ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 1 Απριλίου 2021

ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΜΗΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΕΙΡΗΝΗΣ ΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟΝ)



 



  Ε κ  τ ο υ   π ρ ο η γ ο ύ μ ε ν ο υ ) 


Από την άλλην ημέραν η Ειρήνη με την καθοδήγησιν της Οσίας Άννης ηκολούθησε κατά πάντα την τάξιν του Κοινοβουλίου. Το εσπέρας, μετά το απόδειπνον, η Οσία Άννα είπε δύο λόγια εγκωμιαστικά διά την νέαν αδελφήν. Όλαι αι αδελφαί εχάρησαν και την ευχήθηκαν.


Την επομένην η Προεστώσα έφερε την Ειρήνην στην ομάδα των κεντημάτων, επειδή ήξευρε να κάνη αριστουργήματα, ότι ήτο αρίστη καλλιγράφος,  και την μετέφεραν εκεί.


Η Προεστώσα παρέδωκε την Ειρήνην εις την αδελφήν Ευφροσύνην, στην υπεύθυνον της ομάδος και έφυγε. Η Ευφροσύνη ήτο τύπος υπερβολικά αυστηρής Μοναχής, ολιγόλογη και συνείθιζε να συνεννοήται μάλλον με νοήματα, παρά με λόγια.


Όλη δοσμένη εις το καθήκον της, απαιτούσε από όλας το ίδιο να κάνουν, την εσέβοντο και την εφοβούντο, διότι επέπληττεν αυστηρά. Ένα ίχνος μειδιάματος ήτο η υποδοχή της νέας Μοναχής.


Με το δάκτυλον της έδειξε το σκαμνί να καθίση, της έδωσε ένα πανεράκι με τα σύνεργα διά να αρχίση εργόχειρον. Η Ειρήνη σαν να της έγινεν η πιο θερμή υποδοχή ολοπρόθυμη ρίχτηκε στην εργασίαν.


Με τα χέρια ειργάζετο και με τον νουν συνωμίλει μετά του Νυμφίου της. Η νέα δόκιμος δεν εδυσκολεύθη καθόλου να προσαρμοσθή εις την κοινοβιακήν ζωήν, διότι είχεν αυταπάρνησιν και ήτο αφοσιωμένη εις τον Χριστόν.


Τόσην υπακοήν έδειξεν εις την Ηγουμένην και την αδελφότητα ώστε προεκάλεσε τον θαυμασμόν αυτών. Πρώτη στο πρώτο εγερτήριον, πρώτη στην εκκλησία, πρώτη στο εργόχειρον, και γενικώς ήτο πρόθυμη εις όλας τας εργασίας.


Η Πατρικία Ειρήνη, που είχε γύρω της τόσας θεραπαινίδας, τώρα με το χαμόγελον στα χείλη, είναι πάντοτε να δεχθή κάθε προσταγήν. Ετέλη τας πλέον ευτελείς και κουραστικάς εργασίας, έπλενε πιάτα, εβοήθει στο μαγειρείον, κουβαλούσε ξύλα, άναβε φωτιά, καθάριζε τους ιδιαιτέρους χώρους και παντού επρόφθανε λόγω της μεγάλης της προθυμίας.


Όταν δε έβλεπεν αδελφήν πολύ κουρασμένην, ελάμβανεν ευλογίαν να κάνη την διακονίαν της. Είχε επί πλέον λάβει ευλογίαν χωρίς να παραμελήση τα καθήκοντά της και την διακονίαν της, να περιποιήται


δύο ηλικιωμένας ασθενείς Μοναχάς, που δεν ήσαν εις θέσιν να περιποιηθούν τον εαυτόν τους, έπλενε τα ρούχα τους, εκαθάριζε τα κελλιά τους, τους έφερνε το φαγητόν γιατί δεν ημπορούσαν να κατέβουν εις την τράπεζαν. 


Πόσην ευλογίαν και χάριν Θεού έλαβε γι' αυτήν την αγόγγυστον προθυμίαν της και αυτοπροαίρετον υπηρεσίαν! Ιδού πως απεκαλύφθη εις την Ηγουμένην, η χάρις αυτή από τον Θεόν:


Μίαν ημέραν η Ειρήνη ωδηγούσε μετά μεγάλου κόπου εις την εκκλησίαν, αλλά με το μειδίαμα εις τα χείλη, μία από τις δύο γρηούλες που μόλις έπαιρναν τα πόδια τους, στηρίζουσαι όλον το βάρος των, εις την Ειρήνη.


Η οσιωτάτη Άννα εβάδιζεν όπισθεν αυτών αθορύβως και παρηκολούθει την προθυμίαν και σιωπήν της συνάμα, τότε είδε έναν λαμπρόν φωτοστέφανον να λάμπη στο κεφάλι της Ειρήνης.


Όπως είπομεν η Ειρήνη είχεν απόλυτον σεβασμόν εις όλους τους κανονισμούς του Κοινοβίου και το έδειχνεν εις όλας τας εκδηλώσεις της καθημερινής της ζωής.


Στην τράπεζαν αίφνις και παντού όταν εκαλείτο δεν επήγαινεν, ούτε δευτερόλεπτο αργότερα, και αν ακόμη είχε και την πιο σοβαράν εργασίαν να κάνη.


Όταν μετεφέρθη στο τμήμα των καλλιγράφων, κάποια ημέρα, επειδή είχαν επίγουσαν παραγγελίαν, η Προεστώσα την διέταξε να εργασθή χωρίς να κάνη καθόλου διακοπήν εις όλον το διάστημα της ημέρας, ούτε και κατά την ώρα του γεύματος.


Η καλή υποτακτική υπήκουσε ευχαρίστως παρ' όλον που ησθάνετο υπερβολικήν κούρασιν. Άλλοτε πάλιν η Ειρήνη εκαλλιγράφει το γράμμα ''όμικρον'' κεφαλαίον και την στιγμήν αυτήν εσήμανε το σήμαντρον διά την τράπεζαν.


Αμέσως η καλή υποτακτική αφίνει κάτω την πέννα, επάνω στο χαρτί, που είχε γράψει μόνον το μισό ημικύκλιον, θα ήτο δικαιολογημένη, εάν ετελείωνε τούτο, δι' ενός δευτερολέπτου καθυστέρησιν.


Επειδή όμως ο κανονισμός δεν επέτρεπεν το τοιούτον, διότι επεβάλλετο αμέσως να ευρεθούν όλαι εις την τράπεζαν, διά προσευχήν, διά τούτο εγκατέλειψε ατελείωτη την εργασίαν της.


Τοιούτου είδους υπακοήν έδειξεν η Ειρήνη εις τους νόμους της μοναχικής ζωής, διά τούτο και συντόμως την επεσκίασεν η Χάρις του Παναγίου Πνεύματος, διότι ένεκα των καλών της έργων, είλκυσεν αυτήν.


Κατά την ώρα του φαγητού πάλιν ουδέποτε άφηνε το βλέμμα της να περιεργασθή τα πλησίον αυτής πιάτα, διότι ο περίεργος αδύνατον να μη σκανδαλισθή εκ συνεργείας του σατανά.


Και εκτός τούτου η περιέργεια είναι αντιπαθητικόν ελάττωμα και έλλειψις ευγενούς ανατροφής. Υπετάσσετο δε και εις τας συνομιλήκους της ακόμη. Ουδέποτε είπαν διά δευτέραν φοράν εις την Ειρήνην, διότι όλα εξετελούντο ακριβέστατα με την πρώτη σύστασιν.


Στο πρόσωπον της Πνευματικής μητρός της, έβλεπε τον Θεόν ομιλούντα μέσω αυτής και εξετέλει άπαντα μετά φόβου και σεβασμού, διά τούτο και η Χάρις του Θεού επλεόναζε καθημερινώς εν αυτή.


Είχε νικήσει την φιλαυτίαν και τον εγωϊσμόν της, διά τούτο και δεν εθύμωνε, διότι πηγή του θυμού είναι ο εγωϊσμός και η φιλαυτία. Απ' εναντίας εδέχετο με ευχαρίστησιν τους ελέγχους, δικαίους και αδίκους, όχι μόνον από τους ανωτέρους της, αλλά από όλας τας Μοναχάς.


Η Προεστώσα βλέπουσα την μεγάλην αρετήν της ταπεινώσεως, της εφέρετο πάντοτε αυστηρώς, διά δε ασημάντους αφορμάς την παρετήρει ενώπιον της αδελφότητος, ίνα της υπομονής της παραδειγματισθούν.


Η Ευφροσύνη εύρισκε χίλιες δύο προφάσεις διά να την επιπλήττη διαρκώς παρ' όλον ότι η ενάρετος Ειρήνη ήτο εντάξει πάντοτε απέναντί της. Ουδέποτε όμως παρεπονέθη διά την συμπεριφορά της.


Όταν δε κάποτε ησθένησεν η Ευφροσύνη, επήρε ευλογίαν να την εξυπηρετήση με μεγάλην προθυμίαν. Κάθε βράδυ εγονάτιζε στα πόδια της Ηγουμένης και εξωμολογείτο τους λογισμούς όλης της ημέρας με ειλικρίνειαν.


Ο εχθρός της εσήκωσε δυνατόν σαρκικόν πόλεμον, ενοχλών συγχρόνως και με λογισμούς διά τα αγαθά αναπαύσεως που εγκατέλειψεν. Η Αγία όμως διά της ευχής τα πάντα επεδίωκεν.


Ήτο μεγάλη Σαρακοστή και η Ειρήνη μετ' ευλογίας είχεν επιδοθή εις μεγίστους αγώνας, ήθελε να εφαρμόζη αυτά, που εδιάβαζε και έβλεπε, και κατώρθωνε με την ευλογίαν της Άννης, να τρώγη μίαν φοράν την ημέραν λάχανα ωμά και να κοιμάται καθισμένη στο σκαμνί.


Και εν τούτοις παρά την υπερβολικήν εκείνην κόπωσιν, της εσήκωσεν ο εχθρός πάλιν πόλεμον σαρκικόν, τον οποίον και πάλιν εξωμολογήθη εις την Ηγουμένην,


ήτις ως έμπειρος αμέσως της ηλάττωσε την άσκησιν, την υπερβολικήν, που ατονεί την σάρκα και ξεσηκώνει τας αλόγους επιθυμίας και την συνεβούλευσε και με λόγια πνευματικά.


Με την σοφήν καθοδήγησιν της Ηγουμένης έμαθεν η Ειρήνη να αμύνεται εις τας προσβολάς του εχθρού, έχουσα διαρκώς προτεταμένην την μάχαιραν του Πνεύματος, τον λόγον του Θεού, που μελετώσα προσεπάθει να εφαρμόζη πάντοτε. 


( Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι )



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Εκ του βιβλίου 
της Ιεράς Μονής Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου 
Καρελλάς Κορωπίου Αττικής,
 ''Βίος και Ακολουθία 
της Οσίας Μητρός ημών Ειρήνης Ηγουμένης Μονής Χρυσοβαλάντου'', 
σελ. 63-65, Οκτώβριος 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF