ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021

ΠΡΟΣ ΙΕΡΟΚΗΡΥΚΑ Ή ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ



''...Μου έλεγες προ καιρού πως αγόρασες ένα
''διαμερισματάκι'' κάπου στο Παγκράτι. Έκαμα
 πως δεν έδωσα μεγάλη σημασία. Εν τούτοις αυτό
 μου τριβελίζει ακατάπαυστα το μυαλό. Σαν
αρπαχτικά γεράκια με κυκλώνουν τα ερωτήματα:
Ένας ιεροκήρυκας πού βρήκε τόσα λεφτά; Δεν
υπάρχουν ''αδελφοί του Κυρίου'' που πεινάνε και
 γειμνητεύουν; Ένας ιεροκήρυκας, τί το θέλει
 το διαμέρισμα; Ο άγαμος κληρικός δεν είναι
 μήπως ένας καλόγηρος; Ένας καλόγηρος
 επιτρέπεται να έχει περιουσία; Αλήθεια, όταν
εκείνη την Ημέρα παρατάξει ο Κύριος μπροστά σου
τις μυριάδες των ρακένδυτων και πεινασμένων και σε
 ρωτήσει τι έκαμες γι' αυτούς, τί θ' απαντήσεις; 
Μήπως ότι τους κήρυξες το Ευαγγέλιο της Αγάπης;''.



Η δική σου θέση μέσα στην Εκκλησία είναι εντελώς ξεχωριστή, ιδιότυπη. Δεν είσαι μονάχα ένας ιερέας΄ είσαι κάτι παραπάνω: είσαι ένας δυνάμει αξιωματούχος΄ η ασίγαστη σάλπιγγα των μηνυμάτων του Θεού, ένας ιεραπόστολος.


Μη νομίζεις πως προσδιοριστικό στοιχείο αυτής της ιδιοτυπίας σου είναι η ειδική θεολογική σου κατάρτιση. Αυτό δεν είναι αποκλειστικά δικό σου προσόν. Εκείνο που πρέπει να σε κάνει κάτι διαφορετικό, κάτι το ασυνήθιστο, είναι η αφιέρωση.


Διάλεξες το δρόμο που δεν είναι για όλους, που δεν είναι για τους πολλούς, που δεν είναι απλώς για τους λίγους, αλλά για τους εκλεκτούς, τους χαρισματούχους (οις δέδοται). Απαρνήθηκες κι αυτά ακόμα που αγαπάει και ευλογεί ο Θεός (όπως είναι η οικογένεια) και ξεκίνησες να γίνεις ''φωνή βοώντος εν τη ερήμω''.


Δεν υπάρχει τίποτα που να σε κρατάει δεμένο σε πρόσωπα, πράγματα ή καταστάσεις. Όταν δέχτηκες τη μεγάλη κλήση και είπες το ναι, υποτίθεται ότι σύντριψες όλους τους γήινους δεσμούς και απαρνήθηκες τα πάντα στον κόσμο και έδωσες τη Μεγάλη Υπόσχεση: ν'ανήκεις μονάχα σ' Εκείνον, να υπακούεις μονάχα σ' Εκείνον και να υπηρετείς μονάχα Εκείνον.


Ο μόνος που ξέρεις, ο μόνος που αγαπάς, ο μόνος που υπηρετείς, ο μόνος που φοβάσαι είναι ο Ιησούς. Είναι άραγε έτσι ή απλώς θα έπρεπε να συμβαίνουν αυτά; Πριν όμως απ' αυτό υπάρχει κάποιο άλλο ερώτημα: Για ποιό λόγο διάλεξες τον τραχύ δρόμο της αγαμίας;


Επειδή ήταν αυτό μια ακατανίκητη αναγκαιότητα για σένα; Επειδή ''εκ κοιλίας μητρός σου'' προορίστηκες γι' αυτή τη ζωή; Επειδή η αγάπη σου για το Χριστό δεν σου επιτρέπει να την μοιραστείς με τίποτε άλλο σ' αυτόν τον κόσμο; Για να εργασθείς απερίσπαστα για τη σωτηρία σου και τη σωτηρία των άλλων; Για να πετύχεις την τελειότητα;


Ή μήπως για να είσαι ανοιχτός ο δρόμος προς το επισκοπικό αξίωμα; Από κάποιο επιπόλαιο νεανικό ενθουσιασμό; Ή μήπως -το χειρότερο αλλ' όχι κι ασυνήθιστο- για να κουκουλώσεις κάποια σου ''ιδιαιτερότητα'';


Αν σε έσπρωξαν ταπεινοί, ανθρώπινοι και γήινοι υπολογισμοί, αν απερίσκεπτα επωμίστηκες το βαρύ αυτό σταυρό, αν περιφρόνησες το ''ου πάντες χωρούσι'', τότε αλίμονο, θα είσαι για πάντα μια δυστυχισμένη ύπαρξη.


Γιατι αν υπάρχουν ανάξιοι κληρικοί, αν υπάρχουν ποιμένες που οδηγούν στα σίγουρα το κοπάδι στην αγκαλιά του Σατανά, στην απώλεια, αν το Ευαγγέλιο δεν κηρύχτηκε ακόμη ''πάση τη κτίσει'', αν βλασφημείται καθημερινά ο Χριστός και η Εκκλησία, όλ' αυτά οφείλονται σε κάποιο μοιραίο λάθος, στο λάθος εκλογής πολλών εργατών του Ευαγγελίου.


Καρδιές χωρίς την πυράκτωση του Κυρίου, χωρίς θεία κλίση, χωρίς κατάλληλη προετοιμασία, δέσμιες στη σάρκα, ζυμωμένες με την ύλη και την αμαρτία, μπαίνουν στο αμπέλι του Κυρίου και αντί να το καλλιεργήσουν το καταστρέφουν.


Και το Μεγάλο Λάθος γίνεται επειδή οι νεανικοί ενθουσιασμοί θεωρούνται συχνά σαν προσταγή του ουρανού΄ επειδή κυριαρχεί μέσα μας η επαγγελματική συνείδηση και όχι η συνείδηση του χρέους και της αποστολής΄ και επειδή εκείνο που μας ηλεκτρίζει είναι το αξίωμα, η προβολή, το σήμερα, το εδώ.


Αλλ' εσύ είσαι πια αυτό που είσαι. Κι αν ακόμα από λάθος βρέθηκες αυτού, έχεις χρέος να μετατρέψεις αυτό σου το λάθος σε επιτυχία, σε θρίαμβο της θέλησης και της Θείας Χάριτος. Δεν υπάρχει μετάνοια για το λάθος μιας τέτοιας επιλογής΄ διορθώνεται μονάχα με ανυποχώρητη εμμονή σ' αυτό, ώστε η λαθεμένη επιλογή να μετατραπεί σ' επιτυχημένη πορεία.


Σίγουρα το τίμημα γι' αυτή την ανατροπή θά' ναι πολύ μεγάλο για σένα, γιατι θ' απαιτηθεί αγώνας αιματηρός. Όπως είσαι καταδικασμένος να τον δώσεις και να τον κερδίσεις, ή αλλιώς ν' απαρνηθείς οριστικά αυτό που είσαι με μια ηρωική και έγκαιρη έξοδο.


Ο άμβωνας!


Επάνω σ΄αυτόν θα παιχθεί το γήινο και το αιώνιο μέλλον σου. Ήταν ίσως ο μεγάλος μαγνήτης που οδήγησε τα βήματά σου εκεί που είσαι. Νόμιζες πως η ζωή του ιεροκήρυκα είναι ένας ατέλειωτος άμβωνας!...


Κάποιος ίσως κήρυκας του θείου λόγου σε σαγήνεψε με την επιβλητική του εμφάνιση και τη ρητορική του δεινότητα. Από δω μπορεί να γεννήθηκε η πρώτη σπίθα για το ξεκίνημά σου. Ποιός ξέρει πόσες φορές σε στιγμές ρέμβης έβλεπες τα πλήθη να συγκλονίζονται από το πύρινο κήρυγμά σου! Ποιός ξέρει ποιές δόξες του άμβωνα λαχταρούσες να φτάσεις!


Όμως, αν έτσι ξεκίνησες, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να γίνει ο άμβωνας ο τάφος σου, η καταδίκη σου. Και θα γίνει αυτό αναπόφευκτα αν από τον άμβωνα μιλάς εσύ και όχι ο Χριστός΄ αν δεν κηρύττεις Χριστόν ''και τούτον εσταυρωμένον'', αλλ' ''εν διδακτοίς ανθρωπίνης σοφίας λόγοις'' (Α' Κορ. β' 13)΄ αν κηρύττεις για να καταπλήξεις και όχι για να ωφελήσεις, να ελέγξεις, να στηρίξεις, να οδηγήσεις σε μετάνοια, να υπερασπισθείς την Ορθόδοξη Πίστη και να παρηγορήσεις.


Κατά τη Μεγάλη Μέρα της Λογοδοσίας η δική σου θέση θά' ναι πραγματικά πραγματικά δεινή. Δε θα κριθείς σαν ένας κοινός ιερέας. Θα πρέπει ν' αποδείξεις πως σε τούτη τη ζωή ήσουνα ο κατ' εξοχήν ''ποιήσας και διδάξας'' (Ματθ. ε' 19).


Δεν έχεις δικαίωμα να παραλείψεις κανένα απ' αυτά. Δεν υποχρεούσαι μονάχα να κηρύξεις τον τέλειο νόμο του Θεού, αλλά και να τον εφαρμόσεις κατά τρόπο τέλειο. 


Πρέπει να είσαι υπόδειγμα ευσέβειας, λιτότητας, αγάπης, αγνότητας βίου. Ένα πιστό αντίγραφο του Ιησού.


Μου έλεγες προ καιρού πως αγόρασες ένα ''διαμερισματάκι'' κάπου στο Παγκράτι.


Έκαμα πως δεν έδωσα μεγάλη σημασία. Εν τούτοις αυτό μου τριβελίζει ακατάπαυστα το μυαλό. Σαν αρπαχτικά γεράκια με κυκλώνουν τα ερωτήματα:


Ένας ιεροκήρυκας πού βρήκε τόσα λεφτά;


Δεν υπάρχουν ''αδελφοί του Κυρίου'' που πεινάνε και γειμνητεύουν; Ένας ιεροκήρυκας, τί το θέλει το διαμέρισμα; Ο άγαμος κληρικός δεν είναι μήπως ένας καλόγηρος; Ένας καλόγηρος επιτρέπεται να έχει περιουσία;


Αλήθεια, όταν εκείνη την Ημέρα παρατάξει ο Κύριος μπροστά σου τις μυριάδες των ρακένδυτων και πεινασμένων και σε ρωτήσει τι έκαμες γι' αυτούς, τί θ' απαντήσεις;


Μήπως ότι τους κήρυξες το Ευαγγέλιο της Αγάπης; 




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Εκ του βιβλίου του Ηλία Τσιάκου 
''Πάτερ μου, μπορώ να σας μιλήσω;'', 
Γράμματα στον Ορθόδοξο Κλήρο,
εκδόσεις ''Τρίβος'', σελ. 29-32, Αθήνα 1996.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF