ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 1 Μαρτίου 2022

ΤΕΛΟΣ Η ΟΥΚΡΑΝΙΑ ΠΟΥ ΞΕΡΑΜΕ





Το τέλος της δεύτερης ημέρας των εχθροπραξιών στα μέτωπα της Ουκρανίας βρίσκει τον πρόεδρο της χώρας Ολεκσάντρ Ζελένσκι απομονωμένο και χωρίς καμία βοήθεια από τη Δύση, με την πρωτεύουσα Κίεβο σχεδόν περικυκλωμένη πανταχόθεν, τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας του αποδυναμωμένες και τον λαό διχασμένο.


Από τον Σάββα Καλεντερίδη


Οι πολίτες που κατοικούν στη δυτική Ουκρανία διακατέχονται από αισθήματα μίσους για καθετί ρωσικό, ενώ οι κάτοικοι της ανατολικής Ουκρανίας είτε νιώθουν Ρώσοι είτε διάκεινται φιλικά προς τους Ρώσους. Ενώ βρίσκεται σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση, ο Ζελένσκι στην ουσία «πετάει λευκή πετσέτα» και απευθύνει έκκληση προς τον Βλαντιμίρ Πούτιν να συναντηθούν για να συζητήσουν την επόμενη ημέρα, ενώ σύμβουλός του δηλώνει ότι το πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τη Ρωσία είναι μια Ουκρανία ουδέτερη και εκτός ΝΑΤΟ.


Όπως ήταν αναμενόμενο, ο Βλαντιμίρ Πούτιν, βλέποντας την κατάσταση αδυναμίας του Ζελένσκι, αντί να κάνει δεκτή την πρότασή του, το μεσημέρι της Παρασκευής θεώρησε σκόπιμο να κάνει σύντομες δημόσιες δηλώσεις που μεταδόθηκαν από τη ρωσική κρατική τηλεόραση.


Στις δηλώσεις αυτές κάλεσε τους Ουκρανούς στρατιώτες να καταθέσουν τα όπλα τους, ενώ περιέγραψε την κυβέρνηση του προέδρου Ζελένσκι ως «ομάδα τοξικομανών και νεοναζί». Και κάλεσε τους Ουκρανούς πολίτες να την ανατρέψουν, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα ότι η ηγεσία του Κιέβου έχει πάρει «όμηρο ολόκληρο τον ουκρανικό λαό». Πάντως, όταν έχεις σκοπό να συνομιλήσεις με κάποιον και να του επιβάλεις ακόμα και σκληρούς όρους δεν τον κατηγορείς δημοσίως ως επικεφαλής «ομάδας τοξικομανών και νεοναζί». Τι σημαίνει αυτό;


Οτι ο Πούτιν είναι αποφασισμένος να αναγνωρίσει μια άλλη κυβέρνηση, που θα είναι απολύτως «συνεργάσιμη» με τη Μόσχα, γι’ αυτό διαπομπεύει και ξεγράφει δημοσίως τον Ζελένσκι και τους περί αυτόν. Όμως, ποια μπορεί να είναι η επόμενη ημέρα στην Ουκρανία, με μια κυβέρνηση στο Κίεβο της επιλογής Πούτιν, με τον ουκρανικό στρατό ταπεινωμένο και τον ρωσικό στρατό εισβολής να βρίσκεται στο έδαφος της ανατολικής Ουκρανίας; Πόσες πιθανότητες έχει αυτή η κυβέρνηση να γίνει αποδεκτή από τους πολίτες της δυτικής Ουκρανίας και πόσο τυχαίο είναι το γεγονός ότι ορισμένες χώρες, με πρώτες τις ΗΠΑ, έχουν μεταφέρει τις πρεσβείες τους στην πόλη Λβοφ/Λβιβ;


Οι κάτοικοι της δυτικής Ουκρανίας, στη διάρκεια της επανάστασης των μπολσεβίκων, στην πλειονότητά τους υποστήριξαν τους Λευκούς, πληρώνοντας ακριβό τίμημα μετά την επικράτηση της επανάστασης. Ολα εκείνα τα χρόνια, μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, θεωρούσαν εαυτούς σκλαβωμένους από τους κομμουνιστές, δηλαδή από τους Ρώσους. Οταν εισέβαλαν τα γερμανικά στρατεύματα, οι κάτοικοι που ένιωθαν την καταπίεση του κομμουνιστικού καθεστώτος και των Ρώσων υποδέχτηκαν τους Γερμανούς ως απελευθερωτές, ενώ μέρος τους συμμετείχε στο πλευρό τους στον πόλεμο εναντίον του σοβιετικού στρατού.


Μετά την ήττα στο Στάλινγκραντ και την οπισθοχώρηση των Γερμανών, οι κάτοικοι της δυτικής Ουκρανίας, στιγματισμένοι ως συνεργάτες των κατακτητών ναζί, πλήρωσαν δεύτερο τίμημα από το κομμουνιστικό καθεστώς, που το ταύτιζαν με τους Ρώσους. Τώρα, αν επικρατήσουν και πάλι οι Ρώσοι και οι φιλορώσοι στο Κίεβο, δεδομένης της στήριξης της Δύσης στους φιλοδυτικούς κατοίκους της δυτικής Ουκρανίας, είναι πολύ δύσκολο να εμπιστευθούν και να αποδεχτούν μια κυβέρνηση εντολοδόχο της Μόσχας.


Αν η συλλογιστική που αναπτύχθηκε παραπάνω είναι σωστή, με την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων στην ανατολική Ουκρανία και τη διαφαινόμενη αλλαγή φρουράς στο Κίεβο είναι πολύ πιθανόν να οδηγηθούμε σε μια ντε φάκτο διχοτόμηση της Ουκρανίας. Σε περίπτωση δε που τα ρωσικά στρατεύματα καταλάβουν την Οδησσό και ενώσουν τις περιοχές που ελέγχουν στη νότια Ουκρανία με την αυτόνομη περιοχή της Υπερδνειστερίας, τότε η δυτική Ουκρανία θα έχει χάσει κάθε επαφή με τη Θάλασσα του Αζόφ, τη Μαιώτιδα Λίμνη της αρχαιότητας και με τον Εύξεινο Πόντο.


Αυτήν την περιοχή της δυτικής Ουκρανίας, με πληθυσμό εχθρικό προς τη Μόσχα και αποκομμένη από τις θάλασσες, μάλλον ευχαρίστως θα τη «δώριζε» ο Πούτιν στη Δύση. Φυσικά, δεν είναι εύκολη υπόθεση ο διαμελισμός ενός κράτους και η δημιουργία νέων κρατών. Αυτό γίνεται συνήθως ύστερα από μεγάλους πολέμους, όπως για παράδειγμα «γεννήθηκε» το Κόσοβο, μετά τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, για όσους τον έχουν ξεχάσει και θυμούνται μόνο τον πόλεμο που κάνει η Ρωσία στην Ουκρανία.


Και να δεχθούμε ότι θα εξελιχθούν τα πράγματα όπως τα έχουμε περιγράψει παραπάνω, αυτό τι σημαίνει; Οτι θα σταματήσει η Ρωσία να διεκδικεί τα υπεσχημένα από τη Δύση;


Ασφαλώς όχι. Η Ουκρανία είναι μόνον η αρχή. Άλλωστε, υπάρχουν οι δύο επιστολές προς το ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ, με τις οποίες ο Πούτιν ζητά εγγυήσεις ασφάλειας από τη Δύση. Με άλλα λόγια, ζητά επανασχεδιασμό της αρχιτεκτονικής ασφάλειας της Ευρώπης.


Και τώρα, νιώθοντας νικητής στην Ουκρανία, υπάρχει πιθανότητα να γίνει πιο απαιτητικός. Όσο για το επόμενο μέτωπο; Αυτό δεν θα είναι πολεμικό, αφού είναι αρκετά έξυπνος ο Πούτιν για να τα βάλει με χώρα του ΝΑΤΟ.


Άλλωστε, υπάρχουν οι ρωσικές μειονότητες σε Εσθονία και Λετονία, τις οποίες μπορεί κάλλιστα να εργαλειοποιήσει, ακολουθώντας κατά γράμμα τη «συνταγή» που ακολουθεί χρόνια τώρα η Δύση στο θέμα αυτό.


Ναι, μετά τον πόλεμο δεν θα έχει αλλάξει μόνο η Ουκρανία, αλλά και ολόκληρη η Ευρώπη.



BREAK NEWS


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF