ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 31 Μαΐου 2022

ΟΣΙΟΥ ΜΑΚΑΡΙΟΥ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ: ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ (12ο ΜΕΡΟΣ)

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου της Ι. Μ. Παρακλήτου: <<Όσιος Μακάριος της Όπτινα>>, Σεπτέμβριος 2009, σελ. 151-154.
Ο στάρετς Μακάριος ανακηρύχτηκε άγιος
μαζί με τους υπόλοιπους στάρετς της Όπτινα. Όπως γράφει η Έλενα Κόντζεβιτς, η θεωρία και το φρόνημα του στάρετς Μακαρίου, ήταν θεωρία και φρόνημα της Όπτινα.
Έτσι οι επιστολές του μπορούν άριστα να θεωρηθούν και να διαβαστούν ως μέρος της πνευματικής κληρονομιάς του περίφημου αυτού μοναστηριού.
Η Όπτινα ήταν από πολλές όψεις το πνευματικό κέντρο της Αγίας Ρωσίας μέχρι την επανάσταση, αλλά και μετά απ' αυτήν.
Προσκυνητές ταξίδευαν από τα πέρατα της αυτοκρατορίας για να συμβουλευτούν τους άγιους στάρετς της Όπτινα,
που η απλότητα, η ταπείνωση
και η βαθιά πνευματικότητά τους, απηχούσαν τη σοφία των πατέρων της ερήμου των παλιότερων αιώνων.
Διαβάζοντας τα κείμενά τους σήμερα, είναι σα να πίνουμε από την ίδια πηγή πνευματικής σοφίας, που έχει ξεδιψάσει τους χριστιανούς για αιώνες.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.






1. Συζυγία


Το σοβαρότερο πρόβλημα που βγαίνει μέσ' από το γράμμα σου, είναι εκείνο ακριβώς που καθόλου δεν τονίζεις. Εκείνο, για το οποίο ποτέ δεν ζητάς συμβουλές. Εκείνο, για το οποίο πάντα μιλάς πλάγια και μασημένα, κι όμως αποκαλύπτεται σε κάθε αράδα.


Εννοώ την εχθρότητα, που σιγά - σιγά αναπτύσσεται ανάμεσα σε σένα και τη γυναίκα σου. Είναι ένα καρκίνωμα μέσα στο σπιτικό σας, που, απ' ότι βλέπω, λίγες ελπίδες υπάρχουν να ξεριζωθεί. Εκτός κι αν σταματήσετε και οι δυο σας, πρόθυμα και άμεσα, να καταδικάζετε ο ένας τον άλλον.


Εσύ πιστεύεις -είναι φανερό- ότι έχεις πάντα δίκιο. Κι εκείνη, πιστεύει το ίδιο για τον εαυτό της. Εσύ της φορτώνεις ένα πλήθος από σοβαρές ή ασήμαντες κατηγορίες. Εκείνη κάνει το ίδιο σε σένα. Ως πού θα τραβήξει αυτό; Και πού θα οδηγήσει; Οι κυριότερες κατηγορίες σου εναντίον της είναι: υπεραισθησία, αλαζονεία, μια ανόητα μεγάλη ιδέα για τον εαυτό της.


Αλλά, σίγουρα, ακόμα κι αν αυτές δεν ήταν και οι δικές σου ακριβώς αδυναμίες -που ολοφάνερα είναι- και τότε δεν θα έπρεπε να εξοργίζεσαι τόσο, βλέποντάς τις σ' εκείνη. Να κοιττάξεις τα δικά σου ελαττώματα!... <<Τί βλέπεις το κάρφος το εν τω οφθαλμώ της γυναικός σου, την δε εν τω σω οφθαλμώ δοκόν ου κατανοείς;>> (πρβλ. Ματθ. 7:3).


Όλη αυτή η διαμάχη για οικονομικά και περιουσιακά ζητήματα έχει δημιουργηθεί, επειδή ξεχάσατε εντελώς ότι η οικογένειά σας είναι -πρέπει να είναι- χριστιανική. Και μια οικογένεια είναι αληθινά χριστιανική, όταν όλα τα μέλη της σηκώνουν τα βάρη ο ένας του άλλου, και όταν ο ένας ενοχοποιεί μόνο τον εαυτό του.


Το έχετε ξεχάσει και οι δυο σας αυτό. Γι' αυτό κάθε λόγος της σε τρυπάει σαν βέλος βουτηγμένο σε δηλητήριο.  Όμοια, και τα δικά σου λόγια τρυπούν εκείνη. Ξανασκεφθείτε τη μεγάλη αλήθεια του χριστιανικού γάμου: Ο άνδρας και η γυναίκα είναι ένα σώμα, έχουν ενωθεί <<οι δύο εις σάρκα μίαν>>!


Αυτό δεν έχει σαν συνέπεια, ότι πρέπει να μοιράζονται όλα τα υπάρχοντά τους. Ενώ εσείς οι δυο, μετά από τόσον καιρό, κάνετε ακόμα λογαριασμούς και παζάρια για την αξία αυτής της περιουσίας! Και γιατί; Μόνο και μόνο για να βρίσκεστε σε λόγια και σε φιλονικία!


Αν δεν αγωνισθείτε και δεν κατορθώσετε το συντομότερο να επαναφέρετε την αγάπη και την ειρήνη ανάμεσά σας, μάταια προσπαθείτε να βάλετε τάξη και να δώσετε δίκαιη λύση στα οικονομικά σας ζητήματα. Ταπείνωσε τον εαυτό σου, όχι τη γυναίκα σου. Αγάπα τη γυναίκα σου, όχι τον εαυτό σου.


Δεν χρειάζεται καν να σου πω πόσο άτοπη και πόσο μνησίκακη είναι αυτή η παγερή στάση, αυτή η ψυχρή συμπεριφορά, που τηρείς απέναντι στο σύζυγό σου. Την χαρακτηρίζεις σαν ένα πλάγιο και πανούργο τρόπο, με τον οποίο εκδικείσαι την προηγούμενη αδιαφορία του για σένα.


Από την άλλη μεριά, κι εσύ η ίδια βλέπεις καθαρά ότι έτσι αμαρτάνεις. Αφού όμως το διαπιστώνεις και το παραδέχεσαι, δεν μπορείς με τίποτα να τη μεταβάλλεις, αν και λυπάσαι τάχα και μετανιώνεις γι' αυτήν. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Και η τοποθέτησή σου είναι εντελώς λαθεμένη.


Θυμήσου τί είναι ο γάμος: ένα μυστήριο! Και μάλιστα, <<το μυστήριο τούτο μέγα εστίν, εγώ δε λέγω εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν>> (Εφεσ. 5:32).Θυμήσου ακόμη ποιά είναι η πρωταρχική υποχρέωση των συζύγων; Να είναι αγαπημένοι, να είναι απόλυτα αφοσιωμένοι ο ένας στον άλλο, κάτω απ' όλες τις περιστάσεις και μέχρι το τέλος της ζωής τους, <<υποτασσόμενοι αλλήλοις εν φόβω Χριστού>> (Εφεσ. 5:21).


Απέναντι λοιπόν σ' αυτό τον άνδρα, στον οποίο οφείλεις να προσφέρεις, σύμφωνα με την εντολή του Θεού, όλη σου την αγάπη και την αφοσίωση, εσύ τρέφεις για χρόνια ολόκληρα, μέχρι και σήμερα, ένα αμαρτωλό συναίσθημα ιταμής εκδικητικότητος!


Μου φαίνεται ότι βάλθηκες, στ' αλήθεια, να δικαιώσεις πανηγυρικά τον σοφό Σειράχ, που χωρίς προσχήματα αποφαίνεται: <<Μικρά πάσα κακία προς κακίαν γυναικός... Πονηρία γυναικός αλλοιοί την όρασιν αυτής και σκοτοί το πρόσωπον αυτής>>! (25:19, 17). 


Προσευχήσου να σε φωτίσει και να σ' ενισχύσει ο Θεός με τη χάρη Του, ώστε να καταλάβεις ότι πρέπει να συγχωρείς εκείνους που έχουν σφάλλει εναντίον σου. Μόνο έτσι μπορείς να ελπίζεις ότι θα συγχωρηθούν και τα δικά σου σφάλματα.




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
της Ι. Μ. Παρακλήτου: <<Όσιος Μακάριος της Όπτινα>>, Σεπτέμβριος 2009, σελ. 151-154.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF