ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022

ΧΙΛΙΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ



Θαύμα δεν ήταν. Αλλά ήταν ένα συγκλονιστικό σημάδι αυτό που θα σας διηγηθώ. Για όσους βεβαίως αναζητούν την πνευματικότητα πέρα από τα εγκόσμια. Για όσους ψάχνουν τη γαλήνη και την πληρότητα μακριά από τον βούρκο του δημόσιου βίου. Για όσους η πίστη είναι το καταφύγιό τους.


του Μανώλη Κοττάκη


Συνέβη κατά τη διάρκεια της λιτάνευσης της κάρας του αγίου Νεκταρίου στην παραλία της Αίγινας. Την Τετάρτη το μεσημέρι. Τρία ολόκληρα χρόνια, από το 2019. Τότε είχε επιτραπεί τελευταία φορά στους ορθόδοξους χριστιανούς να ασκήσουν με ελευθερία τα θρησκευτικά τους καθήκοντα, καθώς, ως γνωστόν, οι συναθροίσεις δεν επιτρέπονταν κατά την πανδημία.


(Με εξαίρεση βεβαίως… το ραμαζάνι των μουσουλμάνων της Θράκης, τη συγκέντρωση των αριστερών έξω από το Εφετείο, τις πορείες του ΚΚΕ στο κέντρο των Αθηνών και τις παρελάσεις υπερηφάνειας των ΛΟΑΤΚΙ).


Η ημέρα ήταν ηλιόλουστη, το φως άπειρο και εκπληκτικό, η ατμόσφαιρα συγκινητική. Χιλιάδες πιστοί από όλη την Ελλάδα, τη Ρουμανία (όπου ο άγιος είναι ιδιαιτέρως αγαπητός) και τη Σερβία είχαν συγκεντρωθεί στην προκυμαία προκειμένου να παρακολουθήσουν τη λιτάνευση της εικόνας και της αγίας κάρας.


Τα πλοία της γραμμής επισήμως απεργούσαν, ωστόσο με άδεια των συνδικαλιστών είχαν δέσει από την προηγουμένη στο λιμάνι του νησιού καθώς και στα λιμάνια του Αγκιστρίου και των Μεθάνων για να μεταφέρουν το απόγευμα προς Πειραιά τους προσκυνητές.


Οι ντόπιοι, οι οποίοι το 2020 είχαν παραβιάσει τα μέτρα των κυρίων Γεραπετρίτη και Σκέρτσου για να παρακολουθήσουν μυστικά την αγρυπνία που γινόταν στη μνήμη του αγίου (μεταξύ αυτών και ο υπογράφων), αυτή τη φορά ήταν ελεύθεροι να παρακολουθήσουν τη συγκινητική τελετή, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι ο άγιος Νεκτάριος, ο άγιος μετ’ εμποδίων, όπως τον ονομάζω, ταύτισε ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής του με τη ζωή των φτωχών ανθρώπων του νησιού στις αρχές του 20ού αιώνα.


Ολα ήταν έτοιμα λοιπόν για τη λιτανεία. Η φιλαρμονική του δήμου παραταγμένη, οι μαθητές των σχολείων με τα χέρια σταυρωμένα, τα τρία καράβια, ο «Απόλλων», ο «Φοίβος» και ο «Αγιος Νεκτάριος», δεμένα στο λιμάνι, έτοιμα να ξεσηκώσουν τον κόσμο με παρατεταμένα σφυρίγματα, τα παπαδάκια με τα εξαπτέρυγα στο χέρι, ο δρόμος «σπαρμένος» με σκίνα, η στιγμή είχε φθάσει.


Όταν η πομπή με τη λιτανεία, στην οποία επικεφαλής ήταν ο τοπικός μητροπολίτης Εφραίμ και η 45χρονη δυναμική ηγουμένη του μοναστηριού Τιμοθέη, φάνηκε στην αρχή της παραλίας, συνέβη κάτι πρωτόγνωρο. Σημαδιακό.


Εκατοντάδες περιστέρια, χίλια πιθανόν, όσα και του γνωστού τραγουδιού, έκαναν την εμφάνισή τους πάνω από τη λιτανεία και πέταξαν σε έναν πυκνό σχηματισμό κυκλικά πάνω απ’ το λιμάνι, σαν να υποδέχονταν ξανά τον άγιο μετά την τρίχρονη απουσία του!


Πώς βλέπουμε τα μαχητικά αεροσκάφη μας στις παρελάσεις να σκίζουν τον ουρανό και να πετούν πάνω απ’ τα κεφάλια μας; Ακριβώς αυτό! Με τη διαφορά ότι τα περιστέρια δεν ήταν 10-20 όπως τα αεροσκάφη. Ηταν εκατοντάδες. Τρεις φορές έκαναν με άψογο σχηματισμό το ένα δίπλα στο άλλο τον κύκλο πάνω από τη λιτανεία.


Και έπειτα προσγειώθηκαν στο γείσο της οροφής ενός παλιού νεοκλασικού κτιρίου του νησιού, όπως τα βλέπετε στη φωτογραφία. Κάθισαν ευθυτενή με το βλέμμα εστιασμένο στο λιμάνι και στην εικόνα του αγίου. Σαν να έλαβαν τις θέσεις των επισήμων.


Τα ξέρουμε στο νησί αυτά τα περιστέρια. Φωλιάζουν συνήθως στις φυλακές της Αίγινας, στα ερείπιά τους ακριβέστερα, εκεί όπου κάποτε βασανίζονταν άνθρωποι από τη δικτατορία. Σπανίως τα έχω δει να πετούν σε σμήνος στην παραλία. Κι όμως. 


Εμφανίστηκαν ξανά στα λευκά σαν να έχουν φορέσει τα γιορτινά τους τρία χρόνια από την απαγόρευση της θρησκευτικής αυτής τελετής, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να μην μπορέσουμε να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την εκδημία του αγίου. Αν δεν είναι ευλογημένο σημάδι αυτό, τι είναι;


Ο άγιος, όπως καμιά φορά μού λέει και η ηγουμένη, τα «οικονομεί» όλα. Ο κοσμικός χρόνος είναι πολύ διαφορετικός από τον ορθόδοξο πνευματικό, άλλωστε. Δεν υπάρχει βιασύνη στην αιωνιότητα. Ίσως να μην ήταν γραφτό να εορταστούν τα 100 χρόνια από την εκδημία του το 2020. Ίσως ο εορτασμός της μνήμης του να ξεκίνησε με τη συγκλονιστική ταινία της Γελένα Πόποβιτς «Ο άνθρωπος του Θεού», στην οποία ο άγιος των φτωχών και των ανέργων δίδαξε πως το ιδεατό είναι η άσκηση εξουσίας με την καλοσύνη.


Ίσως ο εορτασμός να συνεχίστηκε και προχθές με αυτή την πανηγυρική πτήση των εκατοντάδων περιστεριών που είναι ταυτισμένα στη θρησκεία μας με το Αγιο Πνεύμα. Ίσως, ακόμη ακόμη, και το γεγονός ότι την ημέρα του εορτασμού της μνήμης του είχε κηρυχθεί πανελλαδική απεργία, άλλο ένα εμπόδιο στα τόσα, που ξεπεράστηκε όμως καθώς τα πληρώματα δέχτηκαν να τη σπάσουν μερικώς, είναι κι αυτό ένα σημάδι συνέχειας του εορτασμού των 100 χρονών.


Οποιος μελετήσει τη ζωή του Θρακιώτη αγίου θα διαπιστώσει ότι ήταν μια ζωή μετ’ εμποδίων, η οποία συνεχίστηκε και μετά την εκδημία του. Γι’ αυτό τον αποκαλώ άγιο μετ’ εμποδίων. Σε όλους όσοι πιστεύουν βεβαίως ότι την πνευματικότητα μπορεί κανείς να την αναζητήσει μόνο στα εγκόσμια και τα υλικά, στις τιμές και όχι στις αξίες, όλα αυτά μπορεί να αποτελούν άρρητα ρήματα.


Κανείς δεν δικαιούται να τους πιέσει να καταλάβουν πόσο άδεια είναι η ζωή χωρίς Χριστό και Ορθοδοξία. Για όλους εμάς όμως που θεωρούμε την πίστη και την αναζήτηση πέρα από τα εγκόσμια ξεχωριστό συστατικό της ταυτότητάς μας, όλα όσα συνέβησαν στο νησί το μεσημέρι της Τετάρτης είναι ένα βραβείο για την υπομονή.


Βραβείο για τους χιλιάδες Ρουμάνους επισκέπτες, κυρίως νέα ζευγάρια, που ήρθαν να προσκυνήσουν τον άγιο με πούλμαν κατευθείαν από το Βουκουρέστι. Βραβείο για τα πληρώματα, καθώς είναι άγνωστο πόσο δεμένα ψυχικώς είναι με το μοναστήρι. Είναι βραβείο, τέλος, για όλους μας αυτή η εκπληκτική πτήση των περιστεριών.


Στα χρόνια που έφυγαν, στα χρόνια του περιορισμού της ελευθερίας, η Πολιτεία έκανε διακρίσεις εις βάρος των ορθόδοξων χριστιανών, οι οποίες ποτέ δεν θα ξεχαστούν από την Εκκλησία και το πλήρωμά της.


Αναγκαστήκαμε νομιμόφρονες άνθρωποι, άνθρωποι που δεν έχουμε πάει ποτέ στη ζωή μας ούτε ανάποδα σε μονόδρομο, να παραβιάσουμε τον νόμο το 2020 για να μπούμε μέσα από ένα κρυφό μονοπάτι στον ναό του αγίου και να παρακολουθήσουμε την αγρυπνία, η οποία ήταν απαγορευμένη.


Μέχρι και σε τοίχους σκαρφαλώναμε για να τα καταφέρουμε, επειδή είχαν μπει λουκέτα στις πόρτες. Αλλά η υπομονή, από την οποία είχε άφθονη ο άγιος και έχει κληροδοτήσει και σε εμάς που τον αγαπάμε, νίκησε. Και θα νικά. Είμαστε εδώ. *Εκ της <<Εστίας>> της 10.11.2022. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF