ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 16 Απριλίου 2021

''Η ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ''. 20 ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟ ΞΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΑΣΚΗΤΙΚΟΥΣ ΛΟ ΓΟΥΣ ΤΟΥ ΑΒΒΑ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ

 




Μέρος 14ον


Η απάρνηση του εαυτού μας


Όποιος θέλει να εκπληρώσει τα λόγια του Κυρίου <<όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω μου>>, πρέπει να μιμηθεί σε όλα Αυτόν που τα είπε. Πρώτα λοιπόν να ετοιμασθεί να σηκώσει το σταυρό του, αυτός που θέλει να Τον ακολουθήσει. 


Και όταν λέει ο Χριστός να σηκώσει το σταυρό του, εννοεί να εγκαταλείψει τα κοσμικά πράγματα και να είναι έτοιμος ν' αντιμετωπίσει τις θλίψεις και τις δυσκολίες που θα συναντήσει στη ζωή. Και πάλι είπε ο Κύριος: ''Όποιος θέλει να ζήσει σ' αυτό τον κόσμο, θα χάσει την αληθινή ζωή. Εκείνος όμως που θα θυσιάσει τη ζωή αυτή για μένα, αυτός θα με βρει και θα σωθεί.


Όποιος σηκώνει τον σταυρό του, συγχρόνως όμως σκέφτεται και τα πράγματα του κόσμου, θα χάσει τον μισθό του. Εκείνος που ακολουθεί το Χριστό δεν πρέπει να ελκύεται από τα κοσμικά πράγματα, αλλά να επιδιώκει να πλησιάσει Αυτόν, υπομένοντας καρτερικά όλες τις θλίψεις και στενοχώριες της ζωής αυτής.


Αν δεν δοθούμε ολοκληρωτικά στον Χριστό, σιγά-σιγά, χωρίς να το πάρουμε είδηση θα μας τραβήξουν ο κόσμος και η αμαρτία, και θα μας βγάλουν από τον ωραίο δρόμο της μακάριας ζωής, που οδηγεί στη λύτρωση. Όποιος θυσιάζει το εγώ του και τις επιθυμίες του εαυτού του για χάρη του Χριστού, αυτός θα πάρει μεγάλο μισθό.


Λοιπόν, αποφάσισε να νικήσεις τον κακό εαυτό σου στη ζωή αυτή, για ν' αποκτήσεις την αιώνια, όπως υποσχέθηκε ο Κύριος. Πρέπει να καταφρονήσουμε τη ζωή αυτή, για ν' απολαύσουμε τα αγαθά της αιώνιας ευτυχίας κοντά στον Θεό. Όταν έτσι ετοιμασθούμε, όλα όσα μας φαίνονται λυπηρά θα τα υπομείνουμε καρτερικά.


Όταν σκεφθούμε μ' αυτόν τον τρόπο, δεν θα φοβηθούμε όχι μόνο τις θλίψεις και τις στενοχώριες, αλλά ούτε κι αυτόν τον θάνατο. Γι' αυτό πρέπει να γνωρίζουμε καλά ότι αν δεν μισήσει ο άνθρωπος τη ζωή του στον κόσμο αυτό, δεν μπορεί με κανένα τρόπο να υπομείνει τις επερχόμενες θλίψεις και δοκιμασίες, που θα τον ζώνουν κάθε μέρα και ώρα.


Σοβαρό εμπόδιο στην απάρνηση του εαυτού μας είναι το σώμα. Αυτό θέλει την απόλαυση και την ανάπαυση. Εμείς όμως δεν πρέπει να υποτασσόμαστε στις απαιτήσεις του, γιατι το σώμα αντιστρατεύεται την ψυχή. Το λέει ο απόστολος Παύλος, ότι το σώμα και η ψυχή <<αντίκεινται αλλήλοις>>. Από τον δικό μας αγώνα θα εξαρτηθεί πιο από τα δύο θα υπερισχύσει.


Γι' αυτό ο Κύριος είπε ότι όποιος θέλει να Τον ακολουθήσει πρέπει να βγάλει από μέσα του τις επιθυμίες του κόσμου. Η ανάπαυση και οι απολαύσεις του σώματος είναι το πιο μεγάλο εμπόδιο στην απάρνηση του εαυτού μας και στην ένωσή μας με τον Χριστό. Όταν ξεχάσει κανείς τις απολαύσεις του κόσμου, σιγά-σιγά ξεχνάει και τις συνήθειες και επιθυμίες της ζωής αυτής.


Η απομάκρυνση από τις κοσμικές επιθυμίες απαιτεί μαρτυρικό αγώνα, γιατι ο διάβολος μας έχει δέσει μ' αυτές. Όταν αγαπήσει κανείς τον κόσμο, αμέσως έρχονται στη μνήμη του όλες οι κακές συνήθειες. Και όταν λέμε κόσμο δεν εννοούμε τους ανθρώπους, γιατι άνθρωποι είμαστε κι εμείς, αλλά εννοούμε την αμαρτία.


Όταν απομακρύνεται κανείς  ψυχικά από τα πράγματα του κόσμου, αρχίζει να αισθάνεται στη ζωή του ψυχική προκοπή. Όσο είναι κανείς δεμένος με την αμαρτία, είναι αδύνατο να πλησιάσει και αισθανθεί τον ζωντανό Θεό. Να αποφεύγουμε λοιπόν την ανάπαυση του σώματος και να επιδιώκουμε την ένωσή μας με τον Κύριο.


Οι ηδονές μας χαρίζουν πρόσκαιρη απόλαυση, ενώ ο Χριστός μας χαρίζει μόνιμη και αιώνια. Να τρέφουμε το σώμα με τα απαραίτητα. Αυτά τα ευλογεί ο Θεός. Εκείνα που κάνουν κακό στο σώμα είναι περιττές απολαύσεις, που δεν είναι αναγκαίες για τη συντήρησή του. Ο Θεός δεν μας κατακρίνει για τα αναγκαία, αλλά για τα περιττά.


Οι απολαύσεις του σώματος είναι μεγάλο εμπόδιο στην αρετή. Αυτό το νόημα έχουν τα λόγια του Χριστού, όταν λέει <<απαρνησάσθω εαυτόν>>. Ν' απαρνηθούμε δηλαδή κάθε τι κακό, πονηρό και σάπιο που προσβάλλει την ψυχή μας. Πρέπει ν' αγωνιζόμαστε ν' αποφεύγουμε κάθε τι που βλάπτει την ψυχή μας. Με την εγκράτεια των φαγητών και με την προσευχή θα προχωρήσουμε στον αγώνα αυτό.


Είναι δύσκολο πράγμα η απάρνηση του εαυτού μας, γιατι ερχόμαστε σε σύγκρουση μ' αυτόν, επειδή πάντοτε συμμαχεί με το κακό και με τον διάβολο. Γι' αυτό ο απόστολος Παύλος φωνάζει: <<Ποιός θα με λυτρώσει απ' αυτό το σώμα>>; Το σώμα βέβαια είναι κατοικητήριο της ψυχής, αλλά αν δεν το χαλιναγωγήσουμε γίνεται τύραννός μας, στυγνός αφέντης και δυνάστης. 


Χρειάζεται όμως, εκτός απ' αυτά που αναφέραμε, προσοχή και στα μάτια μας, για να μη βλέπουν με αμαρτωλή διάθεση τα πρόσωπα των γυναικών. Στο πρόσωπο της κάθε γυναίκας να σκέφτεσαι το άγιο και ιερό πρόσωπο της Παναγίας μας, που γέννησε τον Λυτρωτή μας. Πρόσεξε να μην αιχμαλωτίσει τον νου σου ο σατανάς και μπει μέσα στην ψυχή σου, γιατι μετά δύσκολα φεύγει.


Για να έλθει λοιπόν στην ψυχή μας η χάρη του Θεού και για να γευθούμε τη γλυκήτητα της πνευματικής ζωής, χρειάζεται απάρνηση του εαυτού μας. Η απάρνηση είναι η αρχή και το τέλος του αγώνα μας. Έτσι θα μας ευλογήσει ο Θεός και θα μας χαρίσει το στεφάνι της νίκης που χαρίζει στους αγωνιστές της αρετής. 



 Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι )

Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Συνακόλουθες αναρτήσεις εκ του βιβλίου
''Η Άσκηση στη Ζωή μας'' 
Είκοσι κείμενα για την Ορθόδοξη Πνευματική Ζωή 
βασισμένα στους Ασκητικούς Λόγους του Αββά Ισαάκ του Σύρου
έκδοση της Ι. Μ. Παρακλήτου Ωρωπού Αττικής, 2006, σελ. 78 - 81.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF