ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 5 Μαρτίου 2022

...ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΩΝΤΑΙ ΟΙ ΣΥΓΧΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΧΙΣΜΑΤΑ




μακαριστὸς π. Ἰωάννης Ρωμανίδης ἔζησε τὸν 20ὸ αἰῶνα, ἀφοῦ ἐκοιμήθη τὸ 2001, στὴν ἀρχὴ τοῦ 21ου αἰῶνα, καὶ ἀντιμετώπισε ὅλα τὰ προβλήματα τῆς ἐποχῆς του μέσα ἀπὸ τὴν Ἐμπειρικὴ Θεολογία τῆς Ἐκκλησίας. Ἀκριβῶς, ἐπειδὴ στηρίχθηκε στὴν Θεολογία τῶν Ἁγίων, οἱ ὁποῖοι δὲν ὁμιλοῦν περὶ τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ γιὰ τὸν Θεό, γι᾿ αὐτὸ καὶ εἶχε ἀποκτήσει μιὰ πνευματικὴ εὐαισθησία νὰ διαβλέπη τὰ προβλήματα ποὺ ὑπάρχουν σὲ κάθε ἐποχὴ καὶ χρειάζονται νὰ ἀντιμετωπισθοῦν ἀπὸ τοὺς ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας. Ἀναφερόμενος στὸ ποιὲς προκλήσεις θὰ κληθῆ νὰ ἀντιμετωπίση ἡ Ἐκκλησία στὸ μέλλον, καὶ ἐννοοῦσε βασικὰ τὸν 21ο αἰῶνα, δηλαδὴ τὴν ἐποχή μας, ἔλεγε ὅτι θὰ εἶναι τρεῖς: Πρώτη πρόκληση θὰ εἶναι ὁ Οἰκουμενισμός, ὁ ὁποῖος συγχέει τὴν Θεολογία τῶν Προφητῶν, Ἀποστόλων καὶ Πατέρων μὲ τὴν θεολογία τῶν φιλοσόφων καὶ στοχαστῶν, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἐπικρατῆ ἕνας συγκρητισμός. Δεύτερη πρόκληση θὰ εἶναι ἡ ἀναζήτηση ἀπὸ ὅλους τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων... Τρίτη πρόκληση θὰ εἶναι ἡ σχέση μεταξὺ Θεολογίας καὶ ἐπιστήμης... Ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης, μὲ τὴν θεολογικὴ γνώση ποὺ εἶχε καὶ τὴν Προφητικὴ Θεολογία ποὺ ἐξέφραζε, συνέλαβε τὶς προκλήσεις ποὺ ἔχει ἡ Ἐκκλησία στὶς ἡμέρες μας. Πράγματι, ὅλα τὰ σύγχρονα προβλήματα ποὺ προκαλοῦν τὴν Ἐκκλησία, προέρχονται ἀπὸ τὸν Οἰκουμενισμό, τὴν θεοποίηση τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων καὶ τὴν σύγκρουση μεταξὺ Πίστεως καὶ ἰατρικῆς ἐπιστήμης. Καί, φυσικά, ἡ Ἐκκλησία ἔχει πρόβλημα ἀπὸ Χριστιανούς, Κληρικοὺς καὶ Μοναχοὺς [ἀλλὰ καὶ λαϊκούς], ποὺ δὲν μποροῦν νὰ διακρίνουν τὴν ὀρθόδοξη θεολογικὴ γνώση ἀπὸ τὴν σύγχυση ποὺ προκαλοῦν ὁ συγκρητικὸς Οἰκουμενισμός, ἡ θεοποίηση τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων καὶ τὰ σύγχρονα ἐπιστημονικὰ ἐπιτεύγματα. Γι᾿ αὐτό, περισσότερο ἀπὸ κάθε ἄλλη φορὰ σήμερα χρειαζόμαστε Κληρικούς, Μοναχοὺς καὶ Θεολόγους [καὶ λαϊκούς], ποὺ νὰ ἔχουν ἀφ᾿ ἑνὸς μὲν «γρήγορον νοῦν, σώφρονα λογισμόν, καρδίαν νήφουσαν», ἀφ᾿ ἑτέρου δὲ νὰ γνωρίζουν τὰ δεδομένα τῆς σύγχρονης ἐποχῆς, τῆς κοινωνίας καὶ τῆς ἐπιστήμης, προκειμένου νὰ διακρίνουν τὸ κτιστὸ ἀπὸ τὸ ἄκτιστο, τὸ θεϊκὸ ἀπὸ τὸ δαιμονικό, τὴν πνευματικὴ ὑγεία ἀπὸ τὴν παράνοια καὶ τὸν φανατισμό. Χρειαζόμαστε ἀνθρώπους ποὺ νὰ μετέχουν τῆς καθαρτικῆς φωτιστικῆς καὶ θεοποιοῦ ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ ταυτόχρονα, ὅπως ἔκαναν οἱ μεγάλοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, νὰ γνωρίζουν καὶ τὰ δεδομένα τῆς ἐποχῆς μας, γιὰ νὰ καθοδηγοῦν μὲ νηφαλιότητα καὶ ψυχραιμία τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας. Ὅταν δὲν ὑπάρχουν τέτοια πατερικὰ ἀναστήματα, ἀλλὰ ἐπικρατοῦν μονομερεῖς καὶ φανατισμένοι ἄνθρωποι, τότε θὰ πρέπει νὰ ἔχουμε περισσότερη ἐμπιστοσύνη στὰ θεσμικὰ ὄργανα τῆς Ἐκκλησίας, τὶς Συνοδικὲς Ἐπιτροπὲς καὶ τὶς Συνοδικὲς ἀποφάσεις γιὰ νὰ ἀποφεύγωνται οἱ συγχύσεις καὶ τὰ σχίσματα.


Ὁ Ἐρανιστὴς


† ὁ Μητροπολίτης Κυπριανὸς 20.2.2022 ἐκ. ἡμ.,


† Πάντων τῶν ἐν ἀσκήσει λαμψάντων Ὁσίων


† Ἁγίου Λέοντος Ἐπισκόπου Κατάνης




Ιερά Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF