως ρίψαντες τοις κυσί.


Τούτον φιλόχριστοί τινες, νυκτὸς καταλαβούσης, ανελάβοντο, και μύροις και οθονίοις ειλίσαντες, έθεντο εν γλωσσοκόμῳ και απέθεντο ως Μάρτυρα εν τω του Ναού Θυσιαστηρίῳ.


Επιτελουμένης ουν της θείας Μυσταγωγίας και του Διακόνου αναβοώντος το,


Όσοι κατηχούμενοι προέλθετε, οι κατηχούμενοι προέλθετε, πάντων ορώντων, αυτομάτως το γλωσσόκομον εξήρχετο, άνευ ἀνθρωπίνης χειρός· 


και έμενεν εν τω νάρθηκι της Εκκλησίας, άχρι της απολύσεως·


και πάλιν αυτομάτως εισερχόμενον ίστατο εν ω προετυπώθη τόπῳ ίστασθαι.


Τούτο γινόμενον εξέπληττε τους ορώντας.


Όπερ αναμαθὼν και τις των ευδιακρίτων, εδεήθη του Θεού περὶ τούτου, και ταχείαν την λύσιν ἐδέξατο. 


Άγγελος γαρ επιστάς, φησὶ προς αυτόν·


Τί έκθαμβος γέγονας επὶ τω γεγενημένῳ;


ουκ έλαβον οι Απόστολοι του Χριστού, ως οίσθα, εξουσίαν του δεσμείν και λύειν, και εξ αὐτών πάλιν οι καθεξής μαθηταὶ τούτων;


Ούτος ουν ο το αίμα αυτού υπὲρ Χριστού εκχέας αδελφός, και εν τω Θυσιαστηρίῳ μη συγχωρούμενος κείσθαι, της Προσφοράς τελουμένης, υπὸ Αγγέλου διώκεται άχρι του Νάρθηκος.


Του δείνος γὰρ του συνασκητού σου της υπακοής εκπεσών, ως μαθητὴς αυτού γεγονὼς και ευλόγως δεσμευθεὶς υπ' αυτού, εκείθεν απανίσταται δεδεμένος· 


και ως μεν Μάρτυς, τον στέφανον έλαβεν·


ως δε τον δεσμὸν έχων, ου συγχωρείται ένδον κείσθαι, της Προσφοράς τελουμένης, ει μη ο δήσας λύσει αυτόν.


Ταύτα μεμαθηκὼς ο θείος Πρεσβύτης, λαβὼν την ράβδον απήλθε προς τον Ασκητήν·


και εξυφάνας αυτώ το παν της ιστορίας, συγκατήλθε μετ' αυτού εις την Αλεξάνδρειαν·


και τον ναόν, εν ω το λείψανον εναπέκειτο του Μάρτυρος, καταλαβόντες και την θήκην παρανοίξαντες του Μάρτυρος, την συγχώρησιν ομού εποιήσαντο·


και τούτον κατασπασάμενοι, έστησαν εις δοξολογίαν, και της θείας Μυσταγωγίας τελεσθείσης, μεμένηκεν ο Μάρτυς ασάλευτος εν τω Θυσιαστηρίω κείμενος έκτοτε και μέχρι του νυν.



Τ έ λ ο ς



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Σειρά συνακόλουθων αναρτήσεων εκ του βιβλίου 
''Λόγοι Περί Υπακοής'' 
από την σειρά Δ': ''Ορθόδοξες Μοναχικές Εμπειρίες'' 
έκδοση της Ιεράς Μονής Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης Φυλής Αττικής.
(1999), σελ. 53-55.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF