Β'
Μία ἄλλη πλευρὰ τοῦ θέματος τῆς Δικαιοσύνης εἶναι ὁ σύνδεσμός της μὲ τὴν Ἐλευθερία. Ὁ συνδυασμὸς Δικαιοσύνης καὶ Ἐλευθερίας εἶναι ἀπαραίτητος γιὰ τὴν διαφύλαξη τοῦ πραγματικοῦ νοήματος καὶ τῆς Δικαιοσύνης καὶ τῆς Ἐλευθερίας. Σὲ πολλὰ σύγχρονα πολιτικὰ καὶ κοινωνικὰ συστήματα βλέπουμε τὴν διατάραξη αὐτῆς τῆς ἰσορροπίας καὶ τοῦ συνδυασμοῦ μεταξὺ Δικαιοσύνης καὶ Ἐλευθερίας. Ἄλλα συστήματα τονίζουν πολὺ τὴν Ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἐν ὀνόματι αὐτῆς τῆς νοοτροπίας ἀφήνουν τὸν ἄνθρωπο ἐλεύθερο νὰ καταργῆ τὴν Δικαιοσύνη τοῦ συνόλου, καὶ ἄλλα συστήματα ἐν ὀνόματι τῆς Δικαιοσύνης τοῦ συνόλου, γιὰ τὸ ὁποῖο ἐνδιαφέρεται τὸ Κράτος, καταργοῦν τελείως τὴν Ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου καὶ τὸ μεταβάλλουν σὲ ἕνα ἔμψυχο ἐργαλεῖο. Στὴν πνευματικὴ ζωὴ ζοῦμε τὸν συνδυασμό μεταξὺ Ἀγάπης καὶ Ἐλευθερίας. Ὁ ἄνθρωπος μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ ἐλευθερώνεται ἀπὸ τὴν τυραννία τῶν παθῶν (μίσους, φιλοκτημοσύνης, φιλοδοξίας κλπ.) καὶ ἀμέσως ἀποδίδει Δικαιοσύνη καὶ Ἀγάπη, σέβεται τὸν ἄλλο. Ὁ κάθε Ἅγιος εἶναι πολὺ εὐαίσθητος στὰ θέματα τῆς Δικαιοσύνης. Δὲν παρασύρεται εὔκολα ἀπὸ τὶς γνῶμες τῶν ἄλλων καὶ δὲν διατυπώνει αὐθαίρετες κρίσεις. Γνωρίζει τὸ λάθος κάθε ἀνθρώπου καὶ μὲ τὴν Ἀγάπη διορθώνει τὸ λάθος. Ἡ Δικαιοσύνη χωρὶς τὴν Ἀγάπη εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἀδικία, τὸ μεγαλύτερο ἔγκλημα. Μιὰ κοινωνία ποὺ ἔχει Δικαιοσύνη, ἀλλὰ δὲν ἔχει Ἀγάπη, εἶναι κόλαση. Ἐπίσης, ἡ Δικαιοσύνη χωρὶς τὴν Ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου εἶναι καθαρὰ τυραννία. Καὶ ἡ Δικαιοσύνη, ὅταν ἀποδεσμεύεται ἀπὸ τὸ Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀφηρημένη κατάσταση καὶ εἶναι πλάνη. Ἐὰν θέλουμε νὰ εἴμαστε δίκαιοι, καὶ ἐὰν θέλουμε νὰ ἐπικρατήση στὸν κόσμο ἡ Δικαιοσύνη πρέπει νὰ ἐφαρμόσουμε τὴν ἐντολὴ τοῦ Χριστοῦ «ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν» (Λουκ. Ϛ΄ 27). (Τέλος)
Ὁ Ἐρανιστὴς
† ὁ Μητροπολίτης Κυπριανὸς
13.11.2022 ἐκ. ἡμ.,
† Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου
Ιερά Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου