ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 15 Απριλίου 2021

ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ΤΟΜΟΣ Β' (ΜΕΡΟΣ 2ον)

 


Ο τάφος του Αγίου Χρυσοστόμου του νέου
Ομολογητή στην Ι. Μ. Κοίμησης Θεοτόκου
 Θρακομακεδόνων Αττικής.



Μετά την παρουσίαση αποσπασματικών κειμένων από τον Α' Τόμο του βιβλίου <<Επίσκοπος Μαγνησίας Χρυσόστομος Νασλίμης (1910-1973) Ακατάβλητος αγωνιστής Πίστεως και Υπομονής>> από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Γαρδικίου κ. Κλήμη, προβαίνουμε στην μερική παρουσίαση και του δευτέρου εκδοθέντος Τόμου, του μνημειώδους αυτού έργου. Και αυτό, γιατι αγγίζει -όχι μόνο τον χώρο του ακαινοτομήτου πληρώματος της Εκκλησίας μας- αλλά και ευρύτερα, ακριβώς γιατι περιγράφει σχολαστικά -κατά το δυνατόν- και την περιρρέουσα εκκλησιαστική κατάσταση της πρώτης εικοσιπενταετίας του δευτέρου μισού του 20ού αιώνα και δη των ετών (1950-1975). Κι εδώ ισχύει ό,τι και κατά την παρουσίαση του πρώτου Τόμου. Αναρτούμε μια σειρά από αποσπασματικά κείμενα μαζί με τις παραπομπές τους, προσπαθώντας να μην αλλοιωθεί η συνάφεια, η συνοχή και φυσικά το νόημα των γραφομένων. Με την ελπίδα, ότι η ολοκληρωμένη και επιτυχής αυτή πνευματική προσπάθεια της έκδοσης και του δευτέρου Τόμου του εν λόγω βιβλίου θα βρει απήχηση έτι περισσότερο στο φιλαναγνωστικό μας κοινό, ευχόμαστε καλή ανάγνωση και εντρύφηση σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή, τα γνωστά <<πέτρινα χρόνια>> των διώξεων, του παποκαισαρισμού και της διοικούσης, εκκλησιαστικής αποδόμησης.



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ



Μετά την έκδοση του Τόμου Α' του παρόντος έργου προ έτους και την ευμενή υποδοχή του στον χώρο μας και ευρύτερα, βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ολοκληρώσουμε το μνημειώδες έργο μας, με τον παρόντα Τόμο Β'. Εκφράζουμε για την δωρεά αυτή την ευχαριστία μας στον Θεό των όλων, διότι ένα κυριολεκτικό όραμα ζωής εκπληρώνεται. Η βιογράφηση του σχεδόν πλήρως αγνώστου μέχρι τώρα Μακαριστού Αρχιερέως Μαγνησίας Χρυσοστόμου Νασλίμη (+1973) ήταν έργο μακροχρόνιο και δύσκολο. Και δεν θα επιτελείτο, αν δεν συνέτρεχαν αρκετοί παράγοντες, οι οποίοι με την βοήθεια του Θεού μας έδωσαν τα απαραίτητα εναύσματα, το αναγκαίο δυσεύρετο υλικό, την φιλάδελφη βοήθεια, την φιλάνθρωπη κατανόηση και συμπαράσταση και την συγκινητική ενίσχυση και κάλυψη. Εκτός της προσωπικής επισταμένης ερεύνης για εξεύρεση υλικού, μας χαρίσθηκε σχεδόν μέχρι τελευταίας στιγμής σπουδαίο και ανεκτιμήτου αξίας αρχειακό υλικό, βάσει του οποίου ήμασταν σε θέση να σχηματίσουμε την όσο το δυνατόν καλύτερη, πληρέστερη και αντικειμενικότερη γνώση του Βιογραφουμένου μας, αλλά και του όλου πλαισίου της εποχής και ιδίως των πραγμάτων της Εκκλησίας μας, που έζησε και έδρασε. Τα όσα γράψαμε στην Εισαγωγή του Τόμου Α' ως προς την αιτία για την ενασχόλησή μας αυτή και τον τρόπο εργασίας μας στην εκπόνηση του όλου εγχειρήματος, όπως και τα σχετικά με τις προτροπές μας στον αγαπητό αναγνώστη για τον τρόπο μελέτης και αντιμετωπίσεως των γραφομένων, ισχύουν και για τον παρόντα Τόμο Β' και δεν θα επαναλάβουμε κάτι επ' αυτών. Μόνον, κάνουμε ταπεινά έκκληση για προσεκτική και πλήρη μελέτη, στην σειρά εκθέσεως του υλικού, και όχι πρόχειρη, βεβιασμένη και αποσπασματική, η οποία να περιλαμβάνει οπωσδήποτε και τις υποσημειώσεις, και μάλιστα τις εκτενείς. Και τούτο, διότι σε αυτές δεν παρέχεται μόνον η γνωστοποίηση των πηγών, για το αξιόπιστο των γραφομένων, αλλά συνήθως περιέχονται σημαντικά στοιχεία πληροφοριακά, συμπληρωματικά, επεξηγηματικά, όπως και αξιολογικά, τα οποία φωτίζουν πολύπλευρα το κύριο μέρος του κειμένου, η δε αγνόησή τους στερεί τον αναγνώστη από ουσιώδες μέρος του υλικού του όλου έργου.



Από την Εισαγωγή του βιβλίου





ΙΣΤ. 1. Η προσπάθεια για εξεύρεση εκκλησιαστικής καλύψεως


Αμέσως μετά την κοίμηση του σεπτού Πρωθιεράρχου Αγίου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου, η διοίκηση της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών περιήλθε σε <<συλλογική ηγεσία κληρικών>>, η οποία προέκυψε από τις αρχαιρεσίες που διεξήχθησαν στα Γραφεία στην Αθήνα από το Α΄ Πανελλήνιο Ιερατικό Συνέδριο της Εκκλησίας μας την 16/29.9.1955.


Σε αυτό παρέστησαν 66 Ιερείς από διάφορα μέρη της χώρας και διά μυστικής ψηφοφορίας εξελέγη επταμελής διοικούσα επιτροπή, με σκοπό την ρύθμιση όλων των εκκλησιαστικών ζητημάτων του ιερού Αγώνος, σε συνεργασία μάλιστα με το Συμβούλιο της ΠΘΕΟΚ, <<μέχρις επισήμου αναδείξεως του αναμενομένου Ιεράρχου>> 1. Η συλλογική αυτή Εκκλησιαστική Ηγεσία θεωρήθηκε ανώτατο όργανο και τονίσθηκε η οφειλόμενη υπακοή προς αυτήν σύμφωνα με το συμφέρον της Εκκλησίας.


Η σύνθεση αυτή προέβλεπε ως Πρόεδρο τον Αρχιμ. Ακάκιο Παππά τον Γέροντα και Μέλη κατά σειράν εκλογής τους Αρχ/τες Παντελεήμων Τσαλούπη, Χρυσόστομο Νασλίμη, Παρθένιο Σκουρλή, Μερκούριο Καλοσκάμη και Αυξέντιο Πάστρα, και τον Αιδ. π. Κωνσταντίνο Παπαντωνίου ως Γραμματέα 1. Επίσης, εξελέγησαν και πέντε έτερα Μέλη, απαρτίζοντα μαζί με τα προηγούμενα την μεγάλη δωδεκαμελή Επιτροπή, για να επαναλαμβάνεται γενικωτέρων ζητημάτων.


Τα λοιπά Μέλη ήταν οι Αρχ/τες Λογγίνος Χατζηστεφάνου, Γερμανός Αθανασίου, Ματθαίος Λαγγής, Καλλιόπιος Γιαννακουλόπουλος και ο Ιερομ. Γρηγόριος Παπαβλάχος 2. Στο υπ' αριθ. 132 της 18.9.1955 έγγραφο της Γραμματέως της Επιτροπής π. Κων. Παπαντωνίου προς τον Αρχιμ. Χρυσόστομο Νασλίμη, ανακοινώνεται προς αυτόν η εκλογή του στην επταμελή Επιτροπή και του τίθεται το ερώτημα αν την αποδέχεται, με υποχρέωση παρουσίας του στα Γραφεία στην Αθήνα΄ σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να συγκαταλεχθεί σαν Μέλος της Δωδεκαμελούς Επιτροπής, η οποία θα συνέρχεται μία φορά τον μήνα και μόνον εκτάκτως συχνότερα 3.


Ο δε Βιογραφούμενός μας (π. Χρ. Ν.) απήντησε διά χειρογράφου επιστολής της 25.9.1955, όπου δηλώνει ότι η συμμετοχή του σε Εκκλησιαστικές Επιτροπές καθίσταται δύσκολη λόγω των εφημεριακών καθηκόντων του στην Μαγνησία΄ ευχαριστεί όσους τον ψήφισαν και βεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να προσφέρει τις <<ασθενείς δυνάμεις>> του υπέρ του ιερού Αγώνος΄ θα διατηρεί αλληλογραφία και μόνον όταν παρίσταται απόλυτη ανάγκη, θα σπεύδει στην Αθήνα για ανταλλαγή απόψεων και λήψη αποφάσεων΄ επίσης, ενημερώνει ότι μεταβαίνει στο Άγιον Όρος για υποθέσεις του, όπου θα συναντηθεί με τον π. Αντώνιο Μουστάκα, τον οποίον θα προτρέψει να κατέλθει στην Αθήνα 4.


Ο π. Κων. Παπαντωνίου διά της υπ' αριθ. 146/2.10.1955 επιστολής του προς τον π. Χρυσόστομο πληροφορεί, ότι η απάντησή του ελήφθη και ανεγνώσθη εις επήκοον της Εκκλησιαστικής Επιτροπής, η οποία εξέφρασε την ευαρέσκειά της. Την θέση του στην επταμελή Επιτροπή καταλαμβάνει ο Αρχιμ. Λογγίνος Χατζηστεφάνου και αυτός παραμένει Μέλος της Μεγάλης Επιτροπής 5. Ως προς την κατάσταση του ιερού Αγώνος, αναφέρεται ότι ο Κορυτσάς Ευλόγιος παρέδωσε για προώθηση εργασία του στον Μοναχό Βίκτωρα Ματθαίου, γνωστό εκδότη του Μεγάλου Συναξαριστού, και αναμένεται η Ομολογία του ώστε να αποτελέσει τον αντικαταστάτη του αειμνήστου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου. Και συνεχίζει με τα εξής ενθαρρυντικά:


<<Το ευτυχές, αγαπητέ αδελφέ, είνε ότι ο κλήρος και ο λαός ευρίσκεται εν αγάπη και ομονοία. Η απώλεια του Αγίου Προέδρου εγένετο [αιτία] να συσπειρωθούν άπαντες εις εν σώμα και μία ψυχή, διότι ο εχθρός καραδοκεί διά να κτυπήση αλύπητα. Ημείς όμως αναμένομεν. Ο Σταυρός του Κυρίου ευρίσκεται εις τας χείρας ημών, ώστε δι' Αυτού να αμυνθώμεν εναντίον του ασυσωπήτου εχθρού της Ορθοδοξίας. Του Σπυρίδωνος [Βλάχου] και των οργάνων αυτού>> 5.



ΙΣΤ. 2. Προσπάθεια προσεταιρισμού του Κορυτσάς Ευλογίου


Η επικοινωνία με τον Κορυτσάς Ευλόγιο είχε αρχίσει ζώντος ακόμη του Αγίου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου, όπως άλλωστε προαναφέρθηκε, στην προσπάθεια να πεισθεί να αναλάβει την διαποίμανση της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων.

Η αναφερόμενη εργασία του που παρέδωσε στον Βίκτωρα για έκδοση, ήταν το ογκώδες βιβλίο <<Κώδιξ Ορθοδοξίας>> με συγκέντρωση ομολογιακών κειμένων από την εκκλησιαστική ιστορία. Επιστολή προς τον Κορυτσάς Ευλόγιο απέστειλε η Διοίκηση της ΠΘΕΟΚ την 16/29.8.1955, τρεις δηλαδή εβδομάδες πριν από την εκδημία του πρώην Φλωρίνης, όπου εκφράζεται ευχαριστία για εμπεριστατωμένα δημοσιεύματά του υπέρ του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου΄

επίσης, του υποβάλλεται παράκληση να προβεί σε εκτύπωση βιβλίου υπέρ αυτού και εν τέλει να λάβει την γενναία απόφαση να υψώσει την σημαία των ιερών Παραδόσεων, πράγμα που θα ενθουσιάσει τους αγωνιζομένους επί των επάλξεων τούτων και θα αποθαρρύνει τους χλιαρούς στην πίστη και τους αντιδίκους 6. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε, η υπομονή για προσέλκυση του Κορυτσάς Ευλογίου διήρκησε μέχρι και το Φθινόπωρο του 1956, οπότε κατόπιν επήλθε απογοήτευση από την αναβλητικότητά του.

Ο Βιογραφούμενός μας (π. Χρ. Ν.) σε επιστολή του την 23.3.1956, απευθυνόμενος στον Γραμματέα της Εκκλησιαστικής Επιτροπής π. Κων. Παπαντωνίου, γράφει σχετικά: <<Την υπόθεσιν του Κορυτσάς φρονώ ότι δεν πρέπει να παραμελήσωμεν και πάση θυσία να φροντίσωμεν να εκδοθή το συντομώτερον το βιβλίον του>> 7. Ο δε π. Κωνσταντίνος απήντησε με την υπ. αριθ. 433/31.3.1956 επιστολή του, όπου βεβαιώνει ότι <<η μετά του Αγίου Κορυτσάς επαφή συνεχίζεται, παρ' όλον ότι οι επί της εξόδου του ελπίδες ημών μετριάζονται.

Πάντες δεν παύομεν οχλούντες τούτον και διευκολύνοντες το σωτήριον τούτο διάβημα΄ και επ' αυτού βεβαίως αναμένομεν>> 8. Και πάλι μετ' ολίγον ο π. Χρυσόστομος γράφει από τον Βόλο επιστολή την 6.4.1956 με προτροπή για διευκόλυνση της όσο το δυνατόν ταχυτέρας εξόδου του Κορυτσάς 9, αλλά η υπ' αριθ. 446/9.4.1956 απάντηση είναι ακόμη πιο απογοητευτική: <<αι ελπίδες ημών καθ' εκάστην σβέννυνται>> 10.

Γράφεται, ότι προ δύο ημερών τον επισκέφθηκε Επιτροπή Κληρικών της Εκκλησίας μας και του πρότεινε να περιοδεύσει τα Πατριαρχεία της Ανατολής, προφανώς για το Ημερολογιακό θέμα, με έξοδα των Γνησίων Ορθοδόξων. Η πληροφορία αυτή είναι σημαντική, αποδεικνύουσα την ζωηρά ελπίδα για ευρύτερη επίλυση του ζητήματος.

Όμως, γίνεται η παρατήρηση ότι ο Κορυτσάς δεν επιδεικνύει την ανάλογη σοβαρότητα, μετά μάλιστα την εκλογή ως Προκαθημένου των Νεοημερολογιτών του από Λαρίσης Δωρωθέου Κοτταρά, θεωρουμένου ως πιο μετριοπαθούς και συνετού από τον αποβιώσαντα διώκτη Σπυρίδωνα Βλάχο.

Γι' αυτό και συμπεραίνεται εμπιστευτικώς: <<Το καθ' ημάς ο Άγιος Κορυτσάς ή παίζει ή φοβείται ή δι' ημών ασκεί πίεσιν επί της Κρατούσης Εκκλησίας>> 10. Σε νεώτερη δε επιστολή της Εκκλησιαστικής Επιτροπής υπ' αριθ. 826/22.7.1956 προς τον π. Χρυσόστομο Νασλίμη γράφει χαρακτηριστικά: <<Ο Άγιος Κορυτσάς διπλωματικώτατα ελίσσεται, ώστε ούτε να εξέρχεται, ούτε να απέρχεται>> 11.




1. Βλ. Πρακτικόν 2/16-29.9.1955 της Εκκλησιαστικής Επιτροπής (Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου)΄ επίσης, ΦΟ, αρ. φ. 218/3.10.1955, σελ. 1, 6-7΄ στο αυτό φύλλο γίνεται αναφορά και στην Πανήγυρη του Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου στον Βόλο, προεξάρχοντος του <<δραστηρίου>> και <<εξαιρέτου>> Αρχιμ. Χρυσοστόμου Νασλίμη, υπό την καθοδήγηση του οποίου το Παράρτημα είναι <<πλήρες δράσεως>> (σελ. 8), με αναφορά και σε φιλανθρωπική αγορά στον Ναό χάρις στις προσπάθειες του Προέδρου κ. Δ. Παυλή και της <<εκλεκτής Μυροφόρου>> Δέσποινας Μαυροπαπαδοπούλου. Τα πρόσωπα αυτά θα αναφερθούν και παρακάτω.


2. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 218/3.10.19.55, σελ. 7.


3. Αρχεία Γραφείων Ιεράς Συνόδου και Χρυσοστόμου Νασλίμη.


4. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.


5. Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου περί της αντικαταστάσεως βλ. ΦΟ, αρ. φ. 218/3.10.1955, σελ. 7.


6. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη. Η προσέγγιση του Κορυτσάς Ευλογίου ήταν εύλογη, διότι αυτός την εποχή εκείνη (1954-1955) δημοσίευσε κείμενα υπέρ του Πατρίου Ημερολογίου και κατά των Καινοτόμων και δη κατά του πρωίμου Οικουμενισμού, με αξιοπρόσεκτη δυναμικότητα και παρρησία. Βλ. ενδεικτικά: Μητροπολίτου Κορυτσάς Ευλογίου Κουρίλα Λαυριώτου, <<Το Ημερολόγιον είναι διορθωμένον παρά των Αγίων Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου>>, στο Περιοδ. <<Αγιορειτική Βιβλιοθήκη>> (ΑΒ), αρ. 215-216/Ιούλιος-Αύγουστος 1954, σελ. 205-209΄ του Αυτού, <<Η χίμαιρα του Έβανστον - Η παγιδευθείσα Ορθοδοξία και η χαλκευθείσα Ψευδένωσις των Εκκλησιών>>, ΑΒ, αρ. 217-218/Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1954, σελ. 265-271, ως και έτερα σε εν συνεχεία τεύχη του εν λόγω Περιοδικού και κατά το επόμενο έτος 1955.


7. Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου.


8. Αυτόθι.


9. Αυτόθι.


10. Αυτόθι. Να σημειωθεί ότι η επικρατούσα άποψη στον Κλήρο του Πατρίου, χωρίς όμως πλήρη συμφωνία, ήταν ότι ο Κορυτσάς αν αποκηρύξει την Σχισματική Εκκλησία του Νέου Ημερολογίου και ταχθεί με τους Γνησίους Ορθοδόξους, γίνεται δεκτός να αναλάβει την ηγεσία του ιερού Αγώνος,(Βλ. Πρακτικά Εκκλησιαστικής Επιτροπής 6/5.10.1955, 31/3.3.1956, 34/28.3.1956, και έκφραση διαφωνίας σε Συνεδρίαση της 23.11.1955 - Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου).



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
 ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από τον Β' Τόμο του βιβλίου 
<<ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910 - 1973)
 ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ Πίστεως>>
που συνέγραψε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Γαρδικίου κ. Κλήμης 
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών. 
 Έκδοση ''Γενικού Ταμείου Εκκλησίας Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών Ελλάδος>>,
σελ. 74-79, Αθήνα 2020

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF