ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2021

''ΕΡΧΕΣΘΕ, ΟΤΙ ΗΔΗ ΕΤΟΙΜΑ ΕΣΤΙ ΠΑΝΤΑ'






«Έρχεσθε, ότι ήδη έτοιμά εστι πάντα» (Λουκ. ιδ΄17)


Ο Θεός δημιούργησε για χάρη του ανθρώπου δυο παραδείσους, ένα γήινο και ένα ουράνιο, με στόχο ο άνθρωπος να γίνει κοινωνός της Χάριτος του Θεού και μέτοχος της Βασιλείας Του. Έτσι ο άνθρωπος ξεκινώντας από το «κατ’ εικόνα» θα έφθανε στο «καθ’ομοίωσιν Θεού». Ωστόσο η παραμονή στον πρώτο και η είσοδος στον δεύτερο θεμελιώθηκε πάνω σε ένα βασικό όρο. Και αυτός ο όρος, ήταν και εξακολουθεί να παραμένει ο ίδιος. Δηλαδή, η ελευθερία του ανθρώπου.


Δυστυχώς όμως, ενώ τα αγαθά του Παραδείσου που προσφέρθηκαν στον άνθρωπο θα μπορούσαν να αποτελέσουν και τα μέσα του αγιασμού και της τελείωσής του, φθάνοντας στο «καθ’ ομοίωσιν», με την κακή χρήση της ελευθερίας του, τελικά κατέστρεψε αυτό τον στόχο. Αποτέλεσμα , η ευλογία των αγαθών μετατράπηκε και μετατρέπεται από τότε σε αξεπέραστο εμπόδιο για την συμμετοχή του ανθρώπου στο τραπέζι της Βασιλείας του Θεού.


Γεγονός που επιβεβαιώνει η σημερινή Παραβολή του μεγάλου δείπνου και που ας σημειωθεί εδόθη από τον Χριστό σαν απάντηση σε κάποιον άνθρωπο, που εθεωρούσε «μακάριο όποιον θα πάρει μέρος στο τραπέζι της Βασιλείας του Θεού» (Λουκ. ιδ΄15). Όμως, ο άνθρωπος αυτός, ενώ εγνώριζε τη σπουδαιότητα αυτού του δείπνου και ιδιαίτερα την τιμητική συμμετοχή σ’ αυτό, την ίδια στιγμή αγνοούσε τους ηθικούς όρους και τις βασικές προϋποθέσεις για την συμμετοχή του σ’ αυτό.


Σαν να του έλεγε ο Χριστός: «Ναι, είναι μακάριος αυτός που θα συμμετάσχει σ’ αυτό το δείπνο Όμως, πρόσεξε μήπως μέσα από τις πράξεις σου καταστρέψεις αυτό που εγκωμιάζεις. Γιατί δεν αρκεί η τιμητική αυτή πρόσκληση του Θεού για συμμετοχή στο ουράνιο δείπνο, αλλά αυτή η πρόσκληση πρέπει να γίνει δεκτή και από σένα ». Άρα και διαχρονικά και από τον καθένα από μας.


Είπε, λοιπόν, σήμερα ο Χριστός: «Κάποιος άνθρωπος ετοίμασε ένα μεγάλο δείπνο και κάλεσε πολλούς. Όταν ήρθε η ώρα του δείπνου, έστειλε το δούλο του να πει στους καλεσμένους «Ελάτε, όλα είναι πια έτοιμα». Τότε άρχισαν ο ένας μετά τον άλλο να βρίσκουν δικαιολογίες». Κοινή η πρόσκληση σε όλους. Ο οικοδεσπότης καλεί, χωρίς διακρίσεις όλους τους ανθρώπους να γίνουν μέτοχοι, όχι μόνο της χαράς του, αλλά και των αγαθών του. Τους απευθύνει πρόσκληση, γιατί σέβεται την ελευθερία τους.


Θέλει η συμμετοχή του καθενός στο δείπνο να είναι πράξη ελεύθερη και συνειδητή και όχι πράξη ανελεύθερη και αναγκαστική. Για τούτο και αργότερα ο Χριστός θα υπογραμμίσει το «όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν» (Μάρκ. η΄ 34). Κοινή η πρόσκληση: «Έρχεσθε, ότι ήδη έτοιμά εστι πάντα». Κοινή και η απάντηση. «Και ήρξαντο από μιάς παραιτείσθαι πάντες». Παρά τις διαφορετικές δικαιολογίες κοινή είναι η παράκληση: «ερωτώ σε έχε με παρητημένον» ή και το «ου δυναμαι ελθείν».


Αποκαρδιωτική η συμπεριφορά από όλους. Διαφορετικές οι δικαιολογίες, αλλά ξεκάθαρες οι προτιμήσεις. Πρόταξαν τις υλικές και βιοτικές ανάγκες, αντί των αγαθών και της ίδιας της Βασιλείας του Θεού. «Αγρόν ηγόρασα» είπε ο πρώτος. Μια απάντηση που έγινε παροιμιώδης και που αποτυπώνει την πλήρη αδιαφορία. «Ζεύγη βοών ηγόρασα πέντε» , είπε ο δεύτερος, υποδηλώνοντας την πλήρη υποδούλωση του στην ύλη μέσα από την συμμετοχή και των πέντε αισθήσεων. «Γυναίκα έγημα» είπε ο τρίτος. Και οι τρεις απαντήσεις είναι όχι μόνο αρνητικές, αλλά και «υβριστικές» για το Θεό.


Γιατί αν ο υλικός κόσμος και τα αγαθά του ήταν εμπόδιο για την είσοδο του ανθρώπου στη Βασιλεία του Θεού, τότε ο Θεός όχι μόνο δεν θα τα εδημιουργούσε, αλλά ούτε και θα τα χαρακτήριζε ως «καλά λίαν» Αν δε η οικογενειακή ζωή ήταν πάλι εμπόδιο στη σύνδεση του ανθρώπου με τον Θεό, τότε πώς ο Θεός παρουσιάζεται να ευλογεί αυτή τη σχέση; Πως ο Χριστός, πάλι, αρχίζει τα θαύματά Του από τον γάμο στην Κανά; Αλλά και ο Απόστολος Παύλος γιατί χαρακτηρίζει το γάμο ως «μυστήριον μέγα» και ότι αυτό αναφέρεται στη σχέση του Χριστού και της Εκκλησίας; (Εφεσ. ε΄32).


Τέλος, αν η εργασία ήταν πηγή κακών και όχι καλών, τότε πώς ο Θεός μετά τη δημιουργία του ανθρώπου και όταν τον τοποθέτησε στον Παράδεισο τον κάλεσε «εργάζεσθαι αυτόν και φυλάσσειν;» (Γενεσ. β΄15). Κατά συνέπεια, όλες οι δικαιολογίες που προβλήθηκαν από τους καλεσμένους της παραβολής, όπως και πολλές άλλες που προβάλλουμε σήμερα εμείς, δεν είναι τίποτε άλλο παρά «προφάσεις εν αμαρτίαις». 


Όμως, παρά την όποια διαχρονική άρνηση των ανθρώπων, το δείπνο της Βασιλείας του Θεού δεν ματαιώνεται. Θα γίνει με άλλους «κλητούς», που παρά την ατέλειά τους, μέσα από το ταπεινό τους φρόνημα και τη θετική τους απάντηση θα μετατραπούν από «κλητούς» σε «εκλεκτούς».


Αδελφοί μου, οι άνθρωποι που παρά την όποια ατέλεια τους υποκλίνονται ευλαβικά στο κάλεσμα του Θεού αναγνωρίζοντας τον Θεό ως την πηγή κάθε ευτυχίας και σωτηρίας, είναι βέβαιο ότι θα σωθούν. Η αγάπη του Θεού προσφέρεται σε όλους μέσα από την τιμητική πρόσκληση «κλητοί», Η αξία της είναι ανυπολόγιστη και ανεκτίμητη. Κι' όμως η πραγματική της αξία αποκαλύπτεται μόνο με την εξαργύρωση της, μέσα από τη θετική απάντηση του κάθε ανθρώπου.


Αδελφοί μου, όταν ο Ιουδαϊκός λαός αρνήθηκε την πρόσκληση, τότε ο Θεός προσκάλεσε τους ειδωλολάτρες. Μέσα από τη αποδοχή της πρόσκλησης, ο Θεός τούς βοήθησε να ξεπεράσουν την κάθε μορφής αναπηρία τους.


Έτσι και σήμερα, μέσα από την Παραβολή καθώς και το γεγονός της Ενανθρώπησης του Κυρίου, που πλησιάζει, ανανεώνεται αυτή η πρόσκληση και σ’ εμάς: «Έρχεσθε ότι ήδη έτοιμα εστί πάντα». Ας ανταποκριθούμε θετικά σ’αυτή την πρόσκληση. Αμήν


Θεόδωρος Αντωνιάδης



Ιερά Μητρόπολις Πάφου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF